Kannattaako kesämökkiä ostaa?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Itsehän tiedät olisiko aikaa olla mökillä, ei muut. Onhan siellä kaikenlaista tehtävä eikä vain laiskotella.
Pidä myös huoli, ettei siitä tule pakkomiellettä, ettei mitään muuta voi tehdä. Kaikki vapa-aika menee mökillä ja se rajoittaa elämää huomattavasti.
Omaa mökkiä voi myös vuokrata silloin kun ei itse ole paikanpäällä, kulut ja lainojen korot voi vähentää tuotosta täysimääräisesti vuokra-ajalta niinkuin sijoitusasunnoistakin ja kattaa kuluja vuokratuloilla.
Hyytävä varoitus tuli: Maailmaan suursota jo lähivuosina
Iso-Britannian asevoimien kenraali sir Roly Walker ennustaa maailmanlaajuisten konfliktien syttyvän ennustettua aiemmin.
-talouselämä
Kaupungit tyhjenee pommituksien takia.
Taloudellisesti se ei varmaan koskaan kannata. Elämänlaadun kannalta osto voi olla kuitenkin hyvä idea, jos saat mökillä hyvin levättyä ja tykkäät olla aina lomat samassa paikassa. Itse olen todennäköisesti ostamassa itselleni suvun mökkiä, juuri näistä syistä.
Itsehän sinun pitää tietää haluatko viettää vapaa-aikasi mökillä ja ottaa vastuu kaikenlaisesta pakollisesta puuhasta. Tai viihdytkö muuten vaan luonnonhelmassa möllöttämässä.
Minä esim en voi sietää mökkeilyä, totaalista ajan hukkaa ja riesaa, pakollisia hommia mökillä ok talossa asumisen ohella. En viihdy mökillä kyllä muutenkaan, mökkeilyssä ei ole mitään mikä kiinnostaa minua. Puolisollani on peritty mökki sisaruksensa kanssa, varmaan ihan ok paikka jos tykkää mökkeillä, minä en. Käyn siellä kerran kesässä yhden viikonlopun. Enempi ei kiinnosta omalla porukalla eikä isommalla kokoonpanolla.
Ja voin sanoa, että en ole myöskään tunkemassa kenenkään mökille vieraaksi, on parille kutsuttu, mutta en mene kumpaankaan.
Kaikki kun ei tykkää samoista asioista, eikä tarvikaan. Minä lähden sen sijaan oikein mieluusti kaupunkilomalle.
Meillä on mökki ison järven rannalla kaikilla mukavuuksilla. Matkaa tänne kotoa on useampi sata kilometriä. Huoltotöitä ollaan tehty pari tuntia joka päivä. Aikaisempina kesinä suurempia rakennushankkeita. Kyllähän tämä on aivan mahtavaa!
Kannattaa minun mielestä. Minulla ollut mökki 9 vuotta. Tietty mökillä on hommia aina. Kannattaa tehdä heti remontti jos tarvii niin sitten voi nauttia monta vuotta ettei ole mitään remontointi tarvetta. Niin minä tein. Olen nyt asunut täällä mökillä toukokuusta asti ja asun elokuun loppuun asti. Talvella käyn 1-2 kertaa kk katsomassa että paikat on kunnossa.
Sehän selviää kun ostat mökin, viihdytkö vai et. Itse tykkään. On kunnon irtiotto arjesta. Mökillä pääsen rentoon moodiin mihin en missään muussa paikassa.... vaikka saa kaikenlaista fiksata ja maalata ja ajella nurmikkoa ja kastella kasveja, on se silti rentouttavaa. Hyvää vastapainoa kaupunkielämälle. Onkin pieni kulttuurishokki aina kun palaan mökiltä kaupunkiin kuumaan asuntooni ja näen kaiken sen porukan mitä kaupungissa hengailee... ei aina niin herttaista väkeä.
Oletko mökki-ihminen? Jos kyllä, niin kannattaa ostaa alle tunnin päästä kotoa. Siellä voi sitten käydä milloin mielii, vaikka illalla saunomassa ja sitten takaisin kotiin.
Täällä ruuhkavuosia elävä mökkeilijä, ja tuon näkökulmani. Ostimme mökin muutama vuosi sitten. En siis ehdi olemaan siellä tällä hetkellä kovin paljon, mutta silti siitä on minulle paljon iloa, että se on olemassa, ja että se on nimenomaan oma mökki.
Omalle mökille voi mennä suunnittelematta juuri silloin kun ehtii ja huvittaa, ja sää sallii. Ja köydä lyhyemmän aikaa tai olla pidempään, fiilliksen ja tilanteen mukaan. Poislähtiessä ei tarvitse miettiä uloskirjautumisaikoja. Siellä on kaikki tutut jutut ja oleilun voi aloittaa heti, ilman että tarvitsee mitenkään perehtyä, miten mikin toimii jne. Siellä on kaikki valmiina hammasharjoista lähtien, myös vaatevarastoa, joten käytännössä ei tarvitse käydä kuin ruokakaupan kautta.
Lähteminen on siis vaivatonta ja sallii spontaaniuden. Totta kai vuokramökki tulisi halvemmaksi, mutta en tiedä tulisiko sitten edes vuokrattua, kun sinne lähteminen vaatii niin paljon enemmän vaivannäköä ja suunnittelua. Oma mökki voi olla hyvä vaihtoehto vaikkei siellä ehtisi kauheasti ollakaan. Ja elämäntilanteet muuttuvat, joten joskus sitten ehkä tulee hyödynnettyä enemmänkin.
Vuokraamme mökin yleensä viikoksi joka kesä. On tullut nähtyä Suomea laajalti. Mutta mulle kyllä riittäisi mökkeilyyn viikonloppukin noin 100 - 150 km päässä. Vanhempieni mökki on noin 550 km päässä ja asioikseen sinne ei tule mentyä. Mennään, jos on sinne päin muuta menoa.
Itsestä kiinni. Me ostimme joitakin vuosia sitten, ja meille oli erinomainen investointi. Hyvin lähellä kaupunkia, joten käyttöaste on korkea. Mistään satojen kilometrien päästä en itse ostaisi, mutta tiedän ihmisiä, joille sellainen on täydellinen. Joo, raha tuottaisi sijoituksissa enemmän, mutta hautaan ei voi viedä rahaa, joten miksi ei käyttäisi omaisuuttaan sellaisiin asioihin, joista pitää.
Vuokramökkiä ei voi sisustaa eikä se ole oma. Toisten nurkissa ei ole koskaan sama kuin omassa paikassa.
Hyvä sijainti, ja hyvä kunto kannattaa. Esim tukeva hirsimökki voi parhaimmillaan kestää satoja vuosia. Sen sijaan esim nimekkäästä järvestä on turha maksaa jos ei halua tehdä viikkojen veneretkiä. Eikä rannan ilmansuunnalla ole oikeasti mitään väliä. Lämmin päivä on lämmin päivä, ja tontin puut voi kaataa siitä suunnasta, mistä aurinkoa tulisi.
Oma mökki on 1200km päässä, sielä tulee käytyä se 5-6 kertaa vuodessa, ylkeensä aina suurinpiiretin viikon reisulla, jos olisi mökki lähempänä, niin todennäköisesti tulisi käytyä viikoloppureisuillakin, mutta itse halusin mäkin nimenomana pohjoissuomesta karun järven rannalta ja olen ollut kyllä kaikinpuolin tyytyväinen
Vierailija kirjoitti:
Itsestä kiinni. Me ostimme joitakin vuosia sitten, ja meille oli erinomainen investointi. Hyvin lähellä kaupunkia, joten käyttöaste on korkea. Mistään satojen kilometrien päästä en itse ostaisi, mutta tiedän ihmisiä, joille sellainen on täydellinen. Joo, raha tuottaisi sijoituksissa enemmän, mutta hautaan ei voi viedä rahaa, joten miksi ei käyttäisi omaisuuttaan sellaisiin asioihin, joista pitää.
Vuokramökkiä ei voi sisustaa eikä se ole oma. Toisten nurkissa ei ole koskaan sama kuin omassa paikassa.
Hyvä sijainti, ja hyvä kunto kannattaa. Esim tukeva hirsimökki voi parhaimmillaan kestää satoja vuosia. Sen sijaan esim nimekkäästä järvestä on turha maksaa jos ei halua tehdä viikkojen veneretkiä. Eikä rannan ilmansuunnalla ole oikeasti mitään väliä. Lämmin päivä on lämmin päivä, ja tontin puut voi kaataa siitä suunnasta, mistä aurinkoa tulisi.
Kyllä vaan ilmansuunnalla on väliä.
Ne varjostavat puut voi olla myös naapurin tontilla. Niitä et niin vaan kaadakaan. Ja onhan se auringonlasku järvenselän taas vaan näky, jota ei kyllästy koskaan katsomaan.
Järven vedenlaadulla on paljon enemmän väliä kuin järven nimekkyydellä.
Olen todennut, että yhä harvemmasta on mökin ylläpitoon. Jos olet tekijämiehiä/naisia kannattaa kyllä, jos taas istut mielelläsi sormi keskellä peukaloa, ja kaikki vähän ahdistaa, ei missään nimessä kannata hankkia. Näitä ensimmäisiä on selvästi yhä harvemmassa, joilla ei siis kantti kestä, ainakin täällä kaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Olen todennut, että yhä harvemmasta on mökin ylläpitoon. Jos olet tekijämiehiä/naisia kannattaa kyllä, jos taas istut mielelläsi sormi keskellä peukaloa, ja kaikki vähän ahdistaa, ei missään nimessä kannata hankkia. Näitä ensimmäisiä on selvästi yhä harvemmassa, joilla ei siis kantti kestä, ainakin täällä kaupunkiseudulla.
*Joilla kantti kestää :D
Ei meijän mökillä ole sen enempää tekemistä kuin omakotitalossakaan. Itse asias vähempi kun ei tartte tehdä talvella lumitöitä, eikä lämmittää. Nurmikon leikkukaan ei ole niin justiinsa kuten kaupungissa, eikä ole pensasaitaakaan mitä pitäisi leikata. Saunavesi kyllä pitää järvestä kantaa ja juomavesi tuoda mukanaan, mutta ei ne rasittavia hommia ole. Kotona tarttee siivota useammin kuin mökillä, ja ruonlaittokin on kitona suuritöisempää. Meille mökkeily on rentoutta ja luonnosta nauttimista. Työleiriksi se ei saa muuttua ja itestähän se on kiinni.
Kokeile. Osta semmoiselta paikalta, että saat helposti myytyä jos se ei ollutkaan sun juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ostin n 2-vuotta sitten, olen tyytyväinen, on tekemistä ja ei tule istuttua kärjistetysti, sohvalla.
Minullakin on sama ongelma eli istun kärjistetysti. Mutta jos ostan mökin, pääsenkö siis tästä ikävästä taipumuksesta eroon?
Mieluisa mökki lähellä. Meillä puoli tuntia ja ollaan perillä luonnonrauhassa. Käydään usein töidenkin jälkeen.
Saa siellä hommiakin tehdä! Saunaa, uintia ja ruokaa ja uni maittaa.