Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjan julkkarit

Vierailija
25.07.2024 |

Julkaisen toisen runokirjani syksyllä, tahdon järjestää julkkarit.

Auttakaa rakkaat ihmiset, vinkkejä...

Malja, pikku purtavaa... muuta?

Myynkö kirjojani???

Mitä muuta???

Runotar

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kehtaa lukea itse runojasi ääneen, ehkä joku kaveri voisi?

Vierailija
42/133 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et kehtaa lukea itse runojasi ääneen, ehkä joku kaveri voisi?

Kiitos vinkistä. Ajattelin niin, että jos joku pyytää, niin voin lukea. Muuten pidän singneeratut kirjat pinossa jossain... sivupöydällä...

Runotar

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vielä kaikille vinkeistä, vieläkin saa laittaa...

Koostan nyt pikkuhiljaa kutsua valmiiksi, onko siihen ideoita?

Runotar

Vierailija
44/133 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää ideoita?

Vierailija
45/133 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholiton vaihtoehto maljalle?

Vierailija
46/133 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkupurtavan olen miettinyt, eihän vaadi jälkkäriä? Ei ole tarkoitus myöskään kahvitella

Runotar

Vierailija
47/133 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko näin tyhmiä ihmisiä oikeasti olla olemassa?

Vierailija
48/133 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiljua ja pågen korvapuusteja. 

Vierailija
49/133 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko näin tyhmiä ihmisiä oikeasti olla olemassa?

Sinä! Vielä tyhmempi oot kuin ap 

Ohus

Vierailija
50/133 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyy tekemään runokirjan muttei laatimaan julkkareita, jotain on vinossa.

Vierailija
51/133 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelukustantessa sopimukseen kuuluu, että kirjailija ostaa itse x määrän kirjoja ja vastaa niiden markkinoinnista. Avaa ihmeessä jokin somekanava kirjoillesi, vaikka Instagramissa, niin saat samanhenkisiä seuraajia ja kirjojasi esille. laitat IG:ssä hakusanaksi #runot ja #runo, niin löydät runoista kiinnostuneita ihmisiä, joita seuraat ja he toivottavasti seuraavat sinua takaisin. Pyydä läheisiäsi seuraamaan sinua ja kertomaan kirjoistasi omissa kanavissaan. Omassa IG:ssä voit julkaista kuvia kirjoistasi ja jotain runoja tietenkin. Se lisää kiinnostusta ja saat markkinoitua myös julkkaria.

Kysy paikalliskirjastosta haluaisivatko hekin järjestää runoillan kanssasi. Kirjailijatapaamiset kirjastoissa ovat varsinkin pienemmillä paikkakunnilla suosittuja ja silloin kirjasto mainostaa kirjaasi sen runoillan myötä. Kannattaaa kyssellä vastaavasta tapahtumasta myös paikallisyhdistyksiltä lähialueellasi, esimerkiksi Martoilta.

Olen ollut siskoni apuna järkkäämässä samankaltaisia julkkareita hänen kirjoilleen. Hänellä on kyllä kustannussopimukset kirjoilleen, mutta aina kustantamo ei järjestä julkkareita tai kirjailija haluaa järjestää omatkin. Viimeisimmän kirjan kohdalla laitettiin kutsuja somen kautta (Instagramissa DM, eli henkilökohtaisena viestinä jota kuut eivät näe) ja tuttaville sähköpostitse. Kutsuihin laitettiin myös ennakkomyyntilinkki, josta saattoi ostaa kirjan julkkarialennuksella, pääsi paikalle tai ei. Se onnistui todella hyvin. Julkkarikemuissa ennakko-ostaneet saivat signeeratun kirjan paikan päällä ja osalle signeerattu kirja lähetettiin postina.

Viimeisimmät julkkarikemut olivat viime syksynä. Tarjoiluna oli paria erilaista suolaista piirakkaa, paria salaattia + salaattikastikeita, paikallisen leipomon leipiä ja jälkiruoaksi omenapiirakkaa ja vaniljakastiketta. Alkoholitarjoilua ei ollut, eikä kukaan sitä kaivannutkaan. Tilaisuus kesti 4 tuntia (11-15). Laita muuten kaikki kuitit talteen, kun ostat tarjottavia tai lautasliinoja jne. Ne voi vähentää verotuksessa ansionhankintakuluina.

Tsemppiä julkkareille ja uudelle runokirjallesi. On varmaan ihanaa, kun osaa kirjoittaa runoja!

Vierailija
52/133 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osaa kirjoittaa tänne, muttei omaa käytöstapoja, jotain on pahasti vinossa.

Vierailija
53/133 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pikkupurtavaa, jos järjestät paikallisessa kapakassa. Jokainen ostaa tarjoilunsa itse.

Vierailija
54/133 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sainkin kivoja vinkkejä. Palvelukustanne on eri kuin omakustanne, eka oli oma, tää toka on palvelukustanne.

No, oli tietysti vähän juhlava nimi??? Julkkarit? Mutta tiedän, että niitä voi olla monenlaisia. Olin itse Sodankylässä kirjanjulkistamistilaisuudessa, vapaa kutsu kaikille. Kirja Arvottomat.

Lisääkin vinkkejä saa laittaa🤔

Runotar

No vähän riippuu. Jos jaksat tehdä itse töitä, palvelukustanne voi olla ihan samassa asemassa kuin muidenkin kustantamoiden kirjat. Joillakin todella on niin, mutta se vaatii tietysti laadukasta sisältöä ja työtä siellä markkinointipuolella. Suurin osa palvelukustanteista kyllä jää omakustanteen asemaan, vaikka olisivat hyviäkin kirjoja. Syynä on yleensä markkinoinnin epäonnistuminen. 

Vierailija
55/133 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse pikkupurtavaa, jos järjestät paikallisessa kapakassa. Jokainen ostaa tarjoilunsa itse.

Ketkä järjestää kirjanjulkkareita? Olen huomannut, että yleensä aloittelevat omakustannekirjailijat tai esikoiskirjailijat taikka muuten syrjään jääneet kirjailijat. Ei edistä kirjailijan uraa, jos keskittyy juhlimiseen. Aikaa kannattaa käyttää kaikenlaiseen muuhun. Kirjanjulkkareilla voi kyllä saada näkyvyyttä teokselle, jos ne on kaupungissa jossain hyvällä näkyvällä paikalla, minne pääsee helposti kaikenlaista porukkaa. Jos pitää kahvikestit jossain harrastuskerhon taukotuvassa tuttavapiirille, ei ne julkkarit oikein muuta ole kuin noloja. 

Vierailija
56/133 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. En ole pitänyt yksiäkään julkkareita, mutta olen julkaissut monta kirjaa. Suurimmalla osalla kirjailijoilla ei ole mitään isompia juhlia sen vuoksi. Se ei ole mikään iso saavutus, että saan kirjan julkaistua. Tietysti aloitteleville kirjailijoille voi olla. Minulla ei olisi aikaa järjestää juhlia, mutta kirjailijana olen ollut ahkera. 

Vierailija
57/133 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäville ei kannata varsinaisesti myydä kirjoja, mutta tietty niitä julkkareissa pitää olla. Ystävät tietää kyllä että sulta voi ostaa. Älä tyrkytä. Laita ihan sellasta tarjottavaa mistä normaslistkin tykkäätte esim illanistujaisissa tms.

Tää oli hyvä pointti: savulohta, uusia perunoita, salaattia... booli

Kiitos

Runotar

Kirjat pöydälle nätisti ja kaunis kyltti jossa hinta ja tieto että ostaja saa halutessaan signeerauksen.

Vierailija
58/133 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palvelukustantessa sopimukseen kuuluu, että kirjailija ostaa itse x määrän kirjoja ja vastaa niiden markkinoinnista. Avaa ihmeessä jokin somekanava kirjoillesi, vaikka Instagramissa, niin saat samanhenkisiä seuraajia ja kirjojasi esille. laitat IG:ssä hakusanaksi #runot ja #runo, niin löydät runoista kiinnostuneita ihmisiä, joita seuraat ja he toivottavasti seuraavat sinua takaisin. Pyydä läheisiäsi seuraamaan sinua ja kertomaan kirjoistasi omissa kanavissaan. Omassa IG:ssä voit julkaista kuvia kirjoistasi ja jotain runoja tietenkin. Se lisää kiinnostusta ja saat markkinoitua myös julkkaria.

Kysy paikalliskirjastosta haluaisivatko hekin järjestää runoillan kanssasi. Kirjailijatapaamiset kirjastoissa ovat varsinkin pienemmillä paikkakunnilla suosittuja ja silloin kirjasto mainostaa kirjaasi sen runoillan myötä. Kannattaaa kyssellä vastaavasta tapahtumasta myös paikallisyhdistyksiltä lähialueellasi, esimerkiksi Martoilta.

Olen ollut sisko

Riippuu, että palvelukustanne mistä firmasta. Ei välttämättä ole ostovelvollisuutta ja voi tulla samankaltainen sopimus kuin yleiskustantamoilla. Muuten kaikki tapahtuu kuin yleiskustantamolla, mutta markkinointivastuu jää kirjailijalle ainakin osittain. Riippuu, millaisella sopimuksella on. Osahan palvelukustanteita tekevistä kirjailijoista on sopimuksilla kiinnitettyjä. Ne sopimukset voi vaihdella. Jotkut saa apurahojakin ja on ihan samassa asemassa kuin yleiskustantamoiden kirjailijat. 

Vierailija
59/133 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäville ei kannata varsinaisesti myydä kirjoja, mutta tietty niitä julkkareissa pitää olla. Ystävät tietää kyllä että sulta voi ostaa. Älä tyrkytä. Laita ihan sellasta tarjottavaa mistä normaslistkin tykkäätte esim illanistujaisissa tms.

Tää oli hyvä pointti: savulohta, uusia perunoita, salaattia... booli

Kiitos

Runotar

Kirjat pöydälle nätisti ja kaunis kyltti jossa hinta ja tieto että ostaja saa halutessaan signeerauksen.

No huhuhhh... jossain pienellä paikkakunnalla ehkä kehtaa, jos julkaisee toisen omakustanteen / palvelukustanteen. Voi olla jonkun Hömölän (200 asukasta) suurin julkkis. 

Vierailija
60/133 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla palvelukustantamoissa "kiinnitetään" kirjailijoita? En ole koskaan kuullutkaan. Olen kirjailija vuodesta 1988.

Omakustannekirjakin voi olla hyvä ja kiinnostava, mutta se on harvinaista. Sitä sanon asenneongelmaksi, jos kirjailija pitää kirjoitusvirheiden korjaamisesta huomauttamista kiusaamisena.