Tupakoinnin lopettaneille kysymys
Kertoisitko omin sanoin lopettamisesta aiheutuneet HYVÄT asiat, jotka huomasit kehossa, sosiaalisessa elämässä ja muutenkin vaikka päivärytmissä. Oliko yllättäviäkin vaikutuksia, joita et osannut odottaa? Ja keräilisin näitä oman lopettamisen tsempiksi, alkaa olla aika kypsä ja haluan saada halun lopettaa suuremmaksi kuin jatkamisen. Että sitten heikkona hetkenä jaksaisi tsempata ja vaikka lukea tätä ketjua.
Kommentit (53)
Alzheimerin vaaran pitäisi lehden mukaan pienetä.
Vierailija kirjoitti:
Miten lopetitte? Mä aloitan tyhmänä aina uudestaan.
Ihan kerrasta loppui ja aika yllärinä itsellekin. Ei vaan maistunut sitten yhtään ja muutamat hatsit vedin vanhasta tottumuksesta ennen kuin ymmärsin, että nyt ei tee mieli ja tein stögön. Se sitten lemusi röökiaskissa niin järkylle, että se oli pakko nakata ekaan roskikseen mutta se röökiaski pyöri laukussa varmaan kuukauden ennen kuin siirsin sen eteisen lipastoon, että josko vielä joku päivä maistuu. Onneksi ei maistunut ja viime kesänä tuli 10 vuotta lopettamisesta. Nuo parit hatsit oli se mun vika röökinpoltto enkä tosiaan tiennyt sitä kun tuon röökin sytytin.
>rahaa säästyy
>parempi kunto
>ei tupakka yskää
>ei tarvitse joka välissä miettiä millon sinne röökille pääsee
>ei haise p*skalle
>ei tarvitse miettiä että pitäs kaupassa käydä _taas_koska röökit loppuu
>tietyt tilanteet ns katkeaa kun sun pitää käydä röökillä mutta esim. juttelu kaverisi ei
>siinähän niitä
Lue juttuja netistä kait myös vertausryhmä mistä tukea, oli yllättävän helppo juttu. Mieti missä näet itsesi 10 vuoden päästä ja missä kunnossa oot.
Pistä tavote säästötili tai jotain vastaavaa. Miten jossakin vaiheessa tahdot palkita itsesi. Pahin tupakan himo helpottaa parissa minuutissa.
Hengitä rauhassa osta vaikka purkkaa tai pastilleja. Säästyy aikaa,rahaa,terveyttä.
Laske huvikseen monta tuntia vuodessa oot röökillä? Esim. 10 5 min. Päivässä. Paljon viikossa ja kuukaudessa vuodessa. Se on huikea määrä aikaa. Onnistut kyllä!
ei tarvi aamuisin ja muutenkin päivän mittaan räkiä jotain klöntsiä keuhkoista/ylähengitysteistä.
Se, ettei enää tarvitse tupakoida on helpotus sekä se, ettei sitä enää kaipaa. Se, ettei yarvitse haista eikä hävetä tarvettaan. Ei tarvitse pelätä sitä, että tupakat loppuu tai unohtuu ottaa mukaan tai joutuu n.k. letkuihin sairaalaan eikä pääse tupakille.
Ettei ole pakko.
Jaksoi enemmän kun astma helpottui
Siitä lähti liikkeelle elämäntaparemontti ja nyt n. 30kg laihtunut
Jos et pysty kerrasta lopettamaan niin vähennät tupakointia. Kolme päivää ilman tupakkaa ja paluu normaaliin ei ole mikään voittajan valinta. Monet epäonnistuu ensimmäisellä kerralla. Tarkoittaa myös, ettet voi mennä hetkeen baariin/juhliin koska siellä alat taas polttamaan.
Siis 10kertaa 5 minuuttia päivässä vuodessa yli 100 tuntia uhraa röökin poltolle. Tiukalla hetkellä malta odottaa se menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Siis 10kertaa 5 minuuttia päivässä vuodessa yli 100 tuntia uhraa röökin poltolle. Tiukalla hetkellä malta odottaa se menee ohi.
Reilusti yli 100 tuntia =) panosta se aika omaan hyvinvointiin. Muuta rytmiä mikä tuo kessun mieleen. Aamun askareita eri tavalla ja niin edelleen.Iho paranee ja hampaat valkenee (ei ainakaa enempää kellastu)
Ei tarvitse miettiä, koska pääsee röökille. Just yks päivä tuli mieleen, miten joskus odotin että lapset illalla nukahtaa niin pääsen tupakalle. En kauheesti kehdannut polttaa heidän edessä.
En haise tupakalle. Freshimpi olo.
Kaiken lisäksi olen lääkäri, niin kyllä hävetti tupakoiminen. Lääkiksessä oli pari hassua mun lisäksi, kun poltti.
Lopetin syksyllä 2018. Yrityksiä oli useita. Söin Champixia, mutta olin aiemminkin syönyt ja sen teho tuntui hiipuneen, viekkareita tuli. Mutta onnistuin!
Plussat:
-Kunto parani
-Henki kulkee paremmin
-Hajuaisti ja makuaisti parani
-Rahan säästö
-Ei vaatteet haise tupakalle
-Et ole riippuvainen tupakasta niin ei ole tarvetta joka sekunti miettiä mihin tai milloin pääsee tupakalle
-Jos olet sinkku niin potentiaalisia kumppaneita enemmän savuttomana
Miinukset:
-Painoa voi tulla muutama kilo kun ruokahalu paranee, mutta kuntoilemalla pysyy kuosissa
Nämä asiat oli nyt mitkä tuli äkkiseltään mieleen
Toistuvat keuhkoputkentulehdukset ja niihin liittyvät viikkojen yskimiset loppuivat. Keuhkot ovat vähitellen muutenkin toipuneet polttamisesta ja hapenottokyky parantunut. Aika tärkeä asia oli myös se, että vapauduin miettimästä, koska ja missä pääsee seuraavan kerran röökille.
En ole riippuvainen savuavasta syöpäkääryleestä. Onhan se aivan älytöntä, että on "pakko" saada tupakkaa vaikka talvipakkasella parvekkeella värjötellen puolen tunnin välein. Ärsyttävää olla riippuvainen. Nyt olen vapaa - tupakan orjuudesta ainakin.
Rahaa säästyy aika paljon. En ole saanut töissä juuri palkankorotuksia viime vuosina, mutta silti tuntuu siltä kuin olisin. Poltin suhteellisen paljon niin siihen meni paljon rahaakin. Muuta en varsinaisesti ole huomannut, toki hengästyttää vähän vähemmän kuntoillessa.
Rahan säästö ja se ettei tarvi rykiä enää. Sosiaaliseen elämään tai muuhunkaan ei vaikutusta.
Lopetin 2015 ja siirryin nikotiinituotteisiin, eli riippuvuuden kohde vaan muuttui. Näin meille joillekin käy, ikävä totuus se on. Mutta en stressaa edelleenkään asian kanssa, miedot nikotiinitabletit tai -pussit on pieni riesa tässä taistossa.
Itse tupakointi alkoi aikanaan ottamaan päähän, mietin miltä näytin räntäsateessa parvekkeella rööki huulessa... fiksultapa hyvinkin. Rahaakin tupakkaan kului kiitettävästi, en onnekseni tiedä mitä aski nykyään maksaa. Juu nikotiinituotteet maksaa myös, mutta rahanmeno ei läheskään ole samaa luokkaa tupakointiin verrattuna.
Mutta hyviä puolia: hapenottokyky parani ihan viikoissa, kävelylenkit tuntuivat keveiltä jne. Haju- ja makuaisti parani myös, nykyäänkin onnistuisin käräyttämään naapurin teinit tai satunnaisen parveketupakoijan tuosta vaan. Kiloja tuli tietty lopetuksen myötä, vaihdevuodet kun tuli sopivasti samaan ajankohtaan.
Ihon kunto parani, vaikkei se koskaan huono ollutkaan. Kahvi maistuu ja tuoksuu taivaalliselta aamuisin, minkäänlaista yskää ei ole ollut sitten lopettamisen, ei juuri flunssiakaan, ei myöskään koronaa.
Ohikulkevat tupakoivat joskus ärsyttävät, mutta ei kummemmin kuitenkaan. Alkoholia en nykyisin juurikaan käytä, joten sekin jäi siinä tupakan ohessa pois.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki lapselle ( jos heitä on)
Toisaalta jos polttaa vain töissä.
Minulla oli maailman tärkei syy lopettaa ja pnnistuin. Siitä on aikaa 40 vuotta. Raha, terveys, malli lapselle. Nyt joutuisin muuttamaan savuttomasta ihanasta talosta. Ai niin tupakka vanhentaa ja haisee🤮
Hapenottokyky lenkillä, mun lenkki on siis reipasta kävelyä, mutta nyt tekee mieli ottaa jo juoksuaskelia.