Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia viisaudenhampaanpoistosta leikkaamalla

Vierailija
24.07.2024 |

Sellainen pitäis jossain vaiheessa tehdä. Haluaisin yksityiselle jossa nukuttaisivat, inhottaa ajatus että olisin hereillä kun ikeniä leikataan ja tulee se tunne nieluun että tukehdun ja ahdistaa. Miten muilla on sujunut vastaava operaatio?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sen nyt ottaa. Tehtiin puudutuksessa ja 2 hammasta samalla kertaa. Operaatiota tehdessä selvisi että hampaiden juuret olivat haarautuneet ja ongelmia tuli. Hampaat jouduttiin paloittelemaan. Kesti 4 tuntia ja puudutusainetta jouduttiin lisäämään tämän tästä. Tämä oli se helppo osuus. Hampaiden kolot vuotivat verta aivan hirveästi. Verenvuoto kesti 3 viikkoa. Ensimmäiset päivät suu täyttyi verestä muutamassa minuutissa, vaikka purin hampaita yhteen ja  hampaiden reiissä oli tukot imemässä verta. Yöllä sidoin leuan kiinni huivilla ja jos nukahdin heräsin pää verilammikossa. Jouduin ottamaan töistä sairaslomaa kun tuon verenvuodon takia en voinut suutani avata puhumiseen. Soitin hammaslääkäriin, oli lähtenyt lomalle ja terveyskeskusta asia ei kiinnostanut. Kehoittivat käyttämään jääpussia, josta ei ollut mitään apua. Operaatio sujui niin että toiset kaksi viisaudenhammasta saavat minun puolesta olla poistamatta.

Vierailija
2/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin kesäkuun lopulla viisaudenhammas leikkaamalla. Operaatio ei tuntunut juuri miltään, ja sanoinkin kirurgille leikkauksen aikana, että enemmän hammaskiven poistaminen sattuu kuin tämä. Minulle oli etukäteen kirjoitettu Burana 600 ja purkki Panadolia. Kuitenkin tarvitsin vain kaksi Buranaa ja neljä Panadolia koko prosessin aikana. Leikkausta seuraavana päivänä ei enää lääkettä tarvinnut ottaa. Hyvin meni siis koko homma, vaikka etukäteen hieman jännitin, että joutuuko kärsimään kivuista, pitääkö syödä jotain erityistä, lähinnä vain nestemäistä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalta sinun kokemus

Vierailija
4/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tarvitse nukutusta. Minulta on leikattu kaikki 4, ja hammaslääkäri piti koko ajan huolen, että mulla on kaikki ok. Puudutusta saa pyydettyä lisää, jos on pienintäkään tuntemusta, mutta et tule tietämään itse ikenen avaamisesta yhtään mitään. Tunnet vain painetta, kun hammas irrotetaan luusta. Saattaa lähteä ihan naps-vaan.

Vierailija
5/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo paloittelu kuulostaa aina muiden kertomana kauhealta. Juu, niin otettiin omatkin 2 pois paloina, mutta enpä minä niitä yksityiskohtia nähnyt. Hampaan kruunu nyt sattui olemaan hankalasti tavoitettavissa, niin läägär porasi sen paloiksi. Kivuton se prosessi silti oli.

Älä pelkää.

Vierailija
6/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä tehtiin 30 vuotta sitten, kova puudutus kun piti paloitella. En tuntenut paljon mitään eikä jäänyt traumaa. Parani muistaakseni ok.

Vierailija
7/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sen nyt ottaa. Tehtiin puudutuksessa ja 2 hammasta samalla kertaa. Operaatiota tehdessä selvisi että hampaiden juuret olivat haarautuneet ja ongelmia tuli. Hampaat jouduttiin paloittelemaan. Kesti 4 tuntia ja puudutusainetta jouduttiin lisäämään tämän tästä. Tämä oli se helppo osuus. Hampaiden kolot vuotivat verta aivan hirveästi. Verenvuoto kesti 3 viikkoa. Ensimmäiset päivät suu täyttyi verestä muutamassa minuutissa, vaikka purin hampaita yhteen ja  hampaiden reiissä oli tukot imemässä verta. Yöllä sidoin leuan kiinni huivilla ja jos nukahdin heräsin pää verilammikossa. Jouduin ottamaan töistä sairaslomaa kun tuon verenvuodon takia en voinut suutani avata puhumiseen. Soitin hammaslääkäriin, oli lähtenyt lomalle ja terveyskeskusta asia ei kiinnostanut. Kehoittivat käyttämään jääpussia, josta ei ollut mitään apua. Operaatio sujui niin että toiset kaksi viisaudenhammasta saavat minun puolesta olla poistamatta.

Oliko tikkilangat huonosti vai mikä? 3 viikkoa verenvuotoa??? Olisit mennyt päivystykseen ja saanut siellä Caprilonia. Niin minä tein kun yläviisuri poistettiin, näihin ylhäältä vetämällä poistettuihin kun ei tikkejä laiteta. Leikkaamalla, eli alhaalta poistettuihin aina laitetaan. 

Vierailija
8/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni eka poisto kokeneella tekijällä 10 kirurgisessa poistossa, hammas palasiksi ja pois ja done. Tosi kova oli kipu kotona seuraavat päivät mutta helpotti kun sain panacodiin reseptin. Mulla siis burana ja panadol eivät riittäneet operaation jälkeiseen kivunhoitoon. Tsemiä, hyvin se menee!

Tokassa meni kauemmin, hankalampi poistettava mutta lekuri varmisti koko ajan että mulla oli kaikki jees ja kipu oli vähempi kotosalla tuon kerran jälkeen. 

Vierailija
9/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa yksi vedetty ja kolme leikattu. 

Sillon kun vedettiin, ei oireita juuri tullut. Leuka ei edes turvonnut ja mitään kipuja ei ollut missään vaiheessa, vaikka oli alahammas.

Toisella kerralla leikattiin yksi ylhäältä, ja se parani ihan ok. Ei pahempia kipuja, lievää turvotusta. Siististi sai lääkäri paloihin ja oli tosi nopea juttu.

Kolmannella kerralla kun poistettiin kaksi, tuli jäätävä särky ja turvotus. Sillä kerralla hampaita ronkittiin paljon kauemmin ja pieniä paloja noukittiin vielä kuopasta. 

Viimeisellä kerralla leuka kasvoi paljon ja särkyä oli varmaan viikon verran. Ibuprofeeni auttoi, mutta selällään piti nukkua kun molemmilta puolilta oli poistettu. 

Kaiken kaikkiaan oon tyytyväinen, kun ei enää puoliksi puhjenneet hampaat aiheuta ongelmia.

Vierailija
10/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuntunut miltään se itse leikkaaminen eikä ole ole tullut tukehtumisen tunnettakaan. Se oli outoa, kun hampaan pilkkomisen kuuli pään sisällä, kun joutuivat pilkkomaan yhden.

Vierailija
11/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 tuntia kesti leikkaus..helvetillistä tuskaa koko operaatio. Jälkikivut kamalat ainakin viikon. Huh Huh

Vierailija
12/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako niitä muiden ihmisten kokemuksia miettiä? Minulta on vedetty yksi ja leikattu toinen ja se oli todella helppo operaatio, mutta jollain toisella on sitten ollut kokemus kuin kauhuelokuvasta. 

Ilman muuta kannattaa mennä yksityiselle helpoimman kautta, jos lompakko kestää. Tutussa yksikössä nukutushammashoidon minimilasku on 1000 euroa. 

Vierailija
13/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 tuntia kesti leikkaus..helvetillistä tuskaa koko operaatio. Jälkikivut kamalat ainakin viikon. Huh Huh

Jälkikivut pitää nukutetunkin potilaan käydä läpi, vai meinaatko, että pidetään koomassa 2 vkoa.

Tosiaan, nukutus on paljon isompi riski hengelle.

Vierailija
14/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tehtiin juurihoito kun oli "jäätynyt" maitohammas (olin sillion jo yli 50 v) juuresta tulehtunut. Ikenen läpi ja leukaluun läpi juureen kun ei muuten päässyt. Ei oikeastaan tuntunut miltään. Illalla kyllä särki mutta sain  mukaan tabletin panacodia ja se auttoi.

Multa on myös pätkitty murtuneita hampaita auto-onnettomuuden jäljiltä eikä ole olleet mitnkään pahoja.

Vierailija
15/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei ole poistettu viisaudenhammasta, mutta haljennut hammas on yläleuasta.

Puudutus toimii erittäin hyvin, joten mitään kipua ei tuntunut leikkauksessa ja se meni todella nopeasti. Hammaslääkäri oli sitä mieltä, että tarvitsen särkylääkkkeitä ja 2-3 päivää sairaslomaa säryn takia, mutta minkäänlaista kipua ei ollut ja menin töihin seuraavana päivänä. Isohko mustelma tosin nousi silmän alle parin päivän päästä, mutta sekään ei sattunut ja se vaaleni aika nopeasti. Onneksi oli maskiaikaa, joten kukaan ei kiinnittänyt siihen huomiota.

Myöskään implanttiruuvin asentaminen leukaan ei sattunut, eikä siitä noussut mustelmaa.

Vierailija
16/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 13v pojalta leikattiin puhkeamaton poskihammas viisurin vierestä paikallispuudutuksessa ja se leikkaus meni ainakin todella hyvin, puudutus onnistui 100% ja jaikkiaan kesti 15 min. Poski oli pari pv turvoksissa. Leikkauksen teki suu- ja leukakirurgi yksityisellä (virkatyö yo-sairaalassa).

Hakeutukaa kokeneelle hoitoon. Oman viisurini poisti myös kokenut suu- ja leukakirurgi parissa minuutissa, ei tarvinnut leikata.

Vierailija
17/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne leikkaukset tuntuneet miltään, vaikka mullakin jouduttiin viisaudenhampaat leikkaamaan. Ärsyttävämpää oli se verenvuoto, kun siihen kuoppaan ei tullutkaan sitä verihyytymää, tai se oli kokonaan irronnut. Kipukin oli varsin kovaa muutama tunti puudutuksen jälkeen. Sain onneksi Panacod reseptin. Panacodin ja Burana 800mg yhdistelmällä kipu jäi tosi vaisuksi. Seuraavana päivänä ei ollut juurikaan enää kipua. Verenvuotokin oli tosi vähäistä.

Vierailija
18/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin kerralla sekä kaksi alaviisuria että yksi ylhäältä. Kirurgi oli taitava ja homma sujui nopeasti, toiseen alahampaaseen jouduttiin lisäämään puudutetta kun ei heti puutunut. Ehkä 45 min meni koko operaatiossa. Sain kipulääkkeiksi Buranaa ja Panacodia sekä viikon antibioottikuurin. Ei tietenkään mikään mukava, mutta ihan siedettävä kokemus.

Vierailija
19/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut nukutettiin ja hammaslääkäri oli irrottanut kaikki hampaani pois ja laittoi tilalle ruosteiset naulat. 😳

Vierailija
20/31 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikattiin alaviisuri ja vedettiin samalla ylhäältä saman puolen myös. Puudutuksella meni ihan hyvin, operaatio ei tuntunut mutta kolmisen päivää oli leuat kipeenä kun lääkäri kiskoi niin lujaa sitä leukaa. Buranaa söin ja muistaakseni antibioottikuuri piti syödä myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi