Kokemuksia viisaudenhampaanpoistosta leikkaamalla
Sellainen pitäis jossain vaiheessa tehdä. Haluaisin yksityiselle jossa nukuttaisivat, inhottaa ajatus että olisin hereillä kun ikeniä leikataan ja tulee se tunne nieluun että tukehdun ja ahdistaa. Miten muilla on sujunut vastaava operaatio?
Kommentit (31)
Kaikki 4 poistettiin yhdellä kertaa. Kaksi niistä leikkaamalla. Sain esilääkkeen, mutta operaatio ei ollut niin paha kuin olin kuvitellut. Hampaiden poistoa ei juurikaan huomannut, ja aika kului nopeasti. Sain loppuviikon sairauslomaa töistä ja kipuun jotain vahvempaa ainetta, koska en saa syödä ibuprofeenia.
Kasvot turposi palloksi, mutta kipu pysyi kurissa lääkkeillä. Sain helposti syötyä pehmeää ruokaa.
Olin hereillä 2 kpl leikattiin. Oli nopea operaatio eikä tullut mitään hankalia tuntemuksia. Hampaista otettiin kuvat etukäteen, että nähtiin juurten sijainti.
Pari viisuria otettu vetämällä ja pari leikattu paloina pois, kuulostaa paljon hurjemmalta kuin mitä onkaan. Oikeasti se ei tunnu juuri miltään, muistelen että alakouluikäisenä pelkkä reikien poraaminen tuntui paljon inhottavammalta.
Täällä kaikki vaikuttavat kertovan kauhukokemuksiaan. Minulla päinvastainen kokemus. Leikkaus meni nopeasti, ien avattiin, mietin milloin alkavat vetää hammasta ja se olikin jo hammaslääkärin kädessä. Kaksi kerrallaan leikattiin eli kaksi leikkausta. Ei ollut kipuja jälkeen eikä aikana. En tarvinnut juuri mitään kipulääkkeitä jälkikäteen. Eka kerran menin klarinettia soittamaan samana päivänä (tikit suussa) ja toka kerralla laulutunnille (ei olis varmaankaan saanut, mutta ei ongelmia). Joten huoli pois!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki 4 poistettiin yhdellä kertaa. Kaksi niistä leikkaamalla. Sain esilääkkeen, mutta operaatio ei ollut niin paha kuin olin kuvitellut. Hampaiden poistoa ei juurikaan huomannut, ja aika kului nopeasti. Sain loppuviikon sairauslomaa töistä ja kipuun jotain vahvempaa ainetta, koska en saa syödä ibuprofeenia.
Kasvot turposi palloksi, mutta kipu pysyi kurissa lääkkeillä. Sain helposti syötyä pehmeää ruokaa.
Itseltäni otettiin kaikki neljä, mutta kahdella eri kerralla. Hampaat otettiin samaan aikaan ylhäältä ja alhaalta. Pystyin pureksimaan toisella puolella, kun toinen puoli parani.
Kävin yksityisellä hammaskirurgilla poistattamassa molemmat alaleuan puoliksi puhjenneet viisaudenhampaani. Puudutus käteen laitetun kanyylin kautta, enkä taatusti tuntenut mitään kipua. Hereillä siis olin, ja kuulemma heittänyt hauskaa läppää ennen toimenpidettä. Saattaja piti olla, sen verran tokkurassa olin. Kun puudutus lakkasi vaikuttamasta oli kipu järkyttävä. Onneksi sain asianmukaista kipulääkettä. Mustelmia oli leuasta puoleenväliin kaulaa. Ei mitään muita jälkiseuraamuksia. Turhaan pelkäsin.
Minulta on poistettu yksi viisaudenhammas leikkaamalla. Puuduttivat, ei tuntunut missään juuri silloin mutta kun puudutus lakkasi toimimasta en saanut edes särkylääkettä ja piti vielä odotella Kela-taksia tuntitolkulla päästääkseen kotiin, samassa kyydissä oli vielä muita matkustajia että ihan helkkarin tuskainen matka oli. Suuta en pystynyt kunnolla avaamaan pariin viikkoon. Kaikenkaikkiaan inhottava kokemus.
Itse leikkaus meni hyvin eikä ottanut kipeää mutta joku hermo vaurioitu ja puoli vuotta oli ylähuuli toiselta puolelta tunnoton. Illalla otin panacodin niin seuraavana aamuna kun nousin ylös ja kävelin kylppäriin, pyörryin ja löin otsan pyykkikoneen kulmaan. Sitten oli mustelmaa otsas ja leuassa:)
Mulla leikattiin alaviisurit eri kerroilla. Yksityisellä kävin leukakirigilla. Jännitin leikkauksia molemmilla kerroilla aika paljon. Noin 30 min kesti molemmilla kerroilla, kun avattiin ientä ja hampaan ympärillä olevaa luuta piti porata. Molemmilla kerroilla hammas lähti kokonaisena, ei tarvinnut paloitella. Tikit laitettiin, antibiootteja en tarvinnut. Molemmilla kerroilla leikkausken aikana en tuntenut kipua, mutta sen jälkeen kivut kestivat noin 2 viikkoa, mikä esti normaalin syömisen jne. Ja ensimmäiset päivät lääkärin määräämä 3x600burana ja 1000 panadol ei riittänyt pitämään kipuja poissa, vaan otin sitten enemmän. Mutta mitään muita jälkioireita ei ollut kipujen lisäksi ja operaatiot sinällään meni hyvin.
YTHS:llä joku asiaan perehtynyt erikoishammaslääkäri poisti puudutujsessa poikittain olleet viisaudenhampaat. Ei tuntunut miltään, joutui paloittelemaan ja olisiko maksimissaan tunnin kestänyt. Antibioottikuurin sain ja pari särkylääketabua otin. Ei tartte pelätä ja kannattaa mennä oikealle leikkauksia tehneelle lekurille.
Riskinä oli, jos hermo kiertynyt juuren ympärille ja olisi katkennut, niin makuaisti ois voinu vaurioitua.