Selostajalegenda Tapio Suominen on kuollut
Suomalaista urheiluyhteisöä kohtasi keskiviikkona järkyttävä suru-uutinen. Ylessä 30 vuoden uran toimittajana ja selostajana tehnyt Tapio Suominenmenehtyi tapaturmaisesti keskiviikkona aamulla Parolassa. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias.
Kommentit (1082)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen matkustanut junalla päivittäin töihin muutama vuosi sitten. Kaukojunalla yleensä. Aina toisinaan sai laittaa töihin viestiä, että tulen vähän myöhässä, kun oli taas suisidaalinen tapaus. Yleensä sen huomasi matkustajana siitä, että äkkijarrutus, viheltävä varoitusääni ja sen jälkeen samanlaista kolinaa kuin talvella, kun raiteilla on jäätä. Ja sitten juna pysähtyy ja siinä odotellaan tunti-pari. Pois kun lopulta päästään korvaavaan junaan tai joskus myös bussiin, käyvät uteliaimmat vilkaisemassa junan keulaa. Sellaista se on. Joskus samanlaista, mutta kuski kuuluttaa pian, että Nou hätä, se oli peura joka jäi alle, matka jatkuu.
Itse olen kerran ollut junassa matkustajana (muutama vuosi sitten), kun vastaavaa kävi. Muuten meni kuvaamallasi tavalla, junan pilli vihelsi ja seurasi äkkijarrutus, mutta sitten h
Ja missähän kohtaa minä väitin, että aina menisi minun kertomallani tavalla? Kerroin vain oman ainokaisen kokemukseni (olen onnellinen, että ei ole useampaan kertaan sattunut kohdalle)
Nyt on pyydetty jo lausunto Suomisen asuinpaikan kunnanjohtajalta.
Vierailija kirjoitti:
"Suominen oli aktiivinen hattulalainen myös tapahtumien ulkopuolella. Järvi kertoo, että selostaja oli kunnassa henkilö, joka tunsi kaikki ja jonka kaikki tunsivat."
Paikallisena rohkenen olla eri mieltä. Hyvä tyyppi varmasti silloin kun oli kunnossa ja kuolema oli todella surullinen uutinen, mutta ei nyt sentään liiottelemaan ruveta.
YLEn muistaminen äsken oli todella koskettava. Itku tuli.
Täällä on niin ufokommentteja, että suurin osa teistä ei ymmärrä yhtään mitään depressiosairaudesta. Tapiolla oli näitä oikeita depressiovaiheita eikä mitään marraskuun räntäsateen nyyhnyyh asennemasennusta joka on lannistuminen eikä mikään oikea masennussairaus.
Olen kuvannut masennusta näin. Ovelle tulee kuriiri joka toimittaa miljoonan euron perinnön. Mikään ei värähdä sisällä ja masennuspotilas lyö oven kiinni. Sen jälkeen jatkaa itsemurhan suunnittelua.
Masennus ei ole kiinni olosuhteista. Aivon liemet eivät toimi.
Vierailija kirjoitti:
YLEn muistaminen äsken oli todella koskettava. Itku tuli.
Samoin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on niin ufokommentteja, että suurin osa teistä ei ymmärrä yhtään mitään depressiosairaudesta. Tapiolla oli näitä oikeita depressiovaiheita eikä mitään marraskuun räntäsateen nyyhnyyh asennemasennusta joka on lannistuminen eikä mikään oikea masennussairaus.
Olen kuvannut masennusta näin. Ovelle tulee kuriiri joka toimittaa miljoonan euron perinnön. Mikään ei värähdä sisällä ja masennuspotilas lyö oven kiinni. Sen jälkeen jatkaa itsemurhan suunnittelua.
Mainio esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisille on varmaan kestämätön ajatus, että joskus mielen epätasapainoon ei yksinkertaisesti ole mitään parannuskeinoa.
Kauhealta tuntuu. Nyt kun kattelee Olympialaisten avajaisia niin Tapio voisi siellä olla hyvinkin, selostaisi lajeja, olisi onnellinen Birgitin kanssa ja elämä hymyilisi.
Mikähän tuohon tuli että eli normaalisti 30 vuotta ja sekosi? Oliko avioero liian rankka ? Alkoholi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suominen oli aktiivinen hattulalainen myös tapahtumien ulkopuolella. Järvi kertoo, että selostaja oli kunnassa henkilö, joka tunsi kaikki ja jonka kaikki tunsivat."
Paikallisena rohkenen olla eri mieltä. Hyvä tyyppi varmasti silloin kun oli kunnossa ja kuolema oli todella surullinen uutinen, mutta ei nyt sentään liiottelemaan ruveta.
Olihan Suominen paikkakunnalla näkyvä hahmo ja kaikkien kanssa jäi juttelemaan, jotka häntä lähestyivät.
Vierailija kirjoitti:
Kauhealta tuntuu. Nyt kun kattelee Olympialaisten avajaisia niin Tapio voisi siellä olla hyvinkin, selostaisi lajeja, olisi onnellinen Birgitin kanssa ja elämä hymyilisi.
Mikähän tuohon tuli että eli normaalisti 30 vuotta ja sekosi? Oliko avioero liian rankka ? Alkoholi?
Noinhan se menee muillakin seonneilla. Ei sitä olla seonneita ennen kuin seotaan, olipa ikä mikä hyvänsä. Yleensä syynä on joku laukaiseva tekijä, esim. valtava stressi. Siinä kyllä osut oikeaan että on harvinaisempaa, että noin myöhäisellä iällä puhkeaa kaksisuuntainen mielialahäiriö.
Miehille yleensäkin on vaimo taustahahmo joka vain puuhailee jotain pientä kun mies tekee pääosaa. Sitten kun vaimo poistuu kuvioista mies tajuaa että hänhän on yksin, ei ole ketään joka nostaa häntä,kehuu häntä, puolustaa häntä. Mies on yksin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, että ihmiset eivät saa sitä apua????
Niinpä. Vaikka hallitus lupasi apua, kunhan vaan soittaa satakakstoista 🤷
Kaksisuuntaista mielialahäiriötä on mahdoton saada oireettomaksi millään hoidolla tai lääkkeellä. Tapio ei ole ensimmäisen kyseisen sairauden potilas, joka pääryy tähän ratkaisuun. Sairaus on niin rankkaa potilaalle.
Eikös Britney Spearsillakin ole tämä kyseinen sairaus?
Ihmiset, jotka paheksuvat tekoa, koska sillä olisi tietoisesti aiheutettu traumoja osallisille yms. eivät oikeasti ymmärrä miten vakava masennus tai masennusjakso bipossa toimii ja mitä ihmisen pään sisällä silloin tapahtuu. Ei ihminen ole silloin normitilassa ja ne jotka itsemurhaan päätyvät niin väittäisin olevan jonkinlaisessa mielenhäiriössä, jopa psykoottisuuteen verrattavassa tilassa. Ei siinä paljon paina seuraukset tai muiden ihmisten tunteet. Ei se ole yhtään rationaalista.
Itsemurha ylipäätään on itsekäs teko, totta kai. Eihän siitä pääse mihinkään. Täysin itsensä vuoksihan siinä päivät päätetään. Mutta ei siinä silloin ajattele mitään muuta kun haluaa vaan pois mahdollisimman nopeasti, kivuttomasti pois siitä musertavan toivottomasta olotilasta.
En lähtisi ketään syyllistämään siitä jälkikäteen. Toivottavasti kaikki osalliset pystyvät jatkamaan elämäänsä ja antamaan jollain tavalla anteeksi tai ymmärtämään mikä tähän on tekijän ajanut. Se ei ole ollut henkilökohtaista.
Spontaanisti luulen että Tapiokin on toiminut vaikka onkin aiemmin puhunut suunnitelmistaan, niin uskon että tämä tilanne on ollut sellainen poikkeus, repäisy, mielenhäiriö tai miksi sitä ikinä kutsutaankaan. Jos hän olisi miettinyt yhtään kauemmin ehkä hän ei olisi sitä tehnyt. Tai jos juuri silloin ei olisi tullut juna, ehkä kantti ei olisi riittänyt odottelemaan seuraavaa. Kuka tietää.
Hän ei vaan jaksanut enää taistella sitä jättiläistä vastaan nimeltä kaksisuuntainen mielialahäiriö. Nyt hänellä on rauha.
Arvostan Tapiota siinä että oli avoin, aito oma itsensä heikkouksineen. Muistan hänen äänensä selostajana aina. Hänessä oli henkilönä jotain mystistä karismaa myös. Olen kuullut hänen olleen myös loistava seuramies joka meni huumorilla vaikeuksista huolimatta eteenpäin. Nostan maljan Tapion muistolle.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholinkäyttö lisääntyi 40 ikävuoden jälkeen ja muuttui päivittäiseksi tavaksi. Siitä seurasi avioero, ja ensimmäisen kerran päätyi suljetulle osastolle 2013.
Voi saada vaikka kuinka paljon apua ja silti tappaa itsensä.
Kaikki syöpäsairaat eivät selviä vaikka hoidetaan, eikä kaikkia itsetuhoisia voi estää tappamasta itseään.
Lepää rauhassa Tapsa. Sun voimat vaan loppui. Toivottavasti et ehtinyt tuntea mitään.
Olen juuri lukenut Tapsan Urheiluhullu -kirjan ja täytyy sanoa, että traaginen kohtalo hänellä. Sairastui niinkin myöhäisellä iällä ja sairaus oli ilmeisen vaikeaa muotoa. Oli pelottavaa lukea miten hän joitain kertoja puhuu kirjassaan juuri suunnitelmistaan ja nimenomaan Parolan asemasta.
Kaverilla oli älyttömän laaja tietämys eri urheilulajeista sekä uskomaton palo työhönsä ja sen näki ja kuuli. Legenda.
Yhtä asiaa kyllä pitäisi korostaa nimittäin tämä Tapion ex-vaimo Birgit on kyllä ollut itse enkeli maan päällä. Niin paljon on ex kumppaniaan tukenut kaiken läpi. Ilman häntä ei olisi selvinnyt näinkään pitkään.
Oli Tapiolla muutenkin ilmeisen läheinen ja hyvä lähipiiri joten siitä ei ainakaan ole ollut siitä kiinni. Surullinen kohtalo. Hirveä sairaus.
Ylös.