Sveitsissä otetaan käyttöön uusi itsemurhassa avustava laite: Kun olet painanut nappia, ei ole paluuta
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010580685.html
Nitschken mukaan, kun ihminen on mennyt laitteen sisään, laite toteaa: Jos haluat kuolla, paina tätä nappia.
NAPIN painamisen jälkeen happipitoisuus laitteen sisällä putoaa 21 prosentista 0,05 prosenttiin noin 30 sekunnissa.
Laitteen voi aktivoida äänellä, eleellä, silmiä räpyttämällä tai napin painalluksella.
Napin painamisen jälkeen on Nitschken mukaan myöhäistä muuttaa mieltään.
Kun olet painanut nappia, ei ole paluuta, Nitschke vastasi.
Kommentit (354)
Koska tuossa käytetään typpikaasua ei tule pahaa oloa tai oksennusta. Hiilidioksidi aiheuttaa nuo mainitut oireet, mutta sitähän ei tässä tule hengitysilmaan yhtään lisää. Henkilö voi normaalisti poistaa hiilidioksidin hengittämällä ulos. Sisään ei vaan saa enää happikaasua. Veren ph:n nouseminen (kun hiilihappo vähenee) tekee leijuvan pökkyräisen olon, jota kestää muutamia sekunteja ennen tajunnan lähtöä hapen puutteen takia.
Vierailija kirjoitti:
Tuommoisia pitäisi saada tännekkin niin ihmiset ei hyppisi junien tai rekkojen eteen.
Ja silti juna kuulostaa houkuttelevammalta täräykseltä kuin että kituisi minuutteja hapen puutteessa.
En lukenut artikkelia.
Typpi on halvempaa kuin terapia.
Kuule monikin ALS potilas on mielummin elossa, kuin kuollut.
Älkää aina heitä vetäkö tähän keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
"Laitteen voi aktivoida äänellä, eleellä, silmiä räpyttämällä tai napin painalluksella."
Mitä jos vahingossa räjäyttää silmiään ja kuolee vaikka olisi viime hetkellä tullut katumapäälle?
Mitä jos viime hetkellä tipahtaa kerrostalon katolta kun on kiivennyt katolle ja valmistautunut hyppäämään ja kallistunut reunalle ja sitten tuleekin katumapäälle?
Vierailija kirjoitti:
Sairas ketju! Miksi kukaan ei ymmärrä tuon laitteen riskiä siinä, että sitä alettaisiin käyttää aidosti rikolliseen tarpeeseen, kun joku haluaa päästä eroon jostakin tyypistä?
Jos joku haluaa tappaa itsensä, keksii se muitakin keinoja, mutta tuo on sairasta
Onko oikeasti näin tyhmiä ihmisiä olemassa? Tiedätkö yhtään miten Sveitsissä muutenkaan nämä armokuolemat toimivat? Ei sinne kukaan pääse tuosta noin vain, vaan ensin tehdään hakemus, joka tutkitaan tarkkaan lääkärintodistuksia ja psykologin lausuntoja myöten ja jos pääset seulasta läpi, maksat hemmetinmoisen summan, että koko homma tapahtuu. Ei sinne vain mennä tai "tyrkätä" ketään.
Tämä on älyttömän hyvä juttu pitkäaikais- ja kuolemansairaille, että on mahdollisuus parempaan kuolemaan ilman pitkiä kipujaksoja ja kärsimystä. Vapauttaa myös hoitajat ja lääkärit lääkkeenannosta, kun oman elämänsä voi päättää itse, myös neliraajahalvaantuneet sillä silmien liikkeellä.
Koska näitä koppeja saadaan kelan toimipisteisiin? Jos muilla kelan asiakkailla on samoja fiiliksiä kuin mulla niin kopeille on käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuommoisia pitäisi saada tännekkin niin ihmiset ei hyppisi junien tai rekkojen eteen.
Ja silti juna kuulostaa houkuttelevammalta täräykseltä kuin että kituisi minuutteja hapen puutteessa.
En lukenut artikkelia.
Olisi kannattanut lukea. Sitten tietäisit, että ensin lähtee taju, etkä tunne enää mitään. Etkä siis kidu.
Toivottavasti tulee pian myös suomeen!
Me vasemmistolaiset todella tarvitsemme tätä.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö ilman elävää uskoa ja läheistä suhdetta Jumalaan tulet omilla mututiedoillasi käskemään uskovaisia tekemään, kuten sinä tahdot? Ei tule koskaan onnistumaan. Meillä on Jumalan antama kehoitus ja valtuutus pyrkiä ohjaamaan ihmisiä taivastielle, ei helvettiin.
Mielikuvitusystävän antama valtuutus on kyllä hyvä juttu. Sen lisäksi ei tarvitse kuin euron, niin saat suklaapatukan.
Miksi sinua tuntuu kovasti vaivaavan uskovaisten vapaus ilmaista uskoaan? Pridea taatusti kannatat, ovathan he arvokkaita ihmisiä. Et vain tainnut tietää, että prideväessäkin on aidosti uskovia? Mitäs nyt teet? Syö vaan tuskaasi itse se suklaapatukka, minulla on jotain paljon parempaa ja koko elämän sekä sen jälkeen kestävää.
Vierailija kirjoitti:
Kuule monikin ALS potilas on mielummin elossa, kuin kuollut.
Älkää aina heitä vetäkö tähän keskusteluun.
Entäs ne ALS-potilaat, jotka haluavat kuolla? Saako heitä ottaa mukaan? Tai saisivatko he peräti ihan itse päättää elämästään, siis ilman sinun lupaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut artikkelia.
Olisi kannattanut lukea. Sitten tietäisit, että ensin lähtee taju, etkä tunne enää mitään. Etkä siis kidu.
Miksi sitten kaasukammioissa murhattujen ihmisten joukossa oli eläviä, jotka haudattiin kylmästi muiden mukana? Puistattava keksintö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö ilman elävää uskoa ja läheistä suhdetta Jumalaan tulet omilla mututiedoillasi käskemään uskovaisia tekemään, kuten sinä tahdot? Ei tule koskaan onnistumaan. Meillä on Jumalan antama kehoitus ja valtuutus pyrkiä ohjaamaan ihmisiä taivastielle, ei helvettiin.
Mielikuvitusystävän antama valtuutus on kyllä hyvä juttu. Sen lisäksi ei tarvitse kuin euron, niin saat suklaapatukan.
Miksi sinua tuntuu kovasti vaivaavan uskovaisten vapaus ilmaista uskoaan? Pridea taatusti kannatat, ovathan he arvokkaita ihmisiä. Et vain tainnut tietää, että prideväessäkin on aidosti uskovia? Mitäs nyt teet? Syö vaan tuskaasi itse se suklaapatukka, minulla on jotain paljon parempaa ja koko elämän sekä sen jälkeen kestävää.
Minulle on ihan yksi lysti mitä ihmiset omassa elämässään uskovat, täysin oma asiansa. Mutta jos he aikovat niiden omien uskomuksiensa perusteella tulla selittämään minulle, mitä saan / en saa tehdä / pitää tehdä, niin se ei ole enää heidän oma asiansa, vaan siinä tungetaan minun alueelleni ilman minun valtuutustani.
Ja voit ihan itse miettiä, mistä tuo pride-jutun esiin vetäminen kertoo. Minä kun en siitä kirjoittanut mitään.
Menen kapseliin ja vastaan laitteelle: "Kyllä ...EIKU!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut artikkelia.
Miksi sitten kaasukammioissa murhattujen ihmisten joukossa oli eläviä, jotka haudattiin kylmästi muiden mukana? Puistattava keksintö.
Jospa nyt sitten lukisit sen jutun, niin ei tarvitsisi kysellä tuollaista. Vinkkinä, melko iso ero nopean massamyrkytyksen ja tuollaisen ajan kanssa tehdyn, varmistetun, vapaaehtoisen eutanasian välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Laitteen voi aktivoida äänellä, eleellä, silmiä räpyttämällä tai napin painalluksella."
Mitä jos vahingossa räjäyttää silmiään ja kuolee vaikka olisi viime hetkellä tullut katumapäälle?
Mitä jos viime hetkellä tipahtaa kerrostalon katolta kun on kiivennyt katolle ja valmistautunut hyppäämään ja kallistunut reunalle ja sitten tuleekin katumapäälle?
Näin varmasti on käynytkin ja käy vastaisuudessa. Katua voi myös jo tippuessaan korkealta ennen loppurysäystå. Kannattaako sittenkään itsemurha?
Yle Areenasta löytyy vuonna 2020 julkaistu dokumenttisarja "Oikeus kuolla". Tässä sarjassa tuo Sarcon keksijä Nitschke kertoo kyseisestä laitteesta, joka on tuolloin vielä suunnitteluvaiheessa. Nyt laite pääsee näköjään virallisesti käyttöön.
Tämä on älyttömän hyvä juttu pitkäaikais- ja kuolemansairaille, että on mahdollisuus parempaan kuolemaan ilman pitkiä kipujaksoja ja kärsimystä. Vapauttaa myös hoitajat ja lääkärit lääkkeenannosta, kun oman elämänsä voi päättää itse, myös neliraajahalvaantuneet sillä silmien liikkeellä.
Taidat nyt puhua vain omista peloistasi, joita sinulla ei ole kanttia kohdata. Me kaikki kuolemme jossain vaiheessa ja kuoleminen on aivan normaali asia.
Nautisitko elämästä ALS loppuajasta?