Lukijan mielipide: Suomi houkuttelee osaajia, mutta vielä on tehtävää
Expat Insider 2024 -tutkimuksessa arvioitiin eri maiden houkuttelevuutta kansainvälisen työvoiman silmissä. Suomi sijoittui kymmenen vähiten houkuttelevan maan joukkoon.
Paljon on siis vielä tehtävää.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomen omat osaajat eivät riitä?
Heitä on liian vähän. Huoltosuhde on persiillään.
Eihän nykyisillekään ole töitä. Pyramidi kyllä korjaa itse itsensä.
Kohtaanto-ongelma. Yhtäältä on työttömyyttä, toisaalta pulaa työvoimasta.
Mutta korjaako pyramidi itse itsensä? Syntyvyys on madellut alamaissa pitkään, ja suunta pitkällä aikavälillä on edelleen alaspäin.
Ja missä se työvoimapula on? Äläkä sano että asiantuntijoissa koska noita tarvitaan ehkä kourallinen eikä sitä satoja tuhansia mitä poliitikot väittää. Tai sotealalla koska suomessa on muuta paitsi erikoislääkäreitä ihan riittämiin mutta ongelma on siinä ettei alan koulutetut halua tehdä töitä niissä olosuhteissa. Ne taas jotka suojatöissään roikkuu alalla pitkine lomineen ei tee töitä koska ei tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Kuka nyt haluaisi tulla Suomeen jos on mahdollisuus mennä vaikka Norjaan, Irlantiin, Iso-Britanniaan tai Sveitsiin?
Suomi on maailman onnellisin maa.
Ei uskoisi kun katsoo vastaantulijoita. Todella vihaisen näköisiä ihmisiä.
Osaajien houkuttelu on aika turhaa kun täällä ei niitä tarvita. Tuo osaajien houkuttelu tuntuu olevan jonkinlainen statussymboli poliitikoille, eikä nuo tunnu tajuavan ettei täällä kukaan pysy näissä olosuhteissa. Eli eräänlainen pyöröovi ilmiö kun porukka tulee ovesta sisään ja seuraavalla ovenavauksella takaisi ulos kun homma ei vastannut sitä mitä mainostettiin.
EI turismikaan sillä toimi että huijataan porukkaa varaamaan yöpymiset suomessa vaan niilä turisteilla pitäisi olla jotain tekemistä ja näkemistäkin että ne tulee toistekin ja tuo kaverinsakin kanssa.
Ikävä tosiasia on se, että Suomi ei houkuttele yhtään ketään, varsinkaan osaajia. Ihmiset on niiiiiiiiiiiiiin pihalla, kun he luulee, että me voimme kilpailla osaajista esimerkiksi Usan kanssa. Usasta tulee sellaisia tarjouksia ihan jo rahallisesti, siihen päälle vielä lämmin ilmasto, palvelut, kaikki maksetaan viimeistä centtiä myöten.
Emme, me emme houkuttele ketään, meidän vetovoima osaajista on lähellä nollatasoa.
Olen asunut Meksikossa ja kyllähän siellä huippuosaaja voi elää kuin Kroisos Pennanen, asunnot ja autot sekä vartiointi ihan viimeisen päälle ja elämä on yltäkylläistä. Lapset voi lähettää kalliiseen yksityiskouluun ja lomalla mennä Cancuniin.
Ei Suomi voi mitenkään tarjota tuollaisia puitteita.
Suomessa on oikeille osaajille erittäin matalat palkat ja silti erittäin korkea verotus.
Jos on jotain aitoa osaamista, täältä pikemminkin kannattaa lähtep.hippulat vinkuen muualle.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on oikeille osaajille erittäin matalat palkat ja silti erittäin korkea verotus.
Jos on jotain aitoa osaamista, täältä pikemminkin kannattaa lähtep.hippulat vinkuen muualle.
Itse tienaisin Usassa 3-4 kertaa enemmän mitä Suomessa ja minulla on pelkästään ammattitutkinto. Ja tiedän jo vastauksen, mutku se ja se palvelu maksaa Usassa mikä on Suomessa ilmaista. Ei minulle, koska ei ole lapsia ja työn puolesta saa 'terveysvakuutuksen' joka on todella kattava. Minulle olisi todella kannattavaa mennä vaikkapa 10 vuodeksi töihin ulkomaille, säästää rahaa ja tulla senjälkeen takaisin Suomeen.
Eli kaikki Suomeen tulleet lukutaidottomat aivokirurgit ovat jo työllistyneet? Mihin?
Vierailija kirjoitti:
Ikääntyvä väestömme tarvitsee hoivaajia.
Niin tarvii monessa muussakin maassa. Miksi ne tänne haluaisi orjiksi tulla? Syljettäväksi ja paskottavaksi? Kun palkallakaan ei elä?
Suomi on yksi itä-Euroopan matalapalkkamaa. Sitä vaan ei haluta sanoa ääneen.
Tänne tarvittaisiin sellaista työtä, jota voi tehdä meidän nykyiset sadat tuhannet työttömät. Erikois/huippuosaajiakin toki tarvitaan muutamia kymmeniä tai satoja - ei enempää.
ja juu - koodarit, lääkärit tai hoitajat eivät ole huippuosaajia - olivat ehkä 90-luvulla. Nykyään nuo ammatit on ihan lattiatason perushommia. Kun kaupankassallekin tarttee nykyään korkeakoulututkinnon...
Kun thaimaalaisorjat jäivät tulematta, markkinatalous toimi, mustikan hinta nousi sille tasolle, että suomalaisiakin rupesi poimiminen kiinnostamaan. Eikö muillakin "työvoimapula-aloilla" voisi antaa markkinatalouden lakien hoitaa homman?
Saatavuusharkinta pois. Maahantulo helpoksi ja nopeaksi korkeakoulutetuille osaajille, joilla jo työpaikka valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Kun thaimaalaisorjat jäivät tulematta, markkinatalous toimi, mustikan hinta nousi sille tasolle, että suomalaisiakin rupesi poimiminen kiinnostamaan. Eikö muillakin "työvoimapula-aloilla" voisi antaa markkinatalouden lakien hoitaa homman?
Tässäkin joku marjaorjapiiskuri kitisee ja vaatii lisää orjia. Poimikaa suomalaiset ne marjat ja myykää torilla tms. ei siihen välikäsiä tarvita!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3c9a2049-c803-4c91-b8f3-557efe33baac
Kylmä maa ilmaston ja ihmisten puolesta, kaukana ja kallis.