Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsetuhoisuuteen puuttuvat poliisitehtävät lisääntyneet.

Vierailija
22.07.2024 |

Yle uutisoi että itsetuhoisuuteen puuttuvat poliisitehtävät ovat nousseet huomattavasti.

Poliisi voi turvata itsetuhoista vain viemällä putkaan.

Mitäs sitten? Tyyppi vapaaksi taas ja sama ralli vain jatkuu?

Aikuinen lähiomainen oli poliisin toimesta pelastettu itsemurhalta, mutta kenellekään ei ilmoitettu että aamulla oli potkaistu putkasta pihalle. Kylmään aikaan, vähissä vaatteissa, ilman puhelinta ja kotiin n.15km.

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin kun niin moni (on) jää(nyt) vasten tahtoaan perheettömäksi ja samalla ilman "omaa laumaa" niin olisi tärkeää, että mielenterveysongelmiin saisi helposti ennaltaehkäisevääkin apua eli  yksinäinenkin voisi käydä juttelemassa vaitiolovelvollisen ammatti-ihmisen kanssa edes muutaman kerran vuodessa eikä näin, että ensin pitää tulla isoja ongelmia henkisellä puolella ja vasta sitten ehkä, jos tuuri käy, voi saada jotain apua.

Meillä edellinen hallitus oikein maksimoi kaikki nämä ongelmat ja nyt sitten tämä seuraava leikkuroi vaikka rahoitusta pitäisi lisätä isosti. Toki jos/kun rahaa ei valtiolla enää oikeasti ole ja velkaa on enemmän kuin omiksi tarpeiksi niin eihän siinä muuta voi, mutta jotenkin näitä asioita olisi pitänyt jo edeltävienkin hallitusten katsoa pitkällä tähtäimellä ja esim viime hallituskaudella jättää tekemättä sellaisia koronatoimia joiden seurausten korjaamiseen ei rahaa yksinkertaisesti tule ikinä olemaan. Eikä taitaisi olla edes resursseja vaikka olisi rahaakin.

Vierailija
62/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaa niiden päättää päivänsä jos niin haluuvat. 

Haluatko siis että läheisesi t*ppais itsensä jos sellasta ajattelee?

Hyvin harva itsetuhoinen ihminen haluaa oikeasti kuolla. Niitä ajatuksia vaan tulee koska sisäinen tuska on niin h*lvetillinen, että sitä miettii viimestä ratkaisua tosissaan. Sitten KUN se olo helpottuu niin on helpottunut siitä ettei tehnyt itelleen mitään lopullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa niiden päättää päivänsä jos niin haluuvat. 

Haluatko siis että läheisesi t*ppais itsensä jos sellasta ajattelee?

Hyvin harva itsetuhoinen ihminen haluaa oikeasti kuolla. Niitä ajatuksia vaan tulee koska sisäinen tuska on niin h*lvetillinen, että sitä miettii viimestä ratkaisua tosissaan. Sitten KUN se olo helpottuu niin on helpottunut siitä ettei tehnyt itelleen mitään lopullista.

Ja joillekin se toimii avun huutona. Jos ei apua saa niin sama kuolla! Juuri tästä syystä yö päivystyksessä tai päihtyneenä putkassa ei auta yhtään mitään.

Vierailija
64/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein itsetuhoisuuteen liittyy alkoholi. Moni mielenterveysoireista kärsivä "lääkitsee" itseään alkoholilla. Tämä taas aiheuttaa sen että poliisin suhtautuminen on halventavaa... Juoppona kohdellaan vaikka tosiasiassa tämä ihminen tarvitsisi apua 😢

Nykyään entistä useammin myös huumeet ja lääkkeet ovat mukana kuvioissa.

Tottakai! Ihminen hakee epätoivoisesti keinoa paeta pahaa oloaan, edes pieni hetki riittää. Päihteet toki pahentavat oloa lopulta. En mielelläni tuomitse heitä, sillä oikeaa apua ei helposti saa.

Avohoito tapaa kerran viikossa ja antaa käteen lapun. Etsi iloa elämääsi, neulo, kävele luonnossa, juttele ystävälle... 

Jos ihminen on itsemurhan partaalla, hän ei todellakaan hyödy korulauseista!

Pääsin moneh vuoden yrityksen jälkeen "lyhytterapiaan". Ensimmäinen aika oli kesäkuun alussa. Toinen ensi kuussa.

Viimeksi kerroin, että en ollut kolmeen viikkoon käynyt kaupassa ahdistuksen ja pelkotilojen vuoksi. Nyt oon koittanut soitella, koska olotila alkaa oikeasti olemaan sietämätön.

En tiedä, eikö ne osaa suomea vai tosiaanko ne tieten tahtoen jättää ihmisiä heitteille. Aika kylmää vastaanottoa, apua ei tule.

Eli kun olo tosiaan on sietämätön niin päivystykseen odottelemaan tyhjää koska eihän päivystyksessä tehdä hoito-, tai lääke suunnitelmia.

Mulla on rankkaa itsetuho- ja traumataustaa, pari kertaa osastolla itsemurhauhan ja pelkojen takia ja jokainen looginen ja inhimillinen ihminen osaa arvata mitä saattaa tapahtua.

Tässä maassa saa kovia huumeita hetkessä kotiovelle mutta hoitoa odotellaan vuositolkulla, en ihmettele nykyistä huumeongelmaa. Tää hoito itsessään ajaa vielä enemmän epätoivoon.

Vierailija
65/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä on täysi oikeus päättää päivänsä, jos niin haluaa.

Miksi sitten nämä säälittävät "apua kyllä saa" - yritykset venyttää sitä itsemurhaa?

Olisivat edes valehtelematta. 

Yleensä poliisit ja ensihoito hokee sitä että apua saa kun vaan menee päivystykseen ja kaikki on kiinni siitä että ottaako ihminen apua vastaan. Kerranpa ensihoitajat näkivät sen tilanteen että ihminen vaan heitetään päivystyksestä ulos lääkärin toimesta, vaikka se oli hetkeä aiemmin sinne äärimmäisen itsetuhoisena viety. Lääkärin sanat oli vaan että "et sä kuitenkaan itelles mitään tee."

Traumat, krooniset kivut ja kaikki tollasethan päättyis lopulliseen tekoon, mutta vielä kummilapsia sen verran ajattelen etten niille sitä traumaa mun lopullisesta lähdöstä halua aiheuttaa...vaikka sitä tekoa mietinkin lähes 24/7.

Oon tässä vuosien aikana huomannut että avunsaantiin vaikuttaa moni asia. Sekin että onko ihmisellä työpaikka ja ammatti, vaikuttaa siihen otetaanko ihmisen hätä tosissaan, että onko ihminen "mitään" lääkäreiden silmissä. Eihän niiden mielestä ihminen ole mitään, jos ei työpaikkaa tai ammattia ole... Mulla ei tollasia sairauksien takia ole ja se ennakko-asenne on suurimmalla osalla lääkäreistä tosi p'ska. Varsinkin kun pahoinpitelyn takia oon aikanaan terveyteni menettänyt. Yksityiseltä oon apua saanut mut julkisella puolella inisevät siitäkin kuinka yksityiseltä ei sais apua hakea. Jos joutuu 4kk putkeen nukkumaan istuma-asennossa koska kaularanka ei muuta asentoa kestä, tk:stä käsketään syyä vaan buranaa niin onhan se sitten isokin vääryys mennä yksityiselle, josta avun sai heti. Toki maksaakin 9kertaa enemmän kuin yksi tk.käynti.

Lähellä ku*lemaa käynyt helvetillisten kipujen takia.

Vierailija
66/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvoivia ihmisiä hyvinvointialueilla.

Vierailija
67/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei  saa tappaa itseään, jos niin haluaa. Minä aion tappaa itseni 75-vuotiaana. Sinne on aikaa 9 vuotta. Pitää nyt sitten tämäkin tehdä niin hiljaisuudessa, että kukaan ei sitä aavista. Se on kuitenkin ihmisen oma elämä, eikä kuulu muille, miten sen elää ja milloin täältä lähtee.

Vierailija
68/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoon pääsy on kyllä ihan iso vitsi!

Olemme nyt pitäneet läheistä pinnalla koska hoitoon pääsy vaatii parin kuukauden päihteettömän jakson. Ilman meidän läheisten apua tuo ei onnistuisi mitenkään. Miten sellaiset sairaat joilla ei läheisiä ole? Mikäli me emme olisi tätä tapausta ottaneet suojiimme ja kotiimme niin hän olisi jo kuollut 😒

Vierailija
69/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei  saa tappaa itseään, jos niin haluaa. Minä aion tappaa itseni 75-vuotiaana. Sinne on aikaa 9 vuotta. Pitää nyt sitten tämäkin tehdä niin hiljaisuudessa, että kukaan ei sitä aavista. Se on kuitenkin ihmisen oma elämä, eikä kuulu muille, miten sen elää ja milloin täältä lähtee.

Itsemurha ei ole rikos, mutta jos kerrot siitä muille, on heidän lain mukaan asiasta ilmoitettava eteenpäin sillä ilmoittamattajättäminen taas on rikos 🤷🏻

Vierailija
70/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko läheiselläsi päihdeongelma? 

On, juo koska hakee siitä hetken helpotusta masennukseen, yksinäisyyteen, paniikkihäiriöön.

Tämä estää hoidon, mikä on sääli koska syy juomiseen ei ole päihderiippuvuus.

Miksi se hoidon estäisi? Masennus juuri lisää päihdeongelmien syntyä. Apua voi saada molempiin. 

Vierailija
71/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvoivia ihmisiä hyvinvointialueilla.

Maailman onnellisin kansa!

Onko muuten ketään, joka ei olisi purskahtanut nauruun tämän kuullessaan?

Pystyttäsköhän me kansana tekemään yhtään mitään asioiden suhteen, tulee näistä tarinoista entistäkin epätoivoisempi olo.

Ja moni tosiaan ehkä tarvitsisi vaan kuuntelevaa korvaa ja tukea, jota ei terveydenhuollosta saa.

Vierailija
72/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, juo koska hakee siitä hetken helpotusta masennukseen, yksinäisyyteen, paniikkihäiriöön.

Miksi se hoidon estäisi? Masennus juuri lisää päihdeongelmien syntyä. Apua voi saada molempiin. 

Päihteitä käyttäviin itsetuhoisiin masentuneisiin suhtaudutaan aika huonosti. Päihteistä tulee päästä eroon ennen lääkehoitoa tai neuromodulaatisia hoitoja. Se että miten tällainen sairas ihminen jaksaa motivoitua päihteettömyyteen on sitten ihan toinen juttu. Yleensä ei paljon motivoi olla paria kuukautta 24/7 selvinpäin siinä elämäntuskassa...

Mitään tukea tähän päihteettömyyteen ei toki saa, nuhteita ja halveksuntaa senkin edestä.

Vierailija
73/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa, mut on eri asia haluta kuolla koska on esim jo elänyt mielestään riittävän pitkän ja hyvän elämän, tai jos on parantumattoman fyysisen sairauden viimeiset kivuliaat viikot meneillään, kuin haluta kuolla koska ei saa apua psyykkisiin/taloudellisiin/sosiaalisiin vaikeuksiinsa. 

Vierailija
74/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurisyy pääkopan ongelmiin ovat ruoan pehmeät rasvat, kovat rasvat ovat myös aivoille terveellisiä.

Vierailija
75/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemurha ei ole rikos, mutta jos kerrot siitä muille, on heidän lain mukaan asiasta ilmoitettava eteenpäin sillä ilmoittamattajättäminen taas on rikos 🤷🏻

Jep. Ja käyttää siellä päivystyksessä näön vuoksi.

Sitten sanotaan että kun tämä ihminen ei kertonut kenellekään.

Mä olen alkanut tarkistelemaan oma kanta-kirjauksiani. Siellä ei mainita sanallakaan esim itsetuhoisuudesta ja ajatuksista, eikä kun olen pyytänyt saada toisen lääkärin ja kokonaan eri sairaanhoitopiirin.

Mulla on raiskauksia, väkivaltaa ja läheisten kuolemia taustalla ja terveydenhuolto täysin tietoinen itsetuhoisuudestakin. Ei ne näitä ole kirjannut.

Vierailija
76/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaiseni pääsi päihdehoitoon. Hän kärsii masennuksesta, peloista ja paniikkihäiriöistä ja on siksi sulkeutunut kokonaan kotiinsa. Päihdehoito vaati häntä kävelemään paikanpäälle joka päivä puhaltamaan. Palkkioksi tästä sai diapamin. 

Arvatkaa kävikö tuo läheinen päihdehoidossa? 

No ei, koska hän ei pystynyt poistumaan kotoaan kuin ympäri päissään (silloin pelot haihtuivat eikä paniikkikohtaus iskenyt)

Vierailija
77/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurisyy pääkopan ongelmiin ovat ruoan pehmeät rasvat, kovat rasvat ovat myös aivoille terveellisiä.

Heh, ok no hyvä että keksit juuri ratkaisun kaikkiin pääkopan pulmiin. Oisko Nobelin paikka?

Vierailija
78/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen toimet luo epätoivoa. Kyllä tämä oli ennustettavissa kun leikkuri käynnistyi.

Typerä väite.

Vierailija
79/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveritaidottomien, seurusteluelämän ulkopuolelle jääneiden itsemurhia sopii kai täällä nauraa, kun muutenkin niin hanakasti haukutte?

Mikä ihme on kaveritaidoton?

Onko älypuhelinriippuvuus ja nepsyongelmat aiheuttajia siinä ettei ihmiset osaa olla toistensa seurassa vai mistä on kysymys?

Vierailija
80/97 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja käyttää siellä päivystyksessä näön vuoksi.

Sitten sanotaan että kun tämä ihminen ei kertonut kenellekään.

Mä olen alkanut tarkistelemaan oma kanta-kirjauksiani. Siellä ei mainita sanallakaan esim itsetuhoisuudesta ja ajatuksista, eikä kun olen pyytänyt saada toisen lääkärin ja kokonaan eri sairaanhoi

Sivuhuomiona mutta ainakin omassa työpaikassa on kielletty kirjaamasta mitään lääkärien tai hyvinvointialueet vaihtoja koska eivät terveydenhuollon kirjaamisohjeiden mukaan kuulu potilaskertomukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi