Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis ei ole todellista, lääkäri ja kuukautiskivut

Vierailija
22.07.2024 |

Kävin siis sairauden vuoksi lääkärin rutiinikontrollissa, ja kysyin siinä kun aikaa oli, että voisiko saada jotain lääkettä kuukautiskipuihin, kun ovat viimeisen puolen vuoden aikana voimistuneet ja vuotokin on muuttunut runsaammaksi. Sanoin että olen joutunut pahimpina päivinä syömään 4x800mg ibuprofeenia, että jos olisi jotain tehokkaampaa. Ja mitä lääkäri tekee, kirjoittaa reseptin 3x800mg Buranaa! Ja sitten vielä väitetään ettei tarvitse kärsiä kivuista vaan niihin saa kyllä hoitoa.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene toiselle lääkärille. Pyydä Panadolia. 

😂😂😂😂😂😂😂

Vierailija
22/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hyvä nainen gynelle. Mulla oli myös tosi kivuliaat ja runsaat kuukautiset. Kävi ilmi, että on paljon endometrioosia ja munasarjakysta, johon sain lääkkeet. Kysta kuitenkin jatkoi kasvamistaan ja jouduin leikkaukseen.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika tk-lääkärille. Jos hän ei osaa hoitaa, niin pyydä lähete erikoissairaanhoitoon. Kannattaa myös nauhoittaa vastaanotot ja puhelut. Ja tehdä tarvittaessa valitus huonosta hoidosta. Muuten mikään ei muutu.

Sh

Vierailija
24/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap edes kokeillut naprokseenia?

Vierailija
25/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten puhunut mitään lääkärille reseptistä?

Sanoin kyllä että annos on pienempi kuin mitä käytän, mutta lääkäri sanoi vain että isompi määrä kuin 3x800 on vaarallinen. Mitään muuta lääkettä ei suostunut kirjoittamaan. Täytyy kai varata aika gynelle.

ap

Eli suutuit kun lääkäri ei suostunut kirjoittamaan sinulle reseptiä vaaralliselle määrälle? Edelleen, oikeastiko tämä nyt oli joku ongelma?

Oikeastiko joku ihmettelee, mikä ongelma kun ei saa toimivaa kipulääkettä?

Vierailija
26/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna en ensisijaisesti olisi huolissani kivunhoidosta vaan siitä, mikä on yhtäkkiä aiheuttanut tuollaisen muutoksen kuukautisissasi! Osaavalle yksityiselle gynelle jos on rahaa, jos ei, niin terveyskeskuksen kautta.

Vierailija
27/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri kirjoitti särkylääkereseptin, koska pyysit särkylääkereseptiä /ehdotit sitä itse hoidoksi.

olisit vain sanonut, että kuukautiset ovat muuttuneet liian runsaiksi ja kivuliaiksi ja että et pärjää niiden kanssa enää.

sillä olisi saanut alkututkimukset käypähoidon mukaan ja sitten lähetteen erikoissairaanhoitoon, jos syytä on (käypähoidossa on siitäkin ohjeet)

lääkäreille ei pidä lähteä ehdottelemaan itse reseptien kirjoittelua tai diagnooseja, koska he saattavat käyttää sitä helppona tienä saada potilas ulos mahdollisimman pian. Lääkärille pitää vain kertoa oireet ja se miten oireet vaikuttavat elämään

Vierailija
28/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin kyllä että annos on pienempi kuin mitä käytän, mutta lääkäri sanoi vain että isompi määrä kuin 3x800 on vaarallinen. Mitään muuta lääkettä ei suostunut kirjoittamaan. Täytyy kai varata aika gynelle.

ap

Eli suutuit kun lääkäri ei suostunut kirjoittamaan sinulle reseptiä vaaralliselle määrälle? Edelleen, oikeastiko tämä nyt oli joku ongelma?

Aika monet lääkärit ihmettelee juuri tätä. Siis miten ne potilaat ei tajua että eikä tässä ole mitään ongelmaa. Mähän kirjoitin sulle Buranaa.

Vierailija
29/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ehkä olisi syytä selvittää miksi ne kuukautiset ovat muuttuneet kivuliaiksi ja runsaiksi eikä itkeä sitä, että lääkäri vähensi kipulääkeannosta

Vierailija
30/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Hän sai reseptin sille kipulääkkeelle, jota kertoi lääkärille syövänsä. Toki vain vähän pienemmälle määrälle kun syö sitä vaarallisen paljon. Kyllä, ihmettelen. Jos hän halusi muuta apua niin sille pitää varata oma aikansa oikean alan lääkärille eikä yrittää käydä kaikkia terveyshuoliaan läpi yhdellä rajatun mittaisella käynnillä.

Vierailija
31/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit on perseestä ja asiakaspalveluasenne (ovat aspoja korkealla palkalla) tuntuu olevan entistä enemmän hakusessa nykyään. Vittuilla kyllä osataan.

Vierailija
32/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene hyvä nainen gynelle. Mulla oli myös tosi kivuliaat ja runsaat kuukautiset. Kävi ilmi, että on paljon endometrioosia ja munasarjakysta, johon sain lääkkeet. Kysta kuitenkin jatkoi kasvamistaan ja jouduin leikkaukseen.  

Yleislääkärin kuuluisi tehdä lähete sairaalaan tutkimuksiin, jos on selvittämistä vaativaa kipua. Miksi naisten pitäisi itse maksaa hoitonsa? Kyllä yksityisiä lääkäreitä on muillakin aloilla, eikä se tarkoita sitä että julkinen terveydenhuolto voi vaan pakottaa potilaat yksityiselle. 

Vierailija
33/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kerrottiin, että kun ottaa ibuprofeenin (Burana) kanssa samaan aikaan parasetamolia (Panadol), ne voimistavat toistensa vaikutusta. Eli kannattaa kokeilla, jos pelkkä Burana ei tehoa riittävästi.

Pelkkä Panadol tekee minusta zombien, mutta Buranaa täydentävänä lääkkeenä toimii. Hermokipuihin olen tätä komboa käyttänyt.

Vierailija
34/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ehkä olisi syytä selvittää miksi ne kuukautiset ovat muuttuneet kivuliaiksi ja runsaiksi eikä itk

Olisiko lääkärin pitänyt ohjata potilas eteenpäin jos ei osaa auttaa?

Naisena saa kipuihin semmoista vähättelyä että harva edes tajuaa että voi olla ongelma ja vaikka gynelle menee, niin ultraaminen on harvinaista.

Yksi ainoa naislääkäri on ottanut mun kivut tosissaan ja olin aivan ihmeissäni ja hämmentynyt, kun teki sisätutkimuksen pyytämättä ja antoi kunnolliset neuvot, mitä tulevaisuudessa jos kivut jatkuu. Olis tehnyt mieli halata ja lähettää kukkia.

Vierailija
35/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleislääkärin kuuluisi tehdä lähete sairaalaan tutkimuksiin, jos on selvittämistä vaativaa kipua. Miksi naisten pitäisi itse maksaa hoitonsa? Kyllä yksityisiä lääkäreitä on muillakin aloilla, eikä se tarkoita sitä että julkinen terveydenhuolto voi vaan pakottaa potilaat yksityiselle. 

Kyllä mä olen päässyt tk:n kautta lähetteellä tarkempiin tutkimuksiin nimenomaan kovien kuukautiskipujen vuoksi. Mistä käsitys, ettei muka pääse tai että joutuu maksamaan itse? Kokemukseni mukaan hoituu ihan samalla tavalla kuin muillakin erikoisaloilla, tk-lääkäri tekee minkä osaa ja loppu hoidetaan erikoissairaanhoidossa.

Vierailija
36/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistysvaltiossa ensimmäiseksi tutkittaisiin miksi aloittajan kuukautiset ovat muuttuneet huonompaan suuntaan. Sitten jos taustalla ei ole mitään hälyttävää, voisi kirjoittaa jonkun muun reseptin. 

Itsellä aikoinaan ainoastaan pronaxen auttoi kuukautiskipuihin. Kaikki muu oli kuin olisi karkkia syönyt. 

Vierailija
37/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalotoveri täällä! Minulla ei auttanut kipuihin ibuprofeini eikä paracetamol, mutta naprokseeni toimii. Lääke kulkee nimellä Pronaxen. Kannattaa pyytää sitä ainakin kokeeksi lääkäriltä. Yhdysvalloissa naprokseeni on yleisesti kuukautiskipuihin määrätty lääke.

Miranax sisältää myös naprokseenia.

Ehdin kärvistellä 30 vuotta ennen Pronaxenia. Sekään ei vie ihan kaikkia kipuja pois, mutta tehoaa muuten huomattavasti paremmin ja pitkävaikutteisimmin kuin muut särkylääkkeet.

Vierailija
38/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kerrottiin, että kun ottaa ibuprofeenin (Burana) kanssa samaan aikaan parasetamolia (Panadol), ne voimistavat toistensa vaikutusta. Eli kannattaa kokeilla, jos pelkkä Burana ei tehoa riittävästi.

Pelkkä Panadol tekee minusta zombien, mutta Buranaa täydentävänä lääkkeenä toimii. Hermokipuihin olen tätä komboa käyttänyt.

Aika mielenkiintoiset hermokivut sulla jos tulehduskipulääke ja panadol niihin auttaa 😅

Vierailija
39/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lääkäri kirjoitti särkylääkereseptin, koska pyysit särkylääkereseptiä /ehdotit sitä itse hoidoksi.

olisit vain sanonut, että kuukautiset ovat muuttuneet liian runsaiksi ja kivuliaiksi ja että et pärjää niiden kanssa enää.

sillä olisi saanut alkututkimukset käypähoidon mukaan ja sitten lähetteen erikoissairaanhoitoon, jos syytä on (käypähoidossa on siitäkin ohjeet)

lääkäreille ei pidä lähteä ehdottelemaan itse reseptien kirjoittelua tai diagnooseja, koska he saattavat käyttää sitä helppona tienä saada potilas ulos mahdollisimman pian. Lääkärille pitää vain kertoa oireet ja se miten oireet vaikuttavat elämään

Jos lääkärille (melkein mille tahansa lääkärille) vain kertoo oireet, niin tiedätkö mitä se määrää?

No buranaa! Ihan sama onko menkkakivut vai käsi poikki, tossa buranaa maksimi annostuksella. Jos oikein villi ja osaava ammattilainen on, niin se saattaa määrätä myös panadolia kaveriksi.

Vierailija
40/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Hän sai reseptin sille kipulääkkeelle, jota kertoi lääkärille syövänsä. Toki vain vähän pienemmälle määrälle kun syö sit

alkuselvittelyihin ei tarvita mitään erikoisalojen lääkäreitä. Ihan riittää, että varaa ajan tk-lääkärille (ja tosiaan: erillinen aika niille menkoille ja niiden selvittelyille eikä mikään "ainiin, voisitko kirjoittaa kipulääkettä vielä - heittoa. ei voi lääkäri perehtyä menkkojesi hoitamiseen, kun niistä yllärinä ilmoitat, koska sille lääkärille on tulossa muitakin potilaita), tai nykyisin hoitajat kai noitakin selvityksiä aloittaa ja sitten tk:sta saa lähetteen julkisen puolen gynelle, etenkin, jos kuukautiset ovat muuttuneet runsaimmiksi tai kivuliaammiksi. Näin itse ainakin sain. meillä tk:ssa ei otettu pipelle näytteitä eikä ultria käytetty kuin kierukoiden tarkastamiseen, joten lähdin sieltä ihan gynen polille vain otattamaan pipelleä ja käymään ultrassa. jäin sille matkalle sitten kun löytyikin syitä muuttuneille kuukautisille ja niitä piti alkaa hoitaa. ELi ihan hyvä, että menin sen tk:n kautta, ja kyllä ne yleislääkärit osaa hoitaa noitakin juttuja. potilaan vain pitää tajuta pysyä potilaana ja antaa sen lääkärin edetä käypähoidon mukaan.  (yksityisellä saat muuten varautua maksamaan 500 euroa ensikäynnistä runsaiden ja kivulaiden menkkojen alkuselvittelyissä. Sitten lisäksi labrat)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän