Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis ei ole todellista, lääkäri ja kuukautiskivut

Vierailija
22.07.2024 |

Kävin siis sairauden vuoksi lääkärin rutiinikontrollissa, ja kysyin siinä kun aikaa oli, että voisiko saada jotain lääkettä kuukautiskipuihin, kun ovat viimeisen puolen vuoden aikana voimistuneet ja vuotokin on muuttunut runsaammaksi. Sanoin että olen joutunut pahimpina päivinä syömään 4x800mg ibuprofeenia, että jos olisi jotain tehokkaampaa. Ja mitä lääkäri tekee, kirjoittaa reseptin 3x800mg Buranaa! Ja sitten vielä väitetään ettei tarvitse kärsiä kivuista vaan niihin saa kyllä hoitoa.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten puhunut mitään lääkärille reseptistä?

Sanoin kyllä että annos on pienempi kuin mitä käytän, mutta lääkäri sanoi vain että isompi määrä kuin 3x800 on vaarallinen. Mitään muuta lääkettä ei suostunut kirjoittamaan. Täytyy kai varata aika gynelle.

ap

Eli suutuit kun lääkäri ei suostunut kirjoittamaan sinulle reseptiä vaaralliselle määrälle? Edelleen, oikeastiko tämä nyt oli joku ongelma?

Ei siinä mene aikaa ja niin itse aina toiminkin, mikäli vaiva on sellainen, että vaatii jotain tutkimista. 

Vierailija
62/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kerrottiin, että kun ottaa ibuprofeenin (Burana) kanssa samaan aikaan parasetamolia (Panadol), ne voimistavat toistensa vaikutusta. Eli kannattaa kokeilla, jos pelkkä Burana ei tehoa riittävästi.

Pelkkä Panadol tekee minusta zombien, mutta Buranaa täydentävänä lääkkeenä toimii. Hermokipuihin olen tätä komboa käyttänyt.

Aika mielenkiintoiset hermokivut sulla jos tulehduskipulääke ja panadol niihin auttaa 😅

Kyllä. Aika mielenkiintoisia ne ovat. Mutta olen lukenut, että luunmurtuman jälkeen niitä voi esiintyä jopa vuoden ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kovat kuukautiskivut, lääkärin olisi pitänyt kysellä, missä vaiheessa ne kivut tarkalleen ovat sekä määrätä siihen kohdun supisteluin kramppeja estävää lääkettä.

Ja todeta että hos nekään ei auta, pitää tutkia onko kyse endometrioosista.

Vierailija
64/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

800 mg ei ole käsikauppalääke.

Et osaa syödä kahta neljäsatasta nappulaa kerralla?

Lyhyt matematiikka?

Vierailija
65/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin kyllä että annos on pienempi kuin mitä käytän, mutta lääkäri sanoi vain että isompi määrä kuin 3x800 on vaarallinen. Mitään muuta lääkettä ei suostunut kirjoittamaan. Täytyy kai varata aika gynelle.

ap

Kuukaustiskivut on tarkoitettu kärsittäviksi. Se on hinta naiseudesta.

Vierailija
66/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten kivut ja sairaudet ovat länsimaissa tutkitusti huonosti hoidettuja tai kokonaan hoitamatta.

Kuukaustiskivut eivät ole sairaus. Pitää vain kestää, eikä valittaa. Kyllä ne siitä ohi menevät. Sitä paitsi niihin on olemassa luonnonmukainen lääke. Odota vauvaa, niin ei ole kuukaustiskipuja.

Vierailija
67/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eli suutuit kun lääkäri ei suostunut kirjoittamaan sinulle reseptiä vaaralliselle määrälle? Edelleen, oikeastiko tämä nyt oli joku ongelma?

Oikeastiko joku ihmettelee, mikä ongelma kun ei saa toimivaa kipulääkettä?

ehkä olisi syytä selvittää miksi ne kuukautise

lääkärihän osasi auttaa: potilas pyysi lääkäriltä kipulääkereseptiä ja lääkäri sen kirjoitti. Nyt potilas valittaa siitä, että lääkäri teki niinkuin hän pyysi, joskin lääkäri määräsi vähemmän kuin potilas pyysi (mikä oli ihan oikein, koska kipulääkkeet ovat vaarallisia).

potilaan olisi pitänyt varata lääkärille erillinen aika kuukautistensa vuoksi, kertoa, että ne ovat muuttuneet kivuliaiksi ja runsaammiksi ja kertoa miten ne rajoittavat normaalia elämää.

Vierailija
68/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö gynekologilla ? Jos et, varaa aika !

Vierailija
69/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene hyvä nainen gynelle. Mulla oli myös tosi kivuliaat ja runsaat kuukautiset. Kävi ilmi, että on paljon endometrioosia ja munasarjakysta, johon sain lääkkeet. Kysta kuitenkin jatkoi kasvamistaan ja jouduin leikkaukseen.  

Yleislääkärin kuuluisi tehdä lähete sairaalaan tutkimuksiin, jos on selvittämistä vaativaa kipua. Miksi naisten pitäisi itse maksaa hoitonsa? Kyllä yksityisiä lääkäreitä on muillakin aloilla, eikä se tarkoita sitä että julkinen terveydenhuolto voi vaan pakottaa potilaat yksityiselle. 

Kyllä mä olen päässyt tk:n kautta lähetteellä tarkempiin tutkimuksiin nimenomaan kovien kuukautiskipujen vuoksi. Mistä käsitys, ettei muka pääse tai että joutuu maksamaan itse? Kokemukseni mukaan hoituu ihan samalla tavalla kuin muillakin erikoisaloilla, tk-lääkäri tekee minkä os

Sama kokemus. nuorempana sain lähetteen sairaalaan gynelle, koska kuukautiset eivät alkaneet pillereiden lopettamisen jälkeen. Ne sitten käynnistettiin lääkkeillä. Vanhempana sain lähetteen sairaalaan gynelle, koska kuukautisista oli tullut mielestäni liian runsaat. Löytyi polyyppia ja myoomaa, joita leikattiin ja sitten olen "joutunut" käymään siellä vuosikontrolleissa

Vierailija
70/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset valittavat aina turhasta.

Vierailija
71/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lääkäri kirjoitti särkylääkereseptin, koska pyysit särkylääkereseptiä /ehdotit sitä itse hoidoksi.

olisit vain sanonut, että kuukautiset ovat muuttuneet liian runsaiksi ja kivuliaiksi ja että et pärjää niiden kanssa enää.

sillä olisi saanut alkututkimukset käypähoidon mukaan ja sitten lähetteen erikoissairaanhoitoon, jos syytä on (käypähoidossa on siitäkin ohjeet)

lääkäreille ei pidä lähteä ehdottelemaan itse reseptien kirjoittelua tai diagnooseja, koska he saattavat käyttää sitä helppona tienä saada potilas ulos mahdollisimman pian. Lääkärille pitää vain kertoa oireet ja se miten oireet vaikuttavat elämään

Jos lääkärille (melkein mille tahansa lääkärille) vain kertoo oireet, niin tiedätkö mitä se määrää?

No buranaa! Ihan sama

minulle määräsi labrakokeita: verikokeita, sukupuolitautitestejä, raskaustestin . Sitten vastaanotolle, jossa teki sisätukimuksen ja otti ylimääräisen papan ja laittoi sairaalaan gynen polille. ennen käyntiä (siis kun soittelin sinne, että tarviin ehkä ajan jonnekin, kun kuukautiset on hirveän runsaat)  hoitaja kyseli, että olenko kokeillut ibuprofeenia (se vähentää tutkimusten mukaan vuotoa), onko käytössä hormonaalista ehkäisyä ja olenko halukas kokeilemaan homronikierukkaa (sekin tutkimusten mukaan vähentää vuotoa).

kivut olivat minulla tulleet vuotojen runsastumisen myötä. Oli niitä ennenkin, mutta selvisin ennen parilla ibuprofeenilla per kuukatiset. Nyt kipuja oli sitten pitkin kuukautta.

Vierailija
72/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niin se nykyisin menee, että jos potilas sanoo lääkärille, että mulla on runsaat kuukautiset ja kovat kivut, voitko kirjoittaa kipulääkereseptin, niin se lääkäri kuulee sen, että potilas kaipaa kipuihin lääkereseptiä ja että se on se suurin vaiva. Ei runsastuneet vuodot. Ei varmasti lääkäri saisikaan toimia niin, mutta varmaan itse lääkärinä tiedät, että jos ala on kuormittunut ja potilaita tulee ovista ja ikkunoista, niin sitten ne potilaat, jotka on tyytyväisiä puolittaiseen hoitoon, niin sitä sitten saavat. Vaikken siis itse tosiaankaan ole lääkäri, mutta noin se nykyisin vaan menee.

ne potilaat, jotka osaavat pelata systeemissä ja pysyä potilaan roolissa eikä sekoittaa lääkärin päätä omilla diagnooseillaan tai hoitoehdotuksillaan, niin saavat sitten sen käypähoidon ohjeistaman linjan mukaisen hoidon.

Vierailija
73/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko taustaa päihteilystä, pamikoukusta tai vahvoista särkylääkkeistä?

Nykyään lääkärit menevät hätiin jo ihan aiemman reseptin uusimisestakin niin tietenkin haistavat väärinkäyttäjän jos aletaan pyytämällä vahvoja särkylääkkeitä pyytää.

Minulla on taustalla masennusta ja ahdistuneisuushäiriö. Ei päihdetaustaa. Eikä minulle määrätä edes sitä Buranaa. 

"Apteekista saa käsikauppana Buranaa, otat sitä pahimpaan kipuun ensimmäisinä päivinä" sanoi lääkäri. Ei tutkimuksia, ei edes verikokeita rauta-arvojen ja kilpirauhasarvojen tutkimista varten, vaikka takana oli kolme raskautta ja kolme synnytystä ja kolme imetystä. Että ihan sama, vaikka tätä äiti-ihmistä vähän kuule väsyttää ja kuukautiset muuttui kolmannen lapsen jälkeen kivuliaiksi kuten ne oli teininä. Niin kuulemma tuppaa käymään usein, sanoi lääkäri

Niin... eli menet sitten uudestaan sinne lääkäriin ja sanot, että ole tnyt kokeillut hoitoehdotustasi, ei ole auttanut ja olo en entistä pahempi. Joko aletaan tutkia.

Vierailija
74/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko (nuori)mies lääkäri?

Nuoret mieslääkärit ovat Vihreitä ja syövät soijaa. 

Vierailija
75/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten kivut ja sairaudet ovat länsimaissa tutkitusti huonosti hoidettuja tai kokonaan hoitamatta.

Aika rohkea väite, kun ottaa huomioon miten paljon enemmän vaikkapa Suomessa on naistentautien hoitoon erikoistuneita lääkäreitä miestentautien hoitoon erikoistuneisiin lääkäreihin verrattuna. 

Vierailija
76/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kovat kuukautiskivut, lääkärin olisi pitänyt kysellä, missä vaiheessa ne kivut tarkalleen ovat sekä määrätä siihen kohdun supisteluin kramppeja estävää lääkettä.

Siihen varataan eri aika. Ap oli rutiinikontrollissa toisen sairauden tiimoilta ja pyysi apua kuukautiskipuun (käsi varmasti jo ovenkahvalla kenties). 

Mistä tiedät ap, että lääkärillä oli vielä aikaa? Ei yleisellä puolella ole jaossa tietyn pituisia aikoja. Lääkäri tarvitsee aikaa myös kirjaamiseen potilaan lähdettyä.

Varaa ap se aika kuukautiskipuihin erikseen. Rutiinikontrolliaika ei ole sitä varten.

Vierailija
77/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko taustaa päihteilystä, pamikoukusta tai vahvoista särkylääkkeistä?

Nykyään lääkärit menevät hätiin jo ihan aiemman reseptin uusimisestakin niin tietenkin haistavat väärinkäyttäjän jos aletaan pyytämällä vahvoja särkylääkkeitä pyytää.

Minulla on taustalla masennusta ja ahdistuneisuushäiriö. Ei päihdetaustaa. Eikä minulle määrätä edes sitä Buranaa. 

"Apteekista saa käsikauppana Buranaa, otat sitä pahimpaan kipuun ensimmäisinä päivinä" sanoi lääkäri. Ei tutkimuksia, ei edes verikokeita rauta-arvojen ja kilpirauhasarvojen tutkimista varten, vaikka takana oli kolme raskautta ja kolme synnytystä ja kolme imetystä. Että ihan sama, vaikka tätä äiti-ihmistä vähän kuule väsyttää ja kuukautiset muuttui kolmannen lapsen jälkeen kivuliaiksi kuten ne oli teininä. Niin kuulemma tuppaa käymään usein, sanoi lääkäri

Varaa aika gynekologille.

Vierailija
78/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinä kysyit, millä matematiikalla 3x800 on tehokkaampaa kuin 4x800. Olisi mielenkiintoista kuulla lääkärin vastaus. Ei se lukion pitkä matematiikka taida toimia näin yksinkertaisissa laskutoimituksissa.

Mutta varaa aika gynekologille ja vaadi 1. tutkimusta, mistä tämä johtuu ja 2. sopivaa lääkitystä.

Vierailija
79/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen varataan eri aika. Ap oli rutiinikontrollissa toisen sairauden tiimoilta ja pyysi apua kuukautiskipuun (käsi varmasti jo ovenkahvalla kenties). 

Mistä tiedät ap, että lääkärillä oli vielä aikaa? Ei yleisellä puolella ole jaossa tietyn pituisia aikoja. Lääkäri tarvitsee aikaa myös kirjaamiseen potilaan lähdettyä.

Varaa ap se aika kuukautiskipuihin erikseen. Rutiinikontrolliaika ei ole sitä varten.

Ei tuo vie kuin hetken.

Vierailija
80/80 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo vie kuin hetken.

Kun menin lääkäriin valittamaan runsaista kuukautisista, niin ensin tehtiin kyselylomake, jossa siis pisteytetään vuoto ja tietyn pisterajan ylittävät = runsasvuotoisia. Sitten labrakokeita kasa, papakoe, gynekologinen tutkimus, keskustellaan siitä mitä lääkkeitä on jo kokeiltu, miten ovat auttaneet, onko ollut hormonaalista ehkäisyä, onko halua kokeilla /pohditaan sopiiko se (silläkin on vasta-aiheita). Käynti kesti varmaan sen reilut parikymmentä minuuttia, labroissa olin äynyt jo ennen käyntiä lääkärin pyynnöstä. Että meni ihan sellainen pidempi vastaanotottoaika - jos se parikymmentä minuuttia on se pidempi vastaanottoaika. niin ja siis tuon vastaanottoajan lisäksi tietenkin sitten lääkäri vielä sitten kirjaan käynnin asiat ylös ja pahimmillaan sitten vielä kirjoittaa lähetteen sairaalaan, jossa siis menee myös aikaa - tosin potilas ei enää silloin ole vastaanotolla.

Kuvitelkaa sitten (runsaat kuukautiset luetaan vuotohäiriöihin ja ne ovat muuten yleisiä. joskus ei löydy mitään syytä, mutta toisilta löytyy polyyppeja ja myoomia, jotka sitten vaativat hoitoa), jos vaikka päivässä lääkärin vastaanotolla on kolme naista, jotka ovat siellä jonkun muun syyn takia ja sitten vastaanottoajan lopuksi sanovat, että hei niin, mulla on kuukautiset muuttuneet todella runsaiksi, että voitaisko tääkin hoitaa tässä. Lääkäri jos ne kaikki hoitaa sitten lisäksi, niin helposti venähtää päivän viimeisten potilaiden vastaanottoajat tunteja myöhemmäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä