Työpaikalta varastaminen on nykyään sallittua
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c09092c8-b80f-4e08-943c-aa31f99f9998
Nainen vei kotiinsa myymättömiä kasveja ja pisti ne hävikkiin. Syyksi kertoi että niiden sesonki oli jo mennyt. Potkut saatuaan valitti oikeuteen ja voitti kanteen. Eli työpaikalta varastaminen on nykyään sallittua eikä siitä voida antaa potkuja.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistoon meneviä kasveja. Onko varastamista niin vähän niin ja näin. Itse en ottaisi ilman esimiehen lupaa, mutta aika rajua on antaa kenkääkin jos vaihtoehto oli heittää roskiin.
Pitää muistaa, että ei se esimieskään omista poistettavia tavaroita, vaan yritys.
Riippuu yrityksestä ja yritysmuodosta. Omistajayrittäjällä on päätösvalta.
Miksei Alkossa ole punalaputettuja juomia vaan ne kaadetaan viemäriin? Tai siis ehkä kaadetaan. Monissa kerma- ja munalikööreissä ainakin on parasta ennen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistoon meneviä kasveja. Onko varastamista niin vähän niin ja näin. Itse en ottaisi ilman esimiehen lupaa, mutta aika rajua on antaa kenkääkin jos vaihtoehto oli heittää roskiin.
Pitää muistaa, että ei se esimieskään omista poistettavia tavaroita, vaan yritys.
Jos pitää huolen että esimies tietää asiasta, niin silloin yritys voi kontrolloida haluaako tehdä työntekijät iloiseksi antamalla työntekijöitten ottaa sitä tavaraa vai kieltää sen.
Verrattuna siihen että jos ottaa ilman lupaa eikä kerro esimiehille, niin silloin se on varastamista.
Vierailija kirjoitti:
On se varastamista. Jos oikein käsitin niin työntekijä oli itse määritellyt kasvien kuuluvan poistoon ja vienyt ne kotiinsa "hävitettäväksi" johon hänellä tuskin oli minkäänlaisia valtuuksia.
Mun entisellä työpaikalla sai henkilökuntaalennusta myös alennustuotteista.
Monesti oli myös LUPA viedä kotiin niitä myyntikelvottomia kasveja.
Myyntikelvottomuudesta puheenollen kasvissa ei tarvitse olla varsinaisesti mitään vialla ettei kelpaa myyntiin sellaisenaan. Esim. Meillä jäljelle jääneet kukkasipulit istutettiin purkkeihin ja laitettiin taimimyyntiin sesongin alettua. Ei siis heitetty roskiin käyttäkelpoisia tuotteita joita ei voinut enää sellaisenaan myydä kulutrajille.
Muutakin ns ylijäämää voidaan hyödyntää myöhemmin.
Toinen esimerkki myyntikelvotyomuudesta: "Pekka" omenapuu ei kelpaa myytäväksi "Pekka" omenapuuna jos siitä puuttuu tuotetiedot, eikä ole varmuutta että kyse on "Pekasta".
Nimettömiä kasveja myös toisinaan myydään liljoina ja verenpisaroina jolloin niistä ei samaa hintaa saa kuin nimellisistä mutta rahaa kuitenkin.
Myyntikelvottomat kasvit ovat yrityksen omaisuutta. Työntekijä vei ne omin lupineen. Varasti.
Jos työntekijä halusi hyvää hyvyyttään pelastaa nuo elävät kasvit, niin hän olisi voinut ostaa ne alennushintaan. Nyt haiskahtaa täysin varastamiselta, koska piti keksiä selityksiä siitä, että vie ne kotonaan roskakoriin. Tuskin nuo muutama kasvi olivat ainoat, jotka eivät roskikseen mahtuneet ja nehän olisi voinut hävittää seuraavana päivänä kun roskis on tyhjennetty. Lieköhän oli ensimmäinen kerta, kun oli vienyt töistä "roskia" kotiinsa? Eihän niitä valvontakameroita ihan huvikseen viritetä ja katsella.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä. Aivan naurettavaa oli laittaa joka ilta paljon ruokaa roskiin, kun olisi voinut syödä itse ne ruuat. Työnantekijöiden leimaaminen automaattisesti rikollisiksi ja pahoiksi (= hävikkiin laitettaisiin sinne kuulumattomia asioita siksi, että itse haluaisi ne) on väkivaltaa työntekijää kohtaan. Suomen talous ei sakkaa työntekijöiden puutteen vaan kusipäisten kiusaajayrittäjien vuoksi
Itse asiassa mietin jopa hävikkiruuasta, onko oikein, että pilaantunutta ruokaa annetaan ylipäätään kenellekään. Työntekijänä en edes haluaisi sitä. Monesti myös kylmäketju katkeaa hävikin kanssa.
Aina kannattaa lupa kysyä, jos meinaa jotain työpaikalta viedä. Muuten se on varastamista.
Nainen sai 15800 euroa korvauksia. Minä varastin joskus puutavaraa työpaikalta ja myin sitä. Olin työkokeilussa 9 eurolla päivässä. Vitutti se työ joten kävin varastamassa puutavaraa ja tiiliä. Myin tiilet 1500 eurolla ja puutavarat ja muuta 1000 eurolla. Se työmaa ei ollut vartioitu mitenkäänn.
Jos sillä olisi ollut välit sen esimiehen kanssa olisi voinut sopia ja ostaa kasvit vaikka sentillä jos halusi koettaa elvyttää niitä. Mutta niin, roskiksestakin otto on nykyään varkautta. Ei yritykselle tullut vahinkoa kuitenkaan vaikka varkaus olikin, ehkä siksi ei tuomittu.
Vierailija kirjoitti:
Paikallisella Tokmannilla oli joulun jälkeen kaikki joikukukat ilmaisia jos osti jotain muuta. Kassa aina sanoi asiakkaille. Tämä on ihan kiva systeemi vähentää hävikkiä mutta kauppa saa kuitenkin jotain tuloa.
Oulussa sai vaikkei ostanut mitään, muistaakseni päivän ennen aattoa, sanoi vielä lapsille että ottakaa vaikka jokainen oma :)
Lapset oli niin ilahtuneita ja ovat säästäneet ne kukissa olleet koristeet.
Ilahdutti kyllä minuakin ja lapset muistavat myyjän edelleen, vaikka tuskin se myyjä niitä sai tarjota :D
Vierailija kirjoitti:
Nainen sai 15800 euroa korvauksia. Minä varastin joskus puutavaraa työpaikalta ja myin sitä. Olin työkokeilussa 9 eurolla päivässä. Vitutti se työ joten kävin varastamassa puutavaraa ja tiiliä. Myin tiilet 1500 eurolla ja puutavarat ja muuta 1000 eurolla. Se työmaa ei ollut vartioitu mitenkäänn.
Minä olin työkokeilussa ja toiset siellä olevat "osti" paikan tuotteita, mutta löi kassaan vain osan. Eli toiselle sai myydä, ei itselleen, mutta nämä maksoivat esim. kaksi tuotetta, ostivat kymmenen. Sanoi että hän voi mullekin myydä, mutten halunnut, kuvittelin vielä mahdollisesti pääseväni sinne töihin.
Melko avoimesti tekivät tuota ja sanoivat, että kaikki näin tekee.
Monet muutkin on tämän jälkeen kertoneet, että ottavat jotain, kun kokevat että se työkokeilu on niin epäreilu.
Tällainen kulttuuri sitten tännekin tulossa. Muistan kun 90-luvulla koulussa luettiin miten Kuubassa on ihan ok varastaa työnantajalta, kun palkat on niin huonot. Silloin ihmeteltiin, etteikö ole järkevämpi maksaa kunnon palkkaa.
Itse olen napannut post-it -lappuja, mutta vähän huono omatunto siitäkin, kohta 18 vuoden jälkeen :D
Kodinykkösessä aikanaa myytiin ihan nimellisellä hinnalla poistoon meneviä tuotteita työntekijöille.
Se järki siinä on, että kauppa haluaa tuloja myös sinun ruokkimisestasi.