Kuuluuko vaihdevuosiin pelot ja tietynlainen vainoharhaisuus?
Olen hieman alle 50v, kuukautiset tulee vielä säännöllisesti. Viime aikoina olen huomannut outoja juttuja, joita ei ennen ole (ainakaan läheskään tässä mittakaavassa) ollut. On kausia jolloin tulee voimakkaita pelkoja, että mies tai lapsi kuolee tai vammautuu onnettomuudessa, tai että joku läheisistä tai itse sairastuu vakavasti, tai että mies pettää ja/tai jättää, että ei rakasta enää, että lapsi ei oikeasti enää tarvitse mua eikä välitä vaikka mua ei olis... Nuo pelot ja huolet voi olla oikeastaan mitä vaan ja välillä menee vainoharhaisuuden puolelle (esim. tuo että mies pettää).
Ja tosiaan tulee jaksoissa, eli ei ole koko ajan. En keksi tälle muuta syytä kuin hormonit. Muilla samanlaista?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaihdevuodet voi vaikuttaa myös noin. Tosin eihän noista mikään ole sellainen pelko, joka ei voisi toteutua, joten ei kyse ole vainoharhoista. Tietenkin jos kyttää miestä koko ajan ja on varma että se tähän asti uskollinen mies pettää aina kun käy kaupassa niin sitten on kyseessä vainoharha.
Juu kyllähän vastaavia ajatuksia on ollut ennenkin, mutta silloin ne pystyi suht helposti pyyhkimään pois mielestä. Nyt ne jää jumittamaan päähän, enkä saa niitä pois. Ja vainoharhainen olen välillä tuosta pettämisestä, tekisi mieli tutkia miehen puhelinta (mitä en ole vielä tehnyt..). Mitään varsinaista syytä epäillä pettämistä ei ole.
Mulla oli nuo pelot, kun lapset oli pieniä eli alle viisi vuotta. Miehen epäilin pettäneen vasta vuosikymmen myöhemmin.Kaikki ok ap!
Minä olen 45 enkä ole huomannut vaihdevuosioireita vielä. Mutta samanlaisia pelkotiloja tulee ja tiettyä melankolisuutta tiettyyn aikaan kuusta. Tunteet jotenkin enemmän pinnassa. Ajattelen johtuvan hormoneista.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 45 enkä ole huomannut vaihdevuosioireita vielä. Mutta samanlaisia pelkotiloja tulee ja tiettyä melankolisuutta tiettyyn aikaan kuusta. Tunteet jotenkin enemmän pinnassa. Ajattelen johtuvan hormoneista.
No nämä ovat (esi)vaihdevuosien oireita. Ja kyllä, ne johtuvat sataprosenttisesti hormoneista.
Vainoharhaisuus ei kuulu vaihdevuosiin, mutta piilevät psyyken sairaudet voi laueta vaihdevuosien aikana. "Normaalit" mielialan heittelyt kuuluu.
Mulle teki matalaestrogeeniset e-pillerit tuontyyppistä. Voisin lyödä kymppitonnista vetoa että oireilusi johtuu hormonaalisista syistä.
Tiedoksi, että hormonikorvaushoitoa saa halutessaan jo ennen kuukautisten loppua ja nykytutkimuksen mukaan se on erittäin turvallista ja antaa hyvän suojan dementiaa, suolistosyöpää, osteoporoosia, mt-oireita ja sydänsairauksia vastaan. Noin sadan prosentin todennäköisyydellä yli 40v naisen uudet omituiset olot, uupumus, masennus, ahdistus, muistihäiriö, unihäiriö, epämääräiset kivut jne. johtuvat estrogeenin puutteesta.
Meidän äiti muuttui hurjan mustasukkaiseksi isästä kun muistisairaus eteni, mutta se tietenkin oli kauan vaihtari-iän jälkeen.
Ja on tässä itsellekin jotenkin viime vuosien aikana konkretisoitunut tosissaan se mitä kaikkea hormonien sekoaminen / epätasapaino voikaan saada aikaan samaten kuin just kaikki se suoraan sanottuna sonta mitä ikääntyminen elämään tuokaan. Ei ne ole mitään kultaisia vuosia.
Ehkäpä siksi se pelko onkin aivan aiheellista, koska kyllähän se ikääntyminen ilman puolisoa on tietyllä tapaa hurjan turvaton ajatus. Etenkin siis jos/kun on tottunut siihen että toinen siinä rinnalla on niin myötä- kuin vastamäessäkin.
Kuulepa Vappu. Kuuluu, sulle kuuluu.
Miesten vaihdevuosiin eli andropaussiin kuuluu.
Testot tipahtaa. Vitjamunat. Erektio. Hiustenlähtö. Ärtyisyys. Möllöttäminen. Pelkotila. Tiuskiminen. Aggressiivisuus. Puhumattomuus. Laihduttaminen.
Ahdistuneisuushäiriö. Kai se voi puhjeta koska vain ja hormonit vaikuttaa. Aloita lääkitys. Hormonit, mieliala.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi, että hormonikorvaushoitoa saa halutessaan jo ennen kuukautisten loppua ja nykytutkimuksen mukaan se on erittäin turvallista ja antaa hyvän suojan dementiaa, suolistosyöpää, osteoporoosia, mt-oireita ja sydänsairauksia vastaan. Noin sadan prosentin todennäköisyydellä yli 40v naisen uudet omituiset olot, uupumus, masennus, ahdistus, muistihäiriö, unihäiriö, epämääräiset kivut jne. johtuvat estrogeenin puutteesta.
Mitä migreenikot voivat ottaa, jos ei voi estrogeenia ottaa. Entä jos ei ole mitään seko-oireita ja saa unta.
Vierailija kirjoitti:
Vainoharhaisuus ei kuulu vaihdevuosiin, mutta piilevät psyyken sairaudet voi laueta vaihdevuosien aikana. "Normaalit" mielialan heittelyt kuuluu.
Eivät nuo ap:n oireet ole mitään vainoharhoja vaan tavanomaisia ahdistusoireita. Ahdistus tarkoittaa huolten lisääntymistä ja ylireagointia niihin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän äiti muuttui hurjan mustasukkaiseksi isästä kun muistisairaus eteni, mutta se tietenkin oli kauan vaihtari-iän jälkeen.
Ja on tässä itsellekin jotenkin viime vuosien aikana konkretisoitunut tosissaan se mitä kaikkea hormonien sekoaminen / epätasapaino voikaan saada aikaan samaten kuin just kaikki se suoraan sanottuna sonta mitä ikääntyminen elämään tuokaan. Ei ne ole mitään kultaisia vuosia.
Ehkäpä siksi se pelko onkin aivan aiheellista, koska kyllähän se ikääntyminen ilman puolisoa on tietyllä tapaa hurjan turvaton ajatus. Etenkin siis jos/kun on tottunut siihen että toinen siinä rinnalla on niin myötä- kuin vastamäessäkin.
Juu, ja kun tosi harva ikääntyy ysikymppiseksi yhtä matkaa puolison kanssa. Useimmat on leskiä 10-20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaihdevuodet voi vaikuttaa myös noin. Tosin eihän noista mikään ole sellainen pelko, joka ei voisi toteutua, joten ei kyse ole vainoharhoista. Tietenkin jos kyttää miestä koko ajan ja on varma että se tähän asti uskollinen mies pettää aina kun käy kaupassa niin sitten on kyseessä vainoharha.
Juu kyllähän vastaavia ajatuksia on ollut ennenkin, mutta silloin ne pystyi suht helposti pyyhkimään pois mielestä. Nyt ne jää jumittamaan päähän, enkä saa niitä pois. Ja vainoharhainen olen välillä tuosta pettämisestä, tekisi mieli tutkia miehen puhelinta (mitä en ole vielä tehnyt..). Mitään varsinaista syytä epäillä pettämistä ei ole.
Ei tuo varsinaisesti kuulu vaihdevuosien oireisiin, vaan ihan on psyyken puolelta. Mielenterveys heittelee, mikä sitten syy onkaan. Hae apua itsellesi, ettei mene hankalammaksi tilanne.
Ei johdu vaihdevuosista.Hakeudu lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo varsinaisesti kuulu vaihdevuosien oireisiin, vaan ihan on psyyken puolelta. Mielenterveys heittelee, mikä sitten syy onkaan. Hae apua
No siellä taas asiantuntija puhuu. Mistä olet saanut tuon varmuuden?
Tässä maassa varmaan kymmenet tuhannet naiset syövät mielialalääkkeitä, unilääkkeitä ja kipulääkkeitä oireisiin, jotka johtuvat estrogeenin puutteesta. Ja kyllä, estrogeenin puute voi todellakin aiheuttaa vaikka minkälaista "psyykkistä" oireilua!
Kyllä vaihdevuodet vaan vaikuttaa mieleen, useimmiten pohjalla jo olevat häiriöt pahenee vaihdevuosissa, ap:lla on ollut noita pelkoja jo aiemmin mutta nyt ne on vahvempia.