Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko vaihdevuosiin pelot ja tietynlainen vainoharhaisuus?

Vierailija
22.07.2024 |

Olen hieman alle 50v, kuukautiset tulee vielä säännöllisesti. Viime aikoina olen huomannut outoja juttuja, joita ei ennen ole (ainakaan läheskään tässä mittakaavassa) ollut. On kausia jolloin tulee voimakkaita pelkoja, että mies tai lapsi kuolee tai vammautuu onnettomuudessa, tai että joku läheisistä tai itse sairastuu vakavasti, tai että mies pettää ja/tai jättää, että ei rakasta enää, että lapsi ei oikeasti enää tarvitse mua eikä välitä vaikka mua ei olis... Nuo pelot ja huolet voi olla oikeastaan mitä vaan ja välillä menee vainoharhaisuuden puolelle (esim. tuo että mies pettää).

Ja tosiaan tulee jaksoissa, eli ei ole koko ajan. En keksi tälle muuta syytä kuin hormonit. Muilla samanlaista?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tämänkaltaisia pelkotiloja sekä ikäviä ajatuksia, joista en pääse yli, on ollut silloin, kun lapset oli ihan vauvoja ja nyt kun olen 45 eli esivaihdevuosissa. En ole asiantuntija, mut sanoisin et hormonit siis vaikuttaa tähän. Plus unenpuute ja stressi pahentavat tilannetta. Sitten kun saan nukuttua ja stressitasot laskettua niin tilanne on paljon parempi. 

Vierailija
22/42 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ikää 45, pahat (esi)vaihdevuosioireet ja hormonikorvaus (mirena+geeli) vei nuo mennessään. Kilpirauhasen pamahti likatoiminnalle näissä melskeissä, se aiheuttaa paniikkioireita, ylivirittyneisyyttä ja tykyttelyjä sekä pahentaa ahdistusta. Toivottavasti saat avun, ei onneksi ole pakko kärsiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ikää 45, pahat (esi)vaihdevuosioireet ja hormonikorvaus (mirena+geeli) vei nuo mennessään. Kilpirauhasen pamahti likatoiminnalle näissä melskeissä, se aiheuttaa paniikkioireita, ylivirittyneisyyttä ja tykyttelyjä sekä pahentaa ahdistusta. Toivottavasti saat avun, ei onneksi ole pakko kärsiä.

Monen on pakko kärsiä. Hormoniperäinen syöpä ja vaihdevuodet pidetään yllä vuosia ilman helpotuksia.

Vierailija
24/42 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monen on pakko kärsiä. Hormoniperäinen syöpä ja vaihdevuodet pidetään yllä vuosia ilman helpotuksia.

Totta. Korjaan itseäni, jos ei ole pakko kärsiä. Mulla on kaikenlaista muuta, pääosin autoimmuuneja, ja tämä hieno ikä on opettanut, että kun yhdet hormonit ovat vinossa, ne muutkin ovat vinossa. Sain jättää pois nukahtamis- ja verenpainelääkkeet, muita riittää kyllä. Onnekkaita ovat ne vähällä pääsevät, kuten kaikessa.

Vierailija
25/42 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Mistä senkään tietää. Ihmiselämään kuuluu kaikenlaisia kummia juttuja. Lääkkeitä en hakisi vaan odottaisin, että se menee vähitellen ohi.

Vierailija
26/42 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kuvitellut, että vaihdevuosissa ja sen jälkeen käy ihan päin vastoin ja perheeseen liittyvät hormonihuurut haihtuvat. Itselle ainakin on tullut vahva fiilis, että pitäköön itse huolen itsestään 😅

Vierailija
27/42 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö osa muutu leijonaksi. Puolustuskannalla jos joku hyökkii?

Vierailija
28/42 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vaihdevuosiin liittyvää sikäli, että saattaa tulla masennusta ja ahdistusta, mutta tuollainen mustasukkaisuus, pelokkuus ja vainoharhaisuus saattaa olla myös muistosairauden oireita. Kaikki muistisairaudet eivät ala muistin huononemisella, vaan oireita on monenlaisia. Kannattaa joka tapauksessa käydä lääkärissä.

Vierailija
29/42 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla vaihdevuosiin liittyvää sikäli, että saattaa tulla masennusta ja ahdistusta, mutta tuollainen mustasukkaisuus, pelokkuus ja vainoharhaisuus saattaa olla myös muistosairauden oireita. Kaikki muistisairaudet eivät ala muistin huononemisella, vaan oireita on monenlaisia. Kannattaa joka tapauksessa käydä lääkärissä.

Kun kuukautiset on vielä, kannattaa se ferritiinikin pyytää katsomaan.

Vierailija
30/42 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistisairauden* Typo. Onko sinulla vaihdevuosiin liittyviä fyysisiä oireita? Kuumia aaltoja, sydämen tykyttelyä, unettomuutta? Näihin kannattaa hankkia hormonikorvaushoito, jos em. oireita ei ole, niin hormonikorvaushoidosta tuskin on kovin paljon apua.

Vierailija
31/42 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut. Ehkä tuo johtuu siitä elämänvaiheesta. Perhe alkaa 'hajota', kun lapset muuttavat omilleen eikä mikään ole niin tuttua ja turvallista kuin ennen.

Vierailija
32/42 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet jutellut hyvän lääkärin kanssa, siis sellaisen, joka on perehtynyt juuri tähän aiheeseen, kiinnitä erityistä huomiota siihen, että voit ja saat nukkua hyvin, riittävästi ja tarvittaessa paljon. Vähennä mm. sokeri minimiin, koska se aiheuttaa verensokerin vaihteluita ja muita hankaluuksia ja pitää tulehduksia yllä jne.. Nämä vuodet ovat suurten muutosten aikaa j se näkyy kaikessa. Liikuntaa pitäisi olla tosi paljon ja nimenomaan pikkuhiljaa yhä rasittavampaa liikuntaa, siitähän se hyvä unikin tulee, kun on rasittanut paljon itseään, siis sen terveystutkimuksen jälkeen ja lääkärin ohjeita noudattaen.

Mikään eikä minkään murehtiminen auta yhtään mitään, vie vain voimat. ilon ja energian Parempi alkaa valmistautua ihan uuteen vaiheeseen suosiolla, kaikki ei voi mitenkään jatkua samanlaisena ja olla kuin aina ennen, ihmiset muuttuvat vanhetessaan, tulee uusia tavoitteita, kiinnostuksen kohteita ja uusia tapoja elää. Siis ensin lääkäriin ja sitten lenkille.

Vierailija
33/42 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on rankkaa. Menkkaraivoa ja menopaussimasennusta. Ja monen moista siinä välissä.

Vierailija
34/42 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu, valitettavasti. 

Vierailija
35/42 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottaa kun ajattelee "oho, kehoni tuntee nyt kamalaa tunnetta, onpa outo tunne" ja asettuu sen ulkopuolelle.

Vierailija
36/42 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaihdevuodet päällä, viimeeksi menkat toukokuussa, ja nyt vähän fiilis, että ovat tulossa kohta. Ei ole tuollaisia mietteitä tai tunteita. Pinna on enemmän kireällä kuin aiemmin, mutta saattaa johtua myös stressistä. On aika paljon kaikkea meneillään just nyt.

Vierailija
37/42 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vanhenee ja se ilmenee ihan fyysisesti, niin tottakai tulee kuolenan pelko. Sitä on virallisesti vanha, 

Vierailija
38/42 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistisairauden* Typo. Onko sinulla vaihdevuosiin liittyviä fyysisiä oireita? Kuumia aaltoja, sydämen tykyttelyä, unettomuutta? Näihin kannattaa hankkia hormonikorvaushoito, jos em. oireita ei ole, niin hormonikorvaushoidosta tuskin on kovin paljon apua.

Joo eihän niistä ole muuta apua kuin osteoporoosin, suolistosyövän, dementian, mt-oireiden, emättimen atrofian, munuais- ja virtsavaivojen, nivelrikon, sydänsairauksien jne. ehkäisy. 

Naiset elävät kauemmin mutta meillä on vähemmän terveitä vuosia kuin miehillä, mikä johtuu vaihdevuosista eli estrogeenin puutteesta. Haurastuminen alkaa, kun estrogeeni loppuu. 

Miksi kärsiä? Ap, hommaa hormonit. Vaihdevuodet ovat todella paljon muutakin kuin kuumat aallot. 

Vierailija
39/42 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä kysymys, mutta olen 50 ja mulla on ollut hormonikierukka ehkäisyyn 20 vuotta. 5 v välein uus mirena tilalle. Onko se menopaussin hormonikorvaushoito sama kierukka vai kierukan lisäksi muuta hormonia samalla? 

Ei ole ollut menkkoja 20 vuoteen, joten en tiedä missä vaiheessa menee. Pms päivät on selkeästi, ja ne on nykyisin yhä synkempi ja yhä tiheämmin pari vrk. Herään liian aikaisin ja monta kertaa yössä, mielialat heittelee äärilaitoihin ja olen turhan piikikäs. Migreenikin tuli keski-ikäisenä. Henkiset synkät olot kestää pari päivää, tulevat tasaisin välein ja olen niin varma että on hormoniperäistä. Väli oli ennen 3 viikkoa, nyt jo 2 viikon välein, ja se alkaa rasittaa valvomisen ohella. 

Vierailija
40/42 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu. Saatan säpsähtää unesta ja jään valvomaan ahdistuneena.

Tämä on juuri sitä perus vv-oiretta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi