Tytär sai opiskelupaikan oman kaupungin yliopistosta
Ja olisi kuitenkin muuttamassa omilleen. Mitä mieltä? Ymmärrän tietenkin halun itsenäistyä, mutta olisihan se paljon halvempaa asua kotona nyt kun kaikki on niin kallista ja opintolainankin korot korkealla.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne nuoret itse tietää milloin on halua muuttaa omilleen. Kotona asumunen olisi taloudellisesti järkevää mutta pidemmän päälle ei. Suhde omiin vanhempiin kehittyy ihan eri tavalla kuin vanhempien helmoissa. Kehittyy sellainen aikuinen - aikuinen suhde.
Ja aina tietysti kannattaa nuorelle sanoa että kotiin voi aina palata.
Niin, se mikä olisi taloudellisesti järkevää, ei aina ole sen kokonaisuuden kannalta järkevää. Taloudellisestihan olisi järkevää asua yhdessä vanhemman kanssa kunnes tulee aika perustaa perhe, jossain päin maailmaa tämä onkin ihan tavallista. Meillä päin ajatellaan että olisi hyvä oppia asumaan yksinkin, eikä muuttaa mamman helmoista kumppanin helmoihin.
Joo, ja Suomi on itsemurhatilastoissa Euroopan ykkönen. Täällä pakko-ja tekoitsenäistytään liian nuorena kotoa yhteiskunnan maksamaan yksiöön (jotkut soluun mutta vähemmistölle se on mitään kivaa yhteishengailua, tyypit siellä kun voi olla mitä häiriintyneitä inceleitä vaan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se AP ole muuttamista estämässä vaan ajattelee finanssipuolta. Samalla lailla mäkin ajattelen, että hullua muuttaa omilleen.
Ap voi muuttaa tyttären muutettua pois koroa muuttaa itse pienempään asuntoon ja säästää rahaa siinä. Sillä voi mm. tukea lapsen opintojakin.
Ei se vanhempien luona asuminen ole ilmaista. Silloin ne asumiskulut ja ruokakulut vaan maksatetaan vanhemmilla.
En halua muuttaa pienempään asuntoon, ei tämä iso ole nytkään. Mutta tyttärellä on kyllä oma huone täällä, eli ei se siitäkään ole kuinni..
Eli haluat ettei tyttö muuta pois, jotta voit pitää nykyisen mukavan asuntosi?
Häh, saan kai minä oman maksamani asuntoni pitää vaikka tyttö muuttaisikin? Mikä juttu tämä nyt on? Minulle ehdotettiin että voisin muuttaa pienempään asuntoon jotta jäisi rahaa avustaa hänen poismuuttoaan. En minä sitä ainakaan aio tehdä, kun ei tässä mitenkään liikaa tilaa ole, ja tässä on ihan hyvä asua vaikka loppuelämäni. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna muuttaa vaan keskustayksiöön, mutta laita rahahanat kiinni. Omillaan asuminen tarkoittaa sitä, että omillaan tulee toimeenkin.
Ostakoon kalusteet, astiat sun muut ihan itse, vaikka sillä lainalla. Siinäpähän näkee, mitä se on. Ja maksaa myöhemmin korkojen kanssa.
Elämä opettaa. Joskus rankasti.
Onneksi toiset meistä ei suhtaudu omiin lapsiin vihamielisesti ja oikein hekumoi, miten ei aio auttaa lapsiaan.
Kumma juttu jos sitten ilolla maksaa sen aikuisen punkkaamisen lapsuudenkodissaan. Jokin tarve pitää kiinni napanuorasta?
Minulla ei edes ole lapsia, mutta minusta on ihan kohtuutonta, että vanhempien pitäisi vain hymistellä ja mukisematta maksaa kun lapsi tekee typeriä valintoja. Ja jos valintoja vähänkin kritis
Ei luksus, mutta Ap sanoi, että tyttö on hyvällä sijainnilla olevaan yksiöön muuttamassa, solu ei kelpaa.
Suurin osa tästä ketjusta siis kannattaa sitä, että nekin, jotka voisivat asua kotona, muuttavat yksiöihin veronmaksajien tukemana.
Vierailija kirjoitti:
Kivempi käydä opiskelijabileissä kun ei ole äidin valvovan silmän alla.
Ei vanhempien luona asumisen tarvitse rajoittaa biletystä, kun lapset on aikuisia kumminkin. Meillä lapset sai käydä bileissä mielinmäärin kunhan bileitä ei tuoda kotiin.
Onko ap totaaliyhäri? Vai eikö isältä irtoa senttiäkään?
Aikuista lasta voi tukea esim. maksamalla bussilipun ja kutsumalla sunnuntaisin syömään. Ja antaa silloin ruokakassin mukaan. Jo näistä on paljon apua eikä kuluja tule enempää kuin lapsen asuessa kotona.
Huonekalut otraa mukaan omasta huoneesta ja muutamat perusastiat kotoa tai kirpparilta. Näillä pääsee alkuun.
Kai tytär on kesätöissä? Niillä rahoilla saa tietokoneen ja vuokratakuun hoidettua.
Meillä lapsi muutti asuntolaan, minusta paljon fiksumpi tapa harjoitella itsenäistä asumista. Omaan asuntoon muutti sitten kun työllistyi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivempi käydä opiskelijabileissä kun ei ole äidin valvovan silmän alla.
Ei vanhempien luona asumisen tarvitse rajoittaa biletystä, kun lapset on aikuisia kumminkin. Meillä lapset sai käydä bileissä mielinmäärin kunhan bileitä ei tuoda kotiin.
No minä olen niin herkkäuninen, että havahdun siihen, kun aamuyöllä / aamulla hiivitään kotiin. Ja sitten ei saanutkaan enää kunnolla unta - ei kauhean hyvä yhdistelmä, kun aamulla itsellä herätys ja vaativa työ. Ja ainakin yliopistossa niitä bileitä / sitsejä/ muuta ohjelmaa on lähes joka päivä, erityisesti fuksivuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna muuttaa vaan keskustayksiöön, mutta laita rahahanat kiinni. Omillaan asuminen tarkoittaa sitä, että omillaan tulee toimeenkin.
Ostakoon kalusteet, astiat sun muut ihan itse, vaikka sillä lainalla. Siinäpähän näkee, mitä se on. Ja maksaa myöhemmin korkojen kanssa.
Elämä opettaa. Joskus rankasti.
Onneksi toiset meistä ei suhtaudu omiin lapsiin vihamielisesti ja oikein hekumoi, miten ei aio auttaa lapsiaan.
Kumma juttu jos sitten ilolla maksaa sen aikuisen punkkaamisen lapsuudenkodissaan. Jokin tarve pitää kiinni napanuorasta?
Minulla ei edes ole lapsia, mutta minusta on ihan kohtuutonta, että vanhempien pitäisi vain hymistellä ja mukisematta maksaa kun lapsi tekee typeriä valintoja. Ja jos valintoja vähänkin kritis
"Missä tässä on muka nyt oltu sitä mieltä, että ap:n pitäisi maksaa tyttärelleen mikä luksuskämppä tahansa? "
En minä mistään "luksuskämpistä" puhunut (tosin veljeni kyllä asui sellaisissakin). Mutta ap:n tytär haluaa yksiön nimenomaan kaupungin keskustasta, ja palstalaisten mielestä ap:n pitäisi itse muuttaa halvempaan asuntoon mahdollistaakseen tämän.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa tästä ketjusta siis kannattaa sitä, että nekin, jotka voisivat asua kotona, muuttavat yksiöihin veronmaksajien tukemana.
Ketkä mielestäsi voivat asua "kotona"? Pitäisikö Pertin, 50, muuttaa äitinsä luokse, jos saa mitä tahansa tukea? Tai äidin muuttaa Pertin luokse, mikäli ei pärjää enää itsenäisesti asuen?
Eiköhän nuori aikuinen itse päätä missä asuu tai ei asu. Ahdistavaa jos ei päästetä aloittamaan omaa elämää. Jos nuori aikuinen haluaa asua kotona niin se on eri asia. Harva haluaa paitsi jos on pakko syystä x.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nuori aikuinen itse päätä missä asuu tai ei asu. Ahdistavaa jos ei päästetä aloittamaan omaa elämää. Jos nuori aikuinen haluaa asua kotona niin se on eri asia. Harva haluaa paitsi jos on pakko syystä x.
Toki, mutta jos haluaa että lapsi oppii hoitamaan raha-asiansa, suunnittelemaan tulevaisuutta esim järkevän alanvalinnan suhteen ym niin täytyy olla rahoittamatta tämän keskustayksiössä huonosti työllistävää alaa ilman säästöjä opiskelevan lapsen elämää. Parempi kun huomaa realistisesti heti alkuunsa, mitä se eläminen oikeasti maksaa, eikä vasta kun on työttömänä kymppitonnien velat ja ehkä kulutusluotot niskassa.
Keittiön pöydän ääreen excelin kanssa ja sitten tytär itse katsoo oikotieltä, riittääkö rahat keskustayksiöön. Jos ei riitä niin kauemmas, kimppakämppään tai soluun.
Tärkeä etappi omassa elämässäni oli se, kun muutin kotoa opiskelemaan omaan asuntooni. Uusi kaupunki, uudet ihmiset, uudet kuviot, täysi vapaus elämässä mutta myös vastuu. En missään tapauksessa rajoittaisi omaa lastani kieltämällä noin hienon ja kasvattavan kokemuksen, vaikka sitten rahaa vähän säästyisikin.
Suosittelisin että alkuun tyttö jää vanhempien luo asumaan. Nyt jos asuntoa etsii niin vuokrat on kalleimmillaan. Muutaman kuukauden päästä asunnon löytää halvemmalla.
Ap:n viesteistä tulee vaikutelma, että keskusteluyhteys tyttäreen vähän heikko. Ehkä tytär siksikin halua pian pois kotoa.
Lol, jos olisin jonkun tytär niin vähänkö noloa olisi asua isän ja äidin luona kotona yliopistossa opiskellessa. Eihän sinne kehtaisi ketään kavereitakaan pyytää, jos vanhemmat olisivat kotona. Tai kääk, vielä pahempaa olisi, jos poikkiskin sinne pitäisi kutsua! Voih, haluan vajota maan alle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi muutti asuntolaan, minusta paljon fiksumpi tapa harjoitella itsenäistä asumista. Omaan asuntoon muutti sitten kun työllistyi
Ei yliopistoissa ole mitään asuntoloita!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaa ruokakuluista ja vesimaksuista saaduilla säästöillä ei makseta kahden asunnon vuokraa. Meidän lapsi muuttaa nyt 800 km:n päähän opiskelemaan ja tarvitsee tietokoneen lisäksi kalusteet, takuuvuokran, tv:n, astiat, perusraaka-aineet kaappeihin, junaliput jne.
Tuemme kyllä, mutta kalliiksi tulee ja kaikki kulut kerralla.
Mihin se lapsi kahta asuntoa tarvitsee?? Tuollaisia tiedossa olevia kuluja varten on lapsi ja vanhemmat laittaneet hyvissä ajoin säästötilille pienen potin mm. kesätyö ja lahja rahoista ja säännöllisestä säästämisestä. Lisäksi astioita ym on saatu jo lahjaksi ja sopivia huonekaluja kuten leveämpi sänky ja tietokone ostettu jo lapsuuden kotiin ja osan voi ottaa käytettynä tutuilta ja loput edullisesti ikeasta. Jos ei ole niin järkyttävän huonoa on varautuminen asioihin minkä tietää tapahtuva
Se koulun kone on koulu hommiin meillä ainakin lapset on hankkineet säästöillään/töillään ihan toiset koneet muuhun omaan käyttöönsä. Lisäksi säästäneet itse säästötilille ja vanhemmat myös tilille ja rahastoon että on sitten sitä ylimääräistä kun tarve tulee esim oman elämän ja kodin perustaminen. Ajokortti ja kulkuvälineet on hankittu myös jo aiemmin näin. Isompi 160 cm sänky ostettiin kun täytti 15 ja aloitti seurustelun,sen saa toki viedä kotiinsa. Vähät on vanhempien säästöt enkä hetkeäkään usko että hyvät tulot jos muutama tonni kirpaisee vanhempien rahoista noin kovasti. Asioihin joita elämässä matkalle sattuu kannattaa varautua etukäteen. Ja ei en nyt tarkoita niitä työttömiä ja sairaita vaan kuten itsekin toteat esim teidän olevan hyvätuloisia. Tosin alkuperäinen kelle vastaus oli asui vuokralla.
Missä tässä on muka nyt oltu sitä mieltä, että ap:n pitäisi maksaa tyttärelleen mikä luksuskämppä tahansa?