Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär sai opiskelupaikan oman kaupungin yliopistosta

Vierailija
22.07.2024 |

Ja olisi kuitenkin muuttamassa omilleen. Mitä mieltä? Ymmärrän tietenkin halun itsenäistyä, mutta olisihan se paljon halvempaa asua kotona nyt kun kaikki on niin kallista ja opintolainankin korot korkealla.

Kommentit (199)

Vierailija
61/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta on viimeiset hetket lukita tytär pimeään kellariin. Äkkiä, ap!

Vierailija
62/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se AP ole muuttamista estämässä vaan ajattelee finanssipuolta. Samalla lailla mäkin ajattelen, että hullua muuttaa omilleen.

Ap voi muuttaa tyttären muutettua pois koroa muuttaa itse pienempään asuntoon ja säästää rahaa siinä. Sillä voi mm. tukea lapsen opintojakin.

Ei se vanhempien luona asuminen ole ilmaista. Silloin ne asumiskulut ja ruokakulut vaan maksatetaan vanhemmilla.

En halua muuttaa pienempään asuntoon, ei tämä iso ole nytkään. Mutta tyttärellä on kyllä oma huone täällä, eli ei se siitäkään ole kuinni..

Niin eli kyse ei olekaan sinun vähistä rahoista vaan halusta. Jos olisit tiukilla, muuttaisit pienempään asuntoon kun tytär muuttaa pois ja hänen huone jää ylimääräiseksi.

Ja jos

Pienempi ei ole aina halvempi ja muuttamiseen uppoaa usein yllättävän paljon rahaa. Itse nukun olkkarissa ja lapsen muuttaessa teen siitä itselleni huoneen.

ei ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoreni muutti äaken omilleen (samassa kaupungissa), kun aloittaa kohta opintonsa. Minusta on hienoa, että hän halusi itsenäistyä ja sen voi tehdä turvallisesti kun asutaan kohtuullisen lähellä toisiamme. Taloudellisesti kotona asuminen olisi ollut edullisempaa, mutta vapaus (ja vastuu) omassa elämässä on minusta myös erittäin tärkeä arvo. En ole ikuisesti täällä ja jokaisen tulee oppia itsenäiseksi, toki omassa tahdissaan. Nuorelleni ostin tavarat ja astiat (osa saatiin lahjoituksina, osan annoin itse), pyykkikone löytyy jne. jotta pääsee oman elämän alkuun. 

Nuoreni on erittäin säästäväinen eikä tarvitse lainaa ensimmäisen vuoden aikana. Työssäkäyntiä on pohtinut lisätulojen näkökulmasta, jotta opintolainaa ei tarvitse jatkossakaan. Tuen nuorta rahallisesti opintojen ajan.

Olen (olin) yh.

Vierailija
64/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vihoviimeinen karhunpalvelus on jos yh äiti muuttaa pikkukopperoon jotta voi antaa rahaa kun tytär opiskelee itsensä velkaiseksi työttömäksi! Eihän sillä tytöllä tunnu olevan mitään käsitystä rahasta. Nyt on viimeinen hetki aikaa opettaa miten maailma pyörii. Jos ei asu kotona, maksaa kulunsa itse. 

Vierailija
65/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sijoitusasunto, ja asuta tytär ja hänen kämppiksensä / siippansa siihen. Makselette asunnon sitten heidän saamillaan tuilla ja nettoatte valtiolta muutama kymmenen tuhatta ilman riskiä.

Vierailija
66/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vihoviimeinen karhunpalvelus on jos yh äiti muuttaa pikkukopperoon jotta voi antaa rahaa kun tytär opiskelee itsensä velkaiseksi työttömäksi! Eihän sillä tytöllä tunnu olevan mitään käsitystä rahasta. Nyt on viimeinen hetki aikaa opettaa miten maailma pyörii. Jos ei asu kotona, maksaa kulunsa itse. 

Mitä se opettaa tyttärelle, että asuu ja maksattaa kaikki kulunsa asuessaan äidillään vielä aikuisena? 

Vierailija
67/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääseehän tyttö sieltä opiskelijakämpästä takaisin äidin helmoihin, jos huomaa omillaan asumisen tulevan liian kalliiksi. Minusta on aikamoista epäluottamusta tyttöä kohtaan olettaa, että täysi-ikäinen tyttö ei osaisi itse arvioida, mitä omillaan asuminen maksaa ja onko hänellä varaa siihen.

Olen töissä yliopistossa. Oma havaintoni on, että lähes kaikki samalta paikkakunnaltakin kotoisin olevat opiskelijat muuttavat omilleen viimeistään ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Niillä, jotka eivät muuta, näyttää usein olevan erilaisia sosiaalisia ongelmia.  En siis tarkoita, että sosiaaliset ongelmat johtuisivat kotona asumisesta, vaan että näiden ongelmien vuoksi opiskelija ei pysty/uskalla muuttaa omilleen.

Hahhah, ei yliopiston henkilökunnasta kukaan tiedä, missä kukakin opiskelija asuu. Eikä kiinnosta. Eikä kuulu heille pätkän vertaa.&nbs

Aika usein sen voi päätellä opiskelijan osoitteesta. Sitä kun on oppinut tietämään ulkoa aika monen opiskelija-asuntotalon katuosoitteet. Lisäksi opiskelijoiden kanssa keskustellessa asuminen tulee aika usein esiin.

Vierailija
68/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä kyselet? Keskustele tyttären kanssa ja anna hänen tehdä aikuisena omat päätöksensä.

Hän on ilmeisesti päätöksensä jo tehnyt. Sitä vaan että onko ihan yleistä että muuttaa omilleen vaikka asuu samassa kaupungissa? Itse muutin aikoinaan  toiseen kaupunkiin niin se tuntui luonnollisemmalta.

No jotkut on järkeviä ja asuu tuossa tilanteessa sen muutaman vuoden kotonaan ja säästää käsirahan omaan asuntoon. Tyttösi sen sijaan valmistuu muutaman kymppitonnin veloissa. 

No tämäpä juuri. Luulen että hän ei oikein tajua, miten kaikki maksaa. Ja opiskelemansa alakin vielä sellainen, ettei välttämättä työll

Vaihtoehto 2: Asuu kotona, ei käy missään koska säästää rahaa. Muut opiskelijat viettävät opiskelijaelämää juhlineen ja ystävystyvät niissä. Hänestä tulee helposti se yksinäinen puurtaja. Myöhemmin hänellä on rahaa muttei tunne oikein ketään. Työpaikat tulevat yllättävän monesti tuttujen kautta. Tietenkin töihin otetaan sellainen joka tunnetaan jo entuudestaan jos on kaksi tasavahvaa ehdokasta. Muutenkin kaveripiirit muodostuvat nuorena. Vanhempana se on vaikeampaa.

Vierailija
69/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin muuttaa omilleen ja tukisin hiukan, mutta vain hiukan. Jos ei pärjää, niin muuttaa takasin.

Ja jos ei heti löydy sopivaa vuokra-asuontoa, niin keväällä paremmin.

Vierailija
70/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaa ruokakuluista ja vesimaksuista saaduilla säästöillä ei makseta kahden asunnon vuokraa. Meidän lapsi muuttaa nyt 800 km:n päähän opiskelemaan ja tarvitsee tietokoneen lisäksi kalusteet, takuuvuokran, tv:n, astiat, perusraaka-aineet kaappeihin, junaliput jne.

Tuemme kyllä, mutta kalliiksi tulee ja kaikki kulut kerralla.

Mihin se lapsi kahta asuntoa tarvitsee?? Tuollaisia tiedossa olevia kuluja varten on lapsi ja vanhemmat laittaneet hyvissä ajoin säästötilille pienen potin mm. kesätyö ja lahja rahoista ja säännöllisestä säästämisestä. Lisäksi astioita ym on saatu jo lahjaksi ja sopivia huonekaluja kuten leveämpi sänky ja tietokone ostettu jo lapsuuden kotiin ja osan voi ottaa käytettynä tutuilta ja loput edullisesti ikeasta. Jos ei ole niin järkyttävän huonoa on varautuminen asioihin minkä tietää tapahtuvan... Lisäksi omilleen muuttava saa asumistukea joka riittää suurimpaan osaan vuokrasta etenkin jos asunnoksi riittää opiskelija-asunto etenkin solu niin kattaa lähes koko vuokran.

Miten musta tuntuu että nämä huonosti omat talousasiansa hoitaneet vanhemmat jotka eivät ole myöskään osanneet opettaa varautumista ja talousasioiden hoitoa lapsilleen ovat nyt vaan kauhuissaan siitä että asumistuki heidän omaan vuokra asuntoonsa pienenee kun yksi pää tippuu tukien saajista pois... 

Vierailija
71/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on pk-seutu, niin on typerä tytär kiirehtiä velkaa ottamaan, mutta muualla Suomea ihan ymmärrettävää.

Vierailija
72/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä kyselet? Keskustele tyttären kanssa ja anna hänen tehdä aikuisena omat päätöksensä.

Hän on ilmeisesti päätöksensä jo tehnyt. Sitä vaan että onko ihan yleistä että muuttaa omilleen vaikka asuu samassa kaupungissa? Itse muutin aikoinaan  toiseen kaupunkiin niin se tuntui luonnollisemmalta.

No jotkut on järkeviä ja asuu tuossa tilanteessa sen muutaman vuoden kotonaan ja säästää käsirahan omaan asuntoon. Tyttösi sen sijaan valmistuu muutaman kymppitonnin veloissa. 

No tämäpä juuri. Luulen että hän ei oikein tajua, miten kaikki maksaa. Ja opiskelemansa a

Vaihtoehto 3: Asuu kotona, säästää rahaa omaan asuntoon JA tapaa niitä opiskelukavereitaan kun ei rahat kulu kovaan vuokraan ja velkoihin.

Toki kotona asuessakin sille pitää opettaa säästämis ja asuntoasiat ja rahankäyttö, kun se on näköjään jäänyt tekemättä. 

Vierailija
73/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseehän tyttö sieltä opiskelijakämpästä takaisin äidin helmoihin, jos huomaa omillaan asumisen tulevan liian kalliiksi. Minusta on aikamoista epäluottamusta tyttöä kohtaan olettaa, että täysi-ikäinen tyttö ei osaisi itse arvioida, mitä omillaan asuminen maksaa ja onko hänellä varaa siihen.

Olen töissä yliopistossa. Oma havaintoni on, että lähes kaikki samalta paikkakunnaltakin kotoisin olevat opiskelijat muuttavat omilleen viimeistään ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Niillä, jotka eivät muuta, näyttää usein olevan erilaisia sosiaalisia ongelmia.  En siis tarkoita, että sosiaaliset ongelmat johtuisivat kotona asumisesta, vaan että näiden ongelmien vuoksi opiskelija ei pysty/uskalla muuttaa omilleen.

Missä tehtävissä sinä siellä työskentelet?

Ei ole oikeuksia selailla opiskelijoiden osoitteita varsinkaan siinä määrin, että tulokset olisivat millään tavalla luotettavia, ja että vielä tietäisit heidän ongelmistaan, eli tutkisit potilaiden (?) asuinhistoriaa ja vertaisit ei-potilaiden historiaan. Anteeksi, mutta en usko sinua ollenkaan.

Itse olen opettanut kielten pienryhmiä, alussa kyllä kysytään mistä ollaan kotoisin yms. jutustelua, mutta en minä niitä seuraa missä vaiheessa kukin muuttaa, saati että luotettavasti muistaisin näitä vuosia myöhemmin

Yllättävän moni omillaan asuva opiskelija muuttaa kuitenkin kotipaikkakunnalleen kesäksi, usein niissä on töitä saatavilla paremmin kuin yliopistokaupungeissa. 

Näin työntekijän näkökulmasta fuksiviikkokaan ei ole enää läheskään sellainen kuin ennen, nykyään toivotaan paljon aitoa ryhmäytymistä, alkoholittomia tapahtumia, päiväaikaan tapahtuvia retkiä tms. Talousongelmista kuuluu kyllä paljon, joten varmasti tarkka keskustelu asumis- ja elinkustannuksista on hyväksi muutti tai ei.

Vierailija
74/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jännäpoikia voi tuoda kotiin jatkoille ja bileiden järjestäminen on hankalaa kun jotkut aina hajottaa paikat ja kaataa viinit sohvalle.

Vierailija
75/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se opettaa tyttärelle, että asuu ja maksattaa kaikki kulunsa asuessaan äidillään vielä aikuisena? 

Kotona asuva voi hyvin osallistua kustannuksiin, ei ole pakko maksattaa kaikkea äidillään.

Vierailija
76/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä muutin omilleni jo ennen opiskelujen alkamista, samassa kaupungissa missä vanhemmat asuu. 

Vierailija
77/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulla oo tytärtä. Tää on provo.

Vierailija
78/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona asuva voi hyvin osallistua kustannuksiin, ei ole pakko maksattaa kaikkea äidillään.

Ei sen kotoa pois muuttaneenkaan tartte maksattaa kaikkea äidillään.

Vierailija
79/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näet opiskelijan osoitteen?

Nämä eivät ole nähtävillä henkilökunnalle, eikä niitä saa katsella.

Asuminen tulee kyllä usein esiin, mutta jos asuu opiskelija-asuntolassa, ei siitä voi päätellä onko sinne muuttanut samalta paikkakunnalta vai muualta.

Huolettaa vähän tuollainen nuorten diagnosointi omin päin, toivottavasti ennakkoluulosi ei vaikuta heidän kohteluun.

Vierailija
80/199 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaa ruokakuluista ja vesimaksuista saaduilla säästöillä ei makseta kahden asunnon vuokraa. Meidän lapsi muuttaa nyt 800 km:n päähän opiskelemaan ja tarvitsee tietokoneen lisäksi kalusteet, takuuvuokran, tv:n, astiat, perusraaka-aineet kaappeihin, junaliput jne.

Tuemme kyllä, mutta kalliiksi tulee ja kaikki kulut kerralla.

Mihin se lapsi kahta asuntoa tarvitsee?? Tuollaisia tiedossa olevia kuluja varten on lapsi ja vanhemmat laittaneet hyvissä ajoin säästötilille pienen potin mm. kesätyö ja lahja rahoista ja säännöllisestä säästämisestä. Lisäksi astioita ym on saatu jo lahjaksi ja sopivia huonekaluja kuten leveämpi sänky ja tietokone ostettu jo lapsuuden kotiin ja osan voi ottaa käytettynä tutuilta ja loput edullisesti ikeasta. Jos ei ole niin järkyttävän huonoa on varautuminen asioihin minkä tietää tapahtuvan... Lisäksi omilleen muuttava saa asumistukea joka

Ihan tiedoksesi. Kaikki eivät ole rikkaasta suvusta. Eivätkä pienipalkkaiset pysty laittamaan säästötilille rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä