Tytär sai opiskelupaikan oman kaupungin yliopistosta
Ja olisi kuitenkin muuttamassa omilleen. Mitä mieltä? Ymmärrän tietenkin halun itsenäistyä, mutta olisihan se paljon halvempaa asua kotona nyt kun kaikki on niin kallista ja opintolainankin korot korkealla.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä kyselet? Keskustele tyttären kanssa ja anna hänen tehdä aikuisena omat päätöksensä.
Hän on ilmeisesti päätöksensä jo tehnyt. Sitä vaan että onko ihan yleistä että muuttaa omilleen vaikka asuu samassa kaupungissa? Itse muutin aikoinaan toiseen kaupunkiin niin se tuntui luonnollisemmalta.
No jotkut on järkeviä ja asuu tuossa tilanteessa sen muutaman vuoden kotonaan ja säästää käsirahan omaan asuntoon. Tyttösi sen sijaan valmistuu muutaman kymppitonnin veloissa.
No tämäpä juuri. Luulen että hän ei oikein tajua, miten kaikki maksaa. Ja opiskelemansa alakin vielä sellainen, ettei välttämättä työll
Ja muita satuja. Mistä tiedät, mitä alaa tyttö opiskelee?
Anna muuttaa vaan keskustayksiöön, mutta laita rahahanat kiinni. Omillaan asuminen tarkoittaa sitä, että omillaan tulee toimeenkin.
Ostakoon kalusteet, astiat sun muut ihan itse, vaikka sillä lainalla. Siinäpähän näkee, mitä se on. Ja maksaa myöhemmin korkojen kanssa.
Elämä opettaa. Joskus rankasti.
Kyllähän sun sähkö ja vesilaskutkin pienenee ruokien lisäksi kun tytär muuttaa pois joten semmonen 200 e kk joka myös aikalailla elatusmaksun minimi pitäisi helposti pystyä tukemaan muualle muuttavaa lastansa. Eikö lapsella ole isää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se AP ole muuttamista estämässä vaan ajattelee finanssipuolta. Samalla lailla mäkin ajattelen, että hullua muuttaa omilleen.
Ap voi muuttaa tyttären muutettua pois koroa muuttaa itse pienempään asuntoon ja säästää rahaa siinä. Sillä voi mm. tukea lapsen opintojakin.
Ei se vanhempien luona asuminen ole ilmaista. Silloin ne asumiskulut ja ruokakulut vaan maksatetaan vanhemmilla.
En halua muuttaa pienempään asuntoon, ei tämä iso ole nytkään. Mutta tyttärellä on kyllä oma huone täällä, eli ei se siitäkään ole kuinni..
Niin eli kyse ei olekaan sinun vähistä rahoista vaan halusta. Jos olisit tiukilla, muuttaisit pienempään asuntoon kun tytär muuttaa pois ja hänen huone jää ylimääräiseksi.
Ja jos asuminen unohdetaan, aikuinen ihminen syö aikuisen edestä. Yhtäkkiä sulta katoaa yksi ruokittava, jolloin säästät rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Anna muuttaa vaan keskustayksiöön, mutta laita rahahanat kiinni. Omillaan asuminen tarkoittaa sitä, että omillaan tulee toimeenkin.
Ostakoon kalusteet, astiat sun muut ihan itse, vaikka sillä lainalla. Siinäpähän näkee, mitä se on. Ja maksaa myöhemmin korkojen kanssa.
Onneksi toiset meistä ei suhtaudu omiin lapsiin vihamielisesti ja oikein hekumoi, miten ei aio auttaa lapsiaan.
Kumma juttu jos sitten ilolla maksaa sen aikuisen punkkaamisen lapsuudenkodissaan. Jokin tarve pitää kiinni napanuorasta?
Mun pojan kavereista kaikki muutti omilleen viimeistään armeijan jälkeen. Sekä ne, joilla oli opiskelupaikka kotikaupungissa että myös ne, jotka piti välivuotta. Ja tottakai ne, jotka lähti toiseen kaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Sun mallissa äiti opettaa sadismilla ja hylkäämisellä, ei elämä.
Pääseehän tyttö sieltä opiskelijakämpästä takaisin äidin helmoihin, jos huomaa omillaan asumisen tulevan liian kalliiksi. Minusta on aikamoista epäluottamusta tyttöä kohtaan olettaa, että täysi-ikäinen tyttö ei osaisi itse arvioida, mitä omillaan asuminen maksaa ja onko hänellä varaa siihen.
Olen töissä yliopistossa. Oma havaintoni on, että lähes kaikki samalta paikkakunnaltakin kotoisin olevat opiskelijat muuttavat omilleen viimeistään ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Niillä, jotka eivät muuta, näyttää usein olevan erilaisia sosiaalisia ongelmia. En siis tarkoita, että sosiaaliset ongelmat johtuisivat kotona asumisesta, vaan että näiden ongelmien vuoksi opiskelija ei pysty/uskalla muuttaa omilleen.
Jos tytätä itseään ei yhtään hirvitä opintolainan nosto elämistä varten eikä ole vielä säästänyt yhtään muuttoa ja omillaan asumista varten esim kesätyö ja yo juhla rahoistaan niin talousasiat on jääneet kokonaan opettamatta...
Kuulkaa ruokakuluista ja vesimaksuista saaduilla säästöillä ei makseta kahden asunnon vuokraa. Meidän lapsi muuttaa nyt 800 km:n päähän opiskelemaan ja tarvitsee tietokoneen lisäksi kalusteet, takuuvuokran, tv:n, astiat, perusraaka-aineet kaappeihin, junaliput jne.
Tuemme kyllä, mutta kalliiksi tulee ja kaikki kulut kerralla.
Hei Ap,
Tytär on nyt valmis omaan elämään. Esim. opiskelijabiletykseen ja kiihkeisiin öihin nuorten kollien kanssa. Ei täysillä eläminen oikein onnistu äidin helmoista käsin. Päästä irti.
Toisinaan on tilanteita, jolloin nuoren on parempi vain muuttaa omilleen. Esim napanuoran katkaisu on tärkeää ja oikeasti nuorella voi hermot mennä jos pitää asua kotona. Itse olisin varmaan tyyliin joko t*ppanut aikoinaan äitini tai hän minut, jos olisin joutunut asumaan kotona kauemmin. Sen verran oli kireät välit, jotka paranivat kun muutin omilleni.
Vierailija kirjoitti:
Pääseehän tyttö sieltä opiskelijakämpästä takaisin äidin helmoihin, jos huomaa omillaan asumisen tulevan liian kalliiksi. Minusta on aikamoista epäluottamusta tyttöä kohtaan olettaa, että täysi-ikäinen tyttö ei osaisi itse arvioida, mitä omillaan asuminen maksaa ja onko hänellä varaa siihen.
Olen töissä yliopistossa. Oma havaintoni on, että lähes kaikki samalta paikkakunnaltakin kotoisin olevat opiskelijat muuttavat omilleen viimeistään ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Niillä, jotka eivät muuta, näyttää usein olevan erilaisia sosiaalisia ongelmia. En siis tarkoita, että sosiaaliset ongelmat johtuisivat kotona asumisesta, vaan että näiden ongelmien vuoksi opiskelija ei pysty/uskalla muuttaa omilleen.
Paskat. Sinä et tiedä opiskelijoiden asumisesta yhtään mitään.
Hirveä ajatus, että jäisivät tänne pyörimään mutta eivät varmasti haluakaan 🙄 Pidän lapsistani kovasti, mutta miten minun ja heidän seksielämä järjestetään, kun minulla ei mitään kartanoa ole? Te muut ette ilmeisesti harrasta kovin äänekästä seksiä? Itselläni tärkein syy muuttaa omilleen heti lukion jälkeen oli se, että sai rauhassa nautiskella. Opiskelupaikan takia ei olisi tarvinnut muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ollut aikoinaan mitään käsitystä rahasta eikä sen käytöstä kun muutin pois kotoa 19 v. Kaikki opintotuet meni vaatteisiin ym. Isältä sai lisää rahaa kun pyysi. Mistään asuntoihin säästämisestä tai säästämisestä ylipäätään ei ollut mitään puhetta. Eikö mulla 40 veenä ole asuntoa vieläkään, muusta omaisuudesta puhumattakaan.
Ap tekee tytölle pahan karhunpalveluksen jos avustaa tämän opiskelua huonosti työllistävälle alalle. Silloin se luulee että rahaa jatkossakin vaan ilmestyy sen kummemmin suunnittelematta ja on ikuisesti köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskat. Sinä et tiedä opiskelijoiden asumisesta yhtään mitään.
Menipä tunteisiin. Ihan tottahan tuo on.
Etenkin fuksiviikolla biletetään niin ei ole kivaa tulla vanhempien luo yöksi.. toisaalta opiskelija-asuntoja voi olla alkuun heikosti saatavilla.
Itse missasin fuksiviikon muista syistä ja harmittaa kyllä. Ja muutoinkin opiskelijabileet ja verkostoituminen ekana vuonna on koko loppuelämän kannalta tärkeää. Kyllä se asiaa saattaa vähän häiritä, jos pitää vanhempien luo tulla aamuyöstä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä kyselet? Keskustele tyttären kanssa ja anna hänen tehdä aikuisena omat päätöksensä.
Hän on ilmeisesti päätöksensä jo tehnyt. Sitä vaan että onko ihan yleistä että muuttaa omilleen vaikka asuu samassa kaupungissa? Itse muutin aikoinaan toiseen kaupunkiin niin se tuntui luonnollisemmalta.
No jotkut on järkeviä ja asuu tuossa tilanteessa sen muutaman vuoden kotonaan ja säästää käsirahan omaan asuntoon. Tyttösi sen sijaan valmistuu muutaman kymppitonnin veloissa.
Säästää käsirahan mistä? Vanhempien kanssa asuva 18-19 v saa opintotukea 43 €/kk, ei se riitä edes opiskelijalounaisiin. Töitä ei paljon opiskelijana ehdi tehdä jos edes saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hahhah, ei yliopiston henkilökunnasta kukaan tiedä, missä kukakin opiskelija asuu. Eikä kiinnosta. Eikä kuulu heille pätkän vertaa.
Johan sadun keksit.
En halua muuttaa pienempään asuntoon, ei tämä iso ole nytkään. Mutta tyttärellä on kyllä oma huone täällä, eli ei se siitäkään ole kuinni..