Tytär sai opiskelupaikan oman kaupungin yliopistosta
Ja olisi kuitenkin muuttamassa omilleen. Mitä mieltä? Ymmärrän tietenkin halun itsenäistyä, mutta olisihan se paljon halvempaa asua kotona nyt kun kaikki on niin kallista ja opintolainankin korot korkealla.
Kommentit (199)
Riippuu myös tosi paljon asunnosta ja sen sijainnista. Meillä on iso talo ja tyttärellä ihan oma rauha. Nopeat yhteydet joka paikkaan ja yöbussi keskustasta ajaa talomme ohi.
18
Vierailija kirjoitti:
Eihän se AP ole muuttamista estämässä vaan ajattelee finanssipuolta. Samalla lailla mäkin ajattelen, että hullua muuttaa omilleen.
Ap voi muuttaa tyttären muutettua pois koroa muuttaa itse pienempään asuntoon ja säästää rahaa siinä. Sillä voi mm. tukea lapsen opintojakin.
Ei se vanhempien luona asuminen ole ilmaista. Silloin ne asumiskulut ja ruokakulut vaan maksatetaan vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se AP ole muuttamista estämässä vaan ajattelee finanssipuolta. Samalla lailla mäkin ajattelen, että hullua muuttaa omilleen.
Vai että vallan finanssipuolta. Salli mun nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä kyselet? Keskustele tyttären kanssa ja anna hänen tehdä aikuisena omat päätöksensä.
Voi vit_tu. Tää on keskustelupalsta ja täällä saa keskustella kaikista asioista, paitsi niistä joita joku ur_po poistattaa siksi että ei käsitä tän olevan keskustelupalsta. Provosointi on sit erikseen, ja niihin ei kannata vastata mitään.
Itse opiskelin Oulussa 90-luvun loppupuolella. Silloin Oulussa asuvat eivät vielä muuttaneet omilleen yliopiston vuoksi, vaan siinä sitten pikkuhiljaa esim. parisuhteen vuoksi tms.
Nykyään varsinkin olisi minusta taloudellisesti järkevämpää asua kotikotona, jos muita syitä muuttaa omilleen ei ole.
Opiskelijaelämäkään ei ole niin vauhdikasta ja tiivistä kuin ennen (hurvittelu), koska todella moni käy opiskelujen ohella töissä, ei vapaata enää juurikaan ole, eikä alkoholi ole enää niin keskeinen asia nuorille, kuin omalle ikäryhmälleni oli, eli juhlimisen vuoksi tuskin kannattaa muuttaa.
Juttelisin paljon niistä kuluista ja vastuusta, toisaalta samassa kaupungissa asuminen voisi olla myös "turvallista" harjoitella omillaan asumista.
Tsemppiä ap:lle pohdintoihin!
Ilmeisesti ap ei aio tukea tytärtään lainkaan taloudellisesti kun tämä muuttaa pois. Mutta jos tytär asuu kotona, maksaisi ilmeisesti kaiken. Epäjohdonmukaista.
Minun mielestäni se on vaan hyvä asia, että nuori haluaa omilleen :).
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ap ei aio tukea tytärtään lainkaan taloudellisesti kun tämä muuttaa pois. Mutta jos tytär asuu kotona, maksaisi ilmeisesti kaiken. Epäjohdonmukaista.
Ajattelen kyllä, että voi käydä halutessaan luonani syömässä. Mutta ei minulla yksiötä ole hänelle mahdollisuutta maksaa. Ap.
Jos selviää ilman opintolainaa niin kannattaa mutta jos asumisen kuluja joutuu maksamaan lainalla niin ei missään nimessä. Kyllä itku tulee sitten kun joutuu lainaa ja sen korkoja maksamaan takaisin etenkin tällä korkotasolla.
Opiskelijat siirtyivät pois yleisen asumistuen piiristä joten asumistuen määrä tippui. Toisaalta opintorahaan ei omillaan asuessa enää vaikuta vanhempien tulot jolloin se yli 18 veellä on 280 euroa kun kotona asuva ei välttämättä saa euroakaan. Jos pystyy lisäksi tekemään vähän töitä siten etteivät tukirahat ylity ja te vanhemmat pystytte tulemaan sen verran esim maksamalla laskuja ja ostamalla ruokaa minkä säästätte kun ei enää kuluta teidän talouden/asunnon sähköä/vettä/ruokaa niin voinee pärjätä Ian opintolainaa. Näin meillä kävi ja jäimme itseasiassa ns voiton puolelle. Tuet kun ovat olemattomia kotona asuville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen kyllä, että voi käydä halutessaan luonani syömässä. Mutta ei minulla yksiötä ole hänelle mahdollisuutta maksaa. Ap.
Tyttären siipien katkaiseminen ei ole viisasta, ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä kyselet? Keskustele tyttären kanssa ja anna hänen tehdä aikuisena omat päätöksensä.
Hän on ilmeisesti päätöksensä jo tehnyt. Sitä vaan että onko ihan yleistä että muuttaa omilleen vaikka asuu samassa kaupungissa? Itse muutin aikoinaan toiseen kaupunkiin niin se tuntui luonnollisemmalta.
No jotkut on järkeviä ja asuu tuossa tilanteessa sen muutaman vuoden kotonaan ja säästää käsirahan omaan asuntoon. Tyttösi sen sijaan valmistuu muutaman kymppitonnin veloissa.
No tämäpä juuri. Luulen että hän ei oikein tajua, miten kaikki maksaa. Ja opiskelemansa alakin vielä sellainen, ettei välttämättä työllistyminen ole itsestäänselvää. Ap.
Elämässä on paljon muutakin kuin raha. Varsinkin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Jos selviää ilman opintolainaa niin kannattaa mutta jos asumisen kuluja joutuu maksamaan lainalla niin ei missään nimessä. Kyllä itku tulee sitten kun joutuu lainaa ja sen korkoja maksamaan takaisin etenkin tällä korkotasolla.
Opiskelijat siirtyivät pois yleisen asumistuen piiristä joten asumistuen määrä tippui. Toisaalta opintorahaan ei omillaan asuessa enää vaikuta vanhempien tulot jolloin se yli 18 veellä on 280 euroa kun kotona asuva ei välttämättä saa euroakaan. Jos pystyy lisäksi tekemään vähän töitä siten etteivät tukirahat ylity ja te vanhemmat pystytte tulemaan sen verran esim maksamalla laskuja ja ostamalla ruokaa minkä säästätte kun ei enää kuluta teidän talouden/asunnon sähköä/vettä/ruokaa niin voinee pärjätä Ian opintolainaa. Näin meillä kävi ja jäimme itseasiassa ns voiton puolelle. Tuet kun ovat olemattomia kotona asuville.
No tämäpä juuri. Pakko hänen on ottaa lainaa kun minäkin olen yksinhuoltaja eikä liikaa rahaa ole itsellä. Mutta tässä kotona oltaisiin kyllä varmasti pärjäilty kuten ennenkin. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sinulla on rahaa ruokkia ja majoittaa tytär ilmaiseksi hänen opintojensa ajaksi?
Itse ajattelen, että siinä säästää ison summan jo pelkästään ruokakuluissakin kun lapsi muuttaa pois. Sillä rahalla jo pystyy tukemaan sitä lasta opiskeluaikana.
Puhumattakaan siitä, että varmaan sillä lapsella on oma huone vanhemmillaan. Kun sitä ei tarvita, voi itse muuttaa pienempään ja edullisempaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen niin, että kun asun tässä kuitenkin, en peri lapselta vuokraa. Omat menot maksaa opintotuestaan.
Jos muuttaisi omilleen, niin varmaan ruokamenoissa avustaisin.
Terv. ei ap, mutta sama tilanne
Me tuotteen tyttöä maksamalla 50 e viikko ruokarahaa, puhelin ja vakuutusmaksut ja se pieni summa mitä jäi asumistuen jälkeen vuokrasta maksettavaa. Eli sitten opintorahalla joka riitti kun kaikki muut oli maksettu. Opiskelija asunnon vuokraan kuuluisa sähkö, vesi ja netti. 50 e viikko riitti ruokaan ok. Ei joutunut ottamaan opintolainaa ja väitän että meidän menot silti vähän jopa pieneni siitä kun asui kotona kun huomioi kaiken mitä yhden aikuisen elättäminen kaikkinensa maksaa.
Päätyikö siellä myös ne kiltit tytöt sänkyyn 😳 hauskojen ja komeiden bilepoikien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos en maksa hänen keskustayksiötään ja pohdin asian järkevyyttä niin onko se siipien katkaisemista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on ilmeisesti päätöksensä jo tehnyt. Sitä vaan että onko ihan yleistä että muuttaa omilleen vaikka asuu samassa kaupungissa? Itse muutin aikoinaan toiseen kaupunkiin niin se tuntui luonnollisemmalta.
No jotkut on järkeviä ja asuu tuossa tilanteessa sen muutaman vuoden kotonaan ja säästää käsirahan omaan asuntoon. Tyttösi sen sijaan valmistuu muutaman kymppitonnin veloissa.
No tämäpä juuri. Luulen että hän ei oikein tajua, miten kaikki maksaa. Ja opiskelemansa alakin vielä sellainen, ettei välttämättä työllistyminen ole itsestäänselvää. Ap.
No nuorena ne pahimmat virheet rahan ja tulevaisuuden kannalta juuri tehdään! Järkevä asuisi kotonaan, säästäisi rahat omaan asuntoon joka on sitten nelikymppisenä velaton, ja opiskelisi tietysti hyvin työllistävälle alalle. Näin hän on varakas 30+ eteenpäin.
Ap:n tyttö on lapsellinen: opiskelee alaa joka ei työllistä, valmistuu työttömäksi kymppitonnien veloilla +koroilla, ei ole omaisuudesta tietoakaan. Sitten tekee hanttihommia jos saa tai elää työttömyystuilla. Ehkä lähtee kolmikymppisenä lähihoitajaksi, asuu vuokralla lopun ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos en maksa hänen keskustayksiötään ja pohdin asian järkevyyttä niin onko se siipien katkaisemista?
Kuka puhui keskustayksiön maksamisesta? Nyt on kyse siitä, että sinä haluat maksaa tytön kulut vain jos hän asuu luonasi. Sinä kuitenkin säästät rahaa, kun hän muuttaa pois. Eikö edes osan siitä säästöstä voisi kanavoida tyttären tukemiseen opiskeluaikana?
Bilettäköön ihan rauhassa, jos itse maksaa :D Ap.