Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen ihminen lukee oikeita kirjoja vuonna 2024?

Vierailija
21.07.2024 |

Eikä kuuntele äänikirjoja?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoissa on nykyisin porukkaa, jotka eivät kykene lukemaan tenttikirjoja, koska ovat tuhonneet aivonsa kännykän somella ja sen jatkuvalla käytöllä, eli kun viiden sekunnin välein vaihtuu sisältö somessa ja koko ajan tulee uutta sisältöä, aivot tottuu sellaiseen nopeatempoisuuteen.

Sen sijaan kun pitäisi lukea kirjaa, ja sen tempo on todella hidas, kun yhtä sivua lukee esim. 3-4 minuuttia, eikä aivot ole tottuneet sellaiseen - sillloin sitä kirjaa ei myöskään pysty lukemaan, vaan se aiheuttaa tylsistymisen, kun ei tule jatkuvia dopamiiniryöppyjä, toisin kuin somessa sisällön jatkuvasti vaihtuessa.

Vierailija
42/60 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti äänikirjoista silmistään terveet ihmiset ovat jääneet äidin lukemien iltasatujen tasolle.

?

Tässä nyt näkee, että kirjojen lukeminen ei todellakaan takaa, että itse pystyisi tuottamaan tekstiä. Edes yhden lauseen vertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukutaitoinen ihminen joka pitää kirjoista.

Vierailija
44/60 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ihan turhaa vastakkainasettelua. Äänikirjat ja perinteiset kirjat täydentävät mukavasti toisiaan. Väitän, että ihminen, joka pystyy keskittymään äänikirjaan muun tekemisen ohella, jaksaa myös keskittyä lukemaan kirjaa. 

Vierailija
45/60 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöinen jolle on vauvasta asti luettu, ja oppi lukemaan 4v ja nyt 60v lukee vieläkin. Kirjastosta tilasin 56 uutuus kirjaa taas ja osa on jo tullut ja luettu, yhdessä yössä luen yhden  kirjan, joskus kaksi. Lukemisessa on parasta se että siihen uppoutuu erilailla kun jos kuuntelee. Se on mulle rentoutumiskeino ja joskus ollut pako todellisuudesta.. Ja nykylapset eivät osaa lukea eikä kirjoittaa kun menevät kouluun, syynä netti.  Liian moni tuntemani lapsi jäi ekalle just sen vuoksi.  Paljon on ollut kirjoituksia tästä aiheesta. 

Vierailija
46/60 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lukee itse, voi lukea 3-4 kirjaa siinä ajassa kun kuntelee yhden.

Vierailija
47/60 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas ihan turhaa vastakkainasettelua. Äänikirjat ja perinteiset kirjat täydentävät mukavasti toisiaan. Väitän, että ihminen, joka pystyy keskittymään äänikirjaan muun tekemisen ohella, jaksaa myös keskittyä lukemaan kirjaa. 

Ihminen, joka ei pysty keskittymään äänikirjaan ilman muuta tekemistä, ei pysty keskittymään myöskään kirjan lukemiseen. Juuri tuollainen multitaskaus on haitaksi keksittymiskyvylle ja tekee sen, että monille on täysin mahdotonta istua edes puolta tuntia esim. kirjaa lukemassa tekemättä mitään muuta samalla. Bussissakaan ei osata istua 10min matkaa ilman, että koko ajan on jotain korvissa ja puhelin kädessä. 

Vierailija
48/60 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen-hullun aloitus. Minkälaisissa laitoksissa näitä asuu?

Vierailija
49/60 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luen, siis olen", on mun motto. En voisi kuvitella elmääni ilman lukemista. Se on sama kuin minä. Olen lukenut 5-vuotiaasta asti, ja se määrittää minuuttani perustavalla tavalla. 

Vierailija
50/60 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäs

Enemmänkin joku takakiree vanhapiika jolla ei ole elämää. 

Vierailija
51/60 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen-hullun aloitus. Minkälaisissa laitoksissa näitä asuu?

Psykiatrisissa hoitolaitoksissa. 

Vierailija
52/60 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen ihminen ei lue!?!

Orja.

Vierailija
53/60 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykäs

Enemmänkin joku takakiree vanhapiika jolla ei ole elämää. 

Höpöhöpö. Sinunkin kannattaisi aivottoman provoilun sijaan lukea joskus kirjoja. Aloita vaikka satukirjoista. Niissä ei ole liikaa haastetta sinulle. 

Vierailija
54/60 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä! En ole koskaan kuunnellut yhtään äänikirjaa.

Vierailija
55/60 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen vie sinut sinne seikkailuun ,sinä näet ne tapahtumat välillä,mielenkiintoista kuinka aivot luo kuvan maisemista tapahtumista..ihan noin vaan .

Vierailija
56/60 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen molempia. Erityisesti lapsille luen oikeita kirjoja, mutta jonkin verran itsekin. Eri tilanteisiin erilaiset muodot, jumpatessa kuuntelen, sohvalla istuessa tykkään lukea fyysistä kirjaa.

Vierailija
57/60 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkillä tai kotiaskareita tehdessä kuluu äänikirjoja, mutta kun muutaman kerran vuodessa lomalla kunnolla rentoudun, niin silloin se on ihan oikea kirja. Uppoutuminen on ihan toista luokkaa kuin äänikirjoissa. Hitto joskus kauan kauan sitten ennen oravanpyörään juuttumista oli aikaa lukea hyvä kirja vaikka yhdeltä istumalta, nykyään ei. No ehkä syksyllä viikoksi jonnekkin lämpimään ja pari kirjaa mukaan.

Terveisin: Persvako-Äijä

Vierailija
58/60 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Äänikirjoja kuuntelin lapsena.  

Olen aina tykännyt lukemisesta. Itse lukiessa saa ajatella rauhassa eikä tarvi kiirehtiä äänikirjan tahtiin. Fyysistä kirjaa on ihana pitää kädessä. 

Vierailija
59/60 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistynyt.

Vierailija
60/60 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä 8t/päivä toisen ihmisten kanssa. Puhetta ja kuuntelua, jatkuvaa vuorovaikutusta.

kotona ei äänikirja houkuta vaan kirja jonka parissa saa olla aivan rauhassa ja nauttia samalla myös hiljaisuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän