Miten alle 1000 euron eläkkeellä pärjää?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin säästän ja sijoitan juuri sen takia että olisi eläkkeellä vähän edes rahaa. Lapsia en tee tälläiseen yhteiskuntaan.
Sitten kupsahdat pari vuotta ennen eläkettä. Kyllä kannatti säästää ahkerasti!
Noin sanovat ihmiset jotka eivät välitä/osaa säästää. Yrittävät jotenkin tuoda väheksymällä esiin kuinka typerää ja turhaa säästäminen on. Eräskin tuttu, joka jää eläkkeelle muutaman vuoden kuluttua ei ole säästänyt euroakaan, vaikka olisi hyvin pystynyt. Ostelee vaan koko ajan uusia merkkivaatteita ym. tavaraa. On pariin otteeseen pilkannut minua rivien välistä (säästän ja pyrin pitämään talouteni tasapainossa). En välitä. Sillä tiedän, että sisimmässään häntä harmittaa ja pelottaa, kun eläkepäiville ei ole euroakaan säästettynä. Mutta tuhlaaminen on hänen valintansa, ja säästäminen on minun valintani.
Eipä ole ollut kovin kummoinen työura jos eläke on alle 1000€/kk. Juuri katsoin oman karttuneen eläkkeen ja näyttää olevan nyt 975€/kk ja työvuosia takana 17vuotta. Vielä eläkeikään on matkaa 28vuotta, joten nousee vielä
Huonosti pärjää ja jatkossa vielä huonommin lääkkeitä ei voi ostaa ja ruokakasseja pitää hakea minulla vuokrakin 800 pienessä yksiössä Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin säästän ja sijoitan juuri sen takia että olisi eläkkeellä vähän edes rahaa. Lapsia en tee tälläiseen yhteiskuntaan.
Noin sanovat ihmiset jotka eivät välitä/osaa säästää. Yrittävät jotenkin tuoda väheksymällä esiin kuinka typerää ja turhaa säästäminen on. Eräskin tuttu, joka jää eläkkeelle muutaman vuoden kuluttua ei ole säästänyt euroakaan, vaikka olisi hyvin pystynyt. Ostelee vaan koko ajan uusia merkkivaatteita ym. tavaraa. On pariin otteeseen pilkannut minua rivien välistä (säästän ja pyrin pitämään talouteni tasapainossa). En välitä. Sillä tiedän, että sisimmässään häntä harmittaa ja pelottaa, kun eläkepäiville ei ole euroakaan säästettynä. Mutta tuhlaaminen
Itse asiassa minä kyllä säästän ja sijoitan itsekin. Olen vain kyseenalaistanut eläkepäiviä varten säästämisen osittain. Haluan itsekin, että minulla olisi silloinkin säästöjä ja huoleton elämä, mutta vielä tärkeämpänä olen ymmärtänyt elää ja nauttia nyt, ennen eläkettä. Nyt olen terve, hyväkuntoinen, elinvoimainen, kauan työelämässä jo ollut. Nyt pitää elää, eikä säästellä, koska tästä en enää vahvemmaksi tule muuttumaan. Ei tiedä, koska tulee noutaja ja mitään täältä ei saa mukaansa. Lapsille tietysti haluan jättää myös perintöä, mutta eläkettä varten en aio pelkästään elää todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti pärjää ja jatkossa vielä huonommin lääkkeitä ei voi ostaa ja ruokakasseja pitää hakea minulla vuokrakin 800 pienessä yksiössä Helsingissä.
Onko sinut kahlittu siihen kalliiseen murjuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinut kahlittu siihen kalliiseen murjuun?
Helsingissä aika normaalia on että joutuu maksamaan yli 700 yksiöstä joten varmaan kannattaisi muuttaa jonnekin muualle.
Mää pärjään toistaiseksi 800 euron ansiosidonnaisella. Sää nähä miten käy eläkkeellä kun lääkekulut kasvaa koko ajan? Eläke tulee oleen 1000 e.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään, etenkään jos on isot terveyskulut, esim terapiakulut voi olla viittäsataa, kun kela ei maksa.
Itsekin jouduin maksamaan psykoterapiaa itse, kun kela ei lähtenyt tukemaan. Pienestä sos.turvasta maksoin, jätin aterioita väliin, kuljin reikäsissä vaatteissa. Kovaa aikaa oli kyllä. Mutta koska oli pakko käydä kun psyykkiset oireet niin pahoja niin ei voinut mitään. Moni ei ymmärrä minkälaisessa helvetissä moni tässäkin maassa elää.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten sillä pärjää. Itse näyttäisin saavan 3200€ eläkkeelle jäädessä. Tähän mennessä kertynyt joku 1800€ ja velaton talo. Toinen asunto velaton muutaman vuoden päästä. Eläkesäästöjä on 18000€. Lopetin niiden säästämisen kun rahaston kulut syö tuotot
Miksi tulet tänne esittelemään tulojasi?
Kyse ei ole sinusta vaan Ap:sta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten sillä pärjää. Itse näyttäisin saavan 3200€ eläkkeelle jäädessä. Tähän mennessä kertynyt joku 1800€ ja velaton talo. Toinen asunto velaton muutaman vuoden päästä. Eläkesäästöjä on 18000€. Lopetin niiden säästämisen kun rahaston kulut syö tuotot
Eli kovin nuorena olet saanut maksettua talosi. Ettei vaan ole puoliso mukana maksamassa? Tai olet perinyt talon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin sanovat ihmiset jotka eivät välitä/osaa säästää. Yrittävät jotenkin tuoda väheksymällä esiin kuinka typerää ja turhaa säästäminen on. Eräskin tuttu, joka jää eläkkeelle muutaman vuoden kuluttua ei ole säästänyt euroakaan, vaikka olisi hyvin pystynyt. Ostelee vaan koko ajan uusia merkkivaatteita ym. tavaraa. On pariin otteeseen pilkannut minua rivien välistä (säästän ja pyrin pitämään talouteni tasapainossa). En välitä. Sillä tiedän, että sisimmässään häntä harmittaa ja pelottaa, kun eläkepäiville ei ole euroakaan säästettynä. Mutta tuhlaaminen
Näin tekee moni,
Olen säästänyt kakskymppisestä asti ja käynyt aina töissä.
Eläke ei toki ole noin pieni.
Elkkeelläkin ollut jo 6 vuotta ja vielä eletään.
Kannattaa viimeisinä työvuosina pistää kulut minimiin ja säästää minkä ehtii.
Asunto on kallein kuukausi erä. Eli pitää ostaa aikanaan asunto, jossa on hyvin pieni vastike. Oma tontti, ei taloyhtiön saunaa, eikä mitään ylimääräisiä kuluja yhtiölle. Remontit tehty ajallaan.
Vuokra asunto on kallis loppuun saakka. Tarvitaan vähintään parisuhde. Kahdet tulot, yhdet menot. Ei lapsia.
Ruoka tehtävä itse, etenkin leipä. Ei alkoholia eikä tupakkaa.
Tuunaaminen, ompelu taito, itse oman tukan leikkuu, vaatteiden korjaaminen. Jos esim. ostaa 36 numeron paitapuseron, leikkaa hihat pois ja leventää sivusaumat vaikka pesupussista, niin saa 44 numeron paitaouseron.
Kenkiin aina pohjalliset, kestää puhtaana pidempään.
Kaikkein tärkein on HAMPAIDEN HOITO!!!!! Joka päivä lankaus, pitkin päivää hammasväli harjalla välit, ja huolellinen pesu, appelsiinipuu puikolla varmistus, että ikenien reunat on puhtaat. Sittenkin vuosittain tarkastus.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin. Ottaa puuttuvat rahat vain pääomatuloista.
Ai ei ole? No miksei olla sijoitettu koko työuran aikana pikkuhiljaa?
No jos jollain on alle tonnin eläke, niin ei silloin oikein voi puhua "työurasta".
Itse olen pätkätöissä juossut ja työllistettynä ollut, kun olen sairastellut, ennen kuin löydettiin se oikea syy, mikä löytyi selästä. Tällä pärjää, kun on mies, joka maksaa vastikkeen ja sähkön. Onneksi on omistusasunto, perintö riitti siihen. Muuten olisin toimeentuloluukulla.
Miehellä sitten taas suht hyvä eläke. Minä osallistun resurssieni mukaan, ja kaiken ruuankin teen itse ja edullisesti. Kirppareilta vaatteet ja astioita, verhoja jne.
Lääkkeet ovat kalliita. Ja taksilla joutuu usein menemään lääkäreihin, kun ei parkkipaikkaa löydy mistään, eikä pysty kauempaa kävelemään.
Vierailija kirjoitti:
Noin pienen eläkkeen lisäksi saat kansaneläkkeen.
Minulla on työnteostani kertynyt 500euroa/kk ja eläkeyhtiö maksaa sen. Lisäksi tulee kansaneläke, joka on 480e, joten alle tonniin jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin. Ottaa puuttuvat rahat vain pääomatuloista.
Ai ei ole? No miksei olla sijoitettu koko työuran aikana pikkuhiljaa?
No jos jollain on alle tonnin eläke, niin ei silloin oikein voi puhua "työurasta".
Itse olen pätkätöissä juossut ja työllistettynä ollut, kun olen sairastellut, ennen kuin löydettiin se oikea syy, mikä löytyi selästä. Tällä pärjää, kun on mies, joka maksaa vastikkeen ja sähkön. Onneksi on omistusasunto, perintö riitti siihen. Muuten olisin toimeentuloluukulla.
Miehellä sitten taas suht hyvä eläke. Minä osallistun resurssieni mukaan, ja kaiken ruuankin teen itse ja edullisesti. Kirppareilta vaatteet ja astioita, verhoja jne.
Lääkkeet ovat kalliita. Ja taksilla joutuu usein menemään lääkäreihin, kun ei parkkipaikkaa löydy mistään, eikä pysty kauempaa kävelemään.
Kyllä ne palkat ja eläkkeet ovat pääosin pieniä. Täällä ei pertsan sijoitukset paljon muita auta. Lähdemme eri tilanteista kaikki. Puoliso helpottaa kun voi menoja jakaa. Voimia päiviin kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole ollut kovin kummoinen työura jos eläke on alle 1000€/kk. Juuri katsoin oman karttuneen eläkkeen ja näyttää olevan nyt 975€/kk ja työvuosia takana 17vuotta. Vielä eläkeikään on matkaa 28vuotta, joten nousee vielä
Aika kova tulos kun ottaa huomioon, että kun jäät eläkkeelle niin valtiolla tai mikä instanssi silloin maksaakaan eläkkeesi, ei ole varaa sitä tehdä. Olisi hienoaitse myös päästä omilla sijoituksilla tuollaiseen tulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja et osaa myydä ja vaihtaa rahastoja?
Justiinsa näin minä minä ja minä! Minäkin kyllä mutta perhana tulikin vakava sairaus. Elämä heittää joskus pas**aa silmille. Ottakaa se pää poissa omasta * Eikö äly riitä mihinkään inhimilliseen ajatteluun?
Huonosti, jos on omistusasunto. Vuokra-asuntoon saa toistaiseksi eläkkeensaajan asumistukea, jonka avulla pärjää. En ole saanut mitään säästöön matalapalkka-alan pätkätöistä ja sairastuin, jolloin eläke jäi pieneksi. Onneksi on läheisiä, jotka auttavat välillä.
Ja et osaa myydä ja vaihtaa rahastoja?