Introverttius ja kampaajalla käymisen tuska
Kiinnostaa tietää teidän introverttien kokemukset kampaajalla käymisestä. Oletteko varanneet ajan erikseen "hiljaiselle kampaamokäynnille" vai oletteko menneet ihan tavalliselle ja kertoneet suoraan kampaajalle, että olette hiljaisempia ihmisiä?
En ole melkein viiteen vuoteen käynyt kampaajalla. Mutta nyt on pakko mennä kun haluan tietyn hiusmallin ja en pysty leikkaamaan sitä itse. Siksi yritän ajatella positiivisesti, että hei, se on vain 1h 15min ja saat sitten kivat hiukset! Muutenkin aikuisiällä olen vältellyt kampaajalla käymistä, koska koen sen erittäin stressaavana. Etukäteen jännittää, onko kampaaja tosi puhelias ja että pitääkö koko ajan puhua jotakin. Small talk ei luonnistu minulta ja väkisin väännettynä kuulostan teennäiseltä robotilta, jonka kyllä kampaajakin huomaa. Kampaajasta riippuen kampaaja on suhtautunut minuun aggressiivisemmin kun huomannut, etten kuulosta luotevalta vaan siltä, että olen teennäinen --> ilkeä. :(
En ole mikään tuppisuu (vaikka mieluusti olisin, mutta ymmärrän, ettei maailmassa niin pärjää) eli en oleta, etteikö tarvitsisi puhua mitään ja että kampaaja vain lukisi ajatukseni ja tekisi taikansa ja leikkaisi hiukseni. Totta kai peruskommunikaation tulee toteutua, jotta palvelu toimii halutusti ja yhteisymmärryksessä. Mutta minua jännittää erityisesti se "small talk", jota en osaa. Se, että pitää esittää iloista ja kaikkivoipaa. Se, että pitäisi kertoa kesäsuunnitelmat ja työkuviot. Haluaisin vain istua neutraalisti tuolilla ja vaipua omiin ajatuksiini. Välillä katson peilistä, että kampaaja ei ole leikkaamassa päätä kaljuksi.
Luin artikkelin hiljaisista kampaamokäynneistä ja mietin, että eikö ihan normaalilla kampaajakäynnillä voi sanoa kampaajalle, "etten ole kovin puhelias ihminen, olen vähän jörö, mutta harmiton ihminen" ja "onko ok, jos luen kirjaa samalla kun leikkaat hiuksiani?". Eikö nämä riitä vai pitääkö tosiaan lisämaksusta pyytää tuota hiljaista palvelua? Niin ja paikkakunnallani ei ole edes missään kampaajalla mitään "hiljaista kampaamokäyntiä" tarjolla eli pitäisi matkustaa 1h paikkakunnan ulkopuolelle, että löytyisi ensimmäinen paikka... Eli ensin matkustetaan melusaasteessa bussissa tiktokveetien kanssa 1h, että pääsee hiljaiselle kampaamokäynnille... Äh, mielummin tuen lähikampaajaani ja hänen yritystään.
Naurattaahan tämä "ongelma" kun esimerkiksi minua ei jännitä mennä hammaslääkäriin. Menisin mielummin hammaslääkäriin porattavaksi kuin kampaajalle hiusten leikkuuseen. ":D"
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Kampaaja yleensä ymmärtää, kun otan lehden ja syvennyn siihen.
Luettavaa on useinkin tarjolla tai sitä voi pyytää.
Olen joskus nuorempana päntännyt matikan kokeisiin siinä kampaamotuolissa ja ihan sain rauhassa opiskella.
Ota varalta joku oma lehti tai muu luettava mukaan niin voit olla luontevasti hiljaa.
Olen introvertti ja kehitän semmoisen kampaamo-höpötysroolin aina kampaajalla. Kyselen kaikkea niiltä kampaajilta. Aina on samat vakiokyssärit, milloin on loma, missä käyt matkoilla. Hiuksista voi myös pöpistä loputtomiin. Joskus olen vain hiljaa, jos sattuu hiljaisempi kampaaja. Jos kampaaja käy liian tunkeilevaksi, vaihdan. Isomman kaupungin etuja..
Hammaslääkärit ne vasta kamalia on! Höpöttävät ja kyselevät vaikka mitä, vaikka makaat siinä kita ammollaan, etkä pysty sanomaan muuta kuin ääääöörgh.
No joo, samaata syystä välttelen itse kampaajalla käymistä. En osaa small takia, mutta hiljaisuus se vasta painostavaa onkin. Leikkaan itse hiukseni Youtube-videoiden avulla.
Voi laittaa kuulokkeet korviin ja sanoa, että opiskelee.
Hiljainen palvelu pitäisi olla se normi. Erillisestä pyynnöstä saisi lisäksi höpöttelyn. Kampaajalle mennään hiuksia laittamaan eikä juoruamaan.
Minä en ole käynyt kampaajalla 20 vuoteen, tästä samasta syystä. Leikkaan ja värjään itse.
No on sulla ongelma. Ota muutama rauhoittava nappi ennen kampaajalle menoa. Sulla on kyllä muutakin ongelmaa kuin pelkkä introverttius.