Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Introverttius ja kampaajalla käymisen tuska

Vierailija
21.07.2024 |

Kiinnostaa tietää teidän introverttien kokemukset kampaajalla käymisestä. Oletteko varanneet ajan erikseen "hiljaiselle kampaamokäynnille" vai oletteko menneet ihan tavalliselle ja kertoneet suoraan kampaajalle, että olette hiljaisempia ihmisiä?

En ole melkein viiteen vuoteen käynyt kampaajalla. Mutta nyt on pakko mennä kun haluan tietyn hiusmallin ja en pysty leikkaamaan sitä itse. Siksi yritän ajatella positiivisesti, että hei, se on vain 1h 15min ja saat sitten kivat hiukset! Muutenkin aikuisiällä olen vältellyt kampaajalla käymistä, koska koen sen erittäin stressaavana. Etukäteen jännittää, onko kampaaja tosi puhelias ja että pitääkö koko ajan puhua jotakin. Small talk ei luonnistu minulta ja väkisin väännettynä kuulostan teennäiseltä robotilta, jonka kyllä kampaajakin huomaa. Kampaajasta riippuen kampaaja on suhtautunut minuun aggressiivisemmin kun huomannut, etten kuulosta luotevalta vaan siltä, että olen teennäinen --> ilkeä. :(

En ole mikään tuppisuu (vaikka mieluusti olisin, mutta ymmärrän, ettei maailmassa niin pärjää) eli en oleta, etteikö tarvitsisi puhua mitään ja että kampaaja vain lukisi ajatukseni ja tekisi taikansa ja leikkaisi hiukseni. Totta kai peruskommunikaation tulee toteutua, jotta palvelu toimii halutusti ja yhteisymmärryksessä. Mutta minua jännittää erityisesti se "small talk", jota en osaa. Se, että pitää esittää iloista ja kaikkivoipaa. Se, että pitäisi kertoa kesäsuunnitelmat ja työkuviot. Haluaisin vain istua neutraalisti tuolilla ja vaipua omiin ajatuksiini. Välillä katson peilistä, että kampaaja ei ole leikkaamassa päätä kaljuksi.

Luin artikkelin hiljaisista kampaamokäynneistä ja mietin, että eikö ihan normaalilla kampaajakäynnillä voi sanoa kampaajalle, "etten ole kovin puhelias ihminen, olen vähän jörö, mutta harmiton ihminen" ja "onko ok, jos luen kirjaa samalla kun leikkaat hiuksiani?". Eikö nämä riitä vai pitääkö tosiaan lisämaksusta pyytää tuota hiljaista palvelua? Niin ja paikkakunnallani ei ole edes missään kampaajalla mitään "hiljaista kampaamokäyntiä" tarjolla eli pitäisi matkustaa 1h paikkakunnan ulkopuolelle, että löytyisi ensimmäinen paikka... Eli ensin matkustetaan melusaasteessa bussissa tiktokveetien kanssa 1h, että pääsee hiljaiselle kampaamokäynnille... Äh, mielummin tuen lähikampaajaani ja hänen yritystään.

Naurattaahan tämä "ongelma" kun esimerkiksi minua ei jännitä mennä hammaslääkäriin. Menisin mielummin hammaslääkäriin porattavaksi kuin kampaajalle hiusten leikkuuseen. ":D"

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat vaa sen kuontalon kasvaa niin ongelma on ratkaistu. Mä oon käyny kampaajalla viimeks kymmenen vuotta sitten. Pitkät hiukset voi vetästä kiinni vaikka nutturalle, jos ne on tiellä.

Vierailija
22/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on 20 min niin sun hiukset on leikattu. Kyllä sä sen kestät. Otat heti lehden käteen ja luet sitä. Kampaaja ymmärtää kyllä vihjeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on 20 min niin sun hiukset on leikattu. Kyllä sä sen kestät. Otat heti lehden käteen ja luet sitä. Kampaaja ymmärtää kyllä vihjeen.

Jos värjää ja tekee mallinmuutoksen pitkään tukkaan niin 2 tuntia menee. 

Vierailija
24/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat kalliin hinnan siitä että menetät elämästäsi tunnin tai yli vastenmieliseen kanssakäyntiin täysin tuntemattoman ihmisen seurassa, joka todennäköisesti ei osaa leikata kuten haluaisit.

En ihmettele yhtään miksi suomalaiset ei käy. Pitäisi pikemminkin maksaa siitä hyvästä bonusta että kävisi kampaajalla menettämässä elämästään aikaa.

Se on totta, että on paljon surkeita kampaajia, On onni, jos löytää hyvän paikan. Itsellä on huonoimmat kokemukset erilaisista kauppakeskuskampaamoista, ja paremmat sellaisista jotka on erillisia paikkoja. 

Vierailija
25/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaan vastaisuudessakin kotona. Sori. Ette tuu saamaan uutta kaveria tai (tienaavaa) kotirouvaa, vaikka tarjolla ois kultaharkkoja. Haluan elää näin.

Vierailija
26/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan lehden ja luen sitä. Jos kampaaja jotain sanoo niin urahdan vaan jotain.

Vierailija
27/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuo hiljainen palvelu on jotenkin vähän noloa. Aikuisen ihmisen pitäisi pystyä sen verran avaamaan suutaan että kertoo ettei jaksa jutella. 

Niin juuri, tässä palvelussa se kerrotaan etukäteen, samalla varmistuu että kampaaja todella kykenee siihen. Niitäkin kyvyttömiä nimittäin on jotka eivät pysty olemaan hetkeäkään hiljaa ja heidän mielestään ihminen joka kaipaa hiljaisuutta on jotenkin viallinen. Tässäkin keskustelussa näkyy tämä kummallinen asenne.

Vierailija
28/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta tehdään nykyään ongelma. Käyn kämpaajalla säännöllisin väliajoin ja koskaan kampaajani ei ala hölöttämään yhtään mitään, jos minä en aloita keskustelua.

Samoin taksit, tietysti valitsen minkä taksin otan ja ovat tosiaan hiljaa, sivistyneesti. Arabian kieltä en edes ymmärtäisi. 

Vierailija
29/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt vuosia tutulla kampaajalla, jolla on tosi hyvä ammattitaito, eikä tarvi selitellä paljonkaan, mitä haluan.

Mutta joskus hänellä on niin valtava puhumisen tarve, että en jaksaisi, mutta en halua loukata, ja olen kuuntelevinani. Toisinaan, jos olen hiljaa, hän kysyy, onko mulla kaikki ok.

Joskus ahdistaa tämä liiallinen tuttavuus, mutta en halua vaihtaa, koska pelkään joutuvani ojasta allikkoon ja jonkun huonon kampaajan käsittelyyn.

Vierailija
30/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku sosiaalisesti vammainen larppaa inteoverttiä. 

Vierailija
31/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuskaa herättää vain se ettei kukaan osaa enää leikata mulle sellaista otsatukkaa kuin haluaisin (lyhimmästä osasta rikottureunainen, pitkä verho-otsis.) En tiedä mikä siinä on että tulee aina se potta päähän-mallia muistuttava hirvitys!? Ei todellakaan ole mikään vaikein malli edes... Siinäpä sitten kasvattelet minimissään 6kk että hiukset saa edes siedettävästi sivuille. Olen jo luovuttanut, ilman otsista mennään. 

Vierailija
32/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ujo ja sosiaalisesti arka, mutta aina hämmästyttää mistä kaikesta saa ongelman. 

Vierailija
33/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä toimii jos vastaat kysymyksiin lyhyesti ja sen jälkeen syvennyt kampaamon lehtiin tai siihen omaan kirjaan. Jos hillitön kysely jatkuu, voi siihen sanoa vaikka että jos sopii niin haluaisin keskittyä kirjani lukemiseen. Tsemppiä, ap! 

Näin minä teen, vaikka todellisuudessa en näe lukea ilman silmälaseja (jotka on kampaamossa pakko ottaa pois). Kokemuksesta voin sanoa, että eipä paljon auta. Miten kampaajiksi hakeutuukin vain pulina-automaatteja? 

Vierailija
34/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei kai sitä tarvitse mitenkään erikseen kertoa ettei halua jutustella. Yleensä lyhyet tylsät vastaukset toimii ihan hyvin niin että toinenkin lopettaa jutustelun.

Itse olen ehkä vähän outo sillä tavalla, että ihan mielelläni kyllä kuuntelisin sitä jutustelua, mutta en oikein itse osaa keksiä mitään kiinnostavaa sanottavaa. Niinpä jutustelu sitten tyrehtyy siihen. Ehkä toinen pitää minua tylynä tms. vaikka en kyllä tarkoita sellainenkaan olla.

Jotenkin toivon että ehkä kampaajaakin voisi joskus olla tyytyväinenkin kun ei tarvitse koko ajan olla äänessä. Ei kai välttämättä kaikki heistäkään ole niin loputtoman innostuneita puhumaan, mutta ehkä heilläkin on pientä painetta small talkiin, ettei asiakkaat pitäisi heitä tylyinä ja sitä kautta palvelua huonona.

Vierailija
35/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt vuosiin, mutta sitten siskoni suositteli omaa pitkäaikaista kampaajaansa ja hommasi ajan hälle. Tuntui, että tunsi minut jo ennen kuin ikinä oli tavannut minua, joten jutteli aiheista, jotka olivat mullekin helppoja. Muualle en ole sitten käynytkään. 

Vierailija
36/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hius- ja kosmealoilla toimivilta ei voi odottakaan muuta. Lörpötellään lapset miehet lomat matkat asunnot autot - omat ja muiden. Suu suppuun vain ja utelu hyytyy.

Vierailija
37/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se hiljainen palvelu maksa sen enempää kuin "normi" palvelu. Eihän siinä ole mitään lisäpalvelua, ollaan vain hiljaa.

Vierailija
38/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ratkaissut asian käymällä kampaamoissa lähinnä ulkomailla. Yhteisen kielen puute ratkaisee ongelman itsekseen. 

Vierailija
39/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole minusta ihan normaalia. Aina on saanut olla rauhassa, jos on halunnut esim. lukea. Ei kampaajat ole mitään aivottomia. Todennäköisesti lukevat kehonkieltä paremmin kuin sinä ja osaavat jättää sinut rauhaan, jos ilmaiset sen selvästi.

Jos oma kampaajasi on armoton höpöttäjä, ota joku lehti ja puhukaa siitä. Älä innostu jutuista, jos et halua kuulla niitä ja älä puhu aiheista, mistä et halua puhua. Jos on pakko heittää small talkia, puhu ajan ilmiöistä, äläkä itsestäsi. Lue uutisia ja puhu niistä. 

Vierailija
40/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos värjää ja tekee mallinmuutoksen pitkään tukkaan niin 2 tuntia menee. 

No älä värjää. Se on muutenkin epäterveellistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän