Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Introverttius ja kampaajalla käymisen tuska

Vierailija
21.07.2024 |

Kiinnostaa tietää teidän introverttien kokemukset kampaajalla käymisestä. Oletteko varanneet ajan erikseen "hiljaiselle kampaamokäynnille" vai oletteko menneet ihan tavalliselle ja kertoneet suoraan kampaajalle, että olette hiljaisempia ihmisiä?

En ole melkein viiteen vuoteen käynyt kampaajalla. Mutta nyt on pakko mennä kun haluan tietyn hiusmallin ja en pysty leikkaamaan sitä itse. Siksi yritän ajatella positiivisesti, että hei, se on vain 1h 15min ja saat sitten kivat hiukset! Muutenkin aikuisiällä olen vältellyt kampaajalla käymistä, koska koen sen erittäin stressaavana. Etukäteen jännittää, onko kampaaja tosi puhelias ja että pitääkö koko ajan puhua jotakin. Small talk ei luonnistu minulta ja väkisin väännettynä kuulostan teennäiseltä robotilta, jonka kyllä kampaajakin huomaa. Kampaajasta riippuen kampaaja on suhtautunut minuun aggressiivisemmin kun huomannut, etten kuulosta luotevalta vaan siltä, että olen teennäinen --> ilkeä. :(

En ole mikään tuppisuu (vaikka mieluusti olisin, mutta ymmärrän, ettei maailmassa niin pärjää) eli en oleta, etteikö tarvitsisi puhua mitään ja että kampaaja vain lukisi ajatukseni ja tekisi taikansa ja leikkaisi hiukseni. Totta kai peruskommunikaation tulee toteutua, jotta palvelu toimii halutusti ja yhteisymmärryksessä. Mutta minua jännittää erityisesti se "small talk", jota en osaa. Se, että pitää esittää iloista ja kaikkivoipaa. Se, että pitäisi kertoa kesäsuunnitelmat ja työkuviot. Haluaisin vain istua neutraalisti tuolilla ja vaipua omiin ajatuksiini. Välillä katson peilistä, että kampaaja ei ole leikkaamassa päätä kaljuksi.

Luin artikkelin hiljaisista kampaamokäynneistä ja mietin, että eikö ihan normaalilla kampaajakäynnillä voi sanoa kampaajalle, "etten ole kovin puhelias ihminen, olen vähän jörö, mutta harmiton ihminen" ja "onko ok, jos luen kirjaa samalla kun leikkaat hiuksiani?". Eikö nämä riitä vai pitääkö tosiaan lisämaksusta pyytää tuota hiljaista palvelua? Niin ja paikkakunnallani ei ole edes missään kampaajalla mitään "hiljaista kampaamokäyntiä" tarjolla eli pitäisi matkustaa 1h paikkakunnan ulkopuolelle, että löytyisi ensimmäinen paikka... Eli ensin matkustetaan melusaasteessa bussissa tiktokveetien kanssa 1h, että pääsee hiljaiselle kampaamokäynnille... Äh, mielummin tuen lähikampaajaani ja hänen yritystään.

Naurattaahan tämä "ongelma" kun esimerkiksi minua ei jännitä mennä hammaslääkäriin. Menisin mielummin hammaslääkäriin porattavaksi kuin kampaajalle hiusten leikkuuseen. ":D"

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet ja sanot ettet jaksa nyt sitten puhella. Se on niin yksinkertaista. 

Juuri noin 👍

Vierailija
42/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole introvertti mutta inhoan muuten vaan kampaajalla käymistä. Käyn nykyään kerran vuodessa cutterssilla, vartin vuodessa kestää mitä tahansa. Hyvin ovat myös leikanneet, ei mitään valittamista laadussa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on vaikeaa. Olen itsekin umpi-introvertti mutta kyllä mä sen 3h parin kk välein jaksan kuunnella kampaajan tarinoita. Pakko niitä ihmisten ääniä nyt muutenkin vaan on sietää. 

Vierailija
44/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu ongelmaan piilee aloitusviestissä.

"En ole melkein viiteen vuoteen käynyt kampaajalla. Mutta nyt on pakko mennä kun haluan tietyn hiusmallin ja en pysty leikkaamaan sitä itse."

Sinä haluat kampauksen, mutta sinun ei ole sitä *pakko* saada. Eli unohdat jonninjoutavat hömpötykset ja laitat vaan tukan taas letille.

Vierailija
45/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kampaamossani voi ajanvarauksen yhteydessä valita "hiljaisen palvelun". 

Vierailija
46/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap:n kanssa ihan samaa mieltä, että kampaamokäynnit ovat ahdistavia. Onneksi ei ole vuosikausiin tarvinnut käydä, koska pidän pelkkää poninhäntää ja sen nyt voi saksia itsekin.

Mutta ihan vaan mielenkiinnosta kyssäri. Katsoin hintavertailuja parturi- ja kampaamopalvelujen välillä.

https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000009490146.html

Jos nyt tekisin sellaisen ratkaisun, että haluisinkin lyhentää ponnarini ammattilaisella, miksi minun pitäisi maksaa siitä keskimäärin 20 euroa enemmän kampaamossa kuin parturissa?

Onko kukaan nainen täällä koskaan kokeillut sitä, että käveleekin pokkana parturiin, jos vaan haluaakin ihan yksinkertaisen hiusten lyhennyksen? Jos on, mikä oli vastaanotto? "Taidat nyt olla väärässä paikassa" tms. vai kelpasiko parturille naisen euro siinä missä miehenkin?

Vierailija
47/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon itse usein, että olen tullut töistä ja väsyttää että saatan nukahtaakin ja usein nukahdankin raitojen laittamisen aikana. Minulle on ihan sama mitä kampaaja minusta ajattelee. Juttelen kyllä jos jaksan ja aina olen ystävällinen.

Vierailija
48/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hlvettiä. Oon intovertti ja mua kiusaannuttaa kun kampaajat eivät puhu enempää vaan on sellainen kiusallinen hiljaisuus. Sitten yritän ujona introverttinä ylläpitää keskustelua ja eihän se minuuttia kauempaa yllä pysy :D

N32

Vierailija
49/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan aina läppärin mukaan, joskus joudun oikeastikin toki tekemään töitä, mutta toisinaan vaan teen jotain aivan suht turhaa, ettei tarvitse pälättää jonninjoutavia. Olen yrittäjä, ettei kukaan nyt ihmettele että työajalla kampaajalla käyn 😆 Entäs jos sanot vain, että joudut tekemään töitä ja otat läppärin mukaan. Tämä on ainakin itsellä ollut luontevin keino, ei ainakaan tarvitse selitellä mitään olen hiljainen, joka tekee varmasti tilanteesta vielä inhottavan itselle. 

Vierailija
50/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apllä on kyllä ihan muita ongelmia kuin introverttiys. 

Vierailija
51/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kampaamot ovat aloittaneet tämän hiljaisen palvelun, se kertoo kyllä jotain ja itse asiassa paljonkin! Että kampaajien pulputtaminen on monille ongelma ja tähän on herätty. Olisiko kampaajien mietittävä tätä puhumisasiaa jo koulutuksessa perinpohjin? Onko ok ylipäätään puhua kampaajan tuolissa yksityisasioita? Ja vielä kaikkien muiden asiakkaiden kuullen? Ja nöyryyttää asiakas valittava hiljainen palvelu, koska se voi tuntua asiakkaasta jo etukäteen tylyttämiseltä. Entä jos hiljainen palvelu olisikin aina? Loputon puhetulva on minusta suorastaan huonoa käytöstä. Olen itse joutunut kuuntelemaan kampaajan harrastusteatteriesityksestä, hänen vaikeasta sisarussuhteestaan ja talon rakentamisen uuvuttavista vaiheista. En olisi välittänyt! Se oli uuvuttavaa, kiusallista ja osin jopa raivostuttavaa. "Parhaimpien" käänteiden aikana hän lopetti leikkaamisen ja kertoi kampa ja sakset kädessä seisten juttuaan. Mietin, keskittyykö hän nyt työhönsä kunnolla. Eikä ole helppoa sanoa, ettei halua kuunnella. Ei takuulla sellaisia neuvoja jakava siinä tuolissa itse istuessaan kehtaa sanoa kampaajalle sitä. 

Vierailija
52/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teet tällaisesta asiasta niin vaikeaa ap? Vastaat vaan lyhyesti ja jos ei syö vihjettä, niin sanot että ei nyt huvittaisi rupatella. Olen itsekin introvertti, mutta ei saa ylianalysoida ja pohtia tällaisia.

Vierailija
53/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet tällaisesta asiasta niin vaikeaa ap? Vastaat vaan lyhyesti ja jos ei syö vihjettä, niin sanot että ei nyt huvittaisi rupatella. Olen itsekin introvertti, mutta ei saa ylianalysoida ja pohtia tällaisia.

Kyllä saa pohtia ihan mitä vain haluamaansa. Mikä sinä olet määräämään, mitä saa pohtia? Minusta tämä on ihan hyvä aihe, itseänikin monesti mietityttänyt. 

Vierailija
54/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollapa introvertti ja kaikki on elämässä vaikeaa. Tosi älykästä.

Tämä nyt ei ainakaan ole älykäs kommentti :D

Itse olen introvertti, mutta omaan tietoisesti opittuja sosiaalisia taitoja. Tiedän myös, että ihmiset pitävät itsestään puhumisesta, joten kampaajien kuin muidenkin kanssa löydän pian aiheen, josta itsekin pidän ja siten kahdenkeskinen keskustelu kampaajan kanssa on ihan odotettu. Meitä yhdistää taide ja kulttuuri. Jos olen väsynyt, kysyn mielelläni hänen harrastuksistaan, kuten kasveista (joista hän kertoo ja minä kuuntelen kysyen välillä jotain).

Jos kampaaja on ammattitaitoinen, hänelle voisi myös kertoa olevansa väsynyt, jolloin hän antaa tilaa ja esittää itse lehtiä tai antaa lukea kirjaa. Niinkin on vuosien aikana käynyt.

Vierailija
55/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos avausviestin olisi tehnyt kampaaja, joka olisi ihmetellyt ja pahoitellut hiljaisia ja ujoja asiakkaita, kylläpä täällä olisi riemu revennyt.

Av:n perussääntö: ap on väärässä, hänet pitää kivittää. Tavallinen introvertille hankala tilanne onkin nyt introverteille tosi jees ja ap on vähintään todella omituinen, ellei sairas...

Vierailija
56/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ehkä lähtisi selittelemään mitenkään ja ei tarvitse pelkän oman introverttiyden takia varata hiljaista aikaa, jos et halua. Kyllä moni kampaaja tajuaa, jos käytte ensin läpi miten leikataan ja muutoin vastailet hyvin lyhyesti muihin asiaan liittymättömiin kysymyksiin. Jotkut toki on niin puheliaita ja haluavat ehkä itselleen jotain virikettä, niin höpöttävät vaikka asiakas olisi hiljaakin.

Minulta kampaaja kysyi kerran, että olenko suuttunut hänelle kun en puhu. Sanoin suoraan, etten ole puhelias ihminen. Onneksi ymmärsi eikä ollut loukkaantunut siksi, etten jauhanut small talkia koko sitä aikaa kun hiuksia pestiin, leikattiin ja kuivattiin.

Vierailija
57/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita ,hyvä ihminen, tuo isosti esille! Hiljaiselle palvelulle on nimittäin kysyntää. 

Ihan töistään väsynyt voi haluta olla vaiti ja antaa toisen tehdä työnsä hiljaisuuden vallitessa. 

Vierailija
58/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaaja yleensä ymmärtää, kun otan lehden ja syvennyn siihen.

Vierailija
59/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kampaamot ovat aloittaneet tämän hiljaisen palvelun, se kertoo kyllä jotain ja itse asiassa paljonkin! Että kampaajien pulputtaminen on monille ongelma ja tähän on herätty. Olisiko kampaajien mietittävä tätä puhumisasiaa jo koulutuksessa perinpohjin? Onko ok ylipäätään puhua kampaajan tuolissa yksityisasioita? Ja vielä kaikkien muiden asiakkaiden kuullen? Ja nöyryyttää asiakas valittava hiljainen palvelu, koska se voi tuntua asiakkaasta jo etukäteen tylyttämiseltä. Entä jos hiljainen palvelu olisikin aina? Loputon puhetulva on minusta suorastaan huonoa käytöstä. Olen itse joutunut kuuntelemaan kampaajan harrastusteatteriesityksestä, hänen vaikeasta sisarussuhteestaan ja talon rakentamisen uuvuttavista vaiheista. En olisi välittänyt! Se oli uuvuttavaa, kiusallista ja osin jopa raivostuttavaa

Ilmeisesti oppilaitoksessa opetetaan, että se puheleminen on hyvää palvelua. Muuta selitystä en kyllä sille keksi, että asiakkaan pitää tuntemattoman kanssa puhua yli tunninkin niitä näitä. Jos ei ole kiinnostunut kotimaan julkkiksista jne, on pulassa. 

Sinne oppilaitostasolle sellaiset terveiset, että moni parturi-kampaamo menetyisi paremmin jos ymmärrettäisiin ihmisten väsyvät muutenkin nykyajan ärsyketulvassa. Hiljainen kampaamo ja äänetön palvelu ovat myyntivaltteja.

Vierailija
60/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampaaja yleensä ymmärtää, kun otan lehden ja syvennyn siihen.

Aina ei ymmärrä tästäkään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme