Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Introverttius ja kampaajalla käymisen tuska

Vierailija
21.07.2024 |

Kiinnostaa tietää teidän introverttien kokemukset kampaajalla käymisestä. Oletteko varanneet ajan erikseen "hiljaiselle kampaamokäynnille" vai oletteko menneet ihan tavalliselle ja kertoneet suoraan kampaajalle, että olette hiljaisempia ihmisiä?

En ole melkein viiteen vuoteen käynyt kampaajalla. Mutta nyt on pakko mennä kun haluan tietyn hiusmallin ja en pysty leikkaamaan sitä itse. Siksi yritän ajatella positiivisesti, että hei, se on vain 1h 15min ja saat sitten kivat hiukset! Muutenkin aikuisiällä olen vältellyt kampaajalla käymistä, koska koen sen erittäin stressaavana. Etukäteen jännittää, onko kampaaja tosi puhelias ja että pitääkö koko ajan puhua jotakin. Small talk ei luonnistu minulta ja väkisin väännettynä kuulostan teennäiseltä robotilta, jonka kyllä kampaajakin huomaa. Kampaajasta riippuen kampaaja on suhtautunut minuun aggressiivisemmin kun huomannut, etten kuulosta luotevalta vaan siltä, että olen teennäinen --> ilkeä. :(

En ole mikään tuppisuu (vaikka mieluusti olisin, mutta ymmärrän, ettei maailmassa niin pärjää) eli en oleta, etteikö tarvitsisi puhua mitään ja että kampaaja vain lukisi ajatukseni ja tekisi taikansa ja leikkaisi hiukseni. Totta kai peruskommunikaation tulee toteutua, jotta palvelu toimii halutusti ja yhteisymmärryksessä. Mutta minua jännittää erityisesti se "small talk", jota en osaa. Se, että pitää esittää iloista ja kaikkivoipaa. Se, että pitäisi kertoa kesäsuunnitelmat ja työkuviot. Haluaisin vain istua neutraalisti tuolilla ja vaipua omiin ajatuksiini. Välillä katson peilistä, että kampaaja ei ole leikkaamassa päätä kaljuksi.

Luin artikkelin hiljaisista kampaamokäynneistä ja mietin, että eikö ihan normaalilla kampaajakäynnillä voi sanoa kampaajalle, "etten ole kovin puhelias ihminen, olen vähän jörö, mutta harmiton ihminen" ja "onko ok, jos luen kirjaa samalla kun leikkaat hiuksiani?". Eikö nämä riitä vai pitääkö tosiaan lisämaksusta pyytää tuota hiljaista palvelua? Niin ja paikkakunnallani ei ole edes missään kampaajalla mitään "hiljaista kampaamokäyntiä" tarjolla eli pitäisi matkustaa 1h paikkakunnan ulkopuolelle, että löytyisi ensimmäinen paikka... Eli ensin matkustetaan melusaasteessa bussissa tiktokveetien kanssa 1h, että pääsee hiljaiselle kampaamokäynnille... Äh, mielummin tuen lähikampaajaani ja hänen yritystään.

Naurattaahan tämä "ongelma" kun esimerkiksi minua ei jännitä mennä hammaslääkäriin. Menisin mielummin hammaslääkäriin porattavaksi kuin kampaajalle hiusten leikkuuseen. ":D"

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue sille kampaajalle tämä aloitus. Siihen saat kevyesti kulumaan ensimmäisen puoli tuntia ja mikäli kampaaja on sen jälkeen vielä hereillä, ei taatusti sano enää sanaakaan siinä pelossa, että saatat aloittaa saman uudestaan. 

Vierailija
2/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä lähtisi selittelemään mitenkään ja ei tarvitse pelkän oman introverttiyden takia varata hiljaista aikaa, jos et halua. Kyllä moni kampaaja tajuaa, jos käytte ensin läpi miten leikataan ja muutoin vastailet hyvin lyhyesti muihin asiaan liittymättömiin kysymyksiin. Jotkut toki on niin puheliaita ja haluavat ehkä itselleen jotain virikettä, niin höpöttävät vaikka asiakas olisi hiljaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää ajelen tukkani itse nykyää koneella.

Vierailija
4/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin inhoan hölöttäviä kampaajia, etenkin jotka utelee missä olen töissä: no en saatana missään, mt sairauksien takia kuntoutustuella, enkä mielellään siitä tuntemattomille huutelisi. 

Vierailija
5/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollapa introvertti ja kaikki on elämässä vaikeaa. Tosi älykästä.

Vierailija
6/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue sille kampaajalle tämä aloitus. Siihen saat kevyesti kulumaan ensimmäisen puoli tuntia ja mikäli kampaaja on sen jälkeen vielä hereillä, ei taatusti sano enää sanaakaan siinä pelossa, että saatat aloittaa saman uudestaan. 

Tämä. En viitsinyt lukea loppuun.

Vierailija
7/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti välttele tästä syystä, mutta ymmärrän kyllä. Ei sitä päätöntä höpötystä jaksa aina kuunnella. Sama taksikuskien kanssa. Joskus joutunut sanomaan että en just nyt jaksa puhua kenenkään kanssa, koska ei ole just kiinnostanut jutella säästä tai miten kesäloma on mennyt.

Vierailija
8/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihan tosissasi, että olet introvertti. Kyllä tuo alkaa kuulostamaan jotain pääkoppa ongelmalta kuin joltain introverttiydeltä. Intovertit kykenevät ihan normaaliin kommunikaatioon ja small talkiin, mutta viihtyvät yksin. 

Seuraava on, että mikä ongelma mennä sinne tunnin matkan päähän kampaajalle, joka täyttää paleluvaatimuksesi? Mitä sitten jos maksan kuuppavikaisena enemmän siitä, että saat palelua kuten toivot? Niin me muutkin tehdään, jotka halutaan yhtään spesiaalimpaa palvelua. 

Vierailija
9/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin inhoan hölöttäviä kampaajia, etenkin jotka utelee missä olen töissä: no en saatana missään, mt sairauksien takia kuntoutustuella, enkä mielellään siitä tuntemattomille huutelisi. 

Mitä hittoa? Onneksi mulle ei ole tullut vastaan mitään mitään ihme hölisijöitä tai kyselijöitä. Kun vastaa mahdollisimman lyhyesti yhdellä sanalla ja muuten on hiljaa, kyllä ne ymmärtää itsekin hilljentyä.

Vierailija
10/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää ajelen tukkani itse nykyää koneella.

Niin minäkin. Kaljuuntumisen hyviä puolia on se, ettei tarvitse enää mennä parturiin.

Vierailija
11/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisten tilanteiden kammo on kyseessä, ei introverttiys yksistään. Ja mä tiedän mitä se on, yhtä tuskaa. Mutta joskus on vaan pakotettava itsensä, ei ole vaihtoehtoja.

Vierailija
12/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupuneenq jälkeen kampaajakäynnit alkoivat ahdistaa ja en osaa olla kertomatta jos kysyvät.. no ei ole varaakaan usein käydä. muistan kuinka inhottavaa kun ei ollut töissä vaan pitkällä sairaslomalla ja kysyi onko jo lomalla tms. sokerointi myös sama homma jos pitää jutella ja sitäkin on vaikea myös tehdä itse hermoja menettämättä. Hiusmallina on hyvä käydä koska siinä keskitytään koulutukseen. 

Vierailija
13/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat kalliin hinnan siitä että menetät elämästäsi tunnin tai yli vastenmieliseen kanssakäyntiin täysin tuntemattoman ihmisen seurassa, joka todennäköisesti ei osaa leikata kuten haluaisit.

En ihmettele yhtään miksi suomalaiset ei käy. Pitäisi pikemminkin maksaa siitä hyvästä bonusta että kävisi kampaajalla menettämässä elämästään aikaa.

Vierailija
14/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä toimii jos vastaat kysymyksiin lyhyesti ja sen jälkeen syvennyt kampaamon lehtiin tai siihen omaan kirjaan. Jos hillitön kysely jatkuu, voi siihen sanoa vaikka että jos sopii niin haluaisin keskittyä kirjani lukemiseen. Tsemppiä, ap! 

Vierailija
15/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet ja sanot ettet jaksa nyt sitten puhella. Se on niin yksinkertaista. 

Vierailija
16/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajalle mennessäni tottakai keskustellaan sen verran mitä hiuksilleni tehdään ja miten. Sitten vain luen lehtiä ja kampaaja tekee työnsä hiljaa ja kommentoi vain silloin kun sanon hänelle jotain. Joku ehkä selaa kännyä, mun on helpompi ilman lukulaseja lukea lehteä jota pidä riittävän kaukana.

Ei minulle koskaan ole saatunut kampaajaa joka höpisee koko ajan jotain. Kaipa niitäkin on, silti tuntuu oudolle jos kampaajaa puhuu lakkaamatta vaikka asiakas ei osallistu keskusteluun. Eikä mun koskaan ole tarvinnut sanoa kampaajalle että haluan hiljaisuutta. Puhumattomuutta on tasan niin kauan kuin itse niin haluan. Taustalla hiljaisella oleva radio ei mua häiritse, vaan vohan senkin pyytää sulkemaan jos kokee radion äänien häiritsevän.

Vierailija
17/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot mitä haluat tehtäväksi kun se kysyy. Menette pesulle ja kun tlette takaisin, otat lehden ja alat lukee sitä. 

Jos ei ihan tollo kampaaja ole, niin ymmärtää

Vierailija
18/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo hiljainen palvelu on jotenkin vähän noloa. Aikuisen ihmisen pitäisi pystyä sen verran avaamaan suutaan että kertoo ettei jaksa jutella. 

Vierailija
19/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajalla on lehtiä lue niitä, niin on hiljaa. Kyllä kampaajan pitää kysellä esimerkiksi mitä tehdään, miten leikataan jne. Ja vielä lopussakin oletko tyytyväinen 

Vierailija
20/66 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot sille aluksi että huhhuh kun väsyttää ihana kun vihdoin pääsee vaan istumaan hiljaa ja lukemaan lehteä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi