Avio-oikeus puolison perintöön
Kysymys on seuraava: puolisoni vanhempi kuoli muutama vuosi sitten ja perunkirjoitus on tehty mutta perintöä ei ole jaettu. Se jaetaan joskus tulevaisuudessa. Jos eroamme lähivuosina eikä perintöä ole jaettu niin olenko oikeutettu puolison vanhemman perintöön kuitenkin (eli omaisuus on määritelty perunkirjoituksessa ja omaisuus jaettu vainajan puolison ja rintaperillisten kesken). Eli siis: jos perinnön varsinaista jakoa viivyttää avioeron jälkeiseen aikaan niin voiko näin välttää perinnön kuulumisen avio-oikeuden piiriin?)
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys siis on, kuuluuko jakamaton perintö avio-oikeuden piiriin. Tietääkö joku? Arvuuttelijoita toki riittää.
Toinen vanhempani kuoli kolmisen vuotta ennenkuin tapasin henkilön jonka kanssa avioiduin. Kuolinpesä oli osin jakamaton koska leski <8toinen vanhempani) jäi asumaan lapsuuskotiini. Myöhemmin erosimme, emme olleet tehneet avioehtoa ja koska edesmenneen vanhemapni testamentissa ei suljettu pois mahdollisia aviopuolisoita on tämä ex-puolisoni oikeutette puoleen minun perinnöstäni.
Kannattaa tehdä ositus. Sen jälkeen hänellä ei ole mitään oikeutta mihinkään sinun omaisuuteesi, ei perintöön eikä mihinkään muuhunkaan.
Minä en nyt ymmärrä, miten sillä exällä o
Lapsettomat puolisot perivät toisensa, kun toinen kuolee. Ellei testamenttia ole, jossa toisin on määrätty.
Sitten kun se toinenkin puoliso kuolee.
Niin heidän omaisuutensa menee niin, että ensin kuolleen omaisuus menee hänen sukulaisilleen.
Ja myöhemmin kuolleen omaisuus hänen sukulaisilleen.
Jos avio ehtoa ei ole. On oikeus eron jälkeenkin perintöön. Ellei luovu siitä avio eron osituksen yhteydessä. Siitä voi luopua avioliitonkin aikana. Näiden perintöjen vuoksi moni tekeekin avioehdon liiton aikana tai jo heti alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Mistä hetkestä lähtien se jakamaton kuolinpesä katsotaan varallisuudeksi; siitä hetkestä, kun perunkirjoitus on tehty vai siitä hetkestä, kun erotaan ja tehdään ositus? Jos nyt ajatellaan, että minun toisen vanhempani kuollessa jättäisimme kuolinpesän jakamatta sillä ajatuksella, että vanhempien yhteinen omaisuus jäisi lesken käyttöön ja vasta hänen kuolemansa jälkeen jaettaisiin se, mitä jäänyt jäljelle. Sitten kuitenkin kävisi niin ikävästi, että ero tulisi ennen kuin leskeksi jäänyt vanhempani kuolee. Leskelle jääneitä varoja oltaisiin tässä vaiheessa käytetty esim. vanhainkotipaikan maksuun. Katsottaisiinko erotessa kuitenkin minun varallisuudekseni se osuus perinnöstä, joka on perunkirjoituksen hetkellä ollut olemassa, eli pitäisikö minun maksaa tasinkoa omaisuudesta, jota minulla ei enää edes ole?
Jakamaton kuolinpesäosuus katsotaan perillisen varallisuudeksi vainajan kuolinhetkellä. Kyllä, tuossa tapauksessa maksaisit tasinkoa kuolinhetken varallisuuden perusteella. Se on toinen juttu, jos vanhemmilla olisi ollut keskinäinen omistusoikeustestamentti. Mutta ei lesken osuutta laskettaisi sinun varallisuuteen, vain kuolleen vanhemman.
Tämä on varma tieto ja jos epäilette, etsikää itse vastaus Finlexistä. Vihje: perintövero määräytyy kuolinhetken perusteella, ei jaon tai perunkirjoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei olisi avio-oikeutta? Jos kuolema on tapahtunut avioliiton aikana ja oikeus perintöön on syntynyt silloin niin eikö se lain mukaan jaeta puolison ja tämän tulevan exän välillä? Muutenhan perinnönjakoa viivytettäisiin aina jos on unohtunut tehdä avioehto ja ei haluta puolison saavan osaa perinnöstä?
Tietysti on avio-oikeus. Minun exäni yllättyi kovasti, kun yli 10 v eron jälkeen vaadin ja sain osuuteni hänen isänsä perinnöstä, tai siis sain tasinkona puolet hänen isänsä perintöosuudestaan.
Et saanut. Vain siinä tapauksessa olisit saanut, että sinä olit täysin varaton ja perintöosuus oli exän ainoa varallisuus.
Tämäkin on pötyä. Jos parin yhteenlaskettu omaisuus menisi muuten tasan, vaikka se olisi miljardin suuruin
Siis tasinkona maksetaan perinnön ARVOA, mutta ei itse perintöä tarvitse antaa tasingoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei olisi avio-oikeutta? Jos kuolema on tapahtunut avioliiton aikana ja oikeus perintöön on syntynyt silloin niin eikö se lain mukaan jaeta puolison ja tämän tulevan exän välillä? Muutenhan perinnönjakoa viivytettäisiin aina jos on unohtunut tehdä avioehto ja ei haluta puolison saavan osaa perinnöstä?
Tietysti on avio-oikeus. Minun exäni yllättyi kovasti, kun yli 10 v eron jälkeen vaadin ja sain osuuteni hänen isänsä perinnöstä, tai siis sain tasinkona puolet hänen isänsä perintöosuudestaan.
Et saanut. Vain siinä tapauksessa olisit saanut, että sinä olit täysin varaton ja perintöosuus oli exän ainoa varallisuus.
Tämäkin on pötyä. Jos parin yhteenlaskettu omaisuus me
Ei kai kukaan niin väittänytkään? Rahastahan nyt on puhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys siis on, kuuluuko jakamaton perintö avio-oikeuden piiriin. Tietääkö joku? Arvuuttelijoita toki riittää.
Toinen vanhempani kuoli kolmisen vuotta ennenkuin tapasin henkilön jonka kanssa avioiduin. Kuolinpesä oli osin jakamaton koska leski <8toinen vanhempani) jäi asumaan lapsuuskotiini. Myöhemmin erosimme, emme olleet tehneet avioehtoa ja koska edesmenneen vanhemapni testamentissa ei suljettu pois mahdollisia aviopuolisoita on tämä ex-puolisoni oikeutette puoleen minun perinnöstäni.
Miksi ette olleet tehneet ositusta eron jälkeen? Asiat mutkistuvat, kun aikaa kuluu ja kuolinpesää aletaan jakaa ja siellä on exät ja nyxät sotkemassa!
Juuri siksi. Ex-mies on niin typerä, että ei tiedä tätä. Viimeinen kepponen tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä ositus. Sen jälkeen hänellä ei ole mitään oikeutta mihinkään sinun omaisuuteesi, ei perintöön eikä mihinkään muuhunkaan.
Lapsettomana kuolleen perii hänen aviopuolisonsa. Vasta lesken kuoleman jälkeen hänen perintönsä menee toissijaisille perillisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pariskunta on lapseton, leski perii vainajan.
Vierailija kirjoitti:
Juristina hirvittää lukea tällaisia ketjuja, kun kaikki mahdollinen ymmärretään enintään puolittain ja silloinkin vanhentuneiden säännösten mukaisesti. (Toki täällä joku jotakin on tajunnutkin.) Toisaalta en toimi enää asianajopuolella ja lisäähän sinne vain töitä ja laskutusmahdollisuuksia tuottavat nämä oman elämänsä matlockit.
Ammattiapua on saatavilla kohtuukustannuksin.
Oma hupinsa on lukea Facebookista, kun Vauraat Naiset jakavat toisilleen lakineuvontaa. "Saat erossa puolet miehesi omaisuudesta." "Joudut antamaan puolet omaisuudestasi miehellesi." "Kaikki pitää laittaa puoliksi."
Näköjäään otetaan tosissaan tämä lusikat jakoon jargoni. Ihan vaan googlaamalla saa totuudenmukaisempia ohjeita.
No ei välttämättä.