Jos lapsesi ei syö ruokaa loppuun, mitä teet jämille?
Hävikin määrä on näillä naperoilla valtava. Heitätkö lautasen jämät roskiin, syötkö itse vai jemmaatko jääkaappiin ja koitat saada uppoamaan myöhemmin?
Kommentit (58)
Riippuu minkä verran sitä jää jäljelle. Jos jää niin paljon, että olisi kokonainen annos edessä ens kerrallakin ja tarkoitus muutenkin syödä samaa ruokaa ens kerralla (vaikka lohikeittoa), niin laitan kelmun päälle ja jääkaappiin ja tarjoan seuraavalla ruoalla. Jos on närpitty ja sotkettu tai ruokaa jäljellä niin vähän ettei kannata säästää, kun ei yksinään riitä ateriaksi, heitän pois. Jos on jotain, mistä itse tykkään tosi paljon tai kalliimpaa ruokaa, esim. laadukkaasta lihasta tehtyä kastiketta, syön itse ne lihat pois lautaselta (jos ei ole närpitty ja vatsaan matsuu) ettei mene yh-mamman rahat hukkaan.
Kaksi taaperoa, 2v ja 3v kotona. Aika usein ruokaa lentää roskiin, kun ei ole koiraa eikä Jäte-Joonasta (=miestä) taloudessa.
Heitän pois. Meillä on aina lasten hävikki ollut todella pientä ja harvinaista. Lisää saa aina, mutta lautaselle ei ruokaa älyttömästi laiteta.
Annostelun lautaselle pienemmän annoksen kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoan myöhemmin.
Hyi vitt. 🤢
Menee biojätteeseen.
Syö mitä syö, en tee asiasta numeroa. Kysyn, että onko syöty tarpeeksi, onko hyvä olla? Kerron, että seuraavan kerran syödään klo xx.
Meillä lapset eivät nirsoile enää. Annos syödään loppuun ennemmin tai myöhemmin. Kaikkea pitää maistaa, eikä uusia ruokia koskaan anneta suupalaa enempää mutta se on silti syötävä.
Eipä tartte hävetä ulkomailla ravintoloissa, kun edelleen osaavat maistaa kaikkea ja syövät tilaamansa annoksen loppuun asti mukisematta.
Minusta kenenkään ei taritse ottaa jotain, mitä ei halua syödä. Toki silloin ei voi vastiakasn toista ruokaa. Jos on tiedossa honkun inhokkiruoka, sitä ei laiteta tai jörrjestetään vaihtoehto hänelle.
Jos ruokaa jää yli, voi toki miettiä kenen syy että jäi ja syyllisen pitäisi sitten syödä hävikki, mutta tuossakin on ongelmansa. Ei ainakaan ole kenenkään velvollisuus syödä jämät, jos ei maistu tai ei ainakaan sen ketä on jo syönyt oman annoksensa, vaikka meillä on maailmassa ihmisiä, keille ei riitä ruokaa.
Mitäi suuremmalle henkilömäärälle joutuu ruokia miettimään, sitä suurempi "vaara" että ruoka ei mene tasaisesti niinkuin on ajateltu. Muuten joutuisi todellakin vahtimaan, minkälaisia annoksia otetaan tai kysyä jo ennen valmistusta, tuletko syömään paljon vai vähän.
Jos haluaa minimoida hävikin - tulee tehtyä helposti liian vähön
Jos yrittää laittaa sopivasti- saattaa silti jäädä vähön yli
Esim. eilen yli jäi riisiä n. 2 dl ja kanakastikkeesta ei oikeastaan paljon mitään. Ei ainakaan kanapaloja.
Mies otti tavallista pienemmän annoksen ja itse otin ne motä jäi joka oli myös aika pieni annos. Riisiä jäi 2 dl yli.
Miehelle on tullut joku pakkomielle, että ruokaa ei saa "tuhlata" ja on muutenkin tottunut ottamaan kotoa lounaan mikä hyvä, jos riittää annos hänelle.
Mutta hieman pidän typeränä sitä, että jos ei riitä kunnon annosta hänelle, ei monesti raaski ostaa itselleen lounasta (rahaa kyllä on) tai sitten ottaa joskus rääppiäiset, mistä ei riitä yhdeksi kunnon ateriaksi. Ei tuollaisessa tunnollisuudessa ole mitään järkeä.
Eilenkin selvästi vihaisena ja jopa semi aggressiivisena huusi että "täällä on riisiä jäljellä" kaapi ruuan tähteitä ja varmaan mielessään kiroili, kun ei riittänyt lounaaksi. Kanakastikkeesta ei ollut jäljellä kananpaloja ja kastikettakin vain 2 rkl. Sen sitten kaapi lounaaksi mielenosoituksellisesti.
Herran jestas olisi varmasn pitänyt väkisin vetää ne riisit ja vaikka pistää paistinpannu likoomaan, jotta ei olisi saanut syytöksiä ruuan tuhlailusta ja ei olisi ryhtynyt järjettömään lounasn raspimisern 2 rkl kastikkeesta 2 dl riisistä. Sitten on myrtsibä, kun tuollaista "joutuu" syömään.
Valitettavasti ryoka annosten hörjestäminen niin että varmasti riittäisi myös hänelle lounaaksi on aika hankalaa. Usein riittää joskus ei?
.itä tekisitte tilanteessa? Ottaisitteko vielä tarkemman mittausmenetelmän paljon lukkn tulee syömään plus vielä se lounas huomiselle jotta a) riittäisi tarpeeksi b) ei jää mitään yli
Meillä ei tehdä ruokailusta numeroa. Jokainen syö mitä syö ja loput heitetään menemään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei tehdä ruokailusta numeroa. Jokainen syö mitä syö ja loput heitetään menemään.
Tämä.
Jos jää paljon, saatetaan tarjota toisen kerran (muutenkin syödään samaa ruokaa parina päivänä) tai syödä itse/pakata seuraavan päivän evääksi töihin. Yleensä jää vain vähän ja ne menee koiralle.
Minä vihasin lapsena ja nuorena ruokailutilanteita. Mun vanhemmilla oli suunnaton pelko, että me lapset aletaan hyppiä silmille. Meillä kotona oli pakko syödä lämmintä ruokaa, oli se mieleistä tai ei. Ja tietenkin lautanen tyhjäksi. Omien lasten kanssa olen tehnyt silleen, että ruokaa ja leipää tarjotaan joka aterialla. Jos lämmin ruoka ei maistu, vatsan saa täyttää leivällä. Niin minä itsekin aikuisena toimin. Ehkä mulla on sitten helpot lapset, mutta eivät he ole tämän seurauksena temppuilleet huvin vuoksi ja alkaneet syödä aina pelkkää leipää tmv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tungen tratilla kersan kurkusta alas. Oppiipahan olemaan.
t. vuoden äiti
Arvatenkin sama tapahtuu toisinpäin kun olet ikivanha etkä saa kaikkea syötyä?
Arvaappa kun hymyilytti..
Minulla on avokki jota lihotan syöttämällä hänelle tratin ja letkun avulla kaikkea mahdollista lihottavaa. Hän löhöilee niin kiehtovan näköisenä aina sängyllään 🤗
Vierailija kirjoitti:
Riippuu minkä verran sitä jää jäljelle. Jos jää niin paljon, että olisi kokonainen annos edessä ens kerrallakin ja tarkoitus muutenkin syödä samaa ruokaa ens kerralla (vaikka lohikeittoa), niin laitan kelmun päälle ja jääkaappiin ja tarjoan seuraavalla ruoalla. Jos on närpitty ja sotkettu tai ruokaa jäljellä niin vähän ettei kannata säästää, kun ei yksinään riitä ateriaksi, heitän pois. Jos on jotain, mistä itse tykkään tosi paljon tai kalliimpaa ruokaa, esim. laadukkaasta lihasta tehtyä kastiketta, syön itse ne lihat pois lautaselta (jos ei ole närpitty ja vatsaan matsuu) ettei mene yh-mamman rahat hukkaan.
Kaksi taaperoa, 2v ja 3v kotona. Aika usein ruokaa lentää roskiin, kun ei ole koiraa eikä Jäte-Joonasta (=miestä) taloudessa.
Offtopic, mutta onko lasten isä menehtynyt vai mistä ihmeen syystä yksikään täyspäinen ihminen voi olla 2 ja 3 vuotiaiden yh äiti? Vai ihanko vain randomisti tehtailet lapsia maailmaan?
Vierailija kirjoitti:
Syön ne.
t: nainen 95kg
Lapset? Melko tuhtia sapuskaa..
Vierailija kirjoitti:
Minusta kenenkään ei taritse ottaa jotain, mitä ei halua syödä. Toki silloin ei voi vastiakasn toista ruokaa. Jos on tiedossa honkun inhokkiruoka, sitä ei laiteta tai jörrjestetään vaihtoehto hänelle.
Jos ruokaa jää yli, voi toki miettiä kenen syy että jäi ja syyllisen pitäisi sitten syödä hävikki, mutta tuossakin on ongelmansa. Ei ainakaan ole kenenkään velvollisuus syödä jämät, jos ei maistu tai ei ainakaan sen ketä on jo syönyt oman annoksensa, vaikka meillä on maailmassa ihmisiä, keille ei riitä ruokaa.
Mitäi suuremmalle henkilömäärälle joutuu ruokia miettimään, sitä suurempi "vaara" että ruoka ei mene tasaisesti niinkuin on ajateltu. Muuten joutuisi todellakin vahtimaan, minkälaisia annoksia otetaan tai kysyä jo ennen valmistusta, tuletko syömään paljon vai vähän.
Jos haluaa minimoida hävikin - tulee tehtyä helposti liian vähön
Jos yrittää laittaa sopivasti- saattaa silti jäädä
Syöt pieniä annoksia mutta silti olet noin pulskassa kunnossa? Teillä syödään puolentunnin välein vai mikä juttu??
Jos käy koiralle niin sinne menee. Tai sitten roskiin. Ei niitä lämmitettyjä jämiä kukaan syö, itsepetosta jemmailla niitä ja sitten homehtuvat jääkaappiin.