Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen sairastumisesta ja sairaslomasta kysymys

Vierailija
03.02.2007 |

Eli meidän tytöllä on nyt ilmeisesti vesirokko, viedään se huomenna lääkäriin ja saadaan siis sairaslomatodistus. Saan olla maanantain ja tiistain palkallisella (?) vapaalla hoitamassa lasta. Mutta entä loppuviikko? Saanko sillon hoitaa lasta palkattomasti vai onko pakko etsiä hoitaja? TES:sistä lukee vaan tuosta 3 päivän palkallisesta, mutta ei sanallakaan mitään sen jälkeisestä ajasta. Kaupan TES kyseessä.

Kiitos

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän lisäksi työehtosopimuksessa voi olla ehto palkallisesta lomasta. Ja se sitten tosiaan lasketaan lapsen sairastumispäivästä - ei sairasloman kirjoituspäivästä. Eli palkallisella voit olla ainoastaan maanantain jos rehellisesti kerrot lapsen sairastuneen lauantaina ja teet ma-pe työviikkoa.

...kannattaiskos mennä vasta maanantaiaamuna lääkäriin... ja vähän pyöristellä totuutta.

Vierailija
2/8 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mennä kuormittamaan sunnuntaina päivystystä, kun kerran siihen vesirokkoon ei ole mitään ' hoitoa' . Menette maanantaiaamuna hakemaan sairaanhoitajalta todistuksen, niin voit olla 3 päivää palkallisella vapaalla. Yleensä palkatonta saa sitten lisäksi, ja ellei saisi ota jostain lomapäivistä. Tosin tämäkin voi vaatia lääkärin todistuksen sairaslomasta. Sairaanhoitajahan voi kirjoittaa vain 3 päivää.

Meillä ei voi olla kuin 3 päivää palkallisella lapsen sairastumisesta, joten periaatteessa jos mies olisi ensin en minä voi jäädä sitten jatkamaan. Koska miehen töissä ei kysellä lapsen sairaslomatodistusten perään minä olen pitkissä sairauksissa ensimmäiset 3 päivää ja mies jatkaa.

Mutta jos rokko on lievä, sairaslomaksi voi jopa riittää tuo 3 päivää, kun olette jo pari sairastaneetkin. Meillä tauti oli ohi 4 päivässä ja lääkäri määräsi lapsen hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat olla ma-ke palkallisella ja torstaina palkattomalla. Perjantaina pitää sitten keksiä jotain, periaatteessa voit olla palkattomalla silloinkin (ainakin meidän TESissä on sellainen vapaa kuin " pakottavat perhesyyt" ).

Tuo palkallisuus siis alkaa joko sinä päivänä kun lapsi sairastuu, jos joudut olemaan sinä päivänä oikeasti pois töistä eli jos lapsi sairastuu vaikka niin että olet perjantain jo pois niin silloin palkalliset päivät ovat pe-su ja jo heti maanantaina alkaa palkaton, mutta jos sunnuntai ei ole työpäivä (jaksotyössä tai vuorotyössähän voi olla) niin silloin sunnuntainen lääkärintodistus antaa palkalliset vapaat ma-ke, näin ainakin meillä.

t. henkilöstöasioista vastaava

Vierailija
4/8 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samasta sairaudesta ei voi olla sekä isä että äiti palkallisella vaikka eipä niitä aina tule ilmi - varsinkin jos hakee toisen lääkärintodistuksen toiselle vanhemmalle ja jos vanhemmat eivät ole samassa työpaikassa. Mutta siis laillista ja luvallista se ei ole. Meillä tosin esim. oma työnantajani antaa 3 palkallista + 1 palkattoman mutta miehen työnantaja antaa 5 palkallista päivää... kannattaa tarkastaa siis molempien vanhempien TES.

Vierailija
5/8 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää soittaa ensin ja kysyä, miten menetellä vesirokkoisen kanssa. Ainakin mun kaverin sairastaessa, se oli hoidossa ihan eristyshuoneessa sairaalassa (sai kolmekymppisenä) ja Tyksissäkin on ohje pääovella, että ei saa mennä sisään, vaan sovi erityisjärjestely.

Se on tarttuva ja iäkkäämmille vaarallinenkin tauti. Siihen on myös lääkettä olemassa.

Vierailija
6/8 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä hain ensin 3 päivää sairaslomaa ja sitten haki mies vuorostaan, eihän sairasta lasta kukaan hoitoon ota, ja palkattomalla ei voida olla , velkaa, voihan mies olla myös itse sairaana siis valhedella, kyllä hätä keinot keksii

Vierailija
7/8 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on tiukka työnantaja, ei sen ole pakko antaa palkatonta vapaata. Siis jos tarvii sinut " rivistöönsä" mutta joustava pomo voi hyvinkin anta palkatonta?

Vierailija
8/8 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

töistä palkatonta. Riippuu tosiaan pomosta.