Ruoat homehtuu hetkessä
Onko muilla samaa? Meillä on siisti ja homeeton koti, uusi talo, ei edes viherkasveja sisällä. Mutta nyt viikon ajan ruoat homehtuneet hetkessä, niin leivät leipälaatikossa kuin jopa jääkaapin sisällä juustot, marjat ym. Mikä juttu?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on todella kosteaa. Taloissa on Suomessa aika surkea ilmanvaihto ja kosteus jää vellomaan sisälle.
Sisäilma on kuivempaa kuin ulkoilma. Jos et usko niin mittaa itse niinkuin minä. Kaikenlaisia mutuilijoita.
Tottakai on sisäilma on kuivempaa, mutta pihalla kosteus % korkea. Tarkoittaa sitä että sisälläkin kosteus % nousee. Meillä sisällä kosteus nyt 44% kun ilmalämpöpumppu kosteuden poisto moodissa yötä päivää.
Aivan turhaa käyttää ilppiä kuivatusmoodissa kun sisäilman kosteusprosentti ei juuri tuota suurempi ole muutenkaan.
Meillä kosteus sisällä 67% kun painoivoimainen ilmanvaihto. Ulkona nyt 9x% kosteus ja tietenkin sisällä nousee kun tuuletetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on todella kosteaa. Taloissa on Suomessa aika surkea ilmanvaihto ja kosteus jää vellomaan sisälle.
Sisäilma on kuivempaa kuin ulkoilma. Jos et usko niin mittaa itse niinkuin minä. Kaikenlaisia mutuilijoita.
Tottakai on sisäilma on kuivempaa, mutta pihalla kosteus % korkea. Tarkoittaa sitä että sisälläkin kosteus % nousee. Meillä sisällä kosteus nyt 44% kun ilmalämpöpumppu kosteuden poisto moodissa yötä päivää.
Aivan turhaa käyttää ilppiä kuivatusmoodissa kun sisäilman kosteusprosentti ei juuri tuota suurempi ole muutenkaan.
Tottakai kannattaa käyttä kosteudenpoistoa näillä keleillä kun ei lämmitetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole ilppiä ja sisäilman kosteus on viime p
Tottakai on pienempi, mutta liian korkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosina elintarvikkeiden päiväyksetkin on lyhentyneet huomattavasti. Varmaan siis tingitty linjastojen pesussa ja muussa hygieniassa.
Hyvä juttuhan se on jos päiväykset ei ole pitkiä, tietää syövänsä tuoretta ruokaa. Päivämäärien ostajat ei kyllä varmaan ole samaa mieltä.
Juurikin näin. Myös se ettei kaikissa tuosteissa ole enää kymmeniä lisä- ja säilöntäaineita on todella hienoa, samoin kuin suolaa on vähennetty huomattavasti. Esimerkkinä muutamat leivät joita tottakai ostetaan vain tarpeen mukaan tai sitten myös pakkaseen.
Lukekaapa joskus huviksenne aineosaluetteloita. Joissakin leivissä on paljon säilöntä- ja lisäaineita, samoin suolaa järkyttävät määrät. silloinhan ne säilyy pidemmän ajan.
Yöilma talon kuivaa, päiväilma kostuttaa. Mutta paras on tämä> https://www.staypro.fi/lvi-sisailma/sisailma/kuivaajat/mitsubishi-elect…; Minulla on kotona ja käytetään kuivatusrummun korvikkeena kesällä pyykkien kanssa pesuhuoneessa. Mökillä hurisee nyt yläkerrassa, ihan vaan kuivattamassa, vaikka suhteellinen kosteus on vain 55%
Ihan sikahyviä laitteita ja kaikki saa automaatille, lisäksi suodattavat epäpuhtaudet ja vievät sähköä 1 kwh/ 20h jatkuvaa käyttöä. Pyykkitoiminto 12 h tai automaatti toiminto vaikkapa 50% tavoite ilmankosteus
Ja jääkaappin mittari minulla näyttää 4,9 c joka on aika hyvä
Vierailija kirjoitti:
Yöilma talon kuivaa, päiväilma kostuttaa. Mutta paras on tämä> https://www.staypro.fi/lvi-sisailma/sisailma/kuivaajat/mitsubishi-elect…; Minulla on kotona ja käytetään kuivatusrummun korvikkeena kesällä pyykkien kanssa pesuhuoneessa. Mökillä hurisee nyt yläkerrassa, ihan vaan kuivattamassa, vaikka suhteellinen kosteus on vain 55%
Ihan sikahyviä laitteita ja kaikki saa automaatille, lisäksi suodattavat epäpuhtaudet ja vievät sähköä 1 kwh/ 20h jatkuvaa käyttöä. Pyykkitoiminto 12 h tai automaatti toiminto vaikkapa 50% tavoite ilmankosteus
Ja jääkaappin mittari minulla näyttää 4,9 c joka on aika hyvä
Linkki ei toimi
Etsimääsi sivua ei löytynyt
Harmin paikka. Toivottavasti voimme kuitenkin auttaa sinua löytämään etsimäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelepa että miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mei
höpöhöpö
Hapan ei homehdu.
Homeessa olevia osia voi heittää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosina elintarvikkeiden päiväyksetkin on lyhentyneet huomattavasti. Varmaan siis tingitty linjastojen pesussa ja muussa hygieniassa.
Hyvä juttuhan se on jos päiväykset ei ole pitkiä, tietää syövänsä tuoretta ruokaa. Päivämäärien ostajat ei kyllä varmaan ole samaa mieltä.
Juurikin näin. Myös se ettei kaikissa tuosteissa ole enää kymmeniä lisä- ja säilöntäaineita on todella hienoa, samoin kuin suolaa on vähennetty huomattavasti. Esimerkkinä muutamat leivät joita tottakai ostetaan vain tarpeen mukaan tai sitten myös pakkaseen.
Lukekaapa joskus huviksenne aineosaluetteloita. Joissakin leivissä on paljon säilöntä- ja lisäaineita, samoin suolaa järkyttävät määrät. silloinhan ne säilyy pidemmän ajan.
Suomalaisissa leivissä on suolaa aivan liian vähän, eikä järkyttäviä määriä, siksi ulkomailla leipä on aina parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta se on hyvä tietää ettei meillä myytävissä ruuissa ole niin paljon säilöntäaineita. Jenkeissä joku paahtoleipäkin säilyy 2 kuukautta huoneenlämmössä, mikä on minusta huolestuttavaa.
Minulla on 2kk vanha reissumiespussi tuossa pöydällä, eikä yhtään homeessa. Varmaan amerikkalaisten syytä!
Jos kotona ei ole kosteaa, ruisleipä kovettuu. Valkoinen vehnähöttö sen sijaan harvemmin kovettuu koppuraksi vaan vetää homeeseen. Siinä on enemmän sokeria ja kosteutta eli parempi kasvualusta homeelle.
Iso perhe nälkää näkevänä ehtii syödä ennen kuin homehtuu.
Vierailija kirjoitti:
Ostin juustotiskistä juuston, sellaisen kovan juuston, jonka ne käärii elmukelmuun siinä tiskissä. Vein sen viilennetyllä autolla kotiin 5 min matkan samassa kassissa kuin muut kylmätuotteet eli kylmäketju ei katkennut. Silti sen juuston pinta kasvoi vihreitä homeläikkiä 2 päivän päästä jääkaapissa, kun olisin ottanut sen ensimmäistä kertaa tarjolle syötäväksi. Hintalapun mukaan päiväystä olisi ollut jäljellä vielä kolme viikkoa. Roskiin lensi. Ei tuo minusta normaalia ole. Jääkaapin lämpömittarin mukaan lämpötila on 4-5 astetta ja säilyy vakaana. Ap
Meillä on ison jääkaapin lämpötila säädetty sen alimmalle +1 asteelle ja parasta enne päiväyksen jälkeen säilyy rasvaiset tuotteet hyvin pitkäänkin ja rasvattomat tai vähärasvaiset eivät säily niin pitkään jotenka tarkkana niissä että syö ne nopeesti. Itsetehdyt ruuat säilyvät viikon ja toistakin. Poikkeuksena riisiruuat joita ei kannata kahta kolmea päivää kauempaa säilyttää jääkaapissa. Muut makarooni ja perunalaatikot kyllä säilyvät aika pitkäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on mätäkuu meneillään.
Eikö se tarkoita haavojen tulehtumista. Mitä se ruoan homeeseen liittyy?
Mätäkuuta ehdottelen myös, pitää olla tosi tarkka ruuan säilymisen suhteen. Kyllä se muuhunkin vaikuttaa kuin haavojen tulehtumisiin. Jostain syystä mätäkuu on nykyisin vähän unohdettu juttu.
Siis mikä tämä juttu on? Olen kuullut sen sanan mutta en ole perehtynyt asiaan
Vierailija kirjoitti:
Perustelepa että miksi.
Miksi kosteudenpoistoa sisätiloista pitäisi perustella kesällä kun ulkoilman kosteus korkea ja talon sisäilman kosteus korkeampi kuin normaalisti?
Meillä ilppi pitää sisäilman kosteuden suositellussa 30-45%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on mätäkuu meneillään.
Eikö se tarkoita haavojen tulehtumista. Mitä se ruoan homeeseen liittyy?
Mätäkuuta ehdottelen myös, pitää olla tosi tarkka ruuan säilymisen suhteen. Kyllä se muuhunkin vaikuttaa kuin haavojen tulehtumisiin. Jostain syystä mätäkuu on nykyisin vähän unohdettu juttu.
Siis mikä tämä juttu on? Olen kuullut sen sanan mutta en ole perehtynyt asiaan
Vanhan kansan höpöjuttuja. Muka haavat ei parane.
Vierailija kirjoitti:
Homeessa olevia osia voi heittää pois.
Juustosta kyllä, leivästä ei.
Käytä tuulettimia leipien luona. Atklaitteista saa purkamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja bääääääääää. Lampaat tykkää ja peukuttaa ymmätämättä mistään mitään.
Kuten sanoin, niin SISÄILMAN KOSTEUS ON JOKATAPAUKSESSA PIENEMPI KUIN ULKOILMAN. Ristus.