Tuttava ei edes kysynyt, miten kesälomani meni tai mitä tein
Ai että olen kyllästynyt tuollaisiin ihmisiin. Joku kesäloma nyt on monelle vuoden kohokohta, ja itse vielä teen paljon asioita lomallani. Tämä tuttava alkoi siis vain paasaamaan omista asioistaan ja ongelmistaan saman tien kun tavattiin lomani jälkeen.
Koska ihmisistä tuli näin törppöjä?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Entinen työkaveri pitää jotain ystävyyttä välillämme yllä. Hän vaihtoi duunipaikkaa kolmisen vuotta sitten.
Soittelee kerran kuussa maratonipuhelun. Kertoo omasta elämästään (tai veljensä kuolleesta puolisosta, tyttärensä koirasta, kaveri käänty muslimiksi...) ummetlammet ja sitten saattaa kysyä duunijuorut. Mun kuulumisia ei koskaan. Mä lähes tunnin kuuntelen hänen elämäänsä ja naurahdan sopiviin väleihin ja sanon hmmh.
Välillä se loppuun toruu, kun en pidä yhteyttä.
Mähän lähdin sieltä duunista vuosi hänen jälkeen. Ei ole tietoinen. Mä nyt asunkin toisessa maassa, lähdin työn takia. Ei ole tietoinen tästäkään. jne.
Mä en oikein koskaan ole häntä ymmärtänyt ja miksi se on mussa niin kiinni. Työkaverina kammottava, "ystävänä" vielä pahempi.
Mikset vaan jätä vastaamatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä vastauksia täällä. Onko teillä mitään sosiaalista elämää, kun olette niin pihalla normaaleista käytöstavoista? Vai oletteko jotenkin taantumassa apinan tasolle?
Ap
Sinä raivoat täällä, kun ystäväsi pälpätti ummet ja lammet, eikä kysynyt kuulumisiasi. Olisit siis itse halunnut pälpättää ummet ja lammet, niin kaikki olisi hyvin. Jep jep.
Haluaisin vastavuoroisuutta. Ymmärrätkö, mitä se on?
Ap
Tuntuu, että ihmisistä tulee koko ajan itsekkäämpiä ja typerämpiä. Vaikuttaako some vai mistä ihmeestä johtuu? Juuri näin kaverini, ennen oikein fiksu tyyppi jonka kanssa oli kiva jutella molempien asioista. Nyt kerroin hänelle että joudun leikkaukseen, niin hän vastasi siihen kertomalla että löi varpaansa ja pelkäsi sen olevan murtunut. Jäi melkoisen mitä *ittua fiilis.
En kysy kenenkään lomista enkä toivo kenenkään kysyvän minun lomastani. Loma meni kotona sairasta puolisoa hoitaessa, siinä ei ole mitään kerrottavaa. Juuri nyt ei kiinnosta kuulla muiden mahtavista lomakokemuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä vastauksia täällä. Onko teillä mitään sosiaalista elämää, kun olette niin pihalla normaaleista käytöstavoista? Vai oletteko jotenkin taantumassa apinan tasolle?
Ap
Sinä raivoat täällä, kun ystäväsi pälpätti ummet ja lammet, eikä kysynyt kuulumisiasi. Olisit siis itse halunnut pälpättää ummet ja lammet, niin kaikki olisi hyvin. Jep jep.
Ap
Ymmärrän. Mutta ymmärrätkö sinä, että kaikkia ei kiinnosta samat asiat? Jos et tule toimeen ystäväsi kanssa, pistä välit poikki.
Onneksi ap ei kuulu tuttavapiiriini. Tai olisi kyllä jo entinen tuttava.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä hän unohti että olit lomalla. Ehkä koki omat asiansa tärkeämmiksi kuin sinun lomakuulumisesi? Ymmärrän mitä tarkoitat. Vastavuoroisuus on olennaista kaveruussuhteissa.
Mainitsin tapaamisen aikana pari kertaa lomani ohimennen muun asian yhteydessä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ap ei kuulu tuttavapiiriini. Tai olisi kyllä jo entinen tuttava.
Varmasti olisi hyvä niin.
Ap
Mä en ikinä tiedä koska mun tuttavat on lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ymmärrän. Mutta ymmärrätkö sinä, että kaikkia ei kiinnosta samat asiat? Jos et tule toimeen ystäväsi kanssa, pistä välit poikki.
Kyseessä on enemmänkin tuttava, joten ei ole vaikeaa harventaa kontakteja entisestään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Räyhäät täällä. Oliko aamusi hankala?
Tiedän tuon ihmistyypin. Mun eräs tuttu/kaveri on tuollainen. Se ei koskaan kysy toisilta kuulumisia. Alkaa heti jauhamaan vaan omia parisuhdeongelmiaan. Samat valitukset vuodesta toiseen. Olen jo viimeiset kolme vuotta sanonut hänelle suoraan, että kannattaisi varmaan erota, kun mikään ei muutu. Mutta ilmeisesti se ongelmissa vellominen ja niistä vatvominen on mielekkäämpää.
Sitten eräs toinen kaverini on myös samanlainen. Juuri ja juuri jaksaa kuunnella toisen kuulumiset, toki tietenkin välillä keskeyttäen. Saattaa jauhaa tunninkin putkeen omia työasioitaan. En enää juurikaan pidä yhteyttä tähän kaveriini. Hän kyllä soittelee silloin tällöin. Olenkin oppinut käyttämään hyödyksi nuo pitkät puhelut. Laitan hänet kaiuttimelle ja puuhastelen samalla kotitöitä. Riittää kun välillä sanoo "ahaa" tai "niinpä" tai "joo".
Näillä persoonilla on se hassu piirre, että eivät osaa lukea vastapuolta ollenkaan, että kuuntelu kyllästyttää. Jatkavat vaan. Mutta ilmeisesti se oma ääni on paras ääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Räyhäät täällä. Oliko aamusi hankala?
Kiitos kysymästä. Oli kyllä vähän hankala huonosti nukutun yön jälkeen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä hän unohti että olit lomalla. Ehkä koki omat asiansa tärkeämmiksi kuin sinun lomakuulumisesi? Ymmärrän mitä tarkoitat. Vastavuoroisuus on olennaista kaveruussuhteissa.
Ap
Teepä kuule niin, että kutsut ystäväsi luoksesi illanviettoon. Teet oikein parin tunnin Powerpoint-esityksen lomasi tuhannesta valokuvasta, esittelet kaikki matkaliput ja ostoskuitit aikajärjestyksessä samalla kun syötte lomakohteellesi tyypillistä paikallista ruokaa. Jo on kumma, jos ei ala kaveriakin kiinnostamaan!
Nykyään on kaikki niin vaikeaa. Lehdessä oli juttua jokin aikaa sitten kuinka monet ahdistuvat kun kysellään miten loma meni ja mitäs teit. Nyt sitten sekään ei ole hyvä ettei siitä kysellä.
Oletko riippuvainen toisten mielipiteistä ja huomiosta? Jos olet, niin ei kannattaisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mainitsit lomasi pari kertaa ohimennen. Salli mun nauraa. Kerro nyt meille kaikille, mitä merkillistä lomallasi tapahtui, kun kerran noin kutittelee. Voit kuvitella, miten me suu ymmyrkäisinä kuuntelemme tarinaa suuresta seikkailustasi.
Mun mielestä lomista ja vaikka viikonlopunvietosta kyseleminen on enemmänkin vaivaannuttavaa, ellei kysyjä ole hyvä tuttu. Sellaista ympäripyöreää smalltalkia, kuten säästä keskusteleminen. Eli en loukkaannu, jos joku ei kysy, vaan olen ennemminkin huojentunut. Itse varmastikin kysyn sen sellaisena helppona keskustelunavauksena vieraampia työkavereita ym. nähdessäni.
Eli kumpi vaan käy, kysy tai ole kysymättä :D.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei yllätä kun sinä et tajua ihmisistä mitään. Kaikki eivät halua kysyä ja se on ok. Jos välttämättä haluat että sinulta kysytään juuri kesälomastasi, niin kerro hyvä ihminen se heille joiden haluat kysyvän.
Käytöstapojen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.
Ap voi kirjoittaa kakkosen rivivälillä kouluaineen kesälomastaan ja toimittaa esimiehelle.
Tämä sitten tarvittaessa ohjeistaa ap:n työterveyshuoltoon.