Seurustelu skitsofreniaa sairastavan kanssa?
Kommentit (64)
Tuntuu aika typerältä tuomita ihminen hänen sairaudensa takia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän täällä tuomitaan vaikka mistä muustakin. Ylipainosta esimerkiksi on häijy ketju meneillään. Sitten on tietenkin näitä turnoff-ketjuja, milloin mikäkin pieni asia on täydellinen turnoff.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei parane koskaan, alttius periytyy. Ja kaikki, kaikki jättää lääkityksen aina jossainkohtaa pois kun luulevat parantuneensa. Silloin psykoottiset oireet aina palaa entistä pahempana.
Tämä keskustelu poistuu, kun tähän kertoo pari faktaa entisistä opetuksista. Eli ennen opetettiin ihan psykologiassa, että skitsofreenikoistakin paranee tietty prosenttiosuus. Medikalisaation myötä tämä onkin myöhemmin kääntynyt toiseksi totuudeksi: että skitsofreniasta ei voi parantua. Vaikka voisikin, sitä ei voida enää havaita kovinkaan helposti, koska kaikki sairastuneet laitetaan heti neuroleptilääkitykselle. Sen lopettaminen voi jo sinällään aiheuttaa psykoosin, kun aivokemia äkillisesti muuttuu. Tämä tulkitaan sairauden uusiutumiseksi.
Onko lääkkeettömistä skitsofreenikoista jotain uudempia tutkimuksia, että kauanko sairastavat?
Vierailija kirjoitti:
Se on eri juttu kuin että alkaisiko seurustella jonkun kanssa. Yleensä samankaltaiset ihmiset tulee parhaiten toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei parane koskaan, alttius periytyy. Ja kaikki, kaikki jättää lääkityksen aina jossainkohtaa pois kun luulevat parantuneensa. Silloin psykoottiset oireet aina palaa entistä pahempana.
Tämä keskustelu poistuu, kun tähän kertoo pari faktaa entisistä opetuksista. Eli ennen opetettiin ihan psykologiassa, että skitsofreenikoistakin paranee tietty prosenttiosuus. Medikalisaation myötä tämä onkin myöhemmin kääntynyt toiseksi totuudeksi: että skitsofreniasta ei voi parantua. Vaikka voisikin, sitä ei voida enää havaita kovinkaan helposti, koska kaikki sairastuneet laitetaan heti neuroleptilääkitykselle. Sen lopettaminen voi jo sinällään aiheuttaa psykoosin, kun aivokemia äkillisesti muuttuu. Tämä tulkitaan sairauden uusiutumiseksi.
Onko lääkkeettömistä skitsofreenikoista jotain uudempia tutkimuksia, että
En tiedä yhtään. Sen tiedän, että on olemassa lääkkeettömyyteen pyrkivä hoitomuoto ensipsykoosiin sairastuneille. Skitsofrenian esiintyvyys on ilmeisesti sen myötä laskenut siellä missä ko hoitomuoto on käytössä. Myös varhainen puuttuminen oireisiin kuten ahdistus, masennus ym. on saattanut vähentää skitsofreniadiagnooseja.
Täytyy kuitenkin muistaa, että jos on käyttänyt jo lääkkeitä, tuo lopputulema ei välttämättä olekaan sama. Juuri sen takia, että lääkkeet muuttavat aivokemiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on eri juttu kuin että alkaisiko seurustella jonkun kanssa. Yleensä samankaltaiset ihmiset tulee parhaiten toimeen.
Eli mielestäsi esimerkiksi syöpää sairastavien pitäisi vain seurustella syöpää sairastavien kanssa? Sairaus ei kerro mitään ihmisen luonteesta muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan voisi seurustella skitsofreenikon kanssa. Haluan normaalin miehen.
Jos skitsofrenia painottuu näkö ja kuuloharhoihin, niin ne saa monet lääkityksellä hallintaan niin ettei se vaikuta elämään mitenkään. Mutta tietysti sairaus on periytyvää laatua.
Ihan sama miten on. Mä en halua seurustella skitsofreenikon kanssa ja se on mun valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko krooninen eli työkyvytön pysyvästi?
En ole nähnyt reaalielämässä ketään jolta tuo dg olisi otettu pois. Lukenut kyllä yhdestä tapauksesta. Joten sillä tavalla on kyllä krooninen loppuelämän sairaus. Kaikki eivät kuitenkaan suinkaan ole työkyvyttömyyseläkkeellä.
Ei mitään diagnooseja oteta pois.
On kyllä valitettavaa, kun näin on, jos diagnoosi on väärä. Näissä tapauksissa kai vain lisätään uusi dignoosi, mutta se vanhakin jää sinne.
Mä olen jonkun verran tehnyt töitä mielenterveyspuolella ja on tullut kyllä mietittyä, että kuinkahan moni esim. 60 tai 70-luvuilla diagnoosin saaneista saisi nykypäivänä uuden diagnoosin jos tutkittaisiin uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos skitsofrenia painottuu näkö ja kuuloharhoihin, niin ne saa monet lääkityksellä hallintaan niin ettei se vaikuta elämään mitenkään. Mutta tietysti sairaus on periytyvää laatua.
Ihan sama miten on. Mä en halua seurustella skitsofreenikon kanssa ja se on mun valinta.
Ei, kyllä mä nyt pakotan sut seurustelemaan skitsofreenikon kanssa. Nimi on Jankko, tulee huomenna kahville klo 12. Töissä betonialalla.
No siinähän tulee. En ole kotona vaan töissä. No ääliötrolli sä olet etkä mitään muuta. Huvittavaa ja säälittävää, että joillakin menee noin tunteisiin kun joku kertoo ettei haluaisi seurustella skitsofreenikon kanssa.
Eihän sellaisesta hullusta tiedä, että mitä se keksii. Hakkaa vaikka puolison kirveellä palasiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt reaalielämässä ketään jolta tuo dg olisi otettu pois. Lukenut kyllä yhdestä tapauksesta. Joten sillä tavalla on kyllä krooninen loppuelämän sairaus. Kaikki eivät kuitenkaan suinkaan ole työkyvyttömyyseläkkeellä.
On kyllä valitettavaa, kun näin on, jos diagnoosi on väärä. Näissä tapauksissa kai vain lisätään uusi dignoosi, mutta se vanhakin jää sinne.
Mä olen jonkun verran tehnyt töitä mielenterveyspuolella ja on tullut kyllä mietittyä, että kuinkahan moni esim. 60 tai 70-luvuilla diagnoosin saaneista saisi nykypäivänä uuden diagnoosin jos tutkit
Niinpä. Ja sama homma 2100-luvulla verrattuna nykyipäivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jonkun verran tehnyt töitä mielenterveyspuolella ja on tullut kyllä mietittyä, että kuinkahan moni esim. 60 tai 70-luvuilla diagnoosin saaneista saisi nykypäivänä uuden diagnoosin jos tutkit
Tarkoitatko esimerkiksi tapauksia jossa hysterian perusteella on suljettu naisia sairaalaan, vai miten päin tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat siis terveen miehen, käytätkö lääkärintarkastuksessa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinnöllisyyttä ei ole todettu.
Freenikkoa jännempää jännämiestä et kyllä löydä!
AP, mikä vaivaa kun olet noin itsetuhoinen? Tiedät itsekkin ettei siinä hyvin käy.
Vierailija kirjoitti:
Ei käytä lääkkeitä, kannabista menee. Jutut ovat välillä sekavia.
-ap
Kenestä on kysymys ?