Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Seurustelu skitsofreniaa sairastavan kanssa?

Vierailija
18.07.2024 |

Onko kokemuksia kellään ? Plussat ja miinukset

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei parane koskaan, alttius periytyy. Ja kaikki, kaikki jättää lääkityksen aina jossainkohtaa pois kun luulevat parantuneensa. Silloin psykoottiset oireet aina palaa entistä pahempana.

Mihin tuo tieto perustuu, laitapa lähde !

Vierailija
42/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan voisi seurustella skitsofreenikon kanssa. Haluan normaalin miehen. 

Jos skitsofrenia painottuu näkö ja kuuloharhoihin, niin ne saa monet lääkityksellä hallintaan niin ettei se vaikuta elämään mitenkään. Mutta tietysti sairaus on periytyvää laatua. 

En tiedä millaisia skitsofreenikkoja sinä olet tavannut. Minä olen tavannut tuetusti asuvia, 100%sesti työkyvyttömiä, jotka aika ajoin syöksyy syvemmälle psykoosiin ja käyvät suljetulla.

Mutta onhan heitä monenlaisia. En silti unohtaisi asiasta puhuttaessa tätä minulle tutumpaa ryhmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei käytä lääkkeitä, kannabista menee. Jutut ovat välillä sekavia.

-ap

Tämä on kyllä kurjaa. Kannabis voi psykoosiherkällä provosoida psykooseja.

Ja skitsofreenikko tarvitsee lääkkeensä. Sehän on sairaus joka muuttaa aivojen rakennetta. Se on hyvin vakava sairaus.

Vierailija
44/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko krooninen eli työkyvytön pysyvästi?

En ole nähnyt reaalielämässä ketään jolta tuo dg olisi otettu pois. Lukenut kyllä yhdestä tapauksesta. Joten sillä tavalla on kyllä krooninen loppuelämän sairaus. Kaikki eivät kuitenkaan suinkaan ole työkyvyttömyyseläkkeellä.

Ei mitään diagnooseja oteta pois. 

On kyllä valitettavaa, kun näin on, jos diagnoosi on väärä. Näissä tapauksissa kai vain lisätään uusi dignoosi, mutta se vanhakin jää sinne.

Mä olen jonkun verran tehnyt töitä mielenterveyspuolella ja on tullut kyllä mietittyä, että kuinkahan moni esim. 60 tai 70-luvuilla diagnoosin saanei

Epileptikot eivät saaneet mennä naimisiin, siinä yksi räikeä oikeusmurha.

Vierailija
45/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt reaalielämässä ketään jolta tuo dg olisi otettu pois. Lukenut kyllä yhdestä tapauksesta. Joten sillä tavalla on kyllä krooninen loppuelämän sairaus. Kaikki eivät kuitenkaan suinkaan ole työkyvyttömyyseläkkeellä.

On kyllä valitettavaa, kun näin on, jos diagnoosi on väärä. Näissä tapauksissa kai vain lisätään uusi dignoosi, mutta se vanhakin jää sinne.

Mä olen jonkun verran tehnyt töitä mielenterveyspuolella ja on tullut kyllä mietittyä, että kuinkahan moni esim. 60 tai 70-luvuilla diagnoosin saanei

Ajatelkaapas, hysterectomia on yhtä kuin kohdun poisto !

Vierailija
46/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan voisi seurustella skitsofreenikon kanssa. Haluan normaalin miehen. 

Jos skitsofrenia painottuu näkö ja kuuloharhoihin, niin ne saa monet lääkityksellä hallintaan niin ettei se vaikuta elämään mitenkään. Mutta tietysti sairaus on periytyvää laatua. 

En tiedä millaisia skitsofreenikkoja sinä olet tavannut. Minä olen tavannut tuetusti asuvia, 100%sesti työkyvyttömiä, jotka aika ajoin syöksyy syvemmälle psykoosiin ja käyvät suljetulla.

Mutta onhan heitä monenlaisia. En silti unohtaisi asiasta puhuttaessa tätä minulle tutumpaa ryhmää.

Fakta on että hyvin pieni osa skitsofreenikoista käy sairaalahoidossa !

Vierailija
47/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käytä lääkkeitä, kannabista menee. Jutut ovat välillä sekavia.

-ap

Tämä on kyllä kurjaa. Kannabis voi psykoosiherkällä provosoida psykooseja.

Ja skitsofreenikko tarvitsee lääkkeensä. Sehän on sairaus joka muuttaa aivojen rakennetta. Se on hyvin vakava sairaus.

Kerrotko lisää tästä. Miten skitsofrenia muuttaa aivojen rakennetta? Kuinka paljon tätä on tutkittu lääkitsemättömillä skitsofreenikoilla? Lääkkeidenhän on havaittu eläinkokeissa kutistavan tiettyjä aivoalueita.

Vierailija
48/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen parisuhde teillä? Ja minkälaisia olette? Ymmärtääkseni jos jollakin on tommonen diagnoosi niin sen toisen tarttee olla tosi terve että ei itse sairastu.

Minulla oli sellainen mielikuva että tämmöinen liittyi äitisuhteeseen ja puhkeasi varhaisessa nuoruudessa. Nyt sitä näyttää olevan ihmisillä missä iässä tahansa jotka ovat muita terveempiä ja joille sanotaan, että jos sinä olet sairas niin täällä ei kukaan ole terve. Tämä skitsofrenia taitaa olla jotain mihin mahtuu valtava kirjo ties mitä häiriöitä.

Muistakaa että ei ole mahdotonta että vika on ympäristössä ja toisissa ihmisissä kun joku saa tommosia diagnooseja.

Kysyn vaan että onko joillakin jopa kiusantekijöitä jotka järjestävät toisia pakkohoitoon kun ovat itse jotain sekopäitä. Kovin epäselvää näyttää olevan kuka ja ketkä soittelevat toisia pakkohoitoon.

Kysy siltä jolla on tämä diagnoosi haluaako hän sinut partnerikseen. Sieltä voi tulla myös välittömästi 'ei'.

Vierailija
49/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika julmaa että skitsofreenikoiden pitäisi elää elämänsä yksin koska ovat sairaita.

Vierailija
50/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon lukenu paljon englanninkielellä skitsofreenien tukiryhmää, jossa kumppanit, joilla on skitsofreniaa sairastava puoliso kirjottelevat sinne ja aika paljon ihmiset puhuu siitä, että menee pahemmaksi vaan iän tullessa ja tosissaan jättävät jossain vaiheessa lääkkeet ottamatta tai ne lääkkeet ei enää tehoa, mikä sitten johtaa joskus jopa vakaviinkin psykooseihin. 

Yhden kirjoittavan puoliso lähti karkuun, koska uskoi puolisonsa ja koko suvun yrittävän myrkyttää häntä eikä tätä tyyppiä ole vieläkään parin kuukauden jälkeen löydetty. 

Vierailija
51/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jonkun verran tehnyt töitä mielenterveyspuolella ja on tullut kyllä mietittyä, että kuink

Niin ja hysterus on kohtu. Ja myös muinainen jumaluus, jos oikein lähdetään sanan alkuperää kaivelemaan 😀

Vierailija
52/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen parisuhde teillä? Ja minkälaisia olette? Ymmärtääkseni jos jollakin on tommonen diagnoosi niin sen toisen tarttee olla tosi terve että ei itse sairastu.

Minulla oli sellainen mielikuva että tämmöinen liittyi äitisuhteeseen ja puhkeasi varhaisessa nuoruudessa. Nyt sitä näyttää olevan ihmisillä missä iässä tahansa jotka ovat muita terveempiä ja joille sanotaan, että jos sinä olet sairas niin täällä ei kukaan ole terve. Tämä skitsofrenia taitaa olla jotain mihin mahtuu valtava kirjo ties mitä häiriöitä.

Muistakaa että ei ole mahdotonta että vika on ympäristössä ja toisissa ihmisissä kun joku saa tommosia diagnooseja.

Kysyn vaan että onko joillakin jopa kiusantekijöitä jotka järjestävät toisia pakkohoitoon kun ovat itse jotain sekopäitä. Kovin epäselvää näyttää olevan kuka ja ketkä soittelevat toisia pakkohoitoon.

Kysy siltä jolla on tämä diagnoosi haluaako hän sinut partnerikseen

*Tämä skitsofrenia taitaa olla jotain mihin mahtuu valtava kirjo ties mitä häiriöitä.*

Suunnilleen tätä sanoi myös eräs psykiatri. Eli yhdestä psykoosista (ei enää koskaan enää sen jälkeen) kymmeniin, ja aina vain diagnoosi on skitsofrenia. Myös se vaihtelee, kuinka paljon vaikuttaa kognitioon, ja auttavatko lääkkeet ja kuinka paljon

Vierailija
53/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteeseen voi myös joutua. Tuo sairaus voi iskeä myös pitkäaikaiseen puolisoon. Kaikki ei sairastu teininä tai nuorena aikuisena. Enemmistö kyllä, mutta voi sairastua yli kolmekymppisenäkin. 

Vierailija
54/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pms-oireeni on ollut kaksi kertaa psykoosi. Kun olen joutunut suljetulle, niin onkin menkat alkaneet ja olo vähän helpottanut. Kyllä naisen hormonitoiminta aiheuttaa hysteriaa.

Vierailija
55/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailin muutaman kerran erästä alkuun ihan miellyttävältä tuntuvaa miestä. Sitten aloin ihmetellä mielialan muutoksiaan ja outoja puheitaan. Kävi ilmi, että hän sairasti skitsofreniaa ja lopetti toistuvasti lääkityksensä, koska koki itsensä aivan terveeksi ja normaaliksi.

En havainnut, että hänellä olisi ollut erityisiä harha-aistimuksia kuten äänien kuulemista tai muuta vastaavaa. Mutta toki tapasimme lyhyen aikaa satunnaisesti. Aggressiivisuus oli ehkä ensimmäinen asia johon pelästytti. Kaikki olivat häntä vastaan ja hän vihasi kaikkea ja kaikkia. Olisi pitänyt löytää ase.

Häivyin äkkiä takavasemmalle ja vaihdoin puhelinnumeroni.

Vierailija
56/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pms-oireeni on ollut kaksi kertaa psykoosi. Kun olen joutunut suljetulle, niin onkin menkat alkaneet ja olo vähän helpottanut. Kyllä naisen hormonitoiminta aiheuttaa hysteriaa.

Freud keksi kuulemma koko selityksen miellyttääkseen kollegojaan. Aluksi hän selitti toisella tavalla eli että naiset ovat kyllästyneet/turhautuneet miehiinsä. Siitä seurasi Freudille valtaisa epäsuosio ja hän muutti kantaansa alkaen selittää tästä kohtuteoriasta. Näin luin, tosin en alkuperäisestä lähteestä, joten sopii korjata, jos ei ole faktaa.

Vierailija
57/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Freud keksi kuulemma koko selityksen miellyttääkseen kollegojaan. Aluksi hän selitti toisella tavalla eli että naiset ovat kyllästyneet/turhautuneet miehiinsä. Siitä seurasi Freudille valtaisa epäsuosio ja hän muutti kantaansa alkaen selittää tästä kohtuteoriasta. Näin luin, tosin en alkuperäisestä lähteestä, joten sopii korjata, jos ei ole faktaa.

Voihan ne olla totta molemmat teoriat. Kun mieliala heittelee kierron takia, on mies ensimmäisenä tulilinjalla. 

Vierailija
58/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika julmaa että skitsofreenikoiden pitäisi elää elämänsä yksin koska ovat sairaita.

No ei "pidä" mutta eipä ketään voi heidän kanssa seurustelemaan. Elämä on useille ihmisille julmaa, kyllä. 

Vierailija
59/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan ne olla totta molemmat teoriat. Kun mieliala heittelee kierron takia, on mies ensimmäisenä tulilinjalla. 

Toisilla heittelee, toisilla ei, toisille tulee vaihdevuosioireita, toisille ei.

Vierailija
60/64 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan Suomessakin jotkut miehet ovat hankkiutuneet tuon hysteriadiagnoosin avulla vaimostaan eroon eli suljettaneet hänet mielisairaalaan, jotta ovat sitten poloisina raukkoina voineet aloittaa yhteiselämän rakastajatterensa kanssa. Tuollainen epämääräinen *hysteria* joka muka johtuu kohdun olemassaolosta on ollut varsin kätevä diagnoosi aikoinaan, kun avioero on ollut syvästi paheksuttu asia.