Miksi sosialisti ajattelee, että minun omaisuuteni on hänen?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Sosialistinen aate ei ajattele näin, vaan idea on että kenenkään ei kuulu haalia itselleen järjetöntä ylimäärää, koska se vetää yhteiskunnan epätasapainoon. Juuri tänään lehdessä luki että kahdeksalla rikkaalla ihmisellä on sama omaisuus kuin koko loppumaailmalla. Eihän siinä ole mitään tolkkua enää että joillain on enemmän kuin tuhannessa elämässä ehtisi leveästi käyttää? Varsinkin kun tämä omaisuus on aina hankittu epäeettisin tavoin.
Sitten kun vielä ymmärtää, että rikkaiden omaisuus on yleensä kiinni jossain yrityksessä. Jos yritys kaatuu niin omaisuuskin haihtuu ja jos osakkeet myy niin samalla menettää päätäntä vallan yrityksessä.
Miksi Sony käyttää muiden työtä eli FreeBSD:tä häikäilemättömästi hyväkseen eikä anna mitään takaisin. Onko muutama killinki FreeBSD foundationille liikaa pyydetty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosialistinen aate ei ajattele näin, vaan idea on että kenenkään ei kuulu haalia itselleen järjetöntä ylimäärää, koska se vetää yhteiskunnan epätasapainoon. Juuri tänään lehdessä luki että kahdeksalla rikkaalla ihmisellä on sama omaisuus kuin koko loppumaailmalla. Eihän siinä ole mitään tolkkua enää että joillain on enemmän kuin tuhannessa elämässä ehtisi leveästi käyttää? Varsinkin kun tämä omaisuus on aina hankittu epäeettisin tavoin.
Sitten kun vielä ymmärtää, että rikkaiden omaisuus on yleensä kiinni jossain yrityksessä. Jos yritys kaatuu niin omaisuuskin haihtuu ja jos osakkeet myy niin samalla menettää päätäntä vallan yrityksessä.
Kun suuryritys kaatuu, yleensä se on tavallinen työntekijä joka jää tyhjän päälle, etenkin jos elää kädestä suuhun. Harva on se yritysjohtaja joka putoaa edes keskiluokkaan yrityksen mennessä konkurssiin.
Itse olen sosialisti. Pärjään aivan hyvin ja teen tietysti asioita pärjätäkseni paremmin ja yritän myös kartuttaa hieman omaisuuttani. En koe omaavani mitään oikeutta omaisuutesi ja hyvä jos sitä sinulla runsaasti on. Kuitenkin mielestäni esim. sähkön ja veden sekä polttoaineiden hintojen ei pitäisi keikkua markkinoiden armoilla kuten ei terveyspalveluidenkaan. Taksi järjestelmä suomessa aiemmin oli loistava esimerkki toimivasta sosialisismista. Tarkoitti yrittäjälle riittävästi leipää ja ahkeruudella lisää, mutta myös luotettavaa ja riittävää palvelua asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään "mun" tai "sun" omaisuutta.
Niinkö? Kokeilepa woke tulla ottamaan minun omaani ja huomaat että suolesi eivät ole enää vatsasi sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Sosialistia ei kiinnostanut koulussa opiskelu eikä koulun jälkeen töissä käynti. Häntä ärsyttää että hikarit on hyvissä töissä ja heillä on iso palkka. Haluaa ne rahat itselleen. Koska ihmisarvo.
Suurin osa yliopistosta on vassareita. Persuja taas ei juuri ollenkaan. Kauppakorkeakoulun porukka toki oikeistolaista.
Minusta tämän kaltaisessa sosialismissa, mitä Suomessa on, on tärkeintä yhteiskuntarauha.
Köyhyys ei saa aikaan rikollisuutta ja levottomuuksia, jos on tukia saatavilla. Täällä huumeita käyttävät lähinnä rikkaat, eivätkä nälkäänsä huumeita ottavat köyhät, kuten Pohjois-Koreassa, tai köyhyyteensä huumeita kauppaavat britit.
Tämänkaltaista korkean verotuksen systeemiä vastustavat eivät ehkä tiedosta, että vaihtoehto ei yleensä ole samat olosuhteet alemmalla verotuksella, vaan epäjärjestys ja rikollisuus. Rikkailla luulisi olevan eniten hävittävää, mutta näköjään niitä ei haittaa muuttaa jonnekin muurien ympäröimälle turva-alueelle.
Ei niitä Muskeja muutenkaan kauheasti vastaan tule. Noita ökyrikkaiden lapsia kuitenkin on määrällisesti melko vähän.
Paljonko se itse sitten todellisuudessa kehittelee ja mitä, on sitten toki ihan toinen keskustelu.