Mulla on hyvin herkästi vaikeus nukahtaa. Muilla keinoja samaan?
Olen tosi herkkä kaikelle, ja jos illassa on mitään poikkeavaa pari tuntia ennen nukkumista en saakaan unenpäästä kiinni. Pahimmillaan koko yönä.
Kaikki rutiinit, hygieniat, rentoutukset, melatoniinit tuttuja ja käytössä. Silti voi käydä niin, ja seuraava päivä on kuin humalassa. Sen myötä vielä vaikeampi nukahtaa.
Nykyään vanhimman lapsen ollessa teini-ikäinen tämä on taas pahentunut, hän kun on aktiivisimmillaan illat ja alkuyöt. Tietää, ettei minua saa häiritä vaan eipä paljon vaadi kuin joku murhe koettelee tai kolistelee keittiössä myöhäisiltapalaa.. viime yönä taas valvoin kolmeen vaikka menin rauhallisen iltalenkin, saunaillan ja iltapalan päälle sänkyyn klo 22 tienoolla lukien hetken. Unipa ei tullutkaan. Mielessä ehkä tuleva reissu. Lopulta rentoutusnauhalla kolmelta ja heräsin taas aamuvarhain kuten aina.
Harmittaa olla liian herkkä unen suhteen, vaikeuttaa ja vaikuttaa elämään. Mm. edessä Tukholman risteily ja tiedän että unettomana mennään. Silti edes joskus haluaa jotain tehdä perheen kanssa. Juhlimaan en enää lähtisikään, kostautuisi viikon.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unilääkettä. Sombutal tai Nembutal ovat tehokkaita. Samoin Vesparax.
Nukahtamislääkkeitä kannattaa kokeilla ennen kuin siirtyy varsinaisiin unilääkkeisiin, ne kyllä vievät pökkyrään.
Elämäntavat ja fasiliteetit ihan ensin kuntoon! Lääkkeillä vain vaiennetaan seuraus, ei korjata syytä.
Tietysti on eri asia jos on oikeasti ihan tutkittu sairaus tms johon mikään luontainen ei auta ja ihan kaikki muu on tietoisesti kokeiltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää tunkeko kroppaanne noita lääkkeiden kemikaaleja. Ei kaikkeen tarvitse heti tuputtaa pillereitä vaan pistä perusasiat kuntoon, muista kiinnittää huomiota kaikkiin asioihin mikä vaikuttaa nukahtamiseen ja uneen.
Stressi minimiin, viileä PIMEÄ ja hiljainen huone, laadukkaat puhtaat petivaatteet, hyvä sänky, rentoutuminen ennen nukkumaanmenoa (mielellään hiukan hämärässä) kännykkä pois naamalta 2h ennen nukkumaanmenoa, oikea ravinto oikeaan aikaan nautittuna. Minimoi kofeiini ja muut piristeet eteenkin iltapäivästä alkaen. Älä syö mitään sokeripitoista illalla.
Pois kaikki sähköiset härpäkkeet lähettyviltäsi, ei mitään aaltojen kohinaa tai mitään muutakaan ääntä esim kännykästä. Känny pois makkarista kokonaan.
Sitten, positiivinen ote nukkumiseen ja uneen. Ajatus siitä että nukkuminen on ihanaa, on ihanaa vaipua uneen se nostaa hymyn huulil
Kyllä kuule aika moni on ääliö. Ääliöt luulevat tehneensä kaiken mahdollisen unen saannin eteen, mutta kun niitä käydään sitten läpi niin yksi jos toinenkin asia tehdään edelleen väärin tai ei ymmärretä / haluta noudattaa ohjeita oikeasti tai ei esim kiinnitetä ravintoon huomiota kun ei ole tajuttu että sekin vaikuttaa uneen. Joku selaa kännykkää illalla pitkiäkin aikoja, nukkuu valoisassa, ulkoa kuuluu meteliä ja ihmettelee vuosikaudet kun nukun niin huonosti enkä oikein saa unta. Ja sitten kun kerrotaan että juuri noihin edellä mainittuihin asioihin pitäisi tehdä muutos, niin vastaus on "ei minua häiritse valo eikä meteli, asuin joskus aikasemminkin lähellä lentoasemaa". Niin siis juuri sanoit että nukut hemmetin huonosti. Daa.....
Mä olen saanut apua myöhäisemmästä elämänrytmistä (ei enää niin kova stressi siitä että pitäisi tiettyyn aikaan ja itselle aivan liian aikaiseen nukahtaa) ja sitten ihan marketti melatoniineista, 1,9mg otan x2 kpl n. Klo 22, sen jälkeen ei enää mitään vireystilaa nostavaa, mutta telkkari ja känny on ok, kunhan ei niissä mitään liian äänekästä eikä koukuttavaa, ja jes vihdoinkin minullakin on jonkinlainen unirytmi sentään vaikkei kovin aikainen olekaan! Korvatulpat ja se silmälappu tms kannattaa varmaan myös testata :)
Käy pyytämässä lääkäriltä Triptyl unilääkkeeksi.
Kuunneltavista YLE areenan podcasteista ihan hiljaiselle sellainen kuin Viikinkien aika. Pelkkää puhetta, ei ees tunnusmusaa. Aivan mahtava! Historioitsija ja arkkitehti/toimittaja keskustelee viikinkien historiasta. Käyvät ei paikoissa, mutta ohjelma on 100% rauhallista puhetta. Ja tätä on yli 20 jaksoa.
Olen kroonisesti univaikeuksinen ja joudun käyttämään kaikki keinot. Kun unihygienia ym on jo kunnossa, tämä ohjelma on ollut ratkaiseva viimeinen silaus.
Kiitos Ylelle!