Ero ja kahden asunnon loukku
Naimisissa 8 vuotta, 3 lasta siunaantunut, vanhin 7v, nuorin 1v. Rakensimme unelmiemme kodin yhdessä ja se valmistui vuosi sitten. Olemme kuitenkin kahden asunnon loukussa, sillä entinen rivarimme ei ole mennyt vuodessa kaupaksi. Ihana, uusi asuinalue pk-seudulla, eli en tajua miten ollaan tässä tilanteessa.
Miehellä ollut vakava masennus suurimman osaa elämästään, alkoi jo teini-iässä kiusaamisen seurauksena. Oli vuoden poissa työelämästä noin 7 vuotta sitten kun oli työpaikkakiusaamista ja joutui kuntoutukseen. Hankki uusia töitä kun toinen lapsi syntyi ja tilanne parani. Nyt tuon taloudellisen tilanteemme takia ollut taas vuoden sairaslomalla, joka ei tietenkään tilannetta paranna, itse olen vielä äippälomalla tämän kuukauden.
Saan varmaan hirveästi vihakommentteja, mutta koen että olen nyt niin kauan yrittänyt parhaani mukaan tukea miestä, ollut terapeuttina, laittanut omat tarpeeni takasijalle ja keskittynyt häneen, etten enää jaksa. En ajatellut, että näin nelikymppisenä olisin periaatteessa neljän lapsen yh. Nyt olen eropäätökseni tehnyt, mutta miehelle en vielä ole kertonut, koska en tiedä miten... En halua hänen tietävän etten jaksa enää hänen saamattomuuttaan masennuksen takia. Haluan kumppanin, joka on tasavertainen kanssani.
Onko ketään muuta jolla sama tilanne? Miten olette järjestäneet talousasiat eron takia?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostaa, että olet jo eropäätöksesi tehnyt, joten kannattaa miettiä käytännön asioita. Onko tontti, jolle talon rakensitte, appivanhempiesi omistama? Onko rivari ja talo 50/50 teidän molempien nimissä? Onko erilliset vai yhteinen laina? Ovatko rivarin laina ja rakennuslaina erillään? Onko teillä avioehto?
Niin taitaa olla. Nuo raha-asiat ovat kyllä vaikeita...
Tontti on meidän nimissä, 50/50, kuten myös rivari ja talo. Yhteiset lainat kaikissa, rakennus- ja rivarilaina erilliset lainat. On avioehto, mutta hyvin simppeli. Sen mukaan ei ole oikeutta aiempiin omistuksiin, eikä perintöihin, mutta avioliiton aikana kaikki jaetaan 50/50.
Itse olen tosiaan vielä äitiyslomalla ja jatkan töitä vasta elokuussa, eli rahat on tiukuilla. Olen jyllä ihan hyväpalkkaisessa työssä, eli saan mahdollisesti talon lainan maksettua itse. Rivariin en halua muuttaa, olen kurkkuanu myötän täynnä sitä pahan onnen asuntoa ja haluan vain siitä eroon. Mies voisi tosiaan halutessaan sinne muuttaa ja sitten myydä voitolla vuosien päästä, jos koskaan. Oletan, että voitaisiin jakaa asunnot niin, että mies saa rivarin, itse "ostaisin" talosta sen osuuden, minkä rivarin 50% hinnalla saa ja miehelle jää loput. Näin olisi varaa jäädä taloon asumaan.
Ap
Mieti vielä ap tuota talohommaa. Sulla on nyt vahvasti kiikarissa jo uuden miehen hankinta. Jos nyt ajatellaan, että jollekulle miehelle sopisi lähteä 3 vielä kauan alaikäisen lapsen isäpuoleksi, niin mitä jos siihen tulisi vielä kaupan päälle exän kanssa rakennettu talo ja exän vanhemmat naapureina. Sori, mutta et tule tuolla kombolla saamaan sinne taloon yhtään miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostaa, että olet jo eropäätöksesi tehnyt, joten kannattaa miettiä käytännön asioita. Onko tontti, jolle talon rakensitte, appivanhempiesi omistama? Onko rivari ja talo 50/50 teidän molempien nimissä? Onko erilliset vai yhteinen laina? Ovatko rivarin laina ja rakennuslaina erillään? Onko teillä avioehto?
Tontti on meidän nimissä, 50/50, kuten myös rivari ja talo. Yhteiset lainat kaikissa, rakennus- ja rivarilaina erilliset lainat. On avioehto, mutta hyvin simppeli. Sen mukaan ei ole oikeutta aiempiin omistuksiin, eikä perintöihin, mutta avioliiton aikana kaikki jaetaan 50/50.
Itse olen tosiaan vielä äitiyslomalla ja jatkan töitä vasta elokuussa, eli rahat on tiukuilla. Olen jyllä ihan hyväpalkkaisessa työssä, eli saan mahdollisesti talon lainan maksettua itse. Rivariin en halua muuttaa, ol
Seuraava askel on sitten kertoa näistä suunnitelmista miehellesi. Varaudu siihen, ettei hän näe asioita samalla tavalla. Mikäli hänellä on taipumusta itsetuhoisuuteen, niin uhkailua on odotettavissa.
Tuo entisten appivanhempien naapurissa asuminen mietityttäisi kyllä minua. Teillä voi nyt olla hyvät välit, mutta ääni kellossa voi muuuttua nopeasti eron jälkeen. Varsinkin jos heidän poikansa vahingoittaisi itseään tämän takia.
Ehkä olisi hyvä miettiä varasuunnitelma valmiiksi ja mahdollisesti konsultoida juristia. Nyt äitiyslomalla voisit saada tulojesi puolesta ilmaista oikeusapua.
Vierailija kirjoitti:
Mieti vielä ap tuota talohommaa. Sulla on nyt vahvasti kiikarissa jo uuden miehen hankinta. Jos nyt ajatellaan, että jollekulle miehelle sopisi lähteä 3 vielä kauan alaikäisen lapsen isäpuoleksi, niin mitä jos siihen tulisi vielä kaupan päälle exän kanssa rakennettu talo ja exän vanhemmat naapureina. Sori, mutta et tule tuolla kombolla saamaan sinne taloon yhtään miestä.
Siinähän vielä hyvällä tuurilla exä muuttaa siihen naapuriin sitten kun appivanhemmista aika jättää.
AP nyt järki päähän ja asiat asioina. Sulla on 3 lasta ja kaksi kämppää (sekä niiden lainat) aviomiehesi kanssa. Ajattelet eroa ja haaveilet uudesta tasapuollisesta, tasa-arvoisesta suhteesta, koska miehesi on masentunut umpio, joka ei kuuntele vaimoaan eikä tällä hetkellä ymmärrä talouden realiteettejä.
Jos miehesi ei ota apua vastaan, niin sinun kannattaa ottaa. Eli lähde hakemaan apua omaan tilanteeseesi (lastenhoito ja talous) ulkopuolisilta puolueettomilta ammattilaisilta. Muksuille maksullinen hoitaja välillä ja sä varaat ajan asiantuntijalle, jonka kanssa käytte taloustilanteen läpi, myös ne skenaariot mitä olet eron jälkeen ajatellut. Saat puhua asiat ääneen ja saat myös konkreettiset laskelmat eri vaihtoehdoista. Jos mietit asioita yksin tai ystävän kanssa, jää yleensä aika monta juttua huomioimatta ja ystävä ei ole puolueeton. Esittämäsi kuvio, että mies muuttaisi rivitaloon ja sinä jäisit omakotitaloon ja lunastaisit talon rivarin puolikkaalla on epärealistinen. Sun miehelle jäisi joku osuus silti siihen teidän taloon, miksi kuvittelet, että hän rivarin lisäksi haluaisi maksella sitä osuuttaan vielä talostakin? Vaikka suostuisikin maksamaan, niin onko hänellä siihen oikeasti rahaa? Tällaiset asiat kannattaa laskea ja miettiä todella tarkkaan ja nimenomaan maksaa ammattilaiselle heidän osaamisestaan. Vaikka sillä hetkellä voi tuntua ylimääriseltä ja turhalta rahanmenolta, niin silloin sulla on faktapohja miettiä sun ratkaisut, nyt menet ihan fiiliksellä ja mutulla.
Ne tuntemasi/tietämäsi uusperheet useine lapsineen voi ulospäin näyttää toimivilta ja idyllisiltä, mutta tuskin tiedät heistä yhdenkään tarkkaa taloudellista tilannetta tai ilmapiiriä pelkän perheen kesken. Se uusperhekuvio on monesti viimeinen niitti, millä naulaa oman taloutensa ja vapautensa seuraavat 20 vuotta juuri siihen kuvioon, oli päätös hyvä tai huono. Ei riitä rahat eikä voimavarat enää mihinkään muuhun, vaikka miten persettä kirvelisi. Ainoa lohtu on sitten sosiaaliseen mediaan esitelty julkisivu ja siellä julkisivun takana oireilee vähän jokainen. Nähty on ja hyvinkin läheltä.
Millä perusteella mies ottaisi apua vastaan eron jälkeen?
Todennäköisesti kävisi päinvastoin. Kun perhe hajoaa, niin viimeinenkin syy ottaa apua vastaan katoaa.
Tutustu masentuneiden tarinoihin. He eivät ryhdistäydy eron myötä vaan vajoavat syvemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tosiaan vielä äitiyslomalla ja jatkan töitä vasta elokuussa, eli rahat on tiukuilla. Olen jyllä ihan hyväpalkkaisessa työssä, eli saan mahdollisesti talon lainan maksettua itse. Rivariin en halua muuttaa, ol
Miksi mies suostuisi tuollaiseen sopimukseen?
Voiko kyseessä olla krapula omakotitalon valmistumisen takia?
Mies kahdella pitkällä sairauslomalla masennuksen takia ja silti saitte omakotitalon rakennettua? Ei tuo nyt kovin huonosti ole.
Nyt voisi ottaa rennommin? Ja jos energiaa on, suunnata omiin mielenkiinnon kohteisiin?
Jos mies on ollut x2 vuoden mittaisella sairauslomalla, ei varmaan hänen taloudellinen tilanteensa ole kovin hyvä. Eli kannattaa nyt miettiä, että jos jäät taloon 3 lapsen kanssa ja aiot lunastaa sen, pystyykö mies maksamaan mitään elareita tuossa tilanteessa vai selviääkö hädin tuskin omista menoistaan. En siis sääli , mutta kannattaa oikeasti ottaa se excel-taulukko ja laskelmat esiin, ennenkuin tekee nopeita ratkaisuja. Parhaassa tapauksessa löydätte yhteisen ratkaisumallin, mutta jos mies on kovin jämähtänyt tilanteeseensa, niin kannattaa sitten ottaa ulkopuolisia asiantuntijoita miettimään (esim maksuton oikeusapu, sieltä saa puhelimessa jopa ilmaista konsultaatio apua, tosin rajoitetusti esim 20 min, mutta kannattaa laittaa itselleen paperille etukäteen ne kysymykset joihin toivoo juridista apua). Siitä voi aloittaa. done.
Ja ps. muistathan tehdä tarpeelliset turvajärjestelyt etukäteen. liian usein saamme lukea lehdistä uutisia, joissa ns. kiltti ja hiljainen mies on pimahtanut ja käynyt vaimon/perheen kimppuun. Ero on naisille aina vaaran paikka. Valitettavasti.
Kirjoitin jo aiemmin mutta kannattaa realistisesti varautua siihenkin että ex heittäytyy yllärieron tullen hankalaksi kaikin tavoin vaikka olisi aiemmin ollut monessa mielessä helppo ja yhteistyökykyinen. Sen takia siitä mahdollisesta erostakin saa helpomman hoitamalla ns. hyvän sään aikana tietyt asiat pois tieltä jolloin yhteistä sovittavaa on vähemmän.
Pakko myös olla muutaman muun kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä että mitään uutta parempaa suhdetta tuskin löytyy kovin helposti. Edes sinkkuna oli hankala löytää kaikinpuolin järkevää ja tasapainoista vapaana olevaa miestä ja kolmen pienen lapsen kanssa pelaat hardmodella. Suurimmalla osalla vapaista miehistä joille lapset OK on omiakin ja kaikki uusperhekuviot on usein hankalia omalla tavallaan ihan yhtälailla. Usean lapsen yksinhuoltajana ei ole realistisesti oikein edes aikaa deittailuun.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vastuussa toisen aikuisen tunteista, eli ei sinun kuulu häntä paapoa. Kuitenkin näin täysin ulkopuolisena ihmettelen, miksi erota? Jos vain hoidat lapsiasi ja keskityt heihin ja itseesi, niin eikö se ole se ja sama oletteko naimisissa? Mies sitten kuntouttaa itsensä ja tilanne paranee, samoin suhteenne? Miksi kiire erota noin vaikeassa taloustilanteessa?
Itse asiassa kaikki vastaavat kaikista, kukin omien voimavarojensa mukaan
Eli nyt sulla on siinä lasten isovanhemmat olleet vieressä hoitoapuna? Tuskin enää jatkossa SINUA lasten kanssa auttavat. Millainen on sun oma tukiverkko?
Ihan nightmare ois muutenkin asua entisten appivanhempien naapurissa 🤯. Varsinkin kun on häätänyt heidän poikansa siitä pois.
Tuntuu, ettei ole sulla nyt ihan realistiset odotukset tulevasta. Sinä saat lapset. Sinä saat talon. Sinulla on varaa ostaa mies ulos talosta. Mies hakeutuu hoitoon eron jälkeen. Sinä saat nopeasti uuden tasavertaisen kumppanin. Hmmm
Oletko ajatellut miten ero vaikuttaa lapsiin?
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella mies ottaisi apua vastaan eron jälkeen?
Todennäköisesti kävisi päinvastoin. Kun perhe hajoaa, niin viimeinenkin syy ottaa apua vastaan katoaa.
Tutustu masentuneiden tarinoihin. He eivät ryhdistäydy eron myötä vaan vajoavat syvemmälle.
Yleistä ei kannata, mutta masentuneella toki voimavarat vähissä. Joillakin se pää saattaa painua syvemmälle omaan perseeseen ja joillakin taas saattaa toimia herätyksenä, että täytyy hakea apua omaan tilanteeseen. Tuo on hankala tilanne, mikäli masentunut ei itse sitoudu hoitoon. Siinä on vaarassa sairastua lähipiirikin ja jokainen on vastuussa omasta hyvinvoinnistaan.
AP tärkeä kysymys sulle! Paljonko miehesi käyttää alkoholia tai muita päihteitä? Onko käytössä unilääkkeet tai rauhoittavia tai keskushermostoon vaikuttavia kipulääkkeitä? Mikäli kuvioissa yhtään kolmiolääkkeitä (PKV) tai/ja alkoholia/muita päihteitä, niin siinä sulle syy, miksi miehesi on hoitovastainen. Hän "lääkitsee ja hoitaa" masennustaan itse eli on masennuksen lisäksi päihde/lääkeriippuvainen.
Edelleenkään sotepuolella ei ymmärretä kovin hyvin riippuvuussairauksia, ei aina edes niitä hoitavat tahot. Hyvällä tuurilla osuu asioista tietävä kohdalle, mutta liian paljon on vieläkin viikkoannosten tai kerta-annosten laskijoita, jotka vetävät yhtäläisyysmerkit riippuvuuden ja käyttömäärien välille.
Riippuvuussairauksissa voit olla ja olet riippuvainen, vaikka et käyttäisi ollenkaan, ratkaisevaa on se, kuinka paljon asia hallitsee ajatuksiasi ja käytöstäsi. Riippuvainen pystyy olemaan käyttämättä/pelaamatta/tekemästä riippuvuutta aiheuttavaa asiaa eli päällepäin "lopettamaan". Ratkaisevaa on se, mitä ajatuksissa pyörii ja sen seurauksena käytöksessä näkyy =yleensä lisääntyvää kireyttä/riitoja ja räjähdyksiä, mitä pitempään on ilman riippuvuuttaan, mikäli vain lopettaa käytön. Toipuminen riippuvuuksista lähtee vasta siitä, että ymmärtää lopettamisen olevan vasta ensimmäinen teko oikeaan suuntaan. Sen lisäksi täytyy tutustua itseensä ja selvittää, mitä tunteita riippuvuuskäytöksellään on yrittänyt hoitaa tai tukahduttaa. Se on pitkä ja polveileva tie, mihin monesti tarvitsee tukea ja apua.
Minä erosin kun oli kolme lasta ja selvisi miehen pitkä sivusuhde. Olisin halunnut jäädä taloomme lasten kanssa ja se oli lastenkin tahto. Ex kuitenkin tämän vuoksi hakkasi minut lasten nähden ja käski poistua yhteisesti omistamastamme talosta, lupasi lunastaa minut pois. Olin niin henkisesti loppu että suostuin tähän. Ex maksoi minut ulos ja ostin erorahoilla kolme (!) asuntoa. Yhden minulle ja lapsille asunnostamme varten ja kaksi sijoitusasuntoa. Kaikki velkaisia mutta vuokralaiset maksavat sijoitusasuntojen lainat sekä vastikkeet.
Samalla ovenavauksella kun muutin lasten kanssa pois, uusi nainen muutti sisään lastensa kanssa. Nyt ex on isäpuolena uuden naisensa ja toisen miehen lapsille. Meidän isoista lapsista kaksi on laittanut välit poikki isäänsä ja kolmas lapsi on muodollisissa väleissä isänsä kanssa.
En olisi uskonut että näin voi ihmiselle käydä.
Mutta. Mulla ja lapsilla on kaikki hyvin. Käyn töissä, olemme terveitä, palkkani on ihan hyvä eikä tarvitse elää pettävän ja koko ajan haukkuvan miehen kanssa. Kyllä sä ap pärjäät!
Ap, teillähän on nyt jo valmiiksi kaksi asuntoa: se myymätön rivari ja okt. Toinen muuttaa rivariin ja toinen asuu okt:ssa. Helppo ero kun lähtevä vaan pakkaa tavaransa.
Miksi ette tee näin?
75 jatkaa ap:lle. Eli jos vaan mahdut lasten kanssa rivariinne niin suosittelen sitä sinulle.
Tämä siksi että suhteesi appivanhempiisi muuttuu erossa. Näin kävi minullekin. Vaikka ex mies petti useasti ja suhteemme loppui exän sivusuhteeseen niin ex appivanhempani näkivät minut sanojensa mukaan lapsellisena naisena kun suutuin exän pettämisestä ja he syyttivät valehtelijaksi kun kerroin poikansa väkivaltaisuudesta, vaikka rikosilmoitus on tehty ja ex myöntänyt kaiken poliiseille. Eli exäni on heille viaton kultapoika tekipä hän mitä vaan.
Minä en ole missään tekemisissä ex-appivanhempien kanssa. En voi pyytää heiltä lastenhoitoapua tai mitään. Varaudu siihen että eron myötä appivanhempasi poistuvat elämästäsi. Ja asuminen heidän naapurissa voi olla todella hankalaa jos lapset haluavat juosta sinne omia aikojaan.
Jos olette aviossa, sinulla on 50% päätäntävalta omistuksiin. Jos mies ei suostu myymään rivaria "tappiolla" (kaikkihan niin joutuvat tekemään nykyisessä markkinatilanteessa) , sanot että eron tullessa ositus tullaan tekemään tarvittaessa ulkopuolisen juristin toimesta. Valitettavasti silloin tappiot ovat todennäköisesti vielä isommat. Eli kannatan edellä kertojia, jos mies ei suostu myyntiin , muutat rivariin lasten kanssa. Talo myyntiin, jos mies ei suostu, hän joutuu lunastamaan osuutesi talosta jos haluaa siihen jäädä. Jokainen päättää itse miten haluaa elämänsä järjestää niillä pelimerkeillä jotka on kädessään.Toki erossa kaikki kärsivät käytännössä aina taloudellisesti, mutta näin se menee. Been there , done that.