Miten tulit uskoon?
Mitä ihmiselle oikeastaan tapahtuu että tulee uskoon? Aihe kiinnostaa kauheasti. Mikä on se oivallus joka siinä tulee? Ihmisen täytyy olla jotenkin valmis siihen, vai mitä?
Kommentit (90)
Itse aloin etsimään oikeaa uskoa kun elämässäni oli tapahtunut ero, mies oli pettänyt ja kaikki oli mennyt uusiksi. Elämässäni oli jo pitkään ollut vaikeita asioita, olin pettynyt ihmisiin monta kertaa ja minua oli hyväksikäytetty.
Ajattelin ettei tämä elämä voi olla pelkästään sitä että täällä kärsitään, vaan kyllä jotain syvempää merkitystä täytyy löytyä. Halusin löytää oikean uskon ja aloin käymään kristittyjen seurakunnan tilaisuuksissa ja tutkimaan asiaa.
Tiesin vahvasti että nyt olen oikealla tiellä ja tämä on oikea valinta. Eräänä päivänä tein uskon ratkaisun ja sen jälkeen Jeesus ilmestyi minulle mikä vielä vahvisti asian. Muutuin ihmisenä valtavasti, monet kaverit jäivät, synnintuntoni heräsi.
Ymmärsin kuinka syntinen olen, enkä voi pelastua koskaan millään hyvillä teoillani, vaan ainut tie pelastukseen on ottaa Jeesuksen tarjoama pelastus vastaan uskomalla Häneen ja pyytämällä anteeksi omia syntejä ja tekemällä parannusta. Täydellisiä meistä ei tule täällä maan päällä, mutta tahallista syntiä meidän pitää karttaa.
Kasvoin uskoon kristillisessä perheessä ja olen uskonut Jumalaan koko elämäni ajan. Lapsena en vain vielä ottanut uskoa ns. vakavasti, mutta teini-iässä kiinnostuin kristinuskosta aidosti ja koin sellaisen herätyksen, että se oli itselleni kokemuksena ikään kuin uskoontulo.
Aikuisena sitten avioiduin toisen uskovaisen kanssa, mutta aloin kokea hengellistä väkivaltaa. Hän teki minulle ikäviä asioita ja perusteli niitä Jumalan kehotuksilla. Lopulta hän otti eron ja sanoi senkin johtuneen Jumalan kehotuksesta - eli miten asia itselleni näyttäytyi, ikään kuin Jumala olisi puhunut hänelle että minä olen niin paha ihminen että hänen pitää erota minusta. Traumathan tuosta jäi, ja vaikka vielä 10 vuotta myöhemmin uskon Jumalaan, en vieläkään pystyisi käymään säännöllisesti seurakunnassa. En ole Jumalalle katkera, mutta yhteys muihin uskovaisiin ahdistaa ajatuksenkin tasolla ja sellaiset puheet, joissa ihminen kertoo Jumalan puhuneen hänelle, nostavat minussa karvat pystyyn. Siksi elän nykyään kuin pakana ja parhaat ystäväni eivät ole uskovaisia. Mutta kyllä minä silti edelleen uskon, ja kerron tämän avoimesti aina kun joku sattuu kysymään että uskonko Jumalaan tai että olenko kristitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen väsynyt aloituksiin, joilla kerätään negatiivista kuraa uskovien ihmisten niskaan. Tässäkin ketjussa on monenlaista vihapuhetta, mitä ei olisi väliksi nähdä.
Suomessa on uskonnon vapaus, mutta onko kristityllä uskon vapautta?
Kiitos vastauksestasi mutta en ymmärrä nyt ollenkaan mitä tarkoitat aloitus jolla kerätään kuraa, koska se ei ole tarkoitukseni. En oikein tiedä miten muuten aloittaisin, kuin esittämällä kysymykseni kuten parhaaksi näen? :) olen tutkiskelijaluonne ja kiinnostunut erilaisista ilmiöistä mutta ihan aidosti sydämellä etsin Jumalaa ja Jeesusta. Ap
Kiitos kommentistasi. Ymmärryksesi saattaa lisääntyä, jos luet lainaamasi tekstiosan loppuosankin, etkä lainaa vain osaa tekstistä - tai sitten ei, mutta minä en ole
Kyllä luin sen ja kiitos siitä. En vaan oikeasti tajua tätä sinun hyökkäävää asennetta. Rauhaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen väsynyt aloituksiin, joilla kerätään negatiivista kuraa uskovien ihmisten niskaan. Tässäkin ketjussa on monenlaista vihapuhetta, mitä ei olisi väliksi nähdä.
Suomessa on uskonnon vapaus, mutta onko kristityllä uskon vapautta?
Elämme kuitenkin kristityssä maassa.
Itsellä suurin muutos oli ns sisäisen puheen muuttuminen eli se, miten näen ja koen itseni.
Sisäinen rauha, loputtomalta tuntuvan etsimisen loppuminen.
Yksinäisyyden tunteen väistyminen.
Ymmärryksen lisääntyminen siitä, mitä Rakkaus on.
Toisten ihmisten näkeminen arvokkaina.
Ikuisuuden hehkun heijastus on juuri se hetki, kun katsomme toista ihmistä silmiin ilman pelkoa ja näemme heijastuksen Jumalasta.
Näitä hetkiä kokee silloin kuin sitä vähiten odottaa, usein siellä, missä ihminen on kaikkein haavoittuvin.
Miksi näät aloituksen negatiivisuuden keräämisenä uskovaisia kohtaan? En ole aloittaja, mutta myös aihe kiinnostaa. Lueskelen silloin tällöin raamattua ja joskus rukoilen, ja itsessään tuo uskoontulon kokemus on sellainen mikä on tapahtumana mietityttänyt. Ei ole aloituksen vika jos aina vähänkään kristinuskoon liittyvät jutut saa tällä palstalla negatiivisuutta ja väheksyntää osakseen
*Sinulla on totta kai vapaus uskoa. Puolustan uskonvapauttasi viimeiseen saakka, mutta samalla muistutan, ettei sinulla ole mitään oikeutta kieltää uskontosi kritisointia saati pakottaa muita elämään sinun uskosi mukaisesti. Käytä oikeuttasi uskoa, mutta älä yritä estää keskustelua siitä. Ymmärrä uskomisen sekä sanomisen vapaus kaikkia koskevaksi."
Uskonnon kritisointi on eri asia kuin navan alapuoliset roskakommentit tai vihapuhe. Ymmärrä Sinä se.
Vierailija kirjoitti:
Päästämällä irti.
Mistä?
"Miksi näät aloituksen negatiivisuuden keräämisenä uskovaisia kohtaan? En ole aloittaja, mutta myös aihe kiinnostaa. Lueskelen silloin tällöin raamattua ja joskus rukoilen, ja itsessään tuo uskoontulon kokemus on sellainen mikä on tapahtumana mietityttänyt. Ei ole aloituksen vika jos aina vähänkään kristinuskoon liittyvät jutut saa tällä palstalla negatiivisuutta ja väheksyntää osakseen*
Siksi, että ketjussa esiintyy navan alapuolisia kommentteja ja vihapuhetta.
Kun olin pieni, oli tapana, että vanhemmat kävivät seuroissa, vaikkeivat erityisen uskovaisia olleetkaan.
Siellä kuulin Jumalasta ja niin kauan kuin muistan, siis ihan pienestä pitäen olen rukoillut tarpeen tullen ja turvannut Jumalaan. Läpi elämän olen saanut paljon rukousvastauksia, ihmeitäkin elämässäni tapahtunut ja valtava turva on ollut pahoina päivinä.
Ei, en todellakaan kuulu mihinkään lahkoon ( koska kukaan ei ole toistaan oikeammassa niissä asioissa) tai vastaavaa, enkä myöskään kirkkoon. Mutta olen ollut koko ikäni uskova. Sopii minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala rukoilla Jumalaa että tahdot tulla uskoon
Rukoiltu on. Enkä tullut uskoon.
Eri
Sinä uskoit,vähintäänkin toivoit, jo. Sinä rukoilit, sinä etsit Jumalaa/Jeesusta ja silloin,siinä hetkessä otit sen tärkeimmän uskon askeleen, astuit tuntemattomaan-,mutta tuliko usko eli sydämen muutos sinuun? Sen antaa Jumala, sitä et voi itse älysi avulla arvioida tai saavuttaa.Tämä on hyvin yksinkertainen asia. 'Joka uskoo ja kastetaan pelastuu.' Ilmeisesti etsit sitä,mitä kuvataan Raamatussa:'Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.'. Aloittaja etsii ja etsivä löytää. Jeesusta kun huudat, Hän tulee vastaamaan. Poista omat odotuksesi ja kuvitelmasi-Hän vastaa juuri sinulle kuten sinulle parasta on. Älä lakkaa etsimästä, kolkuttavalle avataan. Lue Raamattua ja jatka vilpitöntä rukoustasi;Jumala ei jätä vastaamatta sinulle.
"Kyllä luin sen ja kiitos siitä. En vaan oikeasti tajua tätä sinun hyökkäävää asennetta. Rauhaa. Ap"
Vastasin vain kysymykseesi. Voit kysyä itseltäsi, miksi koet vastaukseni vihamielisenä. Minähän en syytä siihen tiedä.
Minulla kävi myös niin (onnellisen) kurjasti, että kaikki muut keinot oli jo käytetty. Vuosienkaan terapia ja lääkitys ei ollut ratkaisevasti auttanut masennukseeni ja ahdistukseeni, mikä lapsuuden tähden alkanut. Tunsin jonkun, jonka tiesin käyvän jossakin kummassa uskovien paikassa ja pyysin hänen mukaansa, kun tarvitsin vain jotakin, vähintään seuraa. Siellä puhuttiin juuri niistä asioista, mitä minunkin tarvitsi kuulla, ihmeellistä. Kiinnostuin menemään uudemmankin kerran tuohon kristilliseen, luterilaiseen kokoukseen. Siellä muiden, pidempään uskossa olleiden, tuella asioita pikkuhiljaa selvisi. Kotona yksin ilta-ahdistuksessani sitten rukoilin kuten siellä oli neuvottukin ja tietoisesti luovutin elämäni Jeesukselle ja sanoin kaipaavani taivaallista Isääni. Näin se vähitellen alkoi, juttelin paljon uskovien kanssa, sillä minulla oli paljon elämän kysymyksiä. Nyt on mennyt uskovaisena vuosikymmenet, se on valtava aarre kun ihminen saa löytää uskon. Jeesus auttaa ajassa ja pelastaa taivaan kotiin. Jumala se on joka kaiken vaikuttaa ja Hän on se joka vetää puoleensa ja usein tosiaan vaikeuksien kautta. - Miten tulla uskoon? Rukoile, lue tai kuuntele jumalansanaa, keskustele.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin vähitellen. Ajauduin töihin seurakunnan toimintaan ja sitten eräs sukulainen tuli uskoon. Vähitellen aloin lukea itsekin Raamattua. Ei tämä mitään on/offia ole, eikä mikään helppo ja mutkaton tie elää, mutta antaa ainakin turvaa ja merkitystä elämälle.
Sinä 'ajauduit'? Et siis ole oppinut näkemään elämässäsi Jumalan johdatusta? Et ilmeisestikään ole kokenut uudestisyntymistä ylhäältä, eli et omaa henkilökohtaista suhdetta Elävään Jeesukseen? Sinulla on pitkä matka päästäisi sydämeen,sillä vain sydämen uskolla pelastutaan. Luet Raamattua? Kiva,niin tekevät pedo-piispatkin. Oletko sinä uudestisyntynyt, oletko sinä kokenut uudestisyntymisen siten,että tiedät vastauksen ilman mitään epäilyä,jos sinulta kidutettaessakin kysyttäisiin,kuka on Herra? Jos et, et ole uskossa,olet vain seurakunnan hangaround, joka tuli seurakuntaan kaivatessaan inhimillistä lämpöä tai halusta tehdä jotain 'hyvää' mutta ei koskaan ottanut Jumalan ristin evankeliumia todesta omalle kohdalleen,vaan katsoi ihmisiin ympärillään. Valitettavasti ihmisen parhaatkaan teot eivät häntä pelasta-vain usko Jeesuksen Kristuksen veren voimaan ja sovitukseen synnesitäsi voi sinut pelastaa ja tuo usko jos se on aitoa,muuttuu myös käytännön todellisuudeksi,jos kääntyminen on annettu ylhäältä. Huom.inhimillinen hyvän tekeminen ei tarkoita koskaan automaattisesti,että ihminen olisi aidosti kohdannut Jeesuksen. Meidän hyvät tekomme eivät meitä pelasta,jokainen on syntiä tehnyt ja on kirkkautta vailla. Oletko siis tullut synnintuntoon? Ymmärtänyt,että sinun 'hyvyytesi' ons saastainen vaate Jumalan edessä eikä mikään,mitä itse teet,voi sinua tehdä Hänelle kelpaavaksi? Sitä on uskoontulo-ymmärrät oman kyvyttömyytesi tehdä oman parantumisesi tai sisäisen muutoksesi eteen mitään ja turvaat vain ja ainoastaan Jeesuksen täydellisyyteen puolestasi. Silloin loppuvat vaatimukset ja valheet. Jos teeskentelee pyhää ja virheetöntä tai oikeassa olevaa ,kuten fariseukset jotka patsastelivat kuvitellulla paremmuudellaan,sinulla ei ole osaa aidosta uskosta; Raamattu on tässä täysin yksiselitteinen. Toivon sinulle rauhaa uskonkipuiluissasi ja tiedän, ettei Jumala koskaan jätä aitoa etsijää oman onnensa nojaan. Muista; katso Jeesusta ja vain Häntä. Ihmisten organisaatiot eivät pelasta tai auta ketään,eikä edes se paras ystävä.
Ryyppäsin vuosia ja elin huonoa elämää. Minulla oli hirveän paha olo koska tiesin, että se on väärin. Olin jo ihan loppu ja itsetuhoinen. En nähnyt enää mitään valoa tai toivoa.
Viimeisillä voimillani rukoilin vilpittömästä sydämestäni apua Jeesukselta. Luovutin asiani kokonaan Hänelle. Ihme tapahtui, rukoukseeni vastattiin. Ahdistukseni helpotti ja sillä hetkellä myös raitistuin. Minun ei enää tarvinnut juoda pisaraakaan. Muitakin ihania asioita tuli sen myötä elämääni.
T. Raittiina uskovana 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi näät aloituksen negatiivisuuden keräämisenä uskovaisia kohtaan? En ole aloittaja, mutta myös aihe kiinnostaa. Lueskelen silloin tällöin raamattua ja joskus rukoilen, ja itsessään tuo uskoontulon kokemus on sellainen mikä on tapahtumana mietityttänyt. Ei ole aloituksen vika jos aina vähänkään kristinuskoon liittyvät jutut saa tällä palstalla negatiivisuutta ja väheksyntää osakseen*
Siksi, että ketjussa esiintyy navan alapuolisia kommentteja ja vihapuhetta.
Vihapuhetta on kaikkialla. Mutta eikö etsikkoajalla nimenomaan ole tärkeää kuulla muiden todistusta. Kyllä aikuinen ihminen osaa skipata ala-arvoiset kommentit sillon kun on halu oppia ja löytää.
Olen aina uskonut Jumalaan, Jeesukseen ja siis kaiken mitä Raamatussa sanotaan. Mutta työnsin pois kaiken tuon pitkäksi aikaa. Leikin että niitä asioita ei ole, kiinnitin huomioni maallisiin asioihin. Välillä koin kaipausta Jeesuksen yhteyteen, minulla oli etsikkoaikoja. Kompuroin, olin enemmän ja vähemmän tietoisesti "kahdella tuolilla". Jälkeenpäin edes en osaa sanoa milloin annoin elämäni Jeesukselle, milloin minusta tuli uskova. Vai olenko vieläkään Jumalan lapsi? Tuntuu välillä että paukutan ja hakkaan ovea itkien ja huutaen, mutta olen myöhässä, en enää pääse Jumalan lapseksi. Tässä ovella makaan koska minne muualle menisin? Paholaiselle töitä en halua tehdä. Toivon että mahdollisimman moni pelastuu. Jos minä en, tiedän silti että Jumala on oikeudenmukainen ja vain Jumala on hyvä.
"Jeesus ei ole Jumala. Piste ja lukko ja aamen. Olin n. 6 v. kun riitelin tästä asiasta muiden lasten kanssa suunnilleen näillä samoilla sanoilla. Annetaanko jo olla?"
Kirjoitettu on:
Kolme on taivaassa todistajaa: Isä, Sana ja Pyhä Henki ja nämä kolme ovat yhtä.
Löytyy Johanneksen kirjeestä
Vierailija kirjoitti:
Olen aina uskonut Jumalaan, Jeesukseen ja siis kaiken mitä Raamatussa sanotaan. Mutta työnsin pois kaiken tuon pitkäksi aikaa. Leikin että niitä asioita ei ole, kiinnitin huomioni maallisiin asioihin. Välillä koin kaipausta Jeesuksen yhteyteen, minulla oli etsikkoaikoja. Kompuroin, olin enemmän ja vähemmän tietoisesti "kahdella tuolilla". Jälkeenpäin edes en osaa sanoa milloin annoin elämäni Jeesukselle, milloin minusta tuli uskova. Vai olenko vieläkään Jumalan lapsi? Tuntuu välillä että paukutan ja hakkaan ovea itkien ja huutaen, mutta olen myöhässä, en enää pääse Jumalan lapseksi. Tässä ovella makaan koska minne muualle menisin? Paholaiselle töitä en halua tehdä. Toivon että mahdollisimman moni pelastuu. Jos minä en, tiedän silti että Jumala on oikeudenmukainen ja vain Jumala on hyvä.
Jumala ottaa sinut lapsekseen, hän ei ketään joka hänen luo tulee heitä ulos.
Raamatussa Matteus 7:7-11 FinRK[7] Anokaa, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. [8] Sillä jokainen anova saa, etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan. [9] Vai kuka teistä antaisi pojalleen kiven, kun hän pyytää leipää, [10] tai käärmeen, kun hän pyytää kalaa? [11] Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljon ennemmin teidän taivaallinen Isänne antaa hyvää niille, jotka sitä häneltä anovat.
Ja jos olet ollut Tuhlaajapoikana tai tuhlaajatyttönä, niin myös tämä lupaus on.
Luukas 15:4-7 FinRK
[4] Jos jollakin teistä on sata lammasta ja hän kadottaa niistä yhden, eikö hän jätä niitä yhdeksääkymmentäyhdeksää erämaahan ja lähde etsimään kadonnutta, kunnes löytää sen? [5] Kun hän löytää lampaan, hän nostaa sen iloiten harteilleen, [6] ja kotiin tultuaan hän kutsuu ystävänsä ja naapurinsa ja sanoo heille: Iloitkaa kanssani, sillä minä löysin lampaani, joka oli kadonnut. [7] Minä sanon teille: samoin on taivaassa suurempi ilo yhdestä syntisestä, joka kääntyy, kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse.
Jatka rukousta ja sano että tahdot päästä Jumalan lapseksi ja otat vastaan Jeesuksen Herraksesi. Hän avaa oven. Pyydä Jumalaa lähettämään oppaaksesi Pyhä Henki joka opastaa sinua uskon matkallasi ja lue Raamattua. Kuuntele hengellisiä puheita YouTubessa: Tohtori Ristintie
ja käy seurakunnassa. Siunausta sinulle!
Etkö koskaan käännä pois katsettasi minusta, etkö hellitä minusta sen vertaa, että saisin sylkeni nielaistuksi? Job 7:19
Tässä on ateisteille ja Jumalaa etsiville täky; ettekö te ole paljon suurempi arvoiset (Jumalalle)kuin ne(taivaan linnut ja kedon kukkaset)?
Tee rauha Jumalasi kanssa eikä sinun tarvitse enää pelätä. Mikään muu oppi/uskonto/ideologia maailmassa ei tarjoa ehdotonta armoa ja Kaikkivaltiaan suojaa. Vaikka kärsimyksesi olisivat olleet kuinka hirveät ja epäoikeudenmukaiset, Jeesus on ne kantanut ja voi sinua auttaa.
Masentunut,ahdistunut,tuskainen,rikottu,rai skattu,pahoinpidelty,kaltoin kohdeltu,kidutettu,vainottu; lue Jobin kirjaa ja Jesajan luku 53.
Raamattu ei ole vieras inhimilliselle kärsimykselle ja Jeesus on ainoa,joka on sovittanut tämän maailman Jumalan kanssa.
Yksi on välimies; Jeesus Kristus.
Vierailija kirjoitti:
"Jeesus ei ole Jumala. Piste ja lukko ja aamen. Olin n. 6 v. kun riitelin tästä asiasta muiden lasten kanssa suunnilleen näillä samoilla sanoilla. Annetaanko jo olla?"
Kirjoitettu on:
Kolme on taivaassa todistajaa: Isä, Sana ja Pyhä Henki ja nämä kolme ovat yhtä.
Löytyy Johanneksen kirjeestä
Lue sinä sitä ja usko vaikka siihen. Kukin uskoo, mihin lystää.
Jeesus ei ole Jumala. Piste ja lukko ja aamen. Olin n. 6 v. kun riitelin tästä asiasta muiden lasten kanssa suunnilleen näillä samoilla sanoilla. Annetaanko jo olla?