Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riku tienaa 31000e kuukaudessa keräämällä verovapaasti mustikoita.

Vierailija
16.07.2024 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010568417.html

Enemmän ihmetyttää ihmiset jotka mustikoita ostaa, eivätkä poimi.

Kommentit (241)

Vierailija
181/241 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako hän siis pitkäaikaistyöttömänä myös työmarkkinatukea marjankeruuajaltaan?

Eihän hän hae silloin työtä tai ainakaan suostu ottamaan sellaista vastaan, koska tienaa marjanpoiminnallaan monin verroin palkkatöihin nähden.

Vierailija
182/241 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän hän hae silloin työtä tai ainakaan suostu ottamaan sellaista vastaan, koska tienaa marjanpoiminnallaan monin verroin palkkatöihin nähden.

Niin. Jos täyttää asetetun työnhakuvelvoitteen, kaikki ok. Jos työtä tarjotaan, aivan varmasti ottaa sen vastaan.

Pitkäaikaistyöttömälle ei kukaan tarjoa mitään sopimusta työsuhteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/241 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä verottaja (ja Kela) katsoo tuon yritystoiminnaksi, jos toiminta on jatkuvaluonteista ja kokopäiväistä. 

No, eihän katso, kun ei verolakeihin ole mitään rajoja poimintulojen suhteen asetettu. Verotonta mikä verotonta. Ei työtä eikä yritystoimintaa, sallittua 'luontaistalouden' harjoittamista.

Vierailija
184/241 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kaikki työttömät mustikka metsään..

Palkka 1000€ päivä.Ei koulutusta.

Milläs ne mustikat saa sieltä metsästä ostajille? Eivät yleensä tuppaa hakemaan sieltä tien pientareelta silloin kun ämpäri olis täys.

Voi tyhmyyttä, eikö sulla ole jalkoja.

Vierailija
185/241 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti saa ja ainahan voi katkaista halutessaan marjakaudeksi työnhaun. Työmarkkinatuki on niin pieni nopea poimija kerää tuon summan päivässä mitä tukea saisi kuukaudelta. Toisaalta jos ei vuosiin ole saanut työtä niin ei varmasti saa sitä tuona aikanakaan. Ainoastaan toimeentulotukea saavat ovat ongelmissa jos jäävät kiinni marjojen keräämisestä myyntiin. Heiltä lähtee tuki nopsasti. 

Vierailija
186/241 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä verottaja (ja Kela) katsoo tuon yritystoiminnaksi, jos toiminta on jatkuvaluonteista ja kokopäiväistä. 

Ja miten kuutamolla joku voi asioista ollakaan. 

Vierailija
187/241 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra kyllä tämän verovapauden poistaa oikopäätä kunhan jaksaa.

Mutta näitä Rikuja on kuitenkin aika harvassa.

Vierailija
188/241 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten Suomessa voi olla tälläinen aukko verotuksessa. Onko tämä ainut asia mitä ei veroteta, siltä tuntuu.

Jep, mustikkavero pitäisi olla. Päätetään, että jokainen suomalainen syö mustikkaa 10 kg vuodessa ja vero vaikka 8 euroa per kg.

Valtio saisi verotuloja lisää 440 miljoonaa euroa. Ei pelasta julkista taloutta, mutta tuon verran voisi taas alentaa rikkaiden verotusta, eikö?

Miksi vain köyhiltä leikataan? No siksi, että köyhien elintaso on liian korkea. Meillä muills se on liian korkea.

Onneksi olkoon, jos sarkasmitutkasi toimi. Jos ei, ei se mitään.

Vierailija
189/241 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kahden henkilön päivän lakkareissun tulos, 100 kg. Ihan mukavat tulot siitä saa, meillä maksetaan 18€/kilo.

https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/451108018_1022344313…

Vierailija
190/241 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten Suomessa voi olla tälläinen aukko verotuksessa. Onko tämä ainut asia mitä ei veroteta, siltä tuntuu.

Jep, mustikkavero pitäisi olla. Päätetään, että jokainen suomalainen syö mustikkaa 10 kg vuodessa ja vero vaikka 8 euroa per kg.

Valtio saisi verotuloja lisää 440 miljoonaa euroa. Ei pelasta julkista taloutta, mutta tuon verran voisi taas alentaa rikkaiden verotusta, eikö?

Miksi vain köyhiltä leikataan? No siksi, että köyhien elintaso on liian korkea. Meillä muills se on liian korkea.

Onneksi olkoon, jos sarkasmitutkasi toimi. Jos ei, ei se mitään.

Mitä se verottaja kenenkään syömisiä määrää. Tulo on tulo josta pitää maksaa verot. Jos vaikka miljoona tällasta Rikua keräilisi mustikoita pari kuukautta niin että tienaa 25e tunti ja 12h päivässä niin sellasella soppelilla 30% verotuksella siitä saisi sellaset 5 miljardia verotuloja.

Vierailija
191/241 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kaupungissa, ikää alkaa olemaan, siinä ei huvita lähteä pyöräileeen metsälle päin(sanko ym varusteet mukana) 

Vierailija
192/241 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poiminta vaan on oikeasti törkeän raskasta työtä. Oleppa koko päivä mustikassa, niin selkä on niin kipeä ettet nouse sängystä viikkoon.

Vierailija
193/241 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan minulla ei tässä lähialueella ole juuri mitään metsää. Pitäisi julkisilla ajella mustikkapaikalle ja ämpäri kerrallaan tuoda kotiin.

Vierailija
194/241 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ne noita myy????? Keräisin itsekin, mutta en tiedä yhtään kuka noita vastaanottaa ja niistä maksaa? En lähe kyselemään suoraan yksittäisistä ravintoloista tai kaupoista.

Kysy torimyyjiltä 

Vierailija
195/241 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kahden henkilön päivän lakkareissun tulos, 100 kg. Ihan mukavat tulot siitä saa, meillä maksetaan 18€/kilo.

Lakka eli hilla on ihan eri asia kuin mustikka. Hilla painaa niin paljon ettei 100 kiloa ole kovinkaan iso määrä.

Eipä suomalaiset marjayrittäjät osta suomalaisilta marjoja, Soitin pariin yritykseen mutta mulla olisi pitänyt olla hygieniapassi ja marjat olisi pitänyt puhdistaa. Hinnasta eivät puhuneet mitään. 

Vierailija
196/241 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joinakin vuosina poiminut itse mustikat pakkaseen ja joinakin vuosina olen ostanut.

Löysin hyvän paikan ja kokeilin poimia- reilussa tunnissa sain ämpärin täyteen poimurilla. Poimin varoen ettei roskia tulisi paljoa, ja aina kun kippasin poimurin niin putsasin enimmät roskista pois. Ajattelin poimia tänä vuonna myyntiinkin jos ehdin, on hyvä tuntipalkka kun mustikasta saa 40-50€/ 10 litraa. Pari- kolme tuntia joka toinen päivä tekee siis viikkotasolla ihan kivan bonuksen. Ajattelin kattaa sillä nousseita kuluja.

Vierailija
197/241 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää ap:n yksinkertaisuus. Sinuako ihmetyttää, että on vanhuksia ja sairaita, jotka eivät enää jaksa mennä metsään vaikka tykkäisivät siitä ja siksi ostavat? Sinuako ihmetyttää henkilöt, joita ei vain kiinnosta poimia kun on varaa ostaakin? Esimerkkinä Ulla Tapaninen tai minun mieheni, kumpikin on lapsena pakotettu metsään, Tapaninen sanonut julkisesti että jaksaa ostaa ja minun mieheni nyt lähipiirissä että se on vaimon homma meillä, hänen kiintiö on täynnä. Sitten on ne, joilla on työt ja perhe sekä aikaa rajallisesti eikä metsiä nyt ihan lähellä. 

Täällä myydään paljon paikallisessa puskaradiossa että Facebook-kirppiksellä. Itseäni lähinnä hmetyttää ne tyypit, joiden mielestä suomalaiset ei poimi ja kuitenkin samassa puskaradiossa näkevät itsekin suomalaisia myyjiä. 

Itse kävin kainuulaisen anopin kanssa. Sain parhaina vuosina 3-4 sankollista tunnissa poimurilla, kun anoppi tiesi paikat. Anopin kassaan poimin työsskäyvänä sen lisäksi mitä itselle poimin. Täällä saan poimittua kolme-viisi litraa tunnissa, tosin poimin käsin niin ei ole niin paljon puhdistettavaa. Yhden paikan olen löytänyt ja siitä saan omiin tarpeisiin. Jos en tykkäisi poimia, ostaisin. On vara poimia. Miksi ne, jotka eivät tykkää poimia ja on varaa ostaa, menisivät metsään? 

Vierailija
198/241 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se helppo höynäyttää toimittajaa, joka ei itse ole koskaan käynyt marjassa. Minä olen ja voin vakuuttaa, että ei ole mahdotonta saada marjastuksella tonnin päiviä - mutta ei joka päivä. Haravalla kerättyjen marjojen puhdistaminen on niin työlästä, että aikaa menee paljon enemmän puhdistamiseen kuin poimintaa. Eikä kukaan niin roskaisista hyvää hintaa maksa.

Täältä löytyy laskuri: https://yle.fi/a/74-20098804 . Omilla maksimimäärillä en päässyt tuolla laskurilla kuin 500 euron päiviin. Mutta nyt lähden töihin, n. 200€/päivä.

Vierailija
199/241 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti päätellen reilu 6 tonnia puhdistettua mustikkaa :)

Vierailija
200/241 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakka eli hilla on ihan eri asia kuin mustikka. Hilla painaa niin paljon ettei 100 kiloa ole kovinkaan iso määrä.

Eipä suomalaiset marjayrittäjät osta suomalaisilta marjoja, Soitin pariin yritykseen mutta mulla olisi pitänyt olla hygieniapassi ja marjat olisi pitänyt puhdistaa. Hinnasta eivät puhuneet mitään. 

Vain hölmö myy marjansa firmoille, somessa kannattaa ilmoittaa, saa moninkertaisen hinnan, helposti tulevat kotoa noutamaan, jotkut myös kuljettavat asiakkaan kotiin.