Riku tienaa 31000e kuukaudessa keräämällä verovapaasti mustikoita.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010568417.html
Enemmän ihmetyttää ihmiset jotka mustikoita ostaa, eivätkä poimi.
Kommentit (241)
Lopettaisin heti päivätyöni, jos kuukauden marjanpoiminnalla saisi vuoden palkkaa vastaavat tulot. Senhän takia aasialaiset poimijatkin tulee tänne. Taitaisi käytännössä loppua marjarahat hyvin äkkiä kesken, jos niillä pitäisi koko vuosi elää.
Ei sinne mettään kuka tahansa voi mennä. Pitää olla hyvät tulki-ja liikuntaelimet eikä allerginen ötököille.
Maasto voi olla hankalaa ja vaarallistakin. Siellä voi astua kuoppaan ja jalka murtua. Tuttava ei meinannut päästä kuopasta ylös mutta jalka ei onneksi murtunut. Ei kannata ihan kenen tahansa lähteä mettään. Itse uskallan vain niillä katetuilla tasaisilla metsäpoluilla kulkea kun on operoidut jalat.
Rikullakaan marjarahat ei riitä perheen elättämiseen kuin jouluun asti. 31 000 euron bruttotuloillakin osa normaaleista työssäkäyvistä joutuu elättämään perheensä koko vuoden ajan. Joku ei nyt täsmää.
Puppa kirjoitti:
Raskaasta työstä hyvä palkka.
Ihan virkamies palkoille pääsee, kun joka kuukausi tuon määrän kerää. 12kk siis, miinus kesäloma. Kyllä nyt Petteri verottaa ennakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Rikullakaan marjarahat ei riitä perheen elättämiseen kuin jouluun asti. 31 000 euron bruttotuloillakin osa normaaleista työssäkäyvistä joutuu elättämään perheensä koko vuoden ajan. Joku ei nyt täsmää.
Varmaan se että Riku ei ole väittänytkään saavansa 31 00 euron tuloja marjoista. Sen on palstamammat ihan itse vääristelleet.
Jos tuon 31 000 tienaa ja sillä elää jouluun asti on kovat menot .
Vierailija kirjoitti:
Jos tuon 31 000 tienaa ja sillä elää jouluun asti on kovat menot
Ei tienaa! Uskokaa nyt että tuo 31t on hatusta vedetty luku tällä palstalla
Tuo 31k/kk nyt ehkä oli liiottelua,mutta kuitenkin varmaan tuhansia voi tienata. Ja ainakin pointtina,että saa omat vitamiinit kerättyä,jos ei muuta.Kyllä minä mielelläni pari ämpäriä ostaisin (vähän kalliimmallakin hinnalla tukeaksekseni työtöntä tai nuorta opiskelijaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se että Riku ei ole väittänytkään saavansa 31 00 euron tuloja marjoista. Sen on palstamammat ihan itse vääristelleet.
Väitti artikkelissa kuitenkin, että saa 10 minuutissa ämpärin täyteen. Melko epärealistinen lukema tämäkin.
Unohtui mainita, että mustikasta maksetaan 6€/kg eli jotta pääsee tuohon 1000:n euroon, pitää kantaa metsästä melkein 30 sangollista , siihen ei moni pysty, vaikka olisi jo valmiina sangoissa. Matkaakin tulee helposti päivässä sitten jo yli 30km, koska ei se mustikka aivan auton vieressä kasva. J a sitten vielä kuljetus ostajalle.....kyllä se taitaa siihen 2-4 sangollista max/päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitti artikkelissa kuitenkin, että saa 10 minuutissa ämpärin täyteen. Melko epärealistinen lukema tämäkin.
Sillä on haravapoimuri ja kymmenen minuuttia kuluu jos on runsaasti marjaa tarjolla haravointipaikalla. Haravalla saa takuulla paljon myös roskaa marjojen mukana.
Tuntuu kyllä mahdottomalta tuo tahti.
Me kerätään miehen kanssa paljon mustikkaa, koska syödään sitä kaksi kertaa päivässä (aamuin ja illoin) eli sitä tarvitaan paljon. Nyt on oltu metsässä noin pari tuntia päivässä ja saatu yhteensä päivässä noin neljä ämpärillistä pomittua, eli voi sanoa, että yksi henkilö poimii noin ämpärillisen tunnissa, kun oikein reippaasti painetaan menemään. Kotona putsataan, mutta siinä meillä on apuna imuriin kytkettävä marjanpuhdistin, joten neljän ämpärin putsaamiseen ja pussittamiseen menee reilu tunti. Mutta ämpärien yms. pesemiseen ja putsaamiseen menee yllättävän kauan aikaa. Pakastimia meillä on kellarissa yhteensä neljä kappaletta, jotta mustikat, mansikat ja sienet saadaan mahtumaan.
Oma selkäkään ei kestäisi metsässä kykkimistä paria tuntia kauempaa, vaikka kaipa sekin ajan myötä tottuisi.
Mun isäni poimi armeijasta eläkkeelle jäätyään koko suvun marjat monena vuonna. Meni aina kävellen metsään, 0-5 kilometria suuntaansa ja molemmissa käsissä 10 litran sanko, repussa poimuri. Puhdisti itse marjat. Keräsi mustikkaa, lakkaa, vadelmia, karpaloa, puolukkaa. Yleensä 1000 litraa kolmen kuukauden aikana. Lisäksi puutarhasta viinimarjat.
Meidän perhe söi noin 500 litraa, loput annettiin mummolle ja kahden tädin perheelle.
Koska isä ei enää poimi, niin eilen ostin ukrainalaiselta teiniltä, joka kulkee marjassa polkupyörällä, 10 litraa mustikkaa 50 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Just just. Euron litra ja ihan 31000 euroa kuussa. Tuhat litraa siis päivässä . Me himaas
Kerro ihmeessä, mistä saa ostettua mustikkaa euron litrahinnalla! 10l ämpäreitä puhdistettua mustikkkaa on myynnissä tällä hetkellä 50e.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten Suomessa voi olla tälläinen aukko verotuksessa. Onko tämä ainut asia mitä ei veroteta, siltä tuntuu.
Jaa. Mutta arvaapa, kun tällaisia superpoimijoita ilmaantuu enemmän, saattaisko piankin olla niin, että superpoimijat katsotaan kausiluontoisiksi yrittäjiksi?
Ihan vaan harrastemielessä ja omiin tarpeisiin mustikkamettässä käydessäni bongasin pellon reunasta villin punaherukkapensaan. Otin siitäkin vähän marjaa, eilen kävin hakemassa loput, tuli siinä sitten luontohavaintoja muutenkin. Tuulihaukat tänä vuonna tavallista kookkaampia, luokkaa merikotka. Kettu ihmetteli kun itte ihmettelin ojan yllä lenteleviä korentoja, ihmetteli keltamataroiden keskeltä tiiraten.. vo, voi, kiikari ja kamera näille marjareissulle pitäs ottaa mukaan.
Mut juu. Voisin mä sangollisen mustikkaa myyntiin laitettavaksikin kerätä. Viiskyt euroa ok. Mut mä pelkään vaan että olis niin pöljä ostaja että se henk.koht. syistä eli turkulaisena löytäis jotain valittakista ostoksensa suhteen. Mut pitäs laittaa joku muu sitä ostajaa tapaamaan-- hah hah.
Ap, miksi sinä et toimi samoin kuin esimerkillinen Riku?
"Riku tienaa jopa tonnin päivässä" ja niin edelleen.
Tuo tätä joka kesäistä paskaa, 10min ämpäri on täynnä käpyjä, mustikan varpuja ja muuta roskaa. Tunnissakaan hyvin hyvin harva saa hyvin hyvin harvassa paikassa ämpäriään täyteen mustikkaa. Jos siitä sitten maksetaan, niinkuin jutussa kerrotaan 25€ ja on metsässä 24h, sillä vuorokaudessa on kesälläkin vain 24h saa 600€.
Eli vähän nyt taas on liioittelua.