Riku tienaa 31000e kuukaudessa keräämällä verovapaasti mustikoita.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010568417.html
Enemmän ihmetyttää ihmiset jotka mustikoita ostaa, eivätkä poimi.
Kommentit (241)
En usko minäkään tuollaisiin lukemiin. Mutta muutenkin vituttaa nää superpoimijat, jotka poimurilla repii varret ja varvut pitkin metsiä ja tuhoaa kaiken mennessään. Jos ei osaa sormin poimia niin on hyvä ja pysyy pois. Metsässä ei ole kiire, eikä marjojen poimiminen ole mitään hampaat irvessä suorittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että miksi köyhät/työttömät ei mene metsiin marjoja keräämään. Olisi järkevää tekemistä ja saisi ylimääräistä rahaa. Toki on ihmisiä, jotka eivät fyysisten sairauksien vuoksi tuohon hommaan kykene, mutta ne terveet ja kykenevät? Miksi on mukavampaa maata sohvalla ja valittaa, kun sossu ei maksa tarpeeksi. Onko liian vaikeata itse koettaa hoitaa omaa talouttaan edes osan aikaa vuotta?
Työttömän on oltava työmarkkinoiden käytettävissä eikä hillua pitkin metsiä. Hakea tiettyä määrää työpaikkoja kuussa, ilmoittautua rekryfirmojen listoille ja olla lähtövalmiudessa heti aamusta jos soitetaan, osallistua työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin, vastata TE-toimiston soittoihin jne.
Ja annas olla kun TE toimisto soittaa, eikä metsässä ole kenttää. Tai vielä pahempaa, vastaat ja selviää, että keräät marjoja. Sinut katsotaan yksityisyrittäjäksi jolla on toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että miksi köyhät/työttömät ei mene metsiin marjoja keräämään. Olisi järkevää tekemistä ja saisi ylimääräistä rahaa. Toki on ihmisiä, jotka eivät fyysisten sairauksien vuoksi tuohon hommaan kykene, mutta ne terveet ja kykenevät? Miksi on mukavampaa maata sohvalla ja valittaa, kun sossu ei maksa tarpeeksi. Onko liian vaikeata itse koettaa hoitaa omaa talouttaan edes osan aikaa vuotta?
Työttömän on oltava työmarkkinoiden käytettävissä eikä hillua pitkin metsiä. Hakea tiettyä määrää työpaikkoja kuussa, ilmoittautua rekryfirmojen listoille ja olla lähtövalmiudessa heti aamusta jos soitetaan, osallistua työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin, vastata TE-toimiston soittoihin jne.
Ei kannata mennä näihin perskokkareiden juttuihin.
Paljos se edellinen marjastaja kehui tienaavansa, ei ehkä ihan yhtä paljoo kuin tää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poimintaan tarvii auton ellei asu metsän vieressä. Ei kukaan lähde julkisilla marjoja hakemaan. Työttömällä taas ei ole autoon varaa.
Polkupyörälläkin voi ihan hyvin muutaman kilometrin ajaa, laiskoille tosin löytyy aina tekosyy, miksi ei muka onnistu ja en todellakaan ymmärrä, jos joku 10-12-vuotias poika voi kerätä ja myydä marjoja ämpärikaupalla, miksi se ei onnistuisi myös aikuiselta?
Kerääkö ja myykö 10-12 vuotias poika 31 000 euron edestä kuukaudessa marjoja? Vaikuttavaa.
Kuka niin on väittänyt, nyt vähän valoja päälle sielläkin! Tuon ikäinen on varmasti iloinen, jos saa kerättyä muutaman tuhannen euron edestä kesässä ja niin luulisi myös monen pienituloisen olevan, miksi vaahdotaan koko ajan 31000 eurosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja annas olla kun TE toimisto soittaa, eikä metsässä ole kenttä
Tämä ei ole rehellinen juttu. Vain hallituksen tueksi tehty. Kiitos Iltasanomat!
Minäpä,taidan kerätä rasian mustikoita ja myydä sen vanhemmilleni 15000 eurolla verovapaasti. Saan kai itse hinnoitella tuotteeni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joku vielä valittaa ettei töitä löydy ja tuilla pitäisi vaan saada elää.
No marjoja voi poimia noin 1,5kk koko vuoden aikana. Tuohon summaan en usko mitenkään.
Eikä edelleenkään ole palkallista työtä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No marjoja voi poimia noin 1,5kk koko vuoden aikana. Tuohon summaan en usko mitenkään.
Tuo on varmaan laskettu jollain kiiretuntimenetelmällä. Jutussa mainittiin että hyvässä lykyssä sankollisen poimii muutamassa minuutissa. Toimittaja on varmaan laskenut että apajat ja kerääjän kunto riittää päiväksi ja vielä ylitöihinkin.
Ensi vuonna verolle laitettu :( kyllähä riksu tämän aukon huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei taitais tulla kovin suuri tili. Viime vuonna olin kolme tuntia metsässä ja sain puoli ämpäriä marjaa ( sekä kaksi punkkia kiinni reiteen) :D
toki jos joku kertoo hyvän marjapaikan, voin liikkua vähän kauemmaksikin , asun Jyväskylässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poimintaan tarvii auton ellei asu metsän vieressä. Ei kukaan lähde julkisilla marjoja hakemaan. Työttömällä taas ei ole autoon varaa.
Polkupyörälläkin voi ihan hyvin muutaman kilometrin ajaa, laiskoille tosin löytyy aina tekosyy, miksi ei muka onnistu ja en todellakaan ymmärrä, jos joku 10-12-vuotias poika voi kerätä ja myydä marjoja ämpärikaupalla, miksi se ei onnistuisi myös aikuiselta?
Kerääkö ja myykö 10-12 vuotias poika 31 000 euron edestä kuukaudessa marjoja? Vaikuttavaa.
Kuka niin on väittänyt, nyt vähän valoja päälle sielläkin! Tuon ikäinen on varmasti iloinen, jos saa kerättyä muutaman tuhannen euron edestä kesässä ja niin luulisi myös monen pienituloisen olevan, miksi vaahdotaan koko ajan 31000 eurosta?
Täällä keskustellaan siitä, että joku ansaitsee marjoja keräämällä 31 000 euroa. Mistä sinä keskustelet?
Vierailija kirjoitti:
Euron litra? Täällä päin 10 litran ämpäri maksaa 50 euroa, joten melkoiseen pilkkahintaan tämä Riku mustikkansa myy.
Firmat maksavat noin vähän, siksi kannattaa myydä marjat suoraan kuluttajille, saa moninkertaisen summan.
Vierailija kirjoitti:
No ei niitä kyllä löydykään, mutta elän kuitenkin mielummin tuilla.
Itse ilmoitan facebookissa ja myös työpaikalla tiedetään minun keräävän joten moni jo keväällä kyselee varatakseen ämpärin tai pari. Onhan noita thaimaalaisia ja nykyisin myös ukrainalaisia poimijoita jotka täällä asuvat. Kaikille on riittänyt ostajia ja enemmän menisi mitä ehtii kerätä.
Minä kerään ja puoliso suurimman osan puhdistaa. Mukava palkanlisä kun olen vain osa-aikaisena työelämässä. Puolisoni kerää pääsääntöisesti sieniä ja viime kesänä aivan valtaisa saalis normaaliin verrattuna.
Valtaosa ostajista hakee marjat meiltä jolleivat mene työpaikalle. Kun mustikkametsät alkavat heti talon takaa niin helpottaa kummasti urakkaa sekin.
Ajeleekohan ensi vuoden mustikankerääjä jo urheiluautolla, on mustikkarahoilla ostettu lukaali Italiasta yms. :D
Jotkut reippaana poimii koko perhe metsän antimia. Kivat rahat voi tehdä. Jos aikaa ja terveyttä sinne vaan, riittää kaikille.
Kuinkahan pitkään työkkäri sakottaa RIkua ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euron litra? Täällä päin 10 litran ämpäri maksaa 50 euroa, joten melkoiseen pilkkahintaan tämä Riku mustikkansa myy.
Firmat maksavat noin vähän, siksi kannattaa myydä marjat suoraan kuluttajille, saa moninkertaisen summan.
Nyt nämä riistofirmat itkevät kun eivät saa Thaimaasta orjatyövoimaa eivätkä suomalaiset suostu poimimaan tuolla hinnalla. Eivät myöskään täällä asuvat muualta muuttaneet koska heillä o vapaus valita.
Juu, luultavasti joku historiallinen juttu kun listalla on myös kävyt ja äidinmaito. Kaikki ovat olleet tärkeitä asioita aikoinaan.