3-vuotias nieli kolikon...Apua!
Lukekaa pliis blogistani, en jaksa uudestaan kirjottaa, mutta olis ihana kuulla onko kellään käynyt vastaavaa? Ja miten kaikki meni.
*Hönttä paniikissa*
http://melukyla.koti.kotikissa.fi/
Kommentit (31)
Kyllähän tämä semmoinen mielessäpyörivä juttu on, vaikkei tytöllä tosiaan ole mitään vaivaa näin ulospäin näkyvää ainakaan. Kuinkahan ne tuon tähystysjutun tekee? Otetaankohan se ruokatorven kautta?
Olis kiva, jos joku tietäis. Lääkärissä sitä on aina niin pökkyrässä ettei tajua kysyä mitään :(
Mä kyllä näin maallikkona ilman mitään terveydenhuoltoalan koulutusta uskon, että tekevät tähystyksen ruokatorven kautta. Vatsapeitteiden läpi leikkaaminen on aina tulehdusriski ja siinä toipilasaika jne.
Katsopa netistä gastroskopia -nimellä, se tarkoittaa tuota tähystystä. Tähystys voidaan tehdä myös nukutuksessa, vaikka se on harvinaisempaa. Mutta jotenki uskoisin, että lapsen ollessa kyseessä voisi nukutus olla paikallaan. Ainakin itse varmaan haluaisin niin.
Hirveän isolta kuulostaa pienen ihmisen putkistoon nähden tuo raha! Onneksi tosiaan meni sujuvasti mahaan asti. Toivottavasti tilanne pian ratkeaa ja hermosi eivät. Pidäthän meidät ajan tasalla?
Blogisi on ihaninta mitä koskaan olen netissä nähnyt! :)
hankalin, jolla myös 3-vuotias
Koralli: Luulen kanssa, että nukutuksessa tehdään, vaikka tehtäiskin ruokatorven kautta. Siis eihän tuo tyttö meinaa pysyä aloillaan edes röntgen kuvauksen aikana, saati sitten jos pitäis jotain putkea niellä :`(
hankalin: Kiitos kehuista ja myötätunnosta! Tuntuu ihanalta, että on ihmisiä jotka elää mukana eikä ala syyllistämään äitiä huolimattomuudesta ym. Sitäkin kun olen saanut niskaani ihan riittävästi tämän kolikkoasian vuoksi.
Onko joku tosiaan syyttänyt sua. :( Varmaan joku jolla ei ole lapsia...
Mä kuvittelin että se tavaroiden suuhun laittaminen loppuu, kun lapsi täyttää kolme (kaikissa leluissahan on aina se varoitus että ei alle kolmivuotiaille) mutta niinpä vain löysin 3,5-vuotiaan poikani SUU TÄYNNÄ magneettirakennussarjan kuulia tässä eräänä päivänä. Eipä ihan hetkeen leikitä meillä sen sarjan kanssa. :(
kyselit että miten se tähystys tehdään? riippuu mikä tähystys tehdään?? mutta jos tehdään mahalaukun tähystys, niin se tehdään ruokatorven kautta mahalaukkuun. valitettavasti ei ole mikään kauhean mielyttävä kokemus. onko kolikko jo tullut pois? turhaa syyllistät itseäsi, lapsiperheessä sattuu ja tapahtuu kaikenlaista koko ajan. ihan normaalia
voimia sinne,,,ja ihanat nuo teidät sivut =))
Ei ole vielä kolikkoa näkynyt. Huomenna menemme taas röntgen kuvaan. en oikein tiedä toivonko, että kolikko olisi edelleen samassa paikassa mahalaukussa vai sitten jo matkalla suolistossa. Kaikista ihaninta olisi, jos se tulisi aamulla pottaan :)
Kiitos tuesta, huomenna ollaan jo paljon viisaampia taas,joskus iltapäivällä varmaan pääsen kertomaan jotain uutisia, aamulla kun on eka yhden lapsen hammasneuvola ja sit pääsen röntgen-reissulle.
Oikeassahan te olette, lapsiperheessä sattuu ja tapahtuu aina. Sitä vaan ei kaikki taida oikein ymmärtää. Ei ainakaan just sellaset, joilla ei ole lapsia! Mutta monesti ne " parhaat" neuvot tulevatkin sieltä ;)
Huomiseksi on nyt sitten lähete Taysiin, kolikko otetaan mahalaukusta tähystyksessä pois.
Voimia huomiselle tai ehkäpä enemmän tarvii tälle illalle! Tule sitten kertomaan, miten pikku kaveri jakselee!
sekä tytölle että äidille, luultavasti varsinkin äitillä tekee tiukkaa. :) Mut SITTEN SE ON OHI!!! :)
onnea huomiselle, toivottavasti kaikki menee hyvin!
Lapsille tähystykset, sekä mahalaukun että suoliston, tehdään AINA nukutuksessa, joten mitään kammottavaa kokemusta siitä ei lapselle jää. Ja nukutukseksi riittää yleensä se " humautusnukutus" .
Tai oikeastaan tähän päivään kun onkin jo yli puolenyön.
Kohta se on ohi ja kolikko teillä muistona tästäkin!
Nyt se tosiaan on ohi, mutta käykääpäs katsomassa miten 20-senttinen oli kasvanut korkoa tytön mahassa ;) Eipä olekaan ihan turha tyttö tämä meidän kolmivuotias.
http://melukyla.koti.kotikissa.fi/2007/02/14/tassapa-se-kuuluisa-korkoa…
Mutta kiitos kaikille mukajännänneille! Oli ihana saada jakaa tätä huolta teidän kanssa! Nyt olo on niin helpottunut, ettei tosikaan :D
Ja tyttö kovin ylpeä reissusta, nyt jälkikäteen ;)
Hilu: Vitsailtiinkin, että pitäisikö syöttää nyt setelirahaa, kun on näin hyvä korko ;) Helppo nyt naureskella, kun kaikki onnellisesti ohi :D
Korallille silmänisku,toivottavasti näemme usein vielä ;)
ei kokemusta omien lasten kohdalla mutta mun sisko lapsena nielaisi markan ja en muista kauanko meni että se tuli ulos mutta se tuli lopulta luonnollista kautta ulos,lääkäriin äiti siskon kyllä vei,ikää oli n.3-4v en muista enää siitä niin kauan.
Ihana blogi sulla olikin, oli tosi kiva lukea sitä :)
Mutta asiaan.. Työni puolesta tiedän useammankin lapsen, joka on kolikoita " nautiskellut" ja ne on poistuneet sitä luonnollista tietä sitten aikanaan. Kannattaa vaan seurailla, että kolikko tulee pois :)
Mietin täs, että uskaltaisinkohan antaa levolacia vai onkohan siitä jotain haittaa, jos tulee liian nopeaan pois?
Velipoikani nieli lapsena pari kolikkoa, mutta ne olivat vain pennin kolikoita eli pieniä, tulivat parissa päivässä pois. 20-senttinen on aika iso. Luin blogisi (joka muuten oli vallan ihastuttavaa luettavaa) ja siellä olikin puhetta tähystyksestä. Eivätköhän ammattilaiset sen hoida hyvin, eikä sitä tarvitse murehtia, jos siihen joudutte eikä kolikko itsestään tule ulos. Tai tietysti sitä murehtii oman lapsensa takia, mutta luota heihin ammattilaisiin, kyllä he osaavat asiansa. Sen sijaan minua kammottaa ajatus, että lapsesi nieli niin ison kolikon, olipa hyvä, että se meni alas! Että ei takertunut välille.
Tsemppiä teille ja erityisesti pikkuiselle, joka vaikuttaakin tosi reippalta kokemuksestaan huolimatta! Asioilla on tapana järjestyä!