Miten saan apteekista reseptilääkkeet jos henkkareit vanhentuneet
Enkä löydä mun kelakorttia mistään?? Toki yritän sitä etsiä, saako silloin pelkällä kelakortilla?
Mutta jos sitä kelakorttia ei löydy niin mitä ihmettä teen?
Kommentit (102)
Mä en päässy ison leikkauksen jälkeen apteekkiin ja mun lääkkeitä haki eri ihmiset mukaanlukien 17v lapseni. Keltään ei kysytty henkkareita, toki heillä oli mun Kelakortti aina mukana.
Kela-korttia tarvitaan lääkekorvauksiin eli hinnan alennuksiin. Jos tarvitaan vain sosiaaliturvatunnus, sen voi kertoa ilman korttiakin.
Ja miten ihmeessä voi henkilöllisyytodistus vanheta...?
Myös ajokortin luulisi käyväm apteekissa todistamaan henkilöllisyyttä. Eihän reseptilääke nyt sentään mikään supertärkeä asia ole, jos ei ole huumaavista tms. lääkeainista kyse. Myös passi käy todistuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kela-kortti riittää. En ole ikinä esittänyt henkkaria apteekissa reseptilääkkeitä hakiessa.
Ilman Kela - korttia, apteekista ei myöskään Kela korvausta lääkkeeseen.
Mä nyt vielä tarkennan, että se henkkareiden kysyminen tapahtu n kuukausi sitten. Sitä ennen ei koskaan aikaisemmin ole kysytty. Tuli ihan puskista.
Edellisen sivun ajokorttia näyttänyt
kela kortti ja kela korvattavuus. ei sentäs passia tai henkilöllisyystodistusta tai ajokorttia jolla ei voi enää jatkossa todistaa henkilöllisyyttä- jos ongelmia käy kelalla. on kuvallisiakin kela kortteja. asiat järjestyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaat uuden Kela-kortin ja menet uusimaan henkkarisi, jos se onnistuu. Passiakaan sinulla tollolla ei tietysti ole.
Sinä tollo et tiedä edes sitä ettei passia tarvita EU-maissa, henkkri riittää. Esim. Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Kypros, Latvia, Liettua, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Saksa, San Marino, Slovakia, Slovenia, Sveitsi, Tšekki, Unkari, Viro. Sekä Ruotsi ja Norja, jäiköhän jotain pois.
Ja vtut. Passi on oltava jokaisella ihmisellä. Mene sinä jossain Sloveniassa sököttämään poliisille suomalaisilla henkkareilla jos joudut vaikeuksiin.
Sloveniassa on aivan samanlaiset EU henkilökortit kuin Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela-kortti riittää. En ole ikinä esittänyt henkkaria apteekissa reseptilääkkeitä hakiessa.
Luetun ymmärtäminen?
"Enkä löydä mun kelakorttia mistään", Ap kirjoitti.
Luin koko aloituksen. Siinä lukee myös "Toki yritän sitä etsiä, saako silloin pelkällä kelakortilla?"
Kela-kortin katoaminen kannattaa varmaan ilmoittaa Kelaan, ettei kukaan väärinkäytä suomalaista sosiaaliturvaasi, jos kortti on jonkun hallussa. Mutta en ole ihan varma,voiko sitä väärinkäyttää.
Voit kumminkin hakea uutta Kela-korttia soittamalla Kelan puhelinpalveluun 020 692 204 tai tekemällä hakemuksen OmaKelassa. Voit hakea uutta korttia myös lomakkeella SV 157 (pdf). Postita lomake osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA. Kela-kortin uusimisesta ei peritä maksua. Kuvallisia Kela-kortteja ei enää uusita.
Vierailija kirjoitti:
Mä en päässy ison leikkauksen jälkeen apteekkiin ja mun lääkkeitä haki eri ihmiset mukaanlukien 17v lapseni. Keltään ei kysytty henkkareita, toki heillä oli mun Kelakortti aina mukana.
Joo niin.
Tarkoitetaan nyt sitä, että jos on henkkarit, niin se käy Kela-kortin sijasta.
Jos ei ole kumpaakaan, en tiedä miten lääkkeen saamisen kanssa käy.
Voi saadakin jos on tuttu farmaseutti, joka tuntee asiakkaan pitkältä ajalta.
Muutoinhan kuka tahansa vois mennä apteekkiin, ja väittää olevansa joku muu, että saa tietyt lääkkeet.
Joku hlötodistus pitääpi olla.
Tilaan lääkkeni ulkomailta eikä mitään henkkareita ole kysytty. Riittää, kun on voimassa oleva resepti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaat uuden Kela-kortin ja menet uusimaan henkkarisi, jos se onnistuu. Passiakaan sinulla tollolla ei tietysti ole.
Sinä tollo et tiedä edes sitä ettei passia tarvita EU-maissa, henkkri riittää. Esim. Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Kypros, Latvia, Liettua, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Saksa, San Marino, Slovakia, Slovenia, Sveitsi, Tšekki, Unkari, Viro. Sekä Ruotsi ja Norja, jäiköhän jotain pois.
Pohjoismaissa on voimassa passivapaus eli riittää ajokorttikin. EU-maissa riittää henkilökortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman Kela - korttia, apteekista ei myöskään Kela korvausta lääkkeeseen.
Kela-korvauksen saa apteekissa henkilö, jolla on olemassa voimassaoleva Kela-kortti, vaikka kortti ei olisi mukana apteekissa.
Vierailija kirjoitti:
Kela-korttia tarvitaan lääkekorvauksiin eli hinnan alennuksiin. Jos tarvitaan vain sosiaaliturvatunnus, sen voi kertoa ilman korttiakin.
Ja miten ihmeessä voi henkilöllisyytodistus vanheta...?
Myös ajokortin luulisi käyväm apteekissa todistamaan henkilöllisyyttä. Eihän reseptilääke nyt sentään mikään supertärkeä asia ole, jos ei ole huumaavista tms. lääkeainista kyse. Myös passi käy todistuksesta.
Niin, mitenköhän viisi vuotta kerrallaan voimassa oleva henkilökortti oikein voisikaan vanheta? Mietitääs porukalla miten ihmeessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vtut. Passi on oltava jokaisella ihmisellä. Mene sinä jossain Sloveniassa sököttämään poliisille suomalaisilla henkkareilla jos joudut vaikeuksiin.
Jos joudut vaikeuksiin ja poliisin kanssa tekemisiin niin tuolla asenteella ja käytöksellä joudut rautoihin missä tahansa maassa. Siitäkin huolimatta vaikka sulla ois mukana passi, henkkarit, kelakortti, ajokortti ja vaikka mitä jäsen- sun muita kortteja.
Olen saanut lääkkeet vanhentuneella passilla
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itse olen apteekissa Kela-kortilla pärjännyt tähän asti.
Siitä nyt ei ollut ollenkaan kysymys 😖
Olen hakenut omat lääkkeet omalla Kela kortilla. Puolison ja lapsen lääkkeet heidän Kela korteillaan. Missään vaiheessa ei ole kysytty henkilöllisyystodistusta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt vaikka sanonut apteekissa oman henkilötunnuksen? Auttaisiko se sentään asiaan...
Miksi alapeukutettu? Henkilötunnuksella saat lääkkeet.
Tilaa netistä noutoon/ boksiin " et tartte mitään kun pankin kautta tunnistus.