Miten saan apteekista reseptilääkkeet jos henkkareit vanhentuneet
Enkä löydä mun kelakorttia mistään?? Toki yritän sitä etsiä, saako silloin pelkällä kelakortilla?
Mutta jos sitä kelakorttia ei löydy niin mitä ihmettä teen?
Kommentit (102)
Henkkarin vanhentuminen ei haittaa, sillä saa varmasti lääkkeet silti.
Mulla pääsi passi vanhenemaan. Tuntuu hölmöltä olla vain ajokortin varassa, kunnes saan käytyä Sormenjäljet antamassa. Helsingissä niitä ei vaan mennä antamaan, vaan aika pitkät on jonotusajat...
No, kohta Kemiin, niin katson vielä, josko Kemissä tai Torniossa moisen homman saisi hoidettua jouhevammin....
T, asianajaja, jolla aina omat asiat rempallaan, kun aika menee toisten asioita setviessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaat uuden Kela-kortin ja menet uusimaan henkkarisi, jos se onnistuu. Passiakaan sinulla tollolla ei tietysti ole.
Sinä tollo et tiedä edes sitä ettei passia tarvita EU-maissa, henkkri riittää. Esim. Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Kypros, Latvia, Liettua, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Saksa, San Marino, Slovakia, Slovenia, Sveitsi, Tšekki, Unkari, Viro. Sekä Ruotsi ja Norja, jäiköhän jotain pois.
Mitenköhän se nyt liittyy yhtään mihinkään?
Ei mitenkään muuten mutta yks kommentoija sanoi ettei AP:llä ole tietystikään passia koska on tollo.
Niin minäkin olen näemmä, kun vanhentunut, mutta en toisaalta edes sitten lopulta sillä mitään tehnytkään. Passin saa halvemmalla kuitenkin hankilöllisyystodistuksen kanssa. On mullakin henkaritkin vanhentuneet toisaalta, mutta vielä ei ole ongelmia tullut sen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela-korttia tarvitaan lääkekorvauksiin eli hinnan alennuksiin. Jos tarvitaan vain sosiaaliturvatunnus, sen voi kertoa ilman korttiakin.
Ja miten ihmeessä voi henkilöllisyytodistus vanheta...?
Myös ajokortin luulisi käyväm apteekissa todistamaan henkilöllisyyttä. Eihän reseptilääke nyt sentään mikään supertärkeä asia ole, jos ei ole huumaavista tms. lääkeainista kyse. Myös passi käy todistuksesta.
Niin, mitenköhän viisi vuotta kerrallaan voimassa oleva henkilökortti oikein voisikaan vanheta? Mietitääs porukalla miten ihmeessä.
Siis miten voi henkilöllisyystodistus olla vain 5 vuotta kerrallaan voimassa, koska henkilöllisyys pysyy koko eliniän samana? Jos nimi vaihtuu, silloin pitää todistus tietysti uusia. Miksi se muuten on uusittava 5 vuo jne.
Ja sehän joskus aikaisemmin ollutkin 10v
Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Jos kelakorttia ei löydy, eivät vähennnä kelakorvausta kassalla vaan joudut hakemaan sen jälkikäteen kelalta.
Ei kai lääkkeisiin henkkaria tarvita, itse ainakin sain puolison reseptilääkkeet sunnuntaina, tosin mulla oli hänen kelakortti mukana.
Juu. Pitää olla sen henkilön Kela-kortti, jonka lääkkeitä hakee. Pikkulapset eivät yleensä hae itse lääkkeitään, joten se lapsen Kelakortti pitää olla mukana, kun hakee ne lapselle määrätyt lääkkeet. Huoltajan tai lääkkeiden ostajan Kela-korttia tai henkkaria ei kysellä. Siis ainakin, jos on perus antibiooteista tms. kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela-korttia tarvitaan lääkekorvauksiin eli hinnan alennuksiin. Jos tarvitaan vain sosiaaliturvatunnus, sen voi kertoa ilman korttiakin.
Myös ajokortin luulisi käyväm apteekissa todistamaan henkilöllisyyttä. Eihän reseptilääke nyt sentään mikään supertärkeä asia ole, jos ei ole huumaavista tms. lääkeainista kyse. Myös passi käy todistuksesta.
Niin, mitenköhän viisi vuotta kerrallaan voimassa oleva henkilökortti oikein voisikaan vanheta? Mietitääs porukalla miten ihmeessä.
Siis miten voi henkilöllisyystodistus olla vain 5 vuotta kerrallaan voimassa, koska henkilöllisyys pysyy koko eliniän samana? Jos nimi vaihtuu, silloin pitää todistus tietysti uusia. Miksi se muuten on uusittava 5 vuo jne.
Ja sehän joskus aikaisemmin ollutkin 10v
Sivusta
Siis näemmä se olikin passi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla pääsi passi vanhenemaan. Tuntuu hölmöltä olla vain ajokortin varassa, kunnes saan käytyä Sormenjäljet antamassa. Helsingissä niitä ei vaan mennä antamaan, vaan aika pitkät on jonotusajat...
No, kohta Kemiin, niin katson vielä, josko Kemissä tai Torniossa moisen homman saisi hoidettua jouhevammin....
T, asianajaja, jolla aina omat asiat rempallaan, kun aika menee toisten asioita setviessä
Jos omalla autolla menet, kannattaa katsoa myös matkan varrelta pieniä paikkakuntia. Niihin saattaa päästä ilman ajanvarausta, mutta paikka on auki vain muutaman tunnin viikossa. Eli jos sattuu tällainen kohdalle, niin homma hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Niin, syitä on monia. Jotkut ovat vaan ajattelemattoman tuomitsevia.
Mistä lähtien lääkkeitä haettaessa on muka tarvinnut henkkareita? Kelakortilla saa.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökortthan on täysin tarpeeton. Sillä ei ole muuta arvoa kuin se, että se sopii paremmin lompakkoon kuin passi.
Itsellä on vain ajokortti ja passi, joka toimii sekä matkustusasiakirjana että henkilöllisyyden todistamiseen. Se uusitaan 5 vuoden välein. Miksi ihmeessä maksaa 5 vuoden välein jostain tarpeettomasta henkilökortista? 😂 Omaa henkilöllisyyttä ei juuri tarvitse Suomen sisällä todistaa, ehkä viinaa ostaessa, jos näyttää nuorelta. Ajokortti ja passi riittävät kaikkeen.
Toisaalta miksi hankkia passi henkilökortin sijaan henkilöllisyytensä todistamiseen jos ei matkustele? Passia kun ei tule mukana kannettua jos se henkilöllisyys pitäisikin yllättäen jossain virallisesti todistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökortthan on täysin tarpeeton. Sillä ei ole muuta arvoa kuin se, että se sopii paremmin lompakkoon kuin passi.
Itsellä on vain ajokortti ja passi, joka toimii sekä matkustusasiakirjana että henkilöllisyyden todistamiseen. Se uusitaan 5 vuoden välein. Miksi ihmeessä maksaa 5 vuoden välein jostain tarpeettomasta henkilökortista? 😂 Omaa henkilöllisyyttä ei juuri tarvitse Suomen sisällä todistaa, ehkä viinaa ostaessa, jos näyttää nuorelta. Ajokortti ja passi riittävät kaikkeen.
Toisaalta miksi hankkia passi henkilökortin sijaan henkilöllisyytensä todistamiseen jos ei matkustele? Passia kun ei tule mukana kannettua jos se henkilöllisyys pitäisikin yllättäen jossain virallisesti todistaa.
Sama voimassaoloaika molemmilla, molempiin tarvitaan sama prosessi (kuvineen yms) ja passi tulee halvemmaksi, sekä sillä pääsee sitten ulkomaille, jos vaikka sattuukin tulemaan tilaisuus matkustaa
Eli otatko monipuolisemman halvemmalla vai rajoittuneemman kalliimmalla.
Äänestääkin annetaan harkinnan mukaan, vaikka henkkari olisi vanhentunut. Jos voidaan henkilöllisyys todeta aivan varmasti, eikö se nyt riitä? Kysy ja sano, että on jäänyt uusimatta henkkari.
Vierailija kirjoitti:
Jos kelakorttia ei löydy, eivät vähennnä kelakorvausta kassalla vaan joudut hakemaan sen jälkikäteen kelalta.
Ei kai lääkkeisiin henkkaria tarvita, itse ainakin sain puolison reseptilääkkeet sunnuntaina, tosin mulla oli hänen kelakortti mukana.
Minulla riittänyt vähennykseen ajokortti.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa pääsee kun menee istumaan aulaan ja ottaa vuoronumeron, tänä kesänä tilattiin pojalle henkkarit kun pankissa tarvitsee ja joku varasti pankkikortin, noin tunti odottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten voi henkilöllisyystodistus olla vain 5 vuotta kerrallaan voimassa, koska henkilöllisyys pysyy koko eliniän samana? Jos nimi vaihtuu, silloin pitää todistus tiet
Rahastusta valtiolle, ihmisten turhaa juoksuttamista. Varsinkin jos jo sormenjälki otettu. Apteekissa asijoin monesti ajokortin kanssa, piippaa koodin siitä. Näkyy reaaliajassa tiedot kelan kanssa.
Tee Suomi.fi-palvelussa sopimus että henkilö xxx saa ostaa puolestasi lääkkeitäsi. Silloin tarkistavat hänen henkkarit.
Ehkä asian vierestä..olen parhaillaan ulkomailla kuukauden verran ( Espanja). Lri oli päättänyt lisätä verenpaine lääkkeeseen toisen lisä lääkkeen. Sain tiedon, vasta täällä, kun oli katsonut verikokeet. Onnistuuko ulkomailla hakea tämän lääkkeen paikallisesta apteekista, kenelläkään tietoa?
Moni ei taida ymmärtää että passien ja henkilökorttien viiden vuoden välein uusiminen johtuu turvallisuussyistä. Korttien väärennöksiä on hankalampi tehdä kun korttien turvasysteemeitä esim. leimoja, hologrammeja ym. kehitetään koko ajan paremmaksi. Kyse ei ole rahastuksesta.
Lopettaa rohdos. Ei tarvita ihme kieroilu. Ei huume. Kintos
Lääkkeen toimittaminen valtuutetulle onnistuu ilman potilaan Kela-korttia tai potilasohjetta. Valtuutetun tulee kertoa apteekissa valtuutuksesta ja potilaan henkilötunnus. Valtuutetun henkilöllisyys tarkistetaan kuvallisesta henkilöllisyystodistuksesta (passi, henkilökortti).