Miten saan apteekista reseptilääkkeet jos henkkareit vanhentuneet
Enkä löydä mun kelakorttia mistään?? Toki yritän sitä etsiä, saako silloin pelkällä kelakortilla?
Mutta jos sitä kelakorttia ei löydy niin mitä ihmettä teen?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela-korttia tarvitaan lääkekorvauksiin eli hinnan alennuksiin. Jos tarvitaan vain sosiaaliturvatunnus, sen voi kertoa ilman korttiakin.
Ja miten ihmeessä voi henkilöllisyytodistus vanheta...?
Myös ajokortin luulisi käyväm apteekissa todistamaan henkilöllisyyttä. Eihän reseptilääke nyt sentään mikään supertärkeä asia ole, jos ei ole huumaavista tms. lääkeainista kyse. Myös passi käy todistuksesta.
Niin, mitenköhän viisi vuotta kerrallaan voimassa oleva henkilökortti oikein voisikaan vanheta? Mietitääs porukalla miten ihmeessä.
Siis miten voi henkilöllisyystodistus olla vain 5 vuotta kerrallaan voimassa, koska henkilöllisyys pysyy koko eliniän samana? Jos nimi vaihtuu, silloin pitää todistus tietysti uusia. Miksi se muuten on uusittava 5 vuoden välein? Mitä hittoa sellaisella todistuksella on virkaa passin lisäksi? Passihan, joka on myös henkilöllisyystodistus, pitää 5 vuoden välein uusi sen takia, että siinä tarvitaan sormenjäljet, jotka voivat muuttua.
Henkilökortthan on täysin tarpeeton. Sillä ei ole muuta arvoa kuin se, että se sopii paremmin lompakkoon kuin passi.
Itsellä on vain ajokortti ja passi, joka toimii sekä matkustusasiakirjana että henkilöllisyyden todistamiseen. Se uusitaan 5 vuoden välein. Miksi ihmeessä maksaa 5 vuoden välein jostain tarpeettomasta henkilökortista? 😂 Omaa henkilöllisyyttä ei juuri tarvitse Suomen sisällä todistaa, ehkä viinaa ostaessa, jos näyttää nuorelta. Ajokortti ja passi riittävät kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en päässy ison leikkauksen jälkeen apteekkiin ja mun lääkkeitä haki eri ihmiset mukaanlukien 17v lapseni. Keltään ei kysytty henkkareita, toki heillä oli mun Kelakortti aina mukana.
Joo niin.Tarkoitetaan nyt sitä, että jos on henkkarit, niin se käy Kela-kortin sijasta.
Jos ei ole kumpaakaan, en tiedä miten lääkkeen saamisen kanssa käy.
Voi saadakin jos on tuttu farmaseutti, joka tuntee asiakkaan pitkältä ajalta.
Muutoinhan kuka tahansa vois mennä apteekkiin, ja väittää olevansa joku muu, että saa tietyt lääkkeet.
Joku hlötodistus pitääpi olla.
Tietysti näin. Mutta ap ei pidä huolta korteistaan niin hänellä menee vähän huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökortthan on täysin tarpeeton. Sillä ei ole muuta arvoa kuin se, että se sopii paremmin lompakkoon kuin passi.
Itsellä on vain ajokortti ja passi, joka toimii sekä matkustusasiakirjana että henkilöllisyyden todistamiseen. Se uusitaan 5 vuoden välein. Miksi ihmeessä maksaa 5 vuoden välein jostain tarpeettomasta henkilökortista? 😂 Omaa henkilöllisyyttä ei juuri tarvitse Suomen sisällä todistaa, ehkä viinaa ostaessa, jos näyttää nuorelta. Ajokortti ja passi riittävät kaikkeen.
Ja Kela-kortti ei käy henkilöllisyyden todistamiseen kuin terveydenhuollossa, kuten reseptilääkkeiden hinnanalennuksia haettaessa tai Kela-taksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela-korttia tarvitaan lääkekorvauksiin eli hinnan alennuksiin. Jos tarvitaan vain sosiaaliturvatunnus, sen voi kertoa ilman korttiakin.
Myös ajokortin luulisi käyväm apteekissa todistamaan henkilöllisyyttä. Eihän reseptilääke nyt sentään mikään supertärkeä asia ole, jos ei ole huumaavista tms. lääkeainista kyse. Myös passi käy todistuksesta.
Niin, mitenköhän viisi vuotta kerrallaan voimassa oleva henkilökortti oikein voisikaan vanheta? Mietitääs porukalla miten ihmeessä.
Siis miten voi henkilöllisyystodistus olla vain 5 vuotta kerrallaan voimassa, koska henkilöllisyys pysyy koko eliniän samana? Jos nimi vaihtuu, silloin pitää todistus tietysti uusia. Miksi se muuten on uusittava 5 vuo
Johtuisiko kenties siitä että kuvasta on pystyttävä tunnistamaan? Kun ihmisen ulkonäkö tuppaa muuttumaan vuosien myötä. Vai näytätkö edelleen prikulleen samalta kuin 15 vuotiaana?
Olisi varmasti jo lain mukaan väärin mikäli et saisi sinulle sairauteen lääkärin määräämiä lääkkeitä. Apteekki ei ole poliisin virassa, vaan ihmisten auttamista varten. Mikäli ei ole kelakorttia, niin et saa lääkkeisiin alennusta. Uusi kelakortti lähetetään pyynnöstä nopeasti. Itse sain kolmessa päivässä, kun oli jo postilaatikossa.
Ajokorttia kerran näytin kun se sattui ensimmäisenä käteen. Farmaseutti sanoi anna tuo, ei tarvitse ottaa kelakorttia. Siinä se olisi ollut lompakossa sekin.
Tilaa itsellesi uusi Kela-kortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela-kortti riittää. En ole ikinä esittänyt henkkaria apteekissa reseptilääkkeitä hakiessa.
Mä olen joutunut yhden kerran esittämään henkkarit, Kelakortin lisäksi. Tosin ei mulla muita henkkareita ole kuin ajokortti.
Riippuu lääkkeistä...
Suurin osa reseptilääkkeistä ei vaadi henkilöllisyyden varmistamista.
Toiselle voi käydä hakemassa apteekista lääkkeet, jos on oma kelakortti mukana ja suomi.fi:ssä tehty valtuutus (sen voi tehdä päiväksi tai jopa vissiin vuodeksi?). Kaverin kelakortin kuvalla ei lääkkeitä saa - no apteekkari sitten neuvoi kaveria puhelimessa sen valtuutuksen tekemisessä ja sain sen lääkkeen sieltä apteekista, siihen meni noin 5min ylimääräistä.
Onko tuo jotenkin muuttunut ihan lähiaikoina. Minulla ei ollut mitään valtuutuksia vaikka hain veljelleni reseptilääkkeitä siskoni kelakortilla. Samoin kotisairaanhoito ja hekilökohtiset avustajat.
Myös isälleni hain reseptilääkkeitä hänen kelakortilla.
Siis minulle EI OLLUT MUKANA sitä kaverin kelakorttia! (hän sai pahan migreenikohtauksen ja soitti ensin lääkärille, joka teki sähköisen lääkemääräyksen (no ne on kaikki sähköisiä nykyään) ja sitten yritti saada jonkun hakemaan sitä lääkettä kun ei itse pystynyt ajamaan, mä olin tulossa joka tapauksessa naapurikaupungista ja siinä matkanvarrella oli apteekki).
Eli pelkkä kelakortin kuva puhelimessa ei riittänyt, mutta se valtuutus onnistui netin kautta reaaliaikaisesti.
Olen kyllä käynyt milloin kenenkin lääkkeitä hakemassa kelakorttien kanssa (parhaimmillaan oli korona-aikana kolmen eri henkilön kelakortit mukana lääkkeiden hakuun...), mutta toi pelkkä kuva ei siis riittänyt ;-)
Vierailija kirjoitti:
Itse törmäsin sellaiseen hassuun asiaan, että monella etelä-eurooppalaisella kollegallani ei ole lainkaan passia, vaan vain tuo eu-henkilökortti. Heistä taas oli hassua, että matkustin EU-Shengen-alueella PASSIN kanssa. Kun se henkilökortti olisi riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaat uuden Kela-kortin ja menet uusimaan henkkarisi, jos se onnistuu. Passiakaan sinulla tollolla ei tietysti ole.
Sinä tollo et tiedä edes sitä ettei passia tarvita EU-maissa, henkkri riittää. Esim. Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Kypros, Latvia, Liettua, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Saksa, San Marino, Slovakia, Slovenia, Sveitsi, Tšekki, Unkari, Viro. Sekä Ruotsi ja Norja, jäiköhän jotain pois.
Tanska, Islanti, Baltian maat, Balkanin maat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten voi henkilöllisyystodistus olla vain 5 vuotta kerrallaan voimassa, koska henkilöllisyys pysyy koko eliniän samana? Jos nimi vaihtuu, silloin pitää todistus tietysti uusia. Miksi se muuten on uusittava 5 vuo
siksi, koska naama muuttuu
Joissakin maissa on ratkaisevaa, onko henkilöllä papereita. Nimeä. Identiteettiä kansalaisuutta. Arvostakaa kansalaisuuttanne ja henkilöpapereitanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja siksi, että ihmiset voivat muuttaa nimiään, sukupuoltaan, asuinmaataan ja jopa luopua kansalaisuudestaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela-kortti riittää. En ole ikinä esittänyt henkkaria apteekissa reseptilääkkeitä hakiessa.
Niin mutta tuo törppöhän kirjoittaa hukanneensa Kela-korttinsa.
Jos törppö on hukannut kelakorttinsa ja hänellä ei ole muutakaan viivakoodillista korttia, esim. ajokortti, niin hänen täytyy hakea uusi kelakortti ja mennä sitten sen kanssa noutamaan reseptilääkkeensä.
Vierailija kirjoitti:
ajokortti ei enää moneen paikkaan riitä henkilöllisyystodistuksena. passi on näistä paras, koska se toimii sekä henkilöllisyystodistuksena, että "passina" päästä ulkomaille
Vierailija kirjoitti:
Loistavaa lukemisen ymmärtämistä.
Vierailija kirjoitti:
No jos et sitä kelakorttiakaan löydä, niin sitten suomi.fi ja valtuutat jonkun jolla on voimassa oleva passi tai henkkari hakemaan lääkkeesi.
Ai jaa. Onnistuukohan sittenkään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei riitä enää edes terveydenhuollossa. joissakin tilanteissa pitää sielläkin näyttää virallista henkilöllisyystodistusta
Ja Kela-kortti ei käy henkilöllisyyden todistamiseen kuin terveydenhuollossa, kuten reseptilääkkeiden hinnanalennuksia haettaessa tai Kela-taksissa.
Kysyihän ap aloituksessaan, että jos löytääkin sen Kela-kortin, niin saako sillä ne lääkkeensä.