Te joilla on aina itseleivottua leipää, millainen leipomisrutiini?
Tarttis alkaa leipoo leipää kun rahat on tosi vähissä, mutta mulle leipominen on ollut semmoinen "pari kertaa vuodessa" -hupijuttu. Jos nyt onnistuis jotenkin alkaa leipoo reippaammin. Ohjettakin saa vinkata. Miten leipoa viisihenkiselle perheelle mahdollisimman tehokkaasti ja yksinkertaisesti?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Halvemmalla pääsee kun vaihtaa leivän puuroon. Puuro on halpaa.
?? Samalla raaka-aineella tulee myös leipä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sämpylät on helppoja, niihin voi nakata sekaan kaikkea mitä on jäänyt ylimääräiseksi kuten jugurtit, hiukan vanhat maidot, pestopurkin tai juustoraasteen jämät, nahistuneet porkkanat, kaurapuuron loput jne.
Toivottavasti teillä ei käy vieraita.
Miksi muka? Kaikki tuo on ihan täysin syömäkelpoista vaikka ne purkit olisikin avattu vaikka edellisenä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää leipoa paljon, niin ihmisen käsi ei kestä jatkuvaa taikinan vaivaamista. Minulle tuli tenniskyynärpää.
Taikina kulhoon ja nousseesta taikinasta suoraan kulhosta märällä kauhalla palleroita pellille ja nostatus.
Taikina uunipellille levyksi ja sen ruudutus.
Ed.mainitut tehokkaimpia mitä olen keksinyt.
Olen usein ajatellut että miten suomalaisemännät ovatkin ennenvanhaan valinneet leivottavaksi sen kaikkein raskaimman mahdollisen eli ruistaikinan karkeista jauhoista. Käy kyllä liikunnasta sen alustaminen
No koska se leipominen oli siihen aikaan se helpoin homma. Se mikä on nykynaiselle ylitsepääsemättömän raskasta, oli ennen naisille vain arkea.
Siivous, vedenkanto, pyykit vaippaharsoineen ja lakanoineen, lypsy ja tonkkien nostot, maatyöt, raskaudet siinä sivussa ja kaikki muu. Ei paljon ruisleipätaikina rasittanut.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää leipoa paljon, niin ihmisen käsi ei kestä jatkuvaa taikinan vaivaamista. Minulle tuli tenniskyynärpää.
Taikina kulhoon ja nousseesta taikinasta suoraan kulhosta märällä kauhalla palleroita pellille ja nostatus.
Taikina uunipellille levyksi ja sen ruudutus.
Ed.mainitut tehokkaimpia mitä olen keksinyt.
Ei kaikkea taikinaa tarvitse vaivata. Teen usein esimerkiksi patonkeja, joissa vaan sekoitetaan puuhaarukalla veden sekaan jauhot, suola, hiiva ja vähän sokeria.
"Hiivojakin on muuten erilaisia "
Suomessa on yhtä ja samaa hiivakantaa kuivana ja tuoreena, siinä kaikki. Toimii ok kaikkeen, hyvin ei oikein imhinkään. Jo länsinaapurissa on erikseen hiiva makeaan ja suolaiseen taikinaan. Ja jos ihmettelee miksi patongista ei koskaan tule ihan niin hyvää kuin sillä taannoisella Pariisin reissulla niin kannattaa joskus kokeilla tilata ranskalaista, nimenomaan patonkia varten jalostettua hiivaa netistä.
Aina kun kokeilee leivontareseptejä muista maista, kannattaisi mahdollisuuksien mukaan tilata myös paikallista hiivaa.
Ulkomaisissa (kuiva)hiivoissa on usein seassa leivinjauhetta tai muuta nostatusjauhetta. Minulla on käytössäni italialaisia hiivoja, ja niissä on usein sen hiivan lisäksi tosiaan jotain ihan muuta. Siksi ne toimivat eri tavalla kuin suomalainen perushiiva, joka sisältää hiivaa eikä mitään muuta. Suomalainen hiiva on kuitenkin vahvaa ja sitkeää, se kestää pakastusta (moni ulkomainen hiiva ei kestä pakastamista lainkaan) vuosikaupalla, kuivahtaneenakin sen saa elvytettyä toimintaan. Se ei oo joo huipugurmee-erikoistunutta joka ikiseen asiaan, mutta hemmetin hyvä tuote.
En leivo joka viikko, meillä syödään pääasiassa kaupan leipää. Mutta muutamia huomioita siitä, miten tällaisena ei-niin-ahkerana leipurina olen tehnyt:
Ekaksi kannattaa tehdä ihan ohjeen mukaan. Kannattaa kokeilla vaikkapa sämpylöiden kanssa muutamaa erilaista ohjetta, ja katsoa, mikä niissä on yhteistä, ja missä kohdin ne eroavat. Sitten kun tietää, miten se tietty sämpyläohje toimii, ja miten ne muut sämpyläohjeet toimii, niin voi alkaa sooloilemaan. Ajatuksellisesti kamalin versio, mihin olen törmännyt oli sämpylät, joihin oli laitettu edellispäivän ylijääneet keitetyt makaronit. Mut ne oli SILTI ihan syötäviä, mikä vieläkin hämmästyttää ja huvittaa näin jälkikäteen. Ja sitäpaitsi, pastahan on jauhoja.
Yksi virhe, mitä toistan edelleen satunnaisesti, on se, että taikina on liian kovaa eli kuivaa. Taikinan pitää olla pehmeää, että saa aikaan maistuvaa pehmoista leipää. Kivikovalla käntyllä tuskin enää on nykyään paikkaa ruokavaliossa, kuivaleivänkin voi tehdä pehmeästä taikinasta.
Vierailija kirjoitti:
"Hiivojakin on muuten erilaisia "
Suomessa on yhtä ja samaa hiivakantaa kuivana ja tuoreena, siinä kaikki. Toimii ok kaikkeen, hyvin ei oikein imhinkään. Jo länsinaapurissa on erikseen hiiva makeaan ja suolaiseen taikinaan. Ja jos ihmettelee miksi patongista ei koskaan tule ihan niin hyvää kuin sillä taannoisella Pariisin reissulla niin kannattaa joskus kokeilla tilata ranskalaista, nimenomaan patonkia varten jalostettua hiivaa netistä.
Aina kun kokeilee leivontareseptejä muista maista, kannattaisi mahdollisuuksien mukaan tilata myös paikallista hiivaa.
Kiitos, tätä en tiennyt! Onko sulla vinkata jotain luotettavaa nettikauppaa josta tuota ranskalaista hiivaa saisi tilattua?
Vierailija kirjoitti:
Tarttis alkaa leipoo leipää kun rahat on tosi vähissä
En nyt ihan ymmärrä. Meinaatko myydä leipää isolla voitolla vai mikä tässä oli pointtina?
Vierailija kirjoitti:
Leipää kuuluu tehdä juureen jossa ei ole leivinhiivaa. Sen valmistaminen kestää väh kuusi tuntia + paistaminen, jos sisällä on viileää, kauemmin.
Eikä KUULU, vaan saa tehdä juureen. Vähän rajaa, kiitos. Oletko ortorektikko?
Vierailija kirjoitti:
Karkeita ruisjauhoja on vaikea löytää edullisesti pääkaupunkiseudulla jossa leivotaan vähiten. Ne Raision jauhot eivät ole hyviä.
Raisiolta nyt ei tulekaan mitään muuta hyvää kuin Elovenan peruskaurahiutaleet.
Kiitos vinkeistä! Tutkiskelen asioita. Peltileipiä pitää ainakin kokeilla. Eilen leivoin pikkusatsin sämpylöitä hiivaleipäjauhosta ja kaurahiutaleista ja hyviä tuli, mutta mielellään tekisin isompaa leipää kerralla. Ja pitää varmaan alkaa lisätä ruista ja kauraa sekaan jos ei ois ihan niin höttöä. Pitää testailla. Ehkä nyt alkuun kuitenkin unohdan sen leipäkoneen, ellei ilmaiseksi tuu vastaan.
Ap
Kirjassa Leipävallankumous on varsin monivaiheinen aikataulu sekä juuren valmistamiseen että leivän tekoon.
SIlloin kun aktiivisemmin harrastin leiväntekoa, tein sitä monena päivänä peräkkäin jotta taikina-astiaa ei tarvitse pestä välillä. Leivät pakkaseen, parempaa sulatettuna kuin seuraavaan päivään huoneenlämmössä säästettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos/kun aloittaja etsii säästökohteita niin aika paljon on isompia ja tehokkaampia kuin itse leipominen. Suosittelen ensin pitämään useamman viikon ajan kirjaa ihan kaikesta mihin menee rahaa. Ihan vaikka ruutuvihkoon, euron tarkkuudella. Sieltä löytyy.
Voi kuule, kaikessa muussa on säästetty jo, mutta leipää en ole vielä jaksanut alkaa tekemään. Meillä menee päivässä 1-2 pussia leipää, niin säästää siinäkin.
Hirveä määrä leipää..Montako lasta ja minkä ikäisiä teillä olikaan? Leikkeleet maksavat aivan järkyttävän paljon,miksi ette syö kunnollista nälkää pitävää ruokaa vaan tyhjiä hiilareita? Ei mitään järkeä.
Minä niin haluaisin osata itse tehdä leipää, mutta joskus nuorempana kokeilin ja siitä tuli kivikova. Ja vihaan sitä sotkua, kun jauhoja on joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos/kun aloittaja etsii säästökohteita niin aika paljon on isompia ja tehokkaampia kuin itse leipominen. Suosittelen ensin pitämään useamman viikon ajan kirjaa ihan kaikesta mihin menee rahaa. Ihan vaikka ruutuvihkoon, euron tarkkuudella. Sieltä löytyy.
Voi kuule, kaikessa muussa on säästetty jo, mutta leipää en ole vielä jaksanut alkaa tekemään. Meillä menee päivässä 1-2 pussia leipää, niin säästää siinäkin.
Hirveä määrä leipää..Montako lasta ja minkä ikäisiä teillä olikaan? Leikkeleet maksavat aivan järkyttävän paljon,miksi ette syö kunnollista nälkää pitävää ruokaa vaan tyhjiä hiilareita? Ei mitään järkeä.
Kukapa täällä on maininnut leikkeleistä muut kuin sinä? Moni syö leipää ruoan lisukkeena, jolloin ei tarvita välttämättä mitään päällistä. Aika rajoittunut on ajatusmaailmasi, jos leipä pitäisi aina syödä päällisten kanssa.
Kuulen mielelläni ehdotuksia muistakin aamu- ja iltapalaehdotuksista, jos meidän perheelle sopivia löytyy. Meillä on maito, kananmuna, soija ja maissi -allergikkoja, joten rahkat, jogurtit ja munakkaat voi unohtaa. Vastaavat kauratuotteet on niin kalliita ettei raski ostaa kuin harvoin. Pakkasessa meillä on nyt hyvällä onnella löytämiäni superalennusleikkeleitä ja jääkaapissa toisista alennuksista löytämiäni margariineja. Juustoa maitoallergikot sietävät hieman, joten se on oikeastaan ainut kalliimpi leivänpäällinen nyt.
Kaurapuuro pelkiltään ei tunnu pitävän nälkää ja esim raejuustoa ei kestä meillä syödä. Meillä on koko porukka nyt kesällä kotona kaikilla ruuilla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulen mielelläni ehdotuksia muistakin aamu- ja iltapalaehdotuksista, jos meidän perheelle sopivia löytyy. Meillä on maito, kananmuna, soija ja maissi -allergikkoja, joten rahkat, jogurtit ja munakkaat voi unohtaa. Vastaavat kauratuotteet on niin kalliita ettei raski ostaa kuin harvoin. Pakkasessa meillä on nyt hyvällä onnella löytämiäni superalennusleikkeleitä ja jääkaapissa toisista alennuksista löytämiäni margariineja. Juustoa maitoallergikot sietävät hieman, joten se on oikeastaan ainut kalliimpi leivänpäällinen nyt.
Kaurapuuro pelkiltään ei tunnu pitävän nälkää ja esim raejuustoa ei kestä meillä syödä. Meillä on koko porukka nyt kesällä kotona kaikilla ruuilla.
Ap
Lapsiperheessä on kyllä ikävää, jos on sekä maito-, kananmuna- että soija-allergiaa. Kaurasta ja riisistä voi tehdä itsekin sitä maitojuomaa, lähinnä se kyllä mun käsityksen mukaan soveltuu leivonnassa ja ruuanlaitossa maidon tilalle. Miten kookos? Kookoskerma tottakai maistuu kookokselle, mutta sen koostumus vastaa aika hyvin kermaa (ja kookosmaito ja kookoskermahan on alunperin saanut alkunsa siitä, kun britit halusivat maitoa ja kermaa Intiassa ja muissa kuumissa alusmaissaan, joissa lehmänmaito ei pysynyt hyvänä).
Vohveleita? https://milkallergymom.com/egg-and-milk-free-wheat-waffles/
Suolaisia ja makeita muffinsseja? https://milkallergymom.com/6-easy-muffin-recipes-milk-free-egg-free/
Olen tehnyt paljon banaanileipiää ja banaanimuffinsseja sekä kurpitsamuffinsseja, noihin löytyy munattomia ohjeita kyllä.
Smoothieita, itsetehtyinä (banaania, omenaa, kesäkurpitsaa, jotain marjaa)
Riisipiirakoita - tai perunapiirakoita. Näitä voi tehdä itse, ja ovat näppäriä myös evääksi!
Pasteijoita (siis taikinakuoren sisällä kasviksia, lihaa, sieniä tms)
Perunarieskaa?
Leipäkoneesta tulee niin pieni leipä, että mies ja teinipoika syövät sen alle minuutissa kahdestaan ja muille ei jää mitään. Eli jonkun minikalorisen pikkuperheen juttu.