Te joilla on aina itseleivottua leipää, millainen leipomisrutiini?
Tarttis alkaa leipoo leipää kun rahat on tosi vähissä, mutta mulle leipominen on ollut semmoinen "pari kertaa vuodessa" -hupijuttu. Jos nyt onnistuis jotenkin alkaa leipoo reippaammin. Ohjettakin saa vinkata. Miten leipoa viisihenkiselle perheelle mahdollisimman tehokkaasti ja yksinkertaisesti?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan illalla aineet koneeseen ja herään aamulla uunituoreen leivän tuoksuun.
Onko koneen pesu millainen homma?
Astianpesukoneessa.
Okei, se ois kyllä hyvä! Osaatko sanoa että miksi ihmiset ei enempää suosi noita leipäkoneita, onko niissä joku juttu että jää käyttämättä? Torissakin näkyy pilvin pimein pari kertaa käytettyjä. Alkoi tosiaan kiinnostaa tuo kone
Leipäkone ei kestä jatkuvaa leipomista. Siis leipäkoneen kulho. Ei kuulu takuseen, vaan on kuluva varaosa. Kulho kestää säännölistä leipomista n.1,5 vuotta ja sitten joutuu ostamaan uuden muutamalla kympillä. Kulhosta menee taikinakoukkujen laakerit ja niitä ei voi vaihtaa. Tämä pätee vaikka kulhoa ei liottaisikaan vedessä että laakerit vaurioituu tämän takia.
Jos itse ostaisin vielä leipäkoneen, niin taikinakoukkujen laakerien pitäisi olla vaihdettavissa.
Sämpylät on helppoja. Itse teen rieska tyyppistä leipää. Eli sekoitan ainekset, ei tartte mitään kohottamista, levitän pellille ja uuniin. Laitan usein pakkaseen, että säilyvät tuoreena.
Varmaan riippuu perheesi makumieltymyksistä mitä kannattaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ja hiiva leipäkoneleivässä aina haisee ja maistuu.
Leipää kuuluu tehdä juureen jossa ei ole leivinhiivaa. Sen valmistaminen kestää väh kuusi tuntia + paistaminen, jos sisällä on viileää, kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vaan osaa.
Jos pitää leipoa paljon, niin ihmisen käsi ei kestä jatkuvaa taikinan vaivaamista. Minulle tuli tenniskyynärpää.
Taikina kulhoon ja nousseesta taikinasta suoraan kulhosta märällä kauhalla palleroita pellille ja nostatus.
Taikina uunipellille levyksi ja sen ruudutus.
Ed.mainitut tehokkaimpia mitä olen keksinyt.
Leipäkone kirppikseltä, fb stä maksaa kympin. Laitan päälle ajastimella ennen kuin menen nukkumaan.
Halvempaa ei varmaan ole, kuin ostamalla tehtaanmyymälästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vaan osaa.
Vai niin? Leivon itse aina pitkän kaavan mukaan juureen ja olen aikaisemmin käyttänyt kahtakin eri leipäkonetta ja hiiva ja hiivan tuottamat alkoholit leipäkoneleivässä haisee ja maistuu johtuen korkeasta lämpötilasta jossa se väkisin talonsa kohottaa. Hiivataikina pitää kohottaa hitaasti viileässä jos haluaa hyvää.
Hyvään leipään tarvitaan tuoreita jauhoja joista kotileipovat akat viis välittävät.
Ja kannattaa muistaa että mitä terveellisempi leipä, sen huonommin se nousee. Juureen tehty ruisleipä kaikken vähiten.
https://www.soppa365.fi/artikkeli/itse-leivottu-leipa-halpaa-luksusta-o…
Eilen tein täältä CIABATTA leipää, foccaca on myös hyvää. Rohkeasti vaan tartut hommiin!
Ai niin, peltileipä tekeytyy melkein itekseen: https://kulinaari.com/2020/03/kaurainen-peltileipa-syntyy-kadenkaantees…
https://kulinaari.com/2019/01/nopeat-perunarieskat-myos-gluteenittomana…
https://kotiliesi.fi/resepti/pikasampylat/
https://liemessa.fi/2019/01/pomminvarma-naanleipa/
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/19586/Patongit/
Kotiliedessä on muutenkin hyviä leipäohjeita.
Sämpyläjauhot, kauraleseet ja kauraryynuit ovat mun luottoja leipään!
Korileipä ok mutta...sotkuista puuhaa mun mielestä, ja pataleipä kanssa.
Ainii, ota lapset mukaan tekemään!
Karkeita ruisjauhoja on vaikea löytää edullisesti pääkaupunkiseudulla jossa leivotaan vähiten. Ne Raision jauhot eivät ole hyviä.
Valkoisista vehnäjauhoista tehty leipä ei järin terveelliseen ruokavalioon kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Sämpylät on helppoja, niihin voi nakata sekaan kaikkea mitä on jäänyt ylimääräiseksi kuten jugurtit, hiukan vanhat maidot, pestopurkin tai juustoraasteen jämät, nahistuneet porkkanat, kaurapuuron loput jne.
Toivottavasti teillä ei käy vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää leipoa paljon, niin ihmisen käsi ei kestä jatkuvaa taikinan vaivaamista. Minulle tuli tenniskyynärpää.
Taikina kulhoon ja nousseesta taikinasta suoraan kulhosta märällä kauhalla palleroita pellille ja nostatus.
Olen usein ajatellut että miten suomalaisemännät ovatkin ennenvanhaan valinneet leivottavaksi sen kaikkein raskaimman mahdollisen eli ruistaikinan karkeista jauhoista. Käy kyllä liikunnasta sen alustaminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vaan osaa.
Vai niin? Leivon itse aina pitkän kaavan mukaan juureen ja olen aikaisemmin käyttänyt kahtakin eri leipäkonetta ja hiiva ja hiivan tuottamat alkoholit leipäkoneleivässä haisee ja maistuu johtuen korkeasta lämpötilasta jossa se väkisin talonsa kohottaa. Hiivataikina pitää kohottaa hitaasti viileässä jos haluaa hyvää.
Kuten sanottua, et vaan osaa tai sitten on huono kone. Minun koneeseen saa tehtyä omat ohjelmat ja kohotusaikaa voi olla muistaakseni 16 tuntia maksimissaan. Ei kohota liian lämpimässä, mutta jos haluaa vaikka jääkaapissa kohottaa niin tietysti valitaan ohjelma mikä hälyttää kun taikina on valmis kohotettavaksi, lykätään jääkaappiin kohoaamaan ja sitten myöhemmin paistetaan joko koneessa tai uunissa. Hiivojakin on muuten erilaisia ja useimmiten resepteissä aivan liikaa hiivaa ja vakio-ohjelmissa liian lyhyt kohotusaika.
Halvemmalla pääsee kun vaihtaa leivän puuroon. Puuro on halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen usein ajatellut että miten suomalaisemännät ovatkin ennenvanhaan valinneet leivottavaksi sen kaikkein raskaimman mahdollisen eli ruistaikinan karkeista jauhoista. Käy kyllä liikunnasta sen alustaminen
Koska ruis kasvoi täällä varmemmin kuin vehnä.
Peltileipä. Sellainen riittävän paksu, jonka voi halkaista. Teet joka toinen päivä tai vaikka joka päivä, jos tarvitsee. Pakastat heti aina osan, niin aina on tuoretta saatavilla.
Lisäksi voi tehdä perunalepuskoita samalla uunin lämmityksellä pari pellillistä. Niitäkin voi tarvittaessa pakastaa.
Meillä on kameravalvonta.