Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leukaluun murtuman hoito

Vierailija
15.07.2024 |

Hei, miten nykypäivänä hoidetaan leukaluun murtumat? Minulla ilmeisesti murtunut leukanivel ihan korvan vierestä. Hetken jo puhuttiin että leikataan, mutta sitten ei enää.. kokemuksia? 

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaaduin 15 vuotiaana luistimilla ja leukaluuni säpälöityi 7 kappaleeseen. Olin hoikka ja kasvupyrähdykseni oli juuri alkanut, uskon että leuan murtuminen jopa pysäytti pituuskasvuni! Muut perheessämme pitkiä, äitikin 176 ja veljeni 190+ ja isä myös, itse jäin 162 mittaiseksi.

Aluksi leukani murruttua olin ruuveilla kiinnitettynä kypärämäiseen häkkyrään, se oli kamalaa. Keväällä olin kaatunut ja koko kesän olin tuossa häkkyrässä. Hikeä pyyhittiin helteessä otsaltani eräänlaisen remmien alta jotka pitivät "kypärän" paikallaan. Mitätön hahlo oli huuleni välissä, tuskat ja turvotus hirveitä. Ainainen nälkä vaivasi, maitoa, soosattuja maitoon sekoitettuna munija ja vitamiinimehuja join ynnä iljettävän pahaa proteiinijauhetta. Laihduin luurangoksi tuossa helteessä, proteiinijauheliemen antaminen piti lopettaa koska meinasin aina oksentaa jolloin olisin helposti tukehtunut. Kaikki hampaani menetin koska niitä ei voitu pestä niin ne vedettiin pois kun leuka alkoi vahvistua mutta ennen sitä myös hammassäryt olivat hirveitä.

Lopulta kypärä voitiin ottaa pois mutta en jaksanut kävellä ja edelleenkin sain syödä vain keittoja, jäätelöjä, olin pahassa koukussa kipulääkkeisiini. Kaiken ruuansyönnissä olin unohtanut, lopulta kun vahvistuin niin aloin eräässä pitsariassa harjoitella syömistä. Sitkas pitsa oli lääkärien mielestä hyvää ruokaa, leukani olivat pitkään täysin jäykät ja pitsan jauhaminen oli hyvää harjoitusta, vaikkapa näkkileipää en saanut syödä vielä tuolloin. Jos purin vaikka purkkaa noina ensimmäisinä vuosina (!) onnettomuuteen jälkeen niin leuat kivuliaasti lukittuivat ja jouduin palaamaan pitsansyöntiharjoituksiin.

Viime kesänä kävin viimeksi tuossa pitseriassa, Alto Maressa Raahessa, ihanat pitsat heillä jotka myös paransivat leukani! Edelleen rakastan pitsaa koska silloin kehoni kaipasi mertensuoloja katkaravuista, ananasten makeutta, uunissa hautuneen kinkun pehmeyttä!

Jäätiköitä ja jäisiä katuja pelkään edelleen!

Vierailija
2/2 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaaduin 15 vuotiaana luistimilla ja leukaluuni säpälöityi 7 kappaleeseen. Olin hoikka ja kasvupyrähdykseni oli juuri alkanut, uskon että leuan murtuminen jopa pysäytti pituuskasvuni! Muut perheessämme pitkiä, äitikin 176 ja veljeni 190+ ja isä myös, itse jäin 162 mittaiseksi.

Aluksi leukani murruttua olin ruuveilla kiinnitettynä kypärämäiseen häkkyrään, se oli kamalaa. Keväällä olin kaatunut ja koko kesän olin tuossa häkkyrässä. Hikeä pyyhittiin helteessä otsaltani eräänlaisen remmien alta jotka pitivät "kypärän" paikallaan. Mitätön hahlo oli huuleni välissä, tuskat ja turvotus hirveitä. Ainainen nälkä vaivasi, maitoa, soosattuja maitoon sekoitettuna munija ja vitamiinimehuja join ynnä iljettävän pahaa proteiinijauhetta. Laihduin luurangoksi tuossa helteessä, proteiinijauheliemen antaminen piti lopettaa koska meinasin aina oksentaa jolloin olisin helposti tukehtunut. Kaikki hampaani menetin koska niitä ei voitu pestä niin ne ve

Olipa hurja tarina 😳 minulla tuskin aivan samaa on edessä kun vielä on täysin epäselvää tarvitseeko edes leikata. Kaatumisesta aikaa siis jo 4 päivää. Pehmeää ruokaa käsketty syödä, ei edes sosetta.. mutta siis syy ei aukea kunnolla, joten mitään sinne ei mahdu. Leuka myös aavistuksen vinossa, sen näen ehkä vain itse, ei niinkään ulkopuoliset.. mietin vain että jos leikataan, leikataanko sisäpuolelta? Minulle tehty kerran aiemminkin leukaluun leikkaus ja se tehtiin suun sisäpuolelta. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi