No, monenko elämä meni nyt pilalle Orpon hallituksen leikkausten takia?
Yli vuosi menty ja kiinnostaisi kuulla esimerkkejä kun niin peloteltiin että monen elämä menee pilalle.
Kertokaa konkreettisia esimerkkejä esim mihin riitti rahat ennen ja mihin rahat menee nyt. En usko ellette kerro konkreettisia esimerkkejä.
Vai oliko sittenkin niin että alkoholia joutuu nyt vain ostamaan hieman vähemmän, Kampista joutui muuttamaan Kontulaan mihin moni keskituloinenkin joutuu jne.
Kommentit (746)
Vierailija kirjoitti:
Elämä on mukavaa. Asuntolaina on maksettu, molemmilla vakituiset työt, verotus on keventynyt.
Olen tyytyväinen Orpon hallitukseen.
Et ola kauaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on mukavaa. Asuntolaina on maksettu, molemmilla vakituiset työt, verotus on keventynyt.
Olen tyytyväinen Orpon hallitukseen.
Et ola kauaa...
Ole kauaa...ei ola.
"Jaaha, saatiin aito tukispede linjoille🤣"
Miten niin "saatiin"? Täällähän sä olet joka päivä...
Jäin työttömäksi 50 v pitkän pankkiuran jälkeen. Olen 16 vuotiaasta lähtien elättänyt itseni, tehnyt töitä. Nyt 50 vuotiaana jäin työttömäksi koska työni siirrettiin halpatyövoiman Puolaan jolle maksettiin 400 euron kuukausipalkkaa. Itse asiantuntijana pankissa sain persiille kenkää, eikä kukaan ole minua palkannut enää tämän ikäisenä alani hommiin. Nyt opiskelen kasvatusalaa, jossa varma työpaikka valmistumisen jälkeen.
Mutta puheet 100.000 uudesta työpaikasta on vain Kokoomuksen valhetta. Olen itse väliinputoaja jota kukaan ei enää palkkaa omalla alallani vaikka olisi huippu osaamista. HV Orpo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos elämä menee pilalle kun tukia leikataan, niin kannattaisi vähän ryhdistäytyä ja ottaa vastuuta omasta elämästä. Tukien leikkaus voi olla oikeastaan askel oikeaan suuntaan.
Nyt ei leikata pelkästään tukia vaan heikennetään irtisanomissuojaa ja leikataan sairaslomarahoja jne.
Ja nämä myöskin ovat toivottuja muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö lopetti opinnot koska ei ole varaa opiskella paikkakunnalla missä koulu on. viimeinen vuosi olis ollut edessä.
Ok.
Toiset nuoret tekevät töitä ja ottavat opintolainaa jos ei tunnu tuet riittävän, ja jos eivät vanhemmat halua auttaa.
Valintoja valintoja nämä.
Niitä töitä joihin vaan mennään? Tässä tilanteessa en itse uskaltaisi ottaa lainaa (eikä sitä kaikille myönnetä). Kaikki vanhemmat eivät pysty auttamaan.
No en osaa sanoa, kuin Uudenmaan tilanteesta, mutta kyllä täällä päin ainakin nuorille opiskelijoille on paljonkin töitä tarjolla.
Ja taitaa olla käytännössä niin, että koulutkin sijaitsevat kohtuu isoissa kaupungeissa, joten en näe, miksei sielläkin töitä löytyisi.
Kuten jo monesti sanottu, se on ihan pelkästään yksilön omia valintoja.
Liian aikaista vielä sanoa, nythän puidaan Marinin hallituksen tekojen vaikutuksia.. Vuosi on liian lyhyt aika nähdä, mitä Orpon hallituksen päätökset aiheuttavat. Konkurssien sanotaan kyllä lisääntyneen.
Tyytyväisyys-/tyytymättömyysgallupeihin hallituksen suhteen en luota, sillä uskon, että niitä käytetään vain mielipidemuokkaukseen. Nyt uutisoidaan, että gallupien mukaan kansalaiset ovat tyytymättömiä nykyhallitukseen, mutta tämän gallupin tarkoituksena on mielestäni antaa kuva, että gallupit ovat luotettavia. Ihmiset uskovat, että tämä gallup on luotettava (ja sen myötä kaikki muutkin gallupit), koska ihmiset ovat tyytymättömiä Orpon hallituksen toimintaan. Onhan terveydenhuollon alasajo kaikkia koskeva asia. Mutta oikeasti tämän gallupin tavoite on saada ihmiset äänestämään seuraavissa vaaleissa - sen muutoksen puolesta, jota ei tule tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Jäin työttömäksi 50 v pitkän pankkiuran jälkeen. Olen 16 vuotiaasta lähtien elättänyt itseni, tehnyt töitä. Nyt 50 vuotiaana jäin työttömäksi koska työni siirrettiin halpatyövoiman Puolaan jolle maksettiin 400 euron kuukausipalkkaa. Itse asiantuntijana pankissa sain persiille kenkää, eikä kukaan ole minua palkannut enää tämän ikäisenä alani hommiin. Nyt opiskelen kasvatusalaa, jossa varma työpaikka valmistumisen jälkeen.
Mutta puheet 100.000 uudesta työpaikasta on vain Kokoomuksen valhetta. Olen itse väliinputoaja jota kukaan ei enää palkkaa omalla alallani vaikka olisi huippu osaamista. HV Orpo!
Pankista on ainakin naispuolisten toimihenkilöiden helppo siirtyä terveydenhoitoon sihteereiksi. Sinne vaan, plussaahan tuo pitkä keskeytymätön työura on-
Hopi hopi, sut revitään työikäistä sinne terkkariin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien meidän, jotka on myymässä asuntoaan eikä mene kaupaksi. Kun ei ole luottamusta tulevaisuuteen, ei voi ostaa mitään.
Miksei ole luottamusta tulevaisuuteen?
Kyllä ainakin meidän tuttavapiirissä kaikilla on hyvät tulevaisuuden näkymät.
Eikö se ihan ihmisestä itsestään lähde, että millaisen tulevaisuuden on itselleen rakentanut/rakentamassa?
Mikäköhän tämä sun "tuttavapiirisi" mahtaa olla? Kaljarinki paikallisessa juottolassa?
Valitettavasti nyt meni pahasti metsään tuo arvauksesi, meidän tuttavapiirissä ei pahemmin ole vasemmistolaisia näkynyt.
Johtuu varmaan siitä, kun jokainen meistä on työtätekevä (tai ollut töissä ennen nykyistä äitiysvapaata), tai yrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankista on ainakin naispuolisten toimihenkilöiden helppo siirtyä terveydenhoitoon sihteereiksi. Sinne vaan, plussaahan tuo pitkä keskeytymätön työura on-
No edelleen työtön olen. Ei kukaan palkkaa 50 vuotiasta. Tämä on totuus
Ei ole töitä löytänyt. 2 vuotta työttömänä. Kukaan ei palkkaa 50 vuotiasta. Se on raastava totuus
Olen keskituloinen ja vakinaisessa työsuhteessa ja ostovoimani ja elintasoni on merkittävästi laskenut yämän hallituksen aikana, kun en juuri alkoholia käytä, enkä osta kaupasta persujen alekaljaa, jota myydään kaupassa. Tölkin pari saatan nauttia kesällä mökillä.
Useamman sadan euron lovi tulee kuukaudessa työmatksvähennyksiin, kun n. 50 km pitkä työmatka, kun hallitus nosti työmatkojen omavastuuta ja vähensi enimmäismäärää.
Ensi vuoden alussa nousee myös tuloverotus, kun kunnallisvero nousee, kun hallitus leikkasi kuntien osuuksia.
Samoin kiinteistövero, vakituisesta asunnosta ja kesämökistä.
Lisäksi olen pakotettu käyttämään lääkitystä sairauden hoitoon, jossa Kela korvauksen määrä pieneni ja vastaavasti lääkekatto nousi eli lääkkeisiin menee yhä enemmän rahaa. Lisäksi joudun säännöllisesti käymään lääkärissä/labrassa ja nykyään muutaman minuutin lääkärin etäpuhelu maksaa 41.80€/puhelu hoito-ohjeista. Ennen parikymppiä.
Ja lisää korotuksia on tulossa esim. lasten päivähoitomaksuihin korotus, arvonlisävero korotus jne.
Näin keskituloisena elän lähes kädestä suuhun ja ostovoima on merkittävästi heikentynyt, ei ole varaa edes käydä työpaikkaruokalassa syömässä ja pelkään oman työllisyyden puolesta, sillä mitä useamman kansalaisen ostovoima heikkenee, sillä on suora kaikutus yritysten kannattavuuteen ja työllisyystilanteeseen.
Onhan tämän hallituksen aikana myös työttömyys lähtenyt hurjaa nousuun, joka tarkoittaa lisää työttömyyttä, kun ihmisillä ei ole rahaa ostaa tavaroita ja palveluita ja moni yritys lopettaa toimintansa tai menee konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole töitä löytänyt. 2 vuotta työttömänä. Kukaan ei palkkaa 50 vuotiasta. Se on raastava totuus
Vituttaa kun luullaan, että pitkä pankkiura työllistää. Ei työllistä, ainakaan omalla kohdalla. En ole päässyt sihteeriksi sosiaalialalle tai muulle alalle. Antakaa mulle työpaikka tai haistatan vitut
Onko ne asumistukien leikkaukset edes tulleet vielä voimaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sihteeri on jo vuosia ollut katoava ammattikunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö lopetti opinnot koska ei ole varaa opiskella paikkakunnalla missä koulu on. viimeinen vuosi olis ollut edessä.
Ok.
Toiset nuoret tekevät töitä ja ottavat opintolainaa jos ei tunnu tuet riittävän, ja jos eivät vanhemmat halua auttaa.
Valintoja valintoja nämä.
Niitä töitä joihin vaan mennään? Tässä tilanteessa en itse uskaltaisi ottaa lainaa (eikä sitä kaikille myönnetä). Kaikki vanhemmat eivät pysty auttamaan.
No en osaa sanoa, kuin Uudenmaan tilanteesta, mutta kyllä täällä päin ainakin nuorille opiskelijoille on paljonkin töitä tarjolla.
Ja taitaa olla käytännössä niin, että koulutkin sijaitsevat kohtuu isoissa kaupungeissa, joten en näe, miksei sielläkin töi
Miten voi olla... Kun just oli uutisissa että esim henkilöstövuokrausyrityksillä menee heikosti. Ei ole tarvetta työntekijöille. Sama uutinen kertoi että yleisesti kesätöitä on ollut niukasti tarjolla.
Kirjoittelet puuta heinää, faktoista sulla ei tietoakaan.
Sana kor-po-raatio jää näemmä moden haaviin.
Orpon puheet on fantasiaa. Rikkaat kuvittelevat, että köyhä on verenimijä ja pärjää hyvin ilman työtä. Tosiasiassa pitkäaikais työtön on heikko ja köyhä.esim pitkän uran tehnyt pankkitäti jonka työt siirrettiin Puolaan koska työvoimakustannukset on 1/5 siitä mitä Suomessa. Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. Näin se menee. Rikkaat eivät ole kiinnostuneet yhteiskunta vastuusta, päinvastoin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne palkkaa soteen uusia ihmisiä, kun nykyinen hallitus on leikannut rajusti terv.houdon määrärajoja ja entisiäkin sihteereitä irtisanotaan, kun rahaa ei ole.
Tuttu terv.kesk.lääkäri juuri valitti, ennen hän vastaanotolla otti potilaita liukuhihnalla 20 min välein, nyt menee tupla-aika oli 40min. kun lääkäri joutuu tekemään potilaan hoidon lisäksi paperityöt ja lääkäri siivoamaan potilaan eritteet lattialta, kun siivoojia vähennetty. Ja yhä harvempi potilas edes pääse lääkärin puheille.
En voi edes kuvitella millaista lapsiperheen elämä nykyään on. Itse elän yksin, eikä lapsia ole eikä tule, mutta silti on koko elämäni ajan ollut toimeentulo tiukilla. Toivottavasti saatte kuitenkin laskut maksettua ja ruoat hankittua. Muistan millaista omassa lapsuudessani oli 90-luvun alun laman aikaan. Joillain tavoin nykyaika on vielä pahempi. Luotettavat ystävät ja naapurit olivat aiemmille sukupolville itsestäänselvyys. Nykyään nuo ovat monelle täysin outoja asioita.
Voimia kaikille, joihin tämä pahiten osuu. Toivon, että jaksatte eteenpäin siitä huolimatta ja selviätte tästä kaikesta huolimatta.