No, monenko elämä meni nyt pilalle Orpon hallituksen leikkausten takia?
Yli vuosi menty ja kiinnostaisi kuulla esimerkkejä kun niin peloteltiin että monen elämä menee pilalle.
Kertokaa konkreettisia esimerkkejä esim mihin riitti rahat ennen ja mihin rahat menee nyt. En usko ellette kerro konkreettisia esimerkkejä.
Vai oliko sittenkin niin että alkoholia joutuu nyt vain ostamaan hieman vähemmän, Kampista joutui muuttamaan Kontulaan mihin moni keskituloinenkin joutuu jne.
Kommentit (746)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi miten olisi vaikuttanut, tosin käydään miehen kanssa töissä.
Omassa tuttavapiirissä ei ole juuri ollenkaan lapsilisää kummempaa tukea saavia, niin vaikea vähän hahmottaa, et haittaako leikkaukset oikeasti niin valtavasti.
Toki olen kiitollinen hyväosaisuudestani, silti tuntuu hassulta että niin iso osa ei vain löydä töitä ja ovat ongelmissa..
Tsemppiä!
Montako avointa paikkaa työnantajallasi on tarjolla? Montako hakijaa? Montako irtisanomista?
Mitä jankutat? Meille palkataan heti 20. Ei ole tulijoita. Ja irtisanomisia ei tietenkään ole tulossa, kun porukkaa ei nytkään ole tarpeeksi. Sama tilanne on tällä alalla joka puolella maata. Usein olen sen näihin ketjuihin kertonut mutta kun ei kelpaa. Työ vaatii kurssin, jossa hankitaan tarvittavat taidot ja luvat. Myö
Puhelinmyynti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin riittää jo nyt. Suurin osa maailman ihmisistä elää vähemmällä rahalla.
Suomen hintatasolla?Käy kiertelemässä Afrikkaa, Intiaa ja Kiinaa, niin näet.
Niin, että onko noissa mainitsemissasi maissa Suomen hintataso?
Suhteessa ihmisten tienaamaan rahaan on kalliimpaakin. Köyhät ovat köyhempiä kuin Suomessa ja tukijärjestelmä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googleta vaikka "talouskasvu ennuste Suomi". Valtiovarainministeriön kesäennusteen mukaan "BKT kasvaa 1,6 prosenttia vuonna 2025 ja 1,5 prosenttia vuonna 2026".
Onko joku muka niin hölmö että uskoo ennustuksiin? Samat tyypit käyvät varmaan kysymässä ennustajalta neuvoa elämän tärkeisiin päätöksiin.
Suuri määrä huippukoulutettuja ekonomeja tekee näitä ennusteita. Todennäköisemmin sinä olet hölmö kuin he.
Ihmiset ei ymmärrä, että talous on dynaaminen ja monimutkainen järjestelmä. Sitä voi verrata molemmista syistä, koska globaalia, sääennusteisiin. Jokainen tajuaa, että sää on komplkéksinen dynaaminen järjestelmä, joka ei ole ennustettavissa pidemmällä aikavälillä, ja jo kahden viikon päähän ne ennusteet on horoskooppitasoa. Täysin rinnastettavissa talouteen.
On tehty tieteellisiä tutkimuksia tällaisen (talous) järjestelmän ennustettavuudesta (jossa jälkiviisauskin mukana ihmisverrokeilla, ja kaikki mahdollinen aiempi taltioitu tieto, mitä vain ovat halunneet/kyenneet omaksumaan. Silti ennustustarkkuus on tutkimuksen mukaan ollut samalla tasolla simpanssien randomivalintojen (lähinnä arvo lappu valitsemalla) kanssa. Samalla onnistumisprosentilla. Nämä huippuekonomit, jotka vetää ihan huippupalkkoja.
Jäitä hattuun. Nämä ennusteet, niin kuin horoskooppiennusteetkin, on täysin sattumanvaraisia toteutumisiltaan. Mutta niillä on sekin yhtinen piirre, että ne voivat olla "itseään toteuttavia ennusteita". Ennustusten kohteet alkaa toteuttaa ennustusta. Ja taloudessa seuraukset ei ole hallittavissa satunnaisuuksineen ja mustine joutsenineen, jotka ei ole ennustettavissa. "Puskista tulleina" kyllä ovat ekonomistien jälkiviisstelun ja selittelyjen kohteena. Jälkikäteen on helppo "ennustaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googleta vaikka "talouskasvu ennuste Suomi". Valtiovarainministeriön kesäennusteen mukaan "BKT kasvaa 1,6 prosenttia vuonna 2025 ja 1,5 prosenttia vuonna 2026".
Onko joku muka niin hölmö että uskoo ennustuksiin? Samat tyypit käyvät varmaan kysymässä ennustajalta neuvoa elämän tärkeisiin päätöksiin.
Suuri määrä huippukoulutettuja ekonomeja tekee näitä ennusteita. Todennäköisemmin sinä olet hölmö kuin he.
Miksi nämä huippuekonomit eivät saa taloutta nousuun? Suomi on laahannut pahasti jäljessä muita Pohjoismaita käytännössä aina. Riippumatta siitä mitkä puolueet ovat istuneet hallituksessa.
Mitä näyttöjä näillä huippuekonomeilla on?
Vai onko tämäkin Sannan syytä?
Puhelinmyynti eri ole oikeaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein abortin, koska ei ole varaa toiseen lapseen.
MLL lastenhoitopalvelu lakkautetaan leikkausten vuoksi, emme saa perheenä tukea mistään.
Terveyskeskuksesta ei saa palvelua.
Neuvola-ajat aina perutaan.
Asumisen kulut ovat järkyttävät. Ruoka koko ajan kallistuu, kun verotus kovenee ja nostaa ruoan hintaa entisestään.
Synnyttämään ei mahdu.
Suurin osa ongelmistasi ratkeaa kun muutat pois pk-seudulta.
Asuminen halpenee, ja palkasta jää enemmän muuhun käyttöön (vaikka palkka olisi pienempi, kuin nyt) asunnot ovat halvempia, voit jopa saada lainaa ja ostaa oman
Välimatkat lyhenevät, pk-seudulla ne ovat pitkät. Synnyttämään mahtuu, ja monilla paikkakunnilla terveydenhoito toimii hyvin, neuvolakaan ei ole ylikuormitettu. Ruuan hinnassakin on eroja paikkakunnittain, kuten myös sähkön ja polt
Ei täällä muualla ole töitä, ei toimi myöskään terveydenhoito ja kaikki on kallista.
Minä ennustan että hallituksen toimet ei tuo juurikaan työpaikkoja vaan maa ajautuu vielä syvempään kriisiin katsotaan kumpi ennustus menee oikein minun vai ns. huippu ekonomistien.
Vierailija kirjoitti:
Maaliskuussa joudun muuttamaan koska ei ole varaa, uutta asuntoa en saa, jatkuva pula ruuasta nyt jo ja töitä en ole saanut.
Teltta majoiitus edessä, onneksi kaikki siihen tarvittavat omistan jo.
Irtaimisto myyntiin.
Mitä jos muuttaisit työn perässä, kauemmaksikin. Niin minäkin olen tehnyt. On tyhmää odottaa, että työ tulee sinun ovellesi. Toinen vaihtoehto on lähteä opiskelemaan. Vaikka yliopistoon. Se on kuitenkin varmin tie. Ei se kenellekään ole olut helppoa, mutta ei elämässä kukaan helpolla pääse.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyynti eri ole oikeaa työtä.
Puhelinmyynnissä muuttuu ensimmäinen sairaspäivä palkattomaksi ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt kyllä kuulostaa siltä, että ei ole palkkaus suhteessa työn vaatimuksiin eikä työolot ilmeisesti myöskään kunnossa
Aivan TES:n mukaan menee kaikki. Niin työolot, työajat, kuin palkkakin. Olen aiemminkin tästä alasta kertonut täällä ja aina on samantyylisiä vastauksia.
Tässä näkeekin sen, miksi "töitä ei löydy".
Töitä on, mutta niitä ei haluta tehdä. Tämä minun työnikin on mukavaa ja itsenäistä. Palkalla elää, elättää lapset, maksaa asuntolainan ja harrastaa.
Mutta toki työttömänä ja tuilla eläsessä saa rahan helpommalla. Ehkä se on se syy, ettei töitä löydy.
Et kerro alaa. Siihen on varmasti syynsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No monenko tuilla makoilu meni nyt pilalle orpon leikkausten takia? öö vai mikä tää aloitus oli?
Koska voin aloittaa työt sulla? Sä ilmeisesti olet työnantaja?
Sinä se jaksat samaa jankuttaa joka ketjuun. Ei sinua ole siellä minun työpaikassanikaan näkynyt, eikä muissa vastaavissa. Suutasi kyllä soitat kaikkialla
No miten sinne työpaikallesi kukaan löytää kun et kerro missä se on?
Jos elämä menee pilalle kun tukia leikataan, niin kannattaisi vähän ryhdistäytyä ja ottaa vastuuta omasta elämästä. Tukien leikkaus voi olla oikeastaan askel oikeaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos elämä menee pilalle kun tukia leikataan, niin kannattaisi vähän ryhdistäytyä ja ottaa vastuuta omasta elämästä. Tukien leikkaus voi olla oikeastaan askel oikeaan suuntaan.
Nyt ei leikata pelkästään tukia vaan heikennetään irtisanomissuojaa ja leikataan sairaslomarahoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö lopetti opinnot koska ei ole varaa opiskella paikkakunnalla missä koulu on. viimeinen vuosi olis ollut edessä.
Ok.
Toiset nuoret tekevät töitä ja ottavat opintolainaa jos ei tunnu tuet riittävän, ja jos eivät vanhemmat halua auttaa.
Valintoja valintoja nämä.
Niitä töitä joihin vaan mennään? Tässä tilanteessa en itse uskaltaisi ottaa lainaa (eikä sitä kaikille myönnetä). Kaikki vanhemmat eivät pysty auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä ennustan että hallituksen toimet ei tuo juurikaan työpaikkoja vaan maa ajautuu vielä syvempään kriisiin katsotaan kumpi ennustus menee oikein minun vai ns. huippu ekonomistien.
Ai miten edellinen hallitus kun sai maan syvään kriisiin ja nyt puhutaan vieläkin syvemmästä kriisistä. Syvän kriisin jätti demari Marin jälkeensä. Siinä on syy nykyiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö lopetti opinnot koska ei ole varaa opiskella paikkakunnalla missä koulu on. viimeinen vuosi olis ollut edessä.
Olisiko mahdollista suorittaa monimuoto-opintoina loppuun?
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla menee huonosti, kun talous kyykkää. Eivät osaa taloustiedettä. Kun kaikkein köyhimmiltä leikataan koko ajan kansantalous kärsii. He käyttävät kaikki rahansa kulutukseen ja näin kaupat, ssuntosijoittajat ja valtio (alv) saavat osansa. Nyt he eivät käytä rahaa, eikä kukasn mukaan, koska hoetaan säästämisestä. Talous pysähtyy, työttömyys lisääntyy ja valtio ottaa lisää velkaa. Eli kaikki kärsivät.
Aina on voittajia. Aika moni sellaiseksi itseään vielä luuleva tulee kyllä pettymään pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miten edellinen hallitus kun sai maan syvään kriisiin ja nyt puhutaan vieläkin syvemmästä kriisistä. Syvän kriisin jätti demari Marin jälkeensä. Siinä on syy nykyiseen.
Ei ole vaan nyky hallituksen leikkaukset. Kukaan ei uskalla ostaa mitään. Kaikki säästävät rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin millainen tuo uudistettu asumistuki on. Ihan hirveä! Tampereella esimerkiksi yksinasuvan hyväksyttävät enimmäisasumismenot ovat vain 447 euroa kuussa. Mistähän senhintainen asunto löytyisi? Saa vapaasti ehdottaa!
No sitten. Asumistukea maksetaan vain 70 % (ennen 80 %), mutta ei suoraan tuosta hyväksyttävästä enimmäismäärästä, vaan ensin siitäkin otetaan pois OMAVASTUU. Käytännössä on siis ihan sama, tavoitteleeko ansiosidonnaista (jota on leikattu nyt sitäkin reippaasti) vain heittäytyykö peruspäivärahalle, koska asumistuki ulosmittaa sen hyödyn, ja lopulta joutuu kuitenkin hakemaan toimeentulotukea, jossa asumismenoina yksinasuvalle Tampereella hyväksytään kuitenkin 589 euroa. Sillä hintaa voi joku joku läävä löytyäkin, luultavasti rauhattomalta alueelta ja remppakuntoinen.
Okei, tilanne ei ole omakohtainen vielä, mutta kun määräaikainen työni päättyy, voi olla, ellen löydä heti uutta työtä
Tämähän on ihan perseestä. En jää Suomeen. Luojan kiitos mulla on mahdollisuus lähteä muualle. Kaikilla ei ole.
Olen kateellinen, itse en voi lähteä.
No sepä onkin mahtava ennuste jos vertailukohteeksi nostetaan mielikuvitustarina. Miten sellaista voi mitata luotettavasti?
"Jos näin tehtäisiin tai ei tehtäisi, niin kävisi niin ja näin, mutta nyt kun tehdäänkin toisin niin meille käykin paljon paremmin."
Eikö tuommoisten ennustajien kannattaisi sijoittaa osakkeisiin? Nehän tekisivät parissa kuukaudessa sellaiset voitot että kaikki velat saataisiin maksettua.