No, monenko elämä meni nyt pilalle Orpon hallituksen leikkausten takia?
Yli vuosi menty ja kiinnostaisi kuulla esimerkkejä kun niin peloteltiin että monen elämä menee pilalle.
Kertokaa konkreettisia esimerkkejä esim mihin riitti rahat ennen ja mihin rahat menee nyt. En usko ellette kerro konkreettisia esimerkkejä.
Vai oliko sittenkin niin että alkoholia joutuu nyt vain ostamaan hieman vähemmän, Kampista joutui muuttamaan Kontulaan mihin moni keskituloinenkin joutuu jne.
Kommentit (746)
Vierailija kirjoitti:
Aika monen suomalaisen vaikka tämä pellehallitus väittää ajavansa suomalaisten etua.
Omia suomalaisia etujaan ne vaan ajaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaliskuussa joudun muuttamaan koska ei ole varaa, uutta asuntoa en saa, jatkuva pula ruuasta nyt jo ja töitä en ole saanut.
Teltta majoiitus edessä, onneksi kaikki siihen tarvittavat omistan jo.
Irtaimisto myyntiin.
SInullahan on vielä hyvin aikaa maaliskuuhun, varmasti jotain löytyy. harkitse esim halvemmalle alueelle muuttoa. Ei se elämä siitä ole pilalla,
mites työ? voi asua lämpimästi ja miten haluaa ei kela kysele onko outo asia toi työ?.siitä saa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nykyhallituksesta valita kuin tuilla eläjät.
Työehtojen heikennykset ei haittaa ketään?
Missä rinnakkaistodellisuudessa oikein elät? Asumistukileikkaukset alkaneet juuri. Viimeiset leikkaukset ensi keväänä vuositarkastuksen yhteydessä. Ansiosidonnaisen leikkaukset alkavat vasta loppuvuodesta. Omistusasujien asumistuki lähtee pois vuoden vaihteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaliskuussa joudun muuttamaan koska ei ole varaa, uutta asuntoa en saa, jatkuva pula ruuasta nyt jo ja töitä en ole saanut.
Teltta majoiitus edessä, onneksi kaikki siihen tarvittavat omistan jo.
Irtaimisto myyntiin.
SInullahan on vielä hyvin aikaa maaliskuuhun, varmasti jotain löytyy. harkitse esim halvemmalle alueelle muuttoa. Ei se elämä siitä ole pilalla,
mites työ? voi asua lämpimästi ja miten haluaa ei kela kysele onko outo asia toi työ?.siitä saa rahaa.
Jos ei työtä saa, kun ei kelpaa tai on entistäkin enemmän tarjokkaita tai sitä ei yleensäkään ole tarjolla.
Hämmästyttävää, miten tuo yks sivuuttaa kaiken muun paitsi tukiuutiset.
Orpo on ärsyttävä kokoomuslainen ulkonäöltään ja olemukseltaan. Siinä jo syytä vihata tätä kolmannen polven porvaripoikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minultakin lähtee asumistuki. Mietin, että muutan pois pk-seudulta lapsineni ja vien samalla työpanokseni jonnekin sellaiseen kuntaan, jossa minun työtäni vielä arvostetaan. Ei ole järkeä enää kituuttaa Vantaalla tällä lailla. Ei koskaan mitään harrastuksia lapsille, ei uusia talvikenkiä itselle, ei voi viedä lapsia koskaan mihinkään. Työssäkäyvä ihminen ja mihinkään ei ensi talvena ole enää varaa.
Toimeentulotukea kai pitäisi hakea, voi hyvänen aika. Ihan absurdia. Ikinä en sossun luukulla ole ennen joutunut käymään, enkä kouluttautuessani työvoimapula-alalle kuvitellut ikinä joutuvanikaan.
Ei tarvitse mihinkään luukulle mennä vaan Kelan verkkosivuille. Hullua tämä kyllä on. Työllä pitäisi elää!
Sellainen vaikutus on kuulemma jo nähtävillä, että toimeentulotukeen lisää asiakkaita ja diakonia-avun hakijoita enemmän myös.
Lapsiperheköyhyys syvenee, loma-aikoina ruoka vähissä ja perheillä ei varaa käydä lasten kanssa pienillä lyhyilläkään lomareissuilla.
Minun elämänlaatuni itse asiassa on parantunut. Lopetin osa-aikatyön ja myin auton, koska suojaosan poiston jälkeen työstä ei olisi enää jäänyt palkkaa itselle juuri lainkaan. Autostressi halvan romun suhteen on poissa ja aikaa paljon enemmän opiskeluun ja omiin juttuihin. Opiskelen työttömyysetuudella, koska en pysty enää fyysisesti tekemään oman alani töitä, enkä ole saanut 45-vuotiaana mitään muutakaan työtä lähes 3 vuoden hakemisen jälkeen. Elän taloudellisesti todella tiukasti, ja hankin lisätuloja tekemällä naapureille pimeästi talkkari- ja siivouskeikkaa. Tätä en tehnyt silkkaa kunnollisuuttani aiemmin, mutta nyt ei enää suoraan sanottuna paljoa kiinnosta. Rahaa on nyt hiukan enemmän, stressiä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Olen vaka-ope ja asumistukileikkauksen vuoksi saisin näköjään TOIMEENTULOTUKEA muutaman kympin kuussa! En kyllä minäkään työssäkäyvänä ihmisenä kuvitellut, että sossuun putoamme. :-D
Hullua kyllä kaikin tavoin. En tiedä itkisinkö, nauraisinko vai muuttaisinko minäkin lasten kanssa suosiolla jonnekin muualle. Kuulemma meitä opettajia niiiiiiiin kovasti tarvitaan pk-seudulla. Juu tosi kovasti näköjään.
Haluavat ilmeisesti päästä suomalaisista eroon (päätöksistä päätellen) ja ulkomaalaista halpatyövoimaa tilalle. Hallitusta varoitettiin, siitä että matalapalkka-alojen työntekijät joutuvat muuttamaan pois pääkaupunkiseudulta.
Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan tuho on vasta tulossa. Osa leikkauksista tulee voimaan 2.9.2024. Ansiosidonnaiset on vielä kaikki leikkaamatta 25%. Palkkatukityöt loppuu vasta syksyllä viimeiset, jotka kerryttää työssäoloehdon. Peruspäivärahalle on kaikki ne vielä putoamatta, jotka sinne pian joutuvat. Vasta edessä se aika, kun yli 57-vuotiaat eivät pääse tukitöihin eikä sairaatkaan työttömät saa enää ansiosidonnaista palkkatukityöstä.
Maaliskuussa asumistuki laskee 200€, ja sit ens vuoden elokuussa se tipahtaa ihan mitättömyyksiin, kun opiskelijat siirtyy pois yleisen asumistuen piiristä.
Jos en saa omaa amk-tutkintoa pakettiin ensi kesään mennessä, se jää kesken. Ihan nippanappa olen pärjännyt nyt opintotuella ja lainalla, asumistuella, lapsilisillä ja osa-aikatöiden palkalla (huomhuomhuom! Opiskelijoilla myös tulorajat, jotka on kaikille samat, olit sä sitten lapseton tai viiden lapsen äiti, eli se että tekee töitä enemmän ei vie taloudellisesti mua puusta pidemmälle opintojen aikana, koska opinnot hidastuu ja menetän opintotuet). Opintolainaa on nyt sellainen 20 000€, ei hirveesti naurata. Ainiin, olin mä myös keväällä saikella uupumuksen vuoksi, kun kävi vähän raskaaksi tämän kaiken yhdistäminen.. elokuusta eteenpäin onneksi hallitus antaa 200€ enemmän kk lainaa elämiseen meille opiskelijoille 🥲<3
t. Opiskeleva, eronnut lähiäiti
Aloittaja, kun alv-korotukset tulevat voimaan, kuluta rahaas oikein lapiokaupalla, jotta sinäkin osallistut valtion kassatilanteen kohentamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Missä rinnakkaistodellisuudessa oikein elät? Asumistukileikkaukset alkaneet juuri. Viimeiset leikkaukset ensi keväänä vuositarkastuksen yhteydessä. Ansiosidonnaisen leikkaukset alkavat vasta loppuvuodesta. Omistusasujien asumistuki lähtee pois vuoden vaihteessa.
Olet oikeassa siinä, että osa leikkauksista on vasta tulossa. Pahin on edessäpäin. Moniin on jo leikkuri iskenyt suoraan tai välillisesti (esim. leikkauksista ja niihin varautumisesta johtuvat irtisanomiset ja konkurssit).
hallituksen pelle hermanneilla rahaa tulee sisään korotuksineen ja edut hilattu tappiin. Muut saa 1 % korotuksen ja sekin on liikaa. Ymmärrettävästi noilla pelle hermanneilla ei ole mitään kykyä samaistua tavallisen työssäkäyvän tai työttömän ahdinkoon. Pelottelivat kansalaisille paskan housuun ja saivat ihmiset varovaisiksi. Tuli yllärinä että tuollainen kurittaminen aiheuttaa ainoastaan negatiivisen kierteen. Mutta pelle hermannilla oma palkka on iso ja kaikki eläminen perustuu muiden rahoille. Ihan pelleä porukkaa, joka elää muiden siivellä. Ainoa mitä saaneet aikaan on kansalaisille, niille jotka noidenkin jätesäkkien palkat maksaa, v*ttuilu.
Orpo teki laman. Kansantalous laskee eli veroja nostetaan ja otetaan lisää velkaa. Konkurssit, asuntojen hinnat romahtaa, työttömyys ennätystasolla, koulutus ajettu alas.
Eli todellakin tämä vaikuttaa meihin kaikkiin kauan.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ja tunnen useamman muunkin. Itse joudun elämään jatkuvassa pelossa (pelkään joutuvani kodittomaksi). Sen ei pitäisi olla mahdollista, mutta kun lakeja ei haluta noudattaa. Jos yleistuki tulee ja joutuu pärjäämään jollain 500-600 eurolla, niin täällä tulee vallitsemaan viidakon lait. Paperilla kaikki on kaunista.
Miten muualla maailmassa pärjätään, kun siellä ei ole mitään kansalaispalkkaa?
Kaffebullan oikeistolainen maailmankuva: tee kolmea työtä ja kuole kadulle.
Mitäs läksit.
Vierailija kirjoitti:
Minun elämänlaatuni itse asiassa on parantunut. Lopetin osa-aikatyön ja myin auton, koska suojaosan poiston jälkeen työstä ei olisi enää jäänyt palkkaa itselle juuri lainkaan. Autostressi halvan romun suhteen on poissa ja aikaa paljon enemmän opiskeluun ja omiin juttuihin. Opiskelen työttömyysetuudella, koska en pysty enää fyysisesti tekemään oman alani töitä, enkä ole saanut 45-vuotiaana mitään muutakaan työtä lähes 3 vuoden hakemisen jälkeen. Elän taloudellisesti todella tiukasti, ja hankin lisätuloja tekemällä naapureille pimeästi talkkari- ja siivouskeikkaa. Tätä en tehnyt silkkaa kunnollisuuttani aiemmin, mutta nyt ei enää suoraan sanottuna paljoa kiinnosta. Rahaa on nyt hiukan enemmän, stressiä vähemmän.
Tuttu tunne.