Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

8-vuotias dominoi muiden yöunta

Vierailija
15.07.2024 |

Vinkkejä seuraavaan tilanteeseen:

Meillä kotona 8-vuotias poistuu sängystään/huoneestaan eri tekosyillä pitkin iltaa/yötä, jos me vanhemmat olemme menneet itse nukkumaan, hän tulee huoneeseemme herättämään ja ei suostu palaamaan sänkyyn, ennen kuin on saanut huomiota osakseen. Varsinkin nyt kesäloma-aikaa tämä on TODELLA raskasta, koska lapsi estää oman nukahtamiseni mielivaltaisesti usein puoleenyöhön, ja aamulla on töiden takia pakko herätä kuitenkin viimeistään 06.00, kun lapsi saa jäädä tyytyväisenä nukkumaan. Iltarutiinit ovat olleet vuosikauden samanlaiset ja lapsi laitetaan nukkumaan ajoissa, koska tiedämme, että hänenkin unet jäävät muuten vähäisiksi, koska tätä nukahtamis-"showta" kestää illasta riippuen ainakin 1-3 tuntia. Lisäksi hän saattaa nukahtaa, mutta tulla yön aikana jopa 5-6 kertaa herättämään vanhemmat sanoen: "En saa nukuttua", vaikka fakta on, että on nukkunut ja nukahtaisi uudelleen, jos malttaisi pysyä sängyssä edes kymmenen minuuttia.

Jatkuva univelka ja kykenemättömyys tehdä väsyneenä ja ärtyneenä mitään palauttavaa toimintaa ovat syöneet omaa mielenterveyttäni ja parisuhdettani pidemmän aikaa, kun tilanteelle ei voi tehdä mitään, ja oikeaa unilääkettä tuon ikäiselle ei voi alkaa syöttää säännöllisesti. Melatoniinit on kokeiltu, mutta ne eivät ole auttaneet kuin satunnaisesti, koska mieto nukahtamislääke ei toimi, jos lapsi ramppaa eri syistä ympäri asuntoa tuntikaupalla pillerin ottamisen jälkeen ja vaikka nukahtaisikin melatoniinilla, sen vaikutus lakkaa muutaman tunnin päästä eikä estä siten enää lasta herättämästä myös koko muuta taloutta koska hän ei halua nukkua.

Ollaan sovittu, että jos tulee herättämään yöllä turhasta syystä (esim. viime yönä oli syytä pakko päästä pesemään kädet ilman syytä klo. 22.30 ja asian takia piti tulla herättämään vanhemmat), niin seuraavalta päivältä lähtee ruutuaikaa pois, mutta tämä ei ole auttanut ja lapsi voi olla koko seuraavan päivän ilman puhelinta tai televisiota, kun rangaistuksista huolimatta on pakko herättää koko talo useasti ilman syytä. Isompia rangaistuksia ei voi käyttää, koska kerran kun väsyneenä neljännen turhan herätyksen jälkeen nousin sängytä, huusin lapselle ja vein hänet väkisin takaisin omaan sänkyyn, lapsi puhui tilanteesta ulkopuoliselle aikuiselle ja saimme lastensuojelusyytteen.

Vinkkejä tilanteeseen, tällä hetkellä työpäivät ovat lähinnä seliämistä jatkuvassa univelassa ja pelkään, milloin työjohto huomaa sen, että työpanokseni on laskenut myös kuin lehmän häntä tämän takia. Vietän nyt jo vähintään muutaman yön kuukaudessa hotellissa, jotta saan univelkaa tasattua, mutta tämä järjestely käy lompakon päälle. Tukiverkostoa meillä on TODELLA olemattomasti ja lasta halutaan ottaa todella nihkeästi yökylään, koska pilaa myös vieraissa aikuisten yöunet. Olen jopa harkinnut eroa ja jonkinlaista vuorovanhemmuutta, että saisi nukkua edes puolet vuodesta.

Kommentit (524)

Vierailija
321/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prkl, se on pian esiteini, ainakin leikisti. Sit teil onkin kivaa, piru merrassa. Yötäpäivää.

Mikä teidän perheessä oikeesti on se keskeisin ongelma? Oikeesti. Ydin. Oikeesti.

Jotain on tehtävä.

Tosta kasvaa sietämätön apina. Ei nuori ihminen.

Nämä sinun sanoin sietämättömöt apinat, ovat nuoria rakastettavia ihmisiä, jotka eivät ole saaneet kotoa rajoja ja ja rakkautta. Jos kohtelet heitä samoin, sama käytös vain jatkuu. Miten ihminen voi oppia olemaan rakastava ja kunnioittava toisia kohtaan jos sellaista ei ole ikinä nähnyt keltään? Ei omilta vanhemmilta eikä tuntemattomiltakaan. Se, että sinä kohtelet heitä kuin apinoita, vahvistas heille että ihmiset todella ovat pahoja ja ilkeitä. 

Sitähän tässä kommentissa kysyttiin eli mikä ON se perimmäinen ongelma.

Ilmiselvää on, että tämä lapsukqinen on jäänyt kasvatusta vaille eli rakkautta ja rajoja.

Millaisia vanhempia, mikä meno siellä kotona mahtaa oikeasti olla?

Vierailija
322/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin iltavirkkuna ja iltavirkun lapsen vanhempana sanoisin että laitatte lapsen liian aikaisin nukkumaan. Täällä yritetään taas keskustelussa tunkea lasta samaan muottiin. Kokeile tehdä päinvastoin ja katso mitä tapahtuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prkl, se on pian esiteini, ainakin leikisti. Sit teil onkin kivaa, piru merrassa. Yötäpäivää.

Mikä teidän perheessä oikeesti on se keskeisin ongelma? Oikeesti. Ydin. Oikeesti.

Jotain on tehtävä.

Tosta kasvaa sietämätön apina. Ei nuori ihminen.

Nämä sinun sanoin sietämättömöt apinat, ovat nuoria rakastettavia ihmisiä, jotka eivät ole saaneet kotoa rajoja ja ja rakkautta. Jos kohtelet heitä samoin, sama käytös vain jatkuu. Miten ihminen voi oppia olemaan rakastava ja kunnioittava toisia kohtaan jos sellaista ei ole ikinä nähnyt keltään? Ei omilta vanhemmilta eikä tuntemattomiltakaan. Se, että sinä kohtelet heitä kuin apinoita, vahvistas heille että ihmiset todella ovat pahoja ja ilkeitä. 

Sitähän tässä kommentissa kysyttiin eli mikä ON se perim

Asioissaan tule paljon helpommin kuulluksi ja vakavasti otetuksi, jos käyttää sivistynyttä kieltä. Kukaan viisas ihminen ei kutsu toista ihmistä apinaksi. Vaikka hän olisi apinoiden kasvattama.

Vierailija
324/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin on vihamielistä kommenttia pienestä lapsesta, turvattomuutta ja pelkoja kun joutuu nukkumaan yksin. 

Vierailija
325/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalin ketju mitä olen ikinä lukenut. Järkytyin todella kun luin illalla. Monella vaikuttaa olevan hyvin syvät ja pahat traumat. Silti menee yli käsityskyvyn kuinka ihmiset haukkuu pientä lasta ja antaa vinkkejä väkivaltaisesta (psyykkinen, fyysinen, henkinen) käyttäytymisestä - ja nämä kommentit saa vielä tykkäyksiä. Ei ihme, että ihmiskunnan tilanne on tämä ja lähihistoriassa jopa Auswitchin kaltaisia tapahtumia, kun ihmiset ovat näin sekaisin. Toisaalta hyvä, että luin ketjun niin osaan olla ihmisten kanssa entistäkin varovaisempi. 

Onneksi välissä on tavallisia terveiden ja rakastavien ihmisten kommentteja. 

Järkyttävin ketju ikinä. Parantakoon Jumala teidän haavanne ja toivon todella, että kadutte näitä hirviömäisiä kommentteja, jotka ei mene edes trollauksesta.

Ap. Vika ei ole lapsessa. Lapset on toki erilaisia. Nyt kannattaa taata kunnon uni toiselle vanhemmalle, rukoilla Jumalalta viis

En jaa tätä kristillistä näkemystä tässä mielipiteessä, mutta muuten olen täysin samaa mieltä. Olen aina tiennyt, että Suomessa ollaan julmempia lapsia kohtaan, kuin muissa maissa keskimäärin, mutta tällaista ketjua lukiessa hävettää ja surettaa todella paljon. Lapsella on todennäköisesti jotain autismiin viittaavaa (univaikeudet todella yleisiä silloin) ja mahdollisesti turvattomuuden tunnetta, kun vanhemmat ovat selkeästi poissa tolaltaan ja umpiväsyneitä. En ihan vielä käsittänyt, miksi lapsi ei voi tulla vanhempien huoneeseen nukkumaan, tai miksi toiselle vanhemmalle ei voi tehdä petiä lapsen huoneeseen? Miksi ei sitten kuitenkaan oikeasti haluta nukkua jollain järjestelyllä, vaan itsepäisesti pidetään kiinni siitä, että lapsen pitää mennä omaan huoneeseen? Onko vanhemmilla autismia myös, joka estää normaalin kanssakäymisen lapsen kanssa (on periytyvää)?

Vierailija
326/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalin ketju mitä olen ikinä lukenut. Järkytyin todella kun luin illalla. Monella vaikuttaa olevan hyvin syvät ja pahat traumat. Silti menee yli käsityskyvyn kuinka ihmiset haukkuu pientä lasta ja antaa vinkkejä väkivaltaisesta (psyykkinen, fyysinen, henkinen) käyttäytymisestä - ja nämä kommentit saa vielä tykkäyksiä. Ei ihme, että ihmiskunnan tilanne on tämä ja lähihistoriassa jopa Auswitchin kaltaisia tapahtumia, kun ihmiset ovat näin sekaisin. Toisaalta hyvä, että luin ketjun niin osaan olla ihmisten kanssa entistäkin varovaisempi. 

Onneksi välissä on tavallisia terveiden ja rakastavien ihmisten kommentteja. 

Järkyttävin ketju ikinä. Parantakoon Jumala teidän haavanne ja toivon todella, että kadutte näitä hirviömäisiä kommentteja, jotka ei mene edes trollauksesta.

Ap. Vika ei ole lapsessa. Lapset on toki erilaisia. Nyt kannattaa taata kunn

Pelkät traumat ja oma kasvatus voi tehdä sen, että ei ole välineitä kasvattaa lasta. Ei siis välttämättä tosiaankaan ole kyse autismista. Suomalaiset on kansana edelleen tosiaan traumatisoituneita ja tunnekylmiä.

Vierailija
327/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut iltavirkku, tuossa iässä osasin valvoa itse ja luin usein kirjaa, vessaankin osasin ilman että piti muita herättää, juominenkin onnistui menemällä keittiöön ja ottamalla lasin kaapista ja hana auki.

Vierailija
328/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen vanhempi menee auttamaan lasta. Jos lapsi ei saa unta. Kuuntelee, on  empaattinen, lohduttaa. Yövaloko. Pieni tuuletus huoneeseen jos on kuumaa tms. Onko nälkä, jano, kylmä, mikä. Jos sinä nukut, meneekö se toinen. Kuka välittää lapsesta? Joskus työ ja lapsi ei sovi yhteen, pitää olla joku läsnä lapselle. Kirja lapselle tai kivaa ajateltavaa tms. On normaalia ettei joskus vaan uni tule, ehkä myöhemmin se tulee paremmin.

Tuon ikäisellä ei takuulla joka yö ole nälkä eikä todellakaan ole välittämisen puutetta jos ei yöllä aleta lohduttelemaan ja kuuntelemaan. Yöllä nukutaan ja 8-vuotias ihan varmasti tietää sen. Huomiota hakee ja tietää mistä narusta vetää että nutturaa vähän löysemmälle. Muksu syliin ja kantaa omaan sänkyyn takaisin, joka kerta. Yövalo päälle ja toivottaa hyvää yötä sanomatta mtn muuta. Jokunen yö siihen menee mutta toimii, kun muksu huomaa ettei herätykset enää tuota toivottua tulosta. Ja lasu nyt ei varmaan huonona vaihtoehtona tuota pidä.

Vierailija
329/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laittaisin oman makuuhuoneeni oven öiksi lukkoon ja korvatulpat korviini. Lasta kun ei oikein voi lukita huoneeseensa, tai tulee syyte. 

Vierailija
330/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laittaisin oman makuuhuoneeni oven öiksi lukkoon ja korvatulpat korviini. Lasta kun ei oikein voi lukita huoneeseensa, tai tulee syyte. 

Kyllä tästäkin voi tulla syyte. Lapsen heitteillejättö. Nyt kun on kuitenkin kyse pienestä lapsesta. Millä tavalla koet sen olevan hyväksi lapselle, että hän itkee yksin peloissaan eikä kukaan vastaa? Yhdellekään rakastavalle ja terveelle vanhemmalle tämä ei tule edes mieleen. Kuka jättäisi edes toisen aikuisen yksin jos hän olisi toisen ihmisen tukea vailla?

Vierailija
331/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yö valo huoneeseen. Potta ja vesipullo. Lukitse ovi ja sano että huoneesta ei saa poistua 22-06. Ja hiljaa pitää olla. On jo sen ikäinen että pärjää. Huoneen ovi lukitaan niin että periaatteessa mahdollista kovaa tönäsemällä saada auki hätä tilanteessa. Viet isovanhemmille yö kouluun. 

En varmasti ottaisi tuollaista riiviötä meille yöksi. Itsekin isovanhempi

Minä ottaisin. Antaisin vanhemmille mahdollisuuden nukkua ja voisin antaa lapselle huomiota päivät. Kyllä minä tykkään myös niistä "vaikeammista" lapsenlapsistani. 

Näin toimii lapsistaan välittävä aikuinen ja isovanhempi. Voisin ottaa myös ystävän tau sisaruksen valvovan lapsen kylään, jos vanhempi olisi uupunut. Kyllä sitä yhden huonosti nukutun yön silloin tällöin jaksaa. 

Vierailija
332/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen vanhempi menee auttamaan lasta. Jos lapsi ei saa unta. Kuuntelee, on  empaattinen, lohduttaa. Yövaloko. Pieni tuuletus huoneeseen jos on kuumaa tms. Onko nälkä, jano, kylmä, mikä. Jos sinä nukut, meneekö se toinen. Kuka välittää lapsesta? Joskus työ ja lapsi ei sovi yhteen, pitää olla joku läsnä lapselle. Kirja lapselle tai kivaa ajateltavaa tms. On normaalia ettei joskus vaan uni tule, ehkä myöhemmin se tulee paremmin.

Tuon ikäisellä ei takuulla joka yö ole nälkä eikä todellakaan ole välittämisen puutetta jos ei yöllä aleta lohduttelemaan ja kuuntelemaan. Yöllä nukutaan ja 8-vuotias ihan varmasti tietää sen. Huomiota hakee ja tietää mistä narusta vetää että nutturaa vähän löysemmälle. Muksu syliin ja kantaa omaan sänkyyn takaisin, joka kerta. Yövalo päälle ja toivottaa hyvää yötä sanomatta mtn muuta. Jokunen yö siihen menee mutta toimii, kun muk

Mutta jos se lapsi ei vaan saa yksin unta. Ei siihen pääasialliseen ongelmaan auta se, että lapsi tietää että pitäisi nukkua tai vanhemmat kieltää herättämästä. 

Vierailija
333/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen ketju. Hirviömäisiä ohjeita antavat aikuiset haukkuu lapsia. Eipä ole ihme, että lapsisurmia tapahtuu säännöllisin väliajoin. Tämä kirjoittelu täällä ei ole kovinkaan kaukana niistä keinoista millä lapsisurmat on tehty. Näiden kommenttien perusteella vaikuttaa siltä, että siinäkin tapauksessa olisi vain lapsen vika, kun _ei osannut olla ihmisiksi_.

Vierailija
334/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yö valo huoneeseen. Potta ja vesipullo. Lukitse ovi ja sano että huoneesta ei saa poistua 22-06. Ja hiljaa pitää olla. On jo sen ikäinen että pärjää. Huoneen ovi lukitaan niin että periaatteessa mahdollista kovaa tönäsemällä saada auki hätä tilanteessa. Viet isovanhemmille yö kouluun. 

En varmasti ottaisi tuollaista riiviötä meille yöksi. Itsekin isovanhempi

Minä ottaisin. Antaisin vanhemmille mahdollisuuden nukkua ja voisin antaa lapselle huomiota päivät. Kyllä minä tykkään myös niistä "vaikeammista" lapsenlapsistani. 

Näin toimii lapsistaan välittävä aikuinen ja isovanhempi. Voisin ottaa myös ystävän tau sisaruksen valvovan lapsen kylään, jos va

Sama täällä. Länsimaisissa _kehittyneissä_ yhteiskunnissa kaivattaisiin yhteisöllisyyttä. Ihmiset tarvitsevat toisiaan

Vierailija
335/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella raivostuttavaa tekstiä joiltakin kommentoijilta. Näen punaista...

Voin samaistua tuohon 8-vuotiaaseen. Olen kärsinyt lapsesta lähtien pahasta unettomuudesta ja muistan itsekin häiriköineeni 5-vuotiaana toisten unia. Sain siitä sellaiset huudot ja haukut muutaman kerran, että en enää ikinä häiriköinyt ketään. Sen sijaan makasin suurimman osan öistä silmät selällään ja tuskissani, koska en vaan pystynyt nukkumaan. Koetin kehitellä unettavia ajatusmalleja jo lapsena, mutta useimmiten ne eivät toimineet. Olin jatkuvasti uupunut ja olin varmaan täysin väsyneenä välillä aika raivostuttava lapsi. Unettomuudessani kyse ei ollut siitä, että olisin pelännyt yhtään mitään, sillä en ole ikinä pelännyt mörköjä tai pimeää tai mitään muutakaan. En myöskään olisi missään tapauksessa halunnut mennä nukkumaan vanhempieni viereen (miksi olisin, jos he olivat lähinnä vihollisia minulle rangaistuksia jaellessaan?). Jos minulta olisi kysytty, miksi valvon, en olisi osannut selittää, koska olinhan kärsinyt unettomuudesta aina.

Vasta aikuisena olen ymmärtänyt, että suurin syy nukkumattomuuteeni on ollut ja on edelleen turvattomuuden tunne ja se, että hermostoni tuntuu käyvän ylikierroksilla. Hyvä ystäväni kutsuu minua leikkisästi autistiksi, mieheni taas epäilee minun kärsivän ADHD:sta. Unettomuus on ajanut minut itsemurhan partaalle jonkun kerran ja kerran minun oli pakko hakeutua suljetulle sen takia, että en vaan pystynyt nukkumaan. Unettomuuden aiheuttamat harhatkin ovat tuttuja. Todennäköisesti dementoidun ihan vaan unettomuuden takia, mutta yritän kuitenkin parantaa nukkumistani edelleen. Joskus tuntuu, että kamppailu unettomuutta vastaan olisi helpompaa, jos olisin edes hiukan saanut ymmärrystä lapsena vihaisuuden sijaan. En ollut tahallani sellainen kuin olin. Olisin kaivannut turvallisuuden tunnetta.

Vierailija
336/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä monella puuttuu edes perustiedot ihmisen psykologiasta ja kehityksestä. Ilmankos maailma on täynnä sotia ja ihmiset käyttäytyy huonommin kuin eläimet, jotka yleensä pitää huolta jälkeläisistään.

Suomessa on nyt kai muutamaan otteeseen lapset surmanneet vanhempiaan/isovanhempiaan. Jos kurittaa lasta ja lukitsee ovet yöksi, kannattaa ne lukita sitten lopun elämää.

Surulliseksi vetää. Herra auta ja armahda

Vierailija
337/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
338/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin on vihamielistä kommenttia pienestä lapsesta, turvattomuutta ja pelkoja kun joutuu nukkumaan yksin. 

Kyllä täällä aika moni on ehdottanut, että lapsi nukkumaan samaan huoneeseen kuin vanhemmat tai toinen vanhemmista lapsen kanssa samaan huoneeseen. Jälkimmäisessä tapauksessa voisi vuorotella niin, että ei ainakaan molempien tarvitse herätä joka yö.

Onko jo selvinnyt, minkä ongelman vuoksi lapsen pitää päästä vaikka kädet pesemään yöllä? Ei todellakaan mennä pesemään vaan takaisin nukkumaan! Kaikkiin tekosyihin sama komento: ei mitään muuta kuin nukkumaan. Vessassa voi käydä, ei mitään muuta.

Vierailija
339/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täällä aika moni on ehdottanut, että lapsi nukkumaan samaan huoneeseen kuin vanhemmat tai toinen vanhemmista lapsen kanssa samaan huoneeseen. Jälkimmäisessä tapauksessa voisi vuorotella niin, että ei ainakaan molempien tarvitse herätä joka yö.

Onko jo selvinnyt, minkä ongelman vuoksi lapsen pitää päästä vaikka kädet pesemään yöllä? Ei todellakaan mennä pesemään vaan takaisin nukkumaan! Kaikkiin tekosyihin sama komento: ei mitään muuta kuin nukkumaan. Vessassa voi käydä, ei mitään muuta.

En usko, että vihamielisillä kommenteilla viitattiin siihen etteikö lasta voisi kieltää pesemästä käsiä yöllä. Tai ohjeistaa tekemään sen yksin ja vain syystä.

Vierailija
340/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eiköhän sitä parisuhdetta voi toteuttaa muulloinkin kuin öisin sängyssä?"

Ei voi, jo sanassakin sanotaan, että toimitus pitää tekemän pimeässä ja vaaterissa maaten. Kaikki muu on irstasta ja syntiä!

Raamattu ei tosiaankaan sano, että naisen ja miehen välinen suhde tapahtuisi ainoastaan sängyssä. Kaikkea muuta. 

Täällä ei ymmärretä ei ironiaa eikä huumoria.