Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rippilapsi halusi lahjaksi kalliita muotijuttuja

Vierailija
15.07.2024 |

Käyttää niitä tämän kesän. Mielestäni typerää, että vanhemmat olleet mukana tässä toivomuksessa. Levittäneet sitä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö osti 17 vuotiaana Vuittonin laukun. Kävi myymässä Hietsussa monta krt, jotta sai rahat siihen. 

On nyt 25 v, laukku on edelleen viikottaisessa käytössä. 

Tosin teki huomattavasti enemmän töitå, kävi varakkaamman ystävänsä kanssa Pariisissa ostamassa Chanelin laukun 2 v myöhemmin. Sanoi laukkua ei uskalla käyttää, kun pelkää varastetaan. Uusi maksaa 4 x enemmän. 

Lahja, kuin lahja. Anna mitä toivotaan tai sitten rahaa. Täällä taas kerätään kirppiskuormaa. 

Vierailija
22/37 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mtiä sitten olisi pitänyt toivoa? 

No minä sain rippiristin enkä oikeastaan muuta. Ap

Kyllä perinteenä on ollut antaa myös rahaa, ilmeisesti tässä tapauksessa annetaan myös vaatteita

Höpö höpö, sellasta perinnettä ei ole. Toki uskovaiset on aina rahaa vailla, siihenhän uskonto perustuu, aneisiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei olisi perinteenä kiikuttaa lahjoja ripille päässeille, niin rippikoulujen kävijämäärät romahtaisivat.

Vierailija
24/37 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että. Laita kirjekuoreen vitosen seteli. 

Vierailija
25/37 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttö osti 17 vuotiaana Vuittonin laukun. Kävi myymässä Hietsussa monta krt, jotta sai rahat siihen. 

On nyt 25 v, laukku on edelleen viikottaisessa käytössä. 

Tosin teki huomattavasti enemmän töitå, kävi varakkaamman ystävänsä kanssa Pariisissa ostamassa Chanelin laukun 2 v myöhemmin. Sanoi laukkua ei uskalla käyttää, kun pelkää varastetaan. Uusi maksaa 4 x enemmän. 

Lahja, kuin lahja. Anna mitä toivotaan tai sitten rahaa. Täällä taas kerätään kirppiskuormaa. 

Sinulla se aina riittää tarina aloitukseen kuin aloitukseen, mutta relatiivipronomineista on ainainen pula. 

Vierailija
26/37 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummin kuuluu ostaa risti. Muut vieraat voivat tuoda muotijuttuja.

Vierailija
27/37 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset saivat rahaa lahjaksi. Rippiristi tuli kotoa. Me ollaan myös aina annettu rahaa, summa määräytyy kuinka läheinen nuori on.

Eipä tulisi mieleenkään murehtia, mitä nuoret noilla rahoilla ostavat. Toivottavasti jotain todella mieleistä.

Yleisellä tasolla nuorista ja heidän  muodistaan on havaittava, että he ostavat vähän mutta arvokasta. Vaatteen yhteensopivuus muiden  vaatteiden kanssa ja mahdollinen jälleenmyynti on mietitty. Kirppareita kierrellään ahkerasti ja niiden löytöjen kaveriksi voidaan ostaa joku satojen eurojen juttu. Heidän tyyli ei muutu, vaan kehittyy. Minä ja mun kaverit oltiin samassa iässä samasta puusta veistettyjä linnunpelättämiä nykynuoriin verrattuna. Lisäksi voin myöntää, että mun rippirahoista meni iso osa alkoholiin. Alaikäisenä, kyllä! Sopisiko, että ao paheksuu vaikka minua ja jättää sukulaisnuorensa rauhaan. Älä vie hänelle yhtään mitään, jos et halua!

Vierailija
28/37 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli vaatimattomampaa. Monet lapset saivat jouluna sukset tai jonkun vaatteen ja suklaalevyn. Moni pikkutyttö tyttö sai nuken tai värityskirjan ja poika auton, palikoita tai värityskirjan.

Vierailija
29/37 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa meistä kykenisi ratkaisemaan tilanteen viemällä rahaa itselle sopiva määrä. Mutta ap ilmeisesti saa mielihyvää, kun saa täällä haukkua rippinuorta. 

Vierailija
30/37 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rippilahjoista eniten ollut hyötyä ja iloa yhdestä runokirjasta ja yhdestä aforismikirjadta. Niihin palaan aina uudelleen, vaikka rippijuhlista 50 vuotta.

Miten hyötyy runokirjasta ?

Minä sain kauniin, punaisin kivin koristetun ristin ei-niin-rakkaalta tädiltä. Käytin huoletta. Luulin kultaiseksi, mutta olikin kullattua hopeaa ja kultaus liukeni ihoon. Rakkaalta tädiltä sain hopeisen, akvamariinilla koristetun kaulakorun, jota käytän vain juhla-asun kanssa - tämä jää perinnöksi lapsenlapselle. Vähän sain rahaakin, yhteensä ehkä 50 markkaa.

Mummolta sain soman Raamatun. Sitä olenkin tarvinnut ihmeen paljon, koska harrastan lukemista ja usein kirjoissa on viittauksia tiettyihin Raamatun kohtiin, jotka selittävän kirjan tilanteita tai henkilöitä.

Minulle tuo Raamattu - alkujärkytyksen jälkeen - on osoittautunut tärkeimmäksi ja käytetyimmäksi rippilahjoistani, vaikka kirkosta erosin heti, kun täytin 18. Hienoa runoutta ym. yleistietoutta. Kuuluu yleissivistykseen olla jollain lailla perillä teoksesta, jolla on ollut valtava yhteiskunnallinen merkitys kulttuurissamme. Ja on edelleen. Raamattutietoudellani pärjään hyvin keskusteluissa esim. erinäisten hurskastelijoiden kanssa, jotka vetoavat vaikkapa kristillisiin moraalikäsityksiin tuntematta niiden lähdettä.

Vierailija
31/37 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei olisi perinteenä kiikuttaa lahjoja ripille päässeille, niin rippikoulujen kävijämäärät romahtaisivat.

Tämä. Ainoastaan rahan kiilto silmissä mennään rippikouluun, sitten ahneena odotetaan mahdollisimman kalliita lahjoja ja paljon rahaa. 

Vierailija
32/37 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi harmi. Mikään pakkohan ei toki ole antaa juuri toivottua lahjaa, mutta en mä oikein ymmärrä, miksi rippilapsen pitäisi toivoa jotenkin tosi pitkän tähtäimen järkeviä lahjoja vaan. 

Toivotttavasti nuori toivoo edes kestäviä vaatteita, jotain minkä voi myydä myöhemmin tai lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Viimeisiä vaatetrendejä (nettikauppa) on arvosteltu näyttävästi viime aikoina.

Vierailija
33/37 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta enää mitään lahjoja vaan siirrän mieluummin rahaa suoraan tilille. 

Hienoa.

Toimeentulotuki vähenee sen verran, hienoa!

Oppivatpahan olemaan

Vierailija
34/37 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttö osti 17 vuotiaana Vuittonin laukun.

Just. Ruman vauvanpaskanruskean laukun joka on kaikilla hattara-aivoilla.

Olipa sijoitus joo.

En ihaile.

Vierailija
35/37 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on ollut hurskaita ja vaatimattomia rippinuoria ennen vanhaan. :D

Ehkä teidän ei kannata mennä rippijuhliin, jos haluatte vain paheksua rippinuorta. Itse olen uskonnoton ja asun Pohjanmaalla, missä ripillä käydään ja isoja juhlia pidetään. Ripillepääsy on minulle nuoruusiän riitti. Juhlitaan sitä, miten hieno nuori on kasvanut siitä pienestä nyytistä, joka juuri syntyi. Kokoonnutaan yhteen toivomaan hänelle hyvää, muistuttamaan kuinka suuri joukko ihmisiä on hänen tukenaan ja turvanaan elämänpolulla. Onnittelemaan vanhempia kasvatustyöstä. Näkemään sukua.

Mitäs jos pahantahtoiset ihmiset vain jäisivät pois juhlista. Lukekaa vaikka kotona sitä raamattuanne ja hypistelkää rippiristiänne ylemmyyttä tuntien sekin aika. 

Vierailija
36/37 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi tietää, että mitä ne muotijutut ovat, joista tässä valitetaan. Ne kun voivat olla usein ihan fiksujakin juttuja, mutta jotkut aikuiset paheksuu vain sen takia, että sattuvat olemaan muotia.

Vierailija
37/37 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rippilahjoista eniten ollut hyötyä ja iloa yhdestä runokirjasta ja yhdestä aforismikirjadta. Niihin palaan aina uudelleen, vaikka rippijuhlista 50 vuotta.

Miten hyötyy runokirjasta ?

Rippilahjasta ei tarvitse olla hyötyä, senhän on tarkoitus muistuttaa elämän eräästä suuresta etapista!

Ripillä kun on käynyt, saa mennä naimisiin!

Ja sai alkaa käydä tansseissa. Paitsi niissä perheissä, joissa ei saanut. Sitten mentiin salaa. :D